Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Fontes de datos secundarios para o estudo da sociedade Código 615G01408
Titulación
Grao en Socioloxia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Cuarto Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinación
Gómez Rodríguez, Sergio
Correo electrónico
sergio.gomezr@udc.es
Profesorado
Gómez Rodríguez, Sergio
Correo electrónico
sergio.gomezr@udc.es
Web
Descrición xeral A través desta materia, o alumno familiarizarase co potencial das fontes de datos secundarias para o estudo da sociedade, tanto como consumidor como potencial productor de datos. O obxectivo básico é que coñeza a variedade e as limitacións da información dispoñible sobre os principais feitos sociais, así como os principios básicos que orientan a produción e a xestión desta información.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título
A7 Conocimiento y dominio de la metodología de las ciencias sociales y de sus técnicas básicas y avanzadas (cuantitativas y cualitativas) de investigación social; con especial atención a los aspectos de muestreo y de los programas informáticos de aplicación.
A14 Capacidades en elaborar, utilizar, e interpretar indicadores sociales e instrumentos de medición social.
A16 Conocimientos y habilidades técnicas para la produción y el análisis de los datos cuantitativos y cualitativos.
A17 Conocimientos y habilidades en la búsqueda de información secundaria en las diferentes fuentes (instituciones oficiales, bibliotecas, internet, etc.).
A34 Conocimientos y actitudes de ética profesional.
B2 Toma de decisiones.
B5 Capacidad de gestión de la información.
B7 Conocimientos de informática relativos al ámbito de estudio.
B13 Razonamiento crítico.
B17 Motivación por la calidad.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Coñecerá unha ampla variedade de fontes estatísticas e de bases de datos nacionais e internacionais. A7
A17
B5
B7
C1
C3
Saberá valorar a relevancia, fiabilidade, utilidade e aplicabilidade da información e das bases de datos secundarios A7
A14
A16
A17
A34
B2
B5
B13
B17
C1
C3
C6
Saberá como acceder e traballar coas principais bases de datos secundarios para a análise sociolóxica. A14
A17
B5
B7
B17
C3
Coñecerá as dimensións e os problemas básicos a ter en conta á hora de deseñar unha base de datos A14
A16
A34
B2
B5
B13
B17
C3
C6

Contidos
Temas Subtemas
TEMA I: FONTES SECUNDARIAS: USOS E CONCEPTOS 1. Relevancia e aplicabilidad dos datos secundarios na investigación social.

2. Ideoloxía e estatística.

3. Características das fontes estatísticas: cobertura, fiabilidade, coherencia, correspondencia, etc.
TEMA II: PRINCIPAIS FONTES DE DATOS SECUNDARIOS PARA A ANÁLISE SOCIOLÓXICA 4. Bases de datos dos institutos de estatística en España e do Centro de Investigacións Sociolóxicas.

5. Principais organismos e fontes internacionais.
TEMA III: APLICACIONS PRÁCTICAS: TRABALLANDO CON FONTES DE DATOS SECUNDARIOS 6. A interpretación da información estatística: a importancia da metainformación.

7. Referenciar os datos estatísticos e presentación de resultados. Ferramentas para a análise de datos.

8. Indicadores sociais.
TEMA IV: CREACIÓN E XESTIÓN DE BASES DE DATOS 9. Exploración de materiais de partida

10. Combinación e integración de diferentes fontes

17. O manual de codificación

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A7 A14 A16 A17 A34 10 10 20
Traballos tutelados A7 A14 A16 A17 A34 B2 B5 B7 B13 B17 C1 C3 C6 20 60 80
Presentación oral B5 B13 C1 C3 C6 4 4.5 8.5
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral As clases maxistrais serán mínimas, para introducir os conceptos clave e os obxectivos e liñas que orientan o traballo tutelado. Durante as clases maxistrais trataranse e debatiranse temas de relevancia para a realización dunha práctica de carácter voluntario.
Traballos tutelados O alumno será avaliado a través dun traballo, que será elaborado e exposto de forma presencial con materiais asignados e previamente traballados de forma autónoma.
O traballo levarase a cabo na aula coa supervisión e apoio do profesor.
Presentación oral O alumando realizará unha presentación oral na aula de carácter voluntario. Esta presentación terá como obxecto unha das partes ou todo o traballo tutelado ou, se así se estima, a análise dalgún texto presentado en clase. O contido exacto da presentación será definido por parte do profesor durante o cuatrimestre.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
A atención personalizada desenvolveráse de xeito individual para a resolución de dúbidas e problemas, tanto de maneira presencial na aula durante o horario da materia como a través do horario de titorías establecido (presenciais ou a través de Teams, previa cita co profesor mediante o correo electrónico).





Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Traballos tutelados A7 A14 A16 A17 A34 B2 B5 B7 B13 B17 C1 C3 C6 No traballo tutelado valorarase a capacidade de xestión, procura e síntese da información, así como o uso de distitnas fontes de datos e a capacidade para aplicar os coñecementos adquiridos.

90
Presentación oral B5 B13 C1 C3 C6 Ao longo do curso definirase o formato da presentación oral a avaliar, que poderá consistir na presentación en clase dunha parte ou de todo o tarballo tutelado ou no comentario razonado dalgún dos textos que se vaian manexar na aula.
En todo caso, esta presentación oral será de carácter voluntario.
10
 
Observacións avaliación

A avaliación da materia sustentarase na realización dun traballo de
carácter obrigatorio que se dividirá, polo menos, en dúas partes:

•Deseño e/ou selección razonada e xustificada da estrutura de datos para un posible traballo de investigación ou de fin de grao.

•Análise cuantitativa e analítica das bases de datos secundarios seleccionadas de cara á realización dun hipotético traballo de investigación ou de fin de grao.

Estableceranse, ao longo do cuatrimestre, as datas de entrega presenciais de cada unha das partes do traballo.
No caso de non acadar os 5 puntos na calificación final do traballo, ou non telo presentado durante o cuatrimestre, o alumnado poder entregalo nas datas oficiais fixadas polo centro (convocatorias de primeira e segunda oportunidade).

O traballo tutelado terá un peso na nota final do 90%.
A presentación oral dalgunha das partes do traballo ou dalgún dos comentarios que se vaian realizar na aula suporá o 10% da nota final da materia. Esta presentación será de carácter voluntario.

Todos os aspectos relacionados
coa “dispensa académica”, “dedicación ao estudo, “permanencia” e “fraude
académico” rexeranse de acordo coa normativa
académica vigente da UDC
.”


Fontes de información
Bibliografía básica Bouso Freijo, Jesús (2016). Análisis on line del Banco de datos del CIS. Madrid: CIS, Cuadernos Metodológicos,
Bravo Almonacid, F; Galar, S. (2020). Avanzar hacia la construcción de un problema de investigación cualitativo. Universidad Nacional de Entre Ríos | Eva Perón 24; 3260 FIB Concepción del Uruguay, Entre Ríos, Arge
Bergstrom, C.T. e West, J.D. (2021). Bullshit: Contra la charlatanería. Madrid: Capitan Swing
Fernández Ignacio, Samuel (2021). Cómo se está diseñando el Atlas de la Violencia Colectiva.. Proyecto Violencia Colectiva VICES. En https://www.youtube.com/watch?v=yTfiRQyARno
García Ferrando, M.; Ibáñez, J. y Alvira Martín, F. (1986, 2000). El análisis de la realidad social. Métodos y tecnicas de investigación. Madrid: Alianza
Cohen, N., & Gómez Rojas, G. (2014). Esa cosa llamada datos. evista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social(8), pp. 10-18
López Roldán, P; (1996). La Construcción de Tipologías: Metodología de Análisis. Papers, 48, 9-29
Scribano, A., y De Sena, A (2009). Las segundas partes sí pueden ser mejores: algunas reflexiones sobre el uso de datos secundarios en la investigación cualitativa. Sociologias, 11(22), pp. 100-11
López Roldán, P; Fachelli, S. (2015). Metodología de la Investigación Social Cuantitativa. Bellaterra: Dipòsit Digital de Documents, Universitat Autònoma de Barcelona
Hernández Sampieri, R.; Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. P. (2010). Metodología de la investigación Social Cuantitativa. Madrid: McGraw-Hill
Open data: reutilización de la información pública (2013). Open data: reutilización de la información pública. Instituto Nacional de Administración Pública, La Coruña.
Otero Enríquez, Raimundo (2021). Una base de datos relativa a los linchamientos populares.. Proyecto Violencia Colectiva VICES. En https://www.youtube.com/watch?v=VzzzPbJUkVg&t=47s

Durante o curso, esta bibliografía completarase con recursos en liña, webgrafía e bases de datos para o estudo de fontes secundarias de información. Non están incluídos na guía didáctica porque é información en constante actualización

Bibliografía complementaria

Cea D’Ancona, Mª Angeles. (2012). La investigación ‘no reactiva’ a partir de datos disponibles, en Fundamentos y aplicaciones en metodología cuantitativa, pp. 155-183. . Madrid, Síntesis.

Corbetta, Piergiorgio. (2010). Las fuentes estadísticasoficiales, en Metodología y Técnicas deInvestigación Social . Madrid, McGraw-Hill.

DeMiguel, Amando. 2009. "Historia personal de una desventura: los'foessas'", Política y Sociedad 46(3): 91-102.

Fernández Esquinas, Manuel. 2003. "Criterios de calidad en lainvestigación social: la producción de datos sociales", Empiria 6:47-77. 


García Ferrando, M., Ibáñez, J. y F. Alvira (Comp), 2000. El análisis de larealidad social. Madrid, Alianza (tercera edición revisada). 

Porter Theodore M. 2009. "Las estadísticas y el curso de la razón pública:compromiso e imparcialidad en un mundo cuatificado", Empiria 18:19-35. 

Reher, D-S e Valero Lobo, Á. (1995). Fuentes de información demográfica enEspaña. Madrid:CIS. 

Rio, Manuel. (2008). Uso yabusos de la prensa como fuente de datos sobre acciones colectivas. Empiria nº16: 59-84. 

Romanos, Eduardo y Sádaba, Igor. (2022). Evolución de laprotesta en España (2000-2017): un análisis de sus ciclos y características. Revista Española de InvestigacionesSociológicas 177: 89-110.

Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Métodos e técnicas de Investigación social/615G01105
Análise multivariante de datos sociais/615G01206
Análise demográfica/615G01301
Metodoloxía da investigación por enquisas/615G01303

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías