Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Identificar o espazo acuático como un espazo de actuación particular e diferente ao terrestre, comprendendo as alternativas de uso entre as distintas prácticas que engloba cada ámbito (educación, saúde, deporte e recreación) e valorando, especialmente, as posibilidades de desenvolvemento. educación física baseada no medio acuático. |
A1 A4 A25 A26
|
B1 B3
|
C6
|
Adquirir un coñecemento básico dos fenómenos físicos que interveñen no ser humano durante o desenvolvemento de calquera actividade acuática para unha mellor comprensión das habilidades cognitivas, motrices e emocionais implicadas. |
A4 A22 A27 A29
|
B2
|
C6
|
Recoñecer as posibles dificultades dun alumno durante a fase de adaptación ao medio acuático e comprender a actitude necesaria para facilitar o devandito proceso. |
A6 A15 A22 A26 A31
|
B2 B16
|
C4
|
Deseñar, desenvolver e avaliar os procesos de ensino-aprendizaxe das habilidades acuáticas, con atención e titoría en función das características individuais e contextuais das persoas (xénero, idade, discapacidade, cultura, etc.). |
A8 A11 A12 A17 A21 A26
|
B1 B3 B15
|
|
Promover e avaliar a adquisición de habilidades acuáticas ao longo do ciclo vital, considerando que a idade, o sexo ou a discapacidade son variables que requiren unha intervención consciente para favorecer a igualdade de oportunidades. |
A1 A4 A7 A21
|
B8 B11 B15
|
C4 C7
|
Deseñar e ordenar estratexias e espazos de aprendizaxe que respondan á especificidade do espazo acuático e á diversidade social (sexo, xénero, idade, discapacidade, cultura...) e que permitan o desenvolvemento da motricidade acuática a todas as persoas. |
A6 A8 A18 A21 A33
|
B1 B2 B3
|
C5
|
Comprender a evolución dos obxectivos xerais a establecer no proceso de adquisición de habilidades acuáticas e seleccionar os posibles contidos motores para alcanzalos. |
A11 A16 A17 A18 A21
|
B1 B7 B9
|
C6
|
Identificar e comprender as esixencias psicomotrices e sociomotrices das habilidades deportivas acuáticas, executando basicamente as habilidades motrices específicas dos distintos deportes acuáticos, considerando as diferenzas por xénero. |
A21 A25 A26 A33
|
B2 B15
|
C3
|
Experimentar numerosas variantes de traballo das diferentes habilidades acuáticas, practicar ata acadar o grao de competencia motriz que garanta a plena autonomía no medio acuático e iniciar a adquisición de habilidades deportivas acuáticas específicas. |
A18 A21 A22 A27 A33
|
B2 B19
|
C7
|
Conocer y poseer la metodología y estrategia necesaria para el aprendizaje en el ámbito acuático, tanto en espacios acuáticos artificiales como naturales. |
A6 A8 A17 A21
|
B1 B17
|
C6
|
Seleccionar e saber utilizar o material (tanto específico como alternativo) e os equipamentos acuáticos en contextos educativos, deportivos, recreativos e de actividade física saudable. |
A21 A26 A33
|
B1
|
|
Analizar os métodos de ensino das habilidades acuáticas e as súas posibilidades de aplicación, tendo en conta as diferentes variables que poden afectar a un programa didáctico acuático.
|
A8 A11 A18 A21 A26
|
B8 B11
|
|
Aplicar as técnicas didácticas e reflexionar sobre a conveniencia de adaptar a información á idade do alumno e sobre como e cando dar coñecemento dos resultados nunha actividade acuática. |
A8 A15 A21 A27 A33
|
B8
|
C1
|
Coñecer as funcións e responsabilidades dos distintos membros que integran unha Escola de Actividades Acuáticas, comprender cales son as máis importantes e analizar as posibles consecuencias do incumprimento. |
A6 A8 A13 A20
|
B5 B8 B12 B14
|
|
Comportarse de forma responsable, garantindo a seguridade que o espazo acuático require en calquera práctica acuática (educativa, deportiva, recreativa, saudable, etc.). |
A5 A21 A29
|
B5 B8 B12 B14 B19
|
C7
|
Coñecer e aplicar a lexislación vixente en materia de marco das actividades acuáticas en diferentes ámbitos: educativo, deportivo, de xestión, lecer e saúde. |
A21
|
B5 B14
|
C4
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. O medio acuático como espazo de acción motriz. |
1.1 Características
1.2 Oportunidades de práctica
1.3 Riscos específicos
1.4 Seguridade (obxectiva e subxectiva)
|
2. Adaptación da respiración ao medio acuático. |
2.1 Expiración submarina
2.2 Coordinación do ritmo ventilatorio
2.3 Apnea
2.4 Ventilación por máscara e tubo (snorkel) |
3. Habilidades motrices acuáticas básicas.
|
3.1 Definición
3.2 Clasificación
3.3 Importancia da práctica para a súa adquisición e dominio |
4. Equilibrio no medio acuático. |
4.1 Flotación estática e dinámica
4.2 Equilibrios en diferentes posicións
4.3 Flotaciones colectivas (formacións)
4.4 Material auxiliar de flotación, vantaxes e inconvenientes. |
5. Os xiros no medio acuático |
5.1 No eixe lonxitudinal (cefalo-caudal)
5.2 No eixe transversal (latero-lateral)
5.3 No eixe anterior-posterior (dorso-ventral)
5.4 Combinado (por exemplo, viraxes de natación) |
6. Desplazamento no medio acuático. |
6.1 Principios de acción-reacción e resistencia acuática.
6.2 Importancia da acción corporal (deslizamento e ondulación)
6.3 Propulsión cos membros superiores (remadas e brazadas)
6.4 Propulsión cos membros inferiores (patadas)
6.5 Materiais auxiliares para a propulsión (aletas, manoplas, etc.) |
7. Manipulacións no medio acuático. |
7.1 De obxectos non flotantes (busca e captura)
7.2 De obxectos flotantes (agarres, golpes, lanzamentos e recepcións)
7.3 Doutras persoas (traslados acuáticos) |
8. Entradas á auga e saídas do medio acuático. |
8.1 Mergullas desde a terra á auga (saídas de natación e saltos)
8.2 Boost/saltos (natación artística e waterpolo)
8.3 Satos desde a auga coa axuda de compañeiros (natación artística)
8.4 Como saír da auga: subida ao bordillo e elementos flotantes |
9. Os deportes acuáticos como habilidades específicas da auga. |
9.1 Natación: estilos (crol frontal, braza, costas e bolboreta) e modalidades (piscina curta, piscina olímpica e travesías en augas abertas).
9.2 Waterpolo
9.3 Natación artística (sincronizada)
9.4 Saltos
9.5 Outros deportes acuáticos |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Proba mixta |
A33 A31 A29 A27 A26 A25 A22 A21 A18 A17 A16 A15 A13 A12 A11 A8 A7 A6 A4 A1 B19 B16 B15 B14 B12 B11 B9 B8 B7 B5 B3 B2 B1 C1 C3 C4 C6 C7 |
2 |
40 |
42 |
Proba práctica |
A33 A31 A27 A26 A25 A22 A21 A20 A18 A17 A16 A15 A13 A12 A11 A8 A7 A6 A5 B17 B16 B14 B12 B11 B8 B5 B3 B2 C1 C4 C5 C6 C7 |
2 |
30 |
32 |
|
Atención personalizada |
|
10 |
0 |
10 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Proba mixta |
Exame teórico:
- Preguntas de opción múltiple.
- Preguntas de resposta curta.
- Preguntas sobre casos prácticos |
Proba práctica |
Exame práctico de execución por parte do/a alumno/a de diferentes habilidades acuáticas,
En caso de imposibilidade de entrar na auga (por lesión ou enfermidade), observación e detección de erros na execución das habilidades acuáticas realizadas por un/ha compañeiro/a e proposta de exercicios para a súa aprendizaxe. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Proba práctica |
|
Descrición |
Atención ás dificultades individuais que poidan experimentar na proba práctica. No caso de non haber compañeiros será a propia docente quen exerza de modelo.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba mixta |
A33 A31 A29 A27 A26 A25 A22 A21 A18 A17 A16 A15 A13 A12 A11 A8 A7 A6 A4 A1 B19 B16 B15 B14 B12 B11 B9 B8 B7 B5 B3 B2 B1 C1 C3 C4 C6 C7 |
Exame escrito consistente:
- Preguntas de tipo test.
- Preguntas de resposta breve.
- Preguntas sobre un caso práctico. |
50 |
Proba práctica |
A33 A31 A27 A26 A25 A22 A21 A20 A18 A17 A16 A15 A13 A12 A11 A8 A7 A6 A5 B17 B16 B14 B12 B11 B8 B5 B3 B2 C1 C4 C5 C6 C7 |
Execución na piscina de habilidades acuáticas practicadas, que grabanse en video, observación e identificación de errores sobre a propia grabación e proposta de exercicios de aprendizaxe. |
50 |
|
Observacións avaliación |
Para todo o alumnado realizaráse un exame escrito con preguntas tipo test, de resposta breve e sobre un caso práctico. O exame estará no idioma de impartición da materia, si se desexa no outro idioma oficial da UDC, solicitaráse unha semana antes da data de realización. Para todo o alumnado haberá un exame práctico na piscina sobre os contidos (o mesmo día unha vez rematado o exame teórico). Ambalas dúas partes deberán ser aprobadas por separado para poder sumar o resultado final. As datas do exame son as que aprobanse no calendario académico. Os criterios de evaluación na segunda oportunidade da mesma convocatoria son os mesmos. A realización fraudulenta de proba ou actividades de avaliación implicará a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa a falta e respecto da materia en que se cometese: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario (Regulamento disciplinar do estudantado da UDC, art. 11, apdo 4 b). Entenderase por fraude académica calquera comportamento premeditado tendente a falsear os resultados dun exame ou traballo, propio ou alleo, realizado como requisito para superar unha materia ou acreditar o rendemento académico (Lei 3/2022, do 24 de febreiro, de convivencia universitaria; art. 11, apdo g). Ademáis, según a Ley de Convivencia Universitaria (BOE núm. 48, de 25 de febreiro de 2022), o fraude académico, considerase falta moi grave, puidendo implicar expulsión de 2 a 3 anos da universidade constando no expediente académico hata su total cumprimento; así como, a pérdida de dereitos de matrícula parcial durante un curso ou semestre académico (art. 14). Enténdese por fraude académico calquer comportamento premeditado tendente a falsear os resultados dun exame ou traballo, propio ou alleo, realizado como requisito para superar unha materia ou acreditar o rendimento académico (art. 11). Coa finalidade de mellorar o sistema
de garantía interna de calidade do noso centro, sería convinte que o alumnado
atendese á solicitude realizada pola UDC, con periodicidade cuadrimestral,
respecto a participar no proceso de avaliación das materias cursadas e cuxa
chamada realiza baixo o nome de “AVALÍA” consistindo en responder as enquisas
que avalían a docencia do profesorado en cada
materia.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
Bucher, W. (1995): 1000 Ejercicios e juegos de natación eactividades acuáticas. Ed. Hispano Europea. Barcelona. Camiña, F. (2014): Tratado de Natación: de la iniciación al perfeccionamiento. Paidotribo. Barcelona. Camiña, F. (2014): Tratado de Natación: del perfeccionamiento al alto rendimiento. Paidotribo. Barcelona. Del Castillo, M. (2004): Actividades acuáticas en la Primera Infancia: Programa de Intervención y Seguridad. Fundación IDISSA. Xaniño. A Coruña. Del Castillo, M. (2001):La experiencia acuática en la primera infancia como aprendizaje motor enriquecedor del desarrollo humano: un estudio en la Escuela Acuática Infantil del INEF de Galicia. Tesis doctoral en PDF en el Repositorio de la Universidadede A Coruña (http://ruc.udc.es). A Coruña. Duffield, M.H. (1985): Ejercicios en el agua. Ed. Jims. Barcelona. Franco, P. e Navarro, F. (1980): Natación. Habilidades acuáticas para todas las edades. Hispano Europea. Madrid. González , C.A. y Sebastiani, M. (2000): Actividades Acuáticas Recreativas Ed. Inde. Barcelona Gonsalvez, M. y Joven,P. (1997): Natación y sus especialidades. CSD. Madrid. Guerrero, R. (1991): Guía de las actividades acuáticas. Paidotribo. Barcelona. Güeita, J. y Alonso, M. (2021): Terapia Acuática. Abordajes desde la fisioterapia, la terapia ocupacional y la logopedia (2ª Edición). Ed. Elsevier. Barcelona. Jardí, C. (2000): Movernos en el agua . Desarrollo de las posibilidades educativas, lúdicas y terapéuticas en el medio acuático. Ed. Paidotribo. Barcelona. Lanuza, F. e Torres, B.(1995): 1060 Ejercicios e juegos de natación. Paidotribo. Barcelona. Martín, O. (1993): Juegos e recreación deportiva en el agua. Gymnos. Madrid. Martínez, P. y Moreno, R. (2011): Cuentos motores acuáticos. Ed. Inde. Barcelona. Moreno, J. A. (2001): Juegos acuáticos educativos. Ed. Inde. Barcelona. Moreno, J. A.; Pena, L. y Del Castillo, M. (2004): Manual de Actividades Acuáticas en la Infancia. Para bebés y niños de hasta seis años. Paidós. Barcelona. Muñoz Herrera, E . (2011): Planifica tus actividades acuáticas con el Modelo Narrativo Lúdico. Ed. Wanceulen. Sevilla. Navarro, F.(1978): Pedagogía de la natación. Miñon: Valladolid. Pansu, C. (2002): El agua y el niño. Un espacio de libertad. Ed.Inde. Barcelona. RFEN (2017): Natación +. Editores Navarro, F. Gosálvez, M. y Juárez, D. Sevilla. Soler, A. y Jimeno, M (1998): Actividades Acuáticas para personas mayores. Fundamentos Teóricos y Sesiones Prácticas. Editorial Gymnos. Madrid. Sova, R. (1993): Ejercicios acuáticos . Ed. Paidotribo. Barcelona. |
Bibliografía complementaria
|
(). . |
Colado,J.C. (2004): Acondicionamiento físico en el medio acuático. Ed. Paidotribo.Barcelona. Costill, D.L., Maglischo, E.W. Richardson, A.B. (1994): Natación. Hispano Europea. Barcelona. Counsilman, J. (1990): La natación, ciencia e técnica para la preparación de campeones. Hispano Europea. Barcelona. Del Castillo, M. (2002):Disfruta de tu embarazo en el agua. Actividades acuáticas para la mujer gestante. Ed. Inde. Barcelona. Dull, H. (1997): WATSU Freeing the body in water. 2nd edition. Harbin Springs Publishing. Jiménez, J. (1998): Columna vertebral y medio acuático. Ejercicios preventivos y terapéuticos. Ed. Gymnos. Madrid. Le Camus. (1984): Las prácticas acuáticas del Bebé . Paidotribo. Barcelona. Lloret, M. Conde, C. Fagoaga, J. León, C. y Tricas, C. (1995): Natación terapéutica. Ed. Paidotribo. Barcelona. Matkin, R.B. y Brookes, G.F. (1980):Tu libro de buceo. Ed Sintes. Bracelona. Palacios, J. (1999): La seguridad en los cursos de natación. AGUA Y GESTIÓN, SEAE-INFO: Revista especializada en actividades acuáticas y gestión de instalaciones deportivas, 46. 12-16. Palacios, J.; Barcala, R.; Vales, C.; López, S. y Pérez, D. (2010). Formación y didáctica en Socorrismo Acuático Profesional. A Coruña. Fundación Universidade da Coruña. Palacios, J. y Del Castillo, M. (2013): Estudio descriptivo sobre epidemiología del ahogamiento en España en la temporada de verano 2012. http://blogs.lavozdegalicia.es/socorrismo Palou Sampol, P. y col. (2009): Aquafitness. Ediciones Universidad Illes Balears y Grada Gymnos. Palma. Prieto, J.A. (2009): Técnicas de relajación y trabajo corporal en el medio acuático. Wanceulen. Sevilla. Resch, A. (2022):Swimbox. The art and the mechanics of freestyle swimming. Aspire CustomFitness. Italy. Independently published by Alessandro Resch. Sanders, M. E. (2001): Fitness acuático. Manual de instructor. Volumen I Agua poco profunda. Ed. Gymnos. Madrid. Sanders, M. E. (2001): Fitness acuático. Manual de instructor. Volumen II Entrenamiento específico y de ejercicios en suspensión. Ed. Gymnos. Madrid. Thein Brody, L. y Richley Geigle, P. (2009): Aquatic exercise for rehabilitation andtraining . Champaign, Il. Human Kinetics. Wessinghage, T.;Rifle, M. y Belz, V. (2008): Aquafit. Un entrenamiento global de fuerza, resistencia, coordinación y movilidad. Ed. Paidotribo. Barcelona. http://www.fina.org/ http://www.rfen.es/ https://www.asociacionaidea.com |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
Metodoloxía de investigación en actividade física e deporte/620G01021 | Proceso de ensino/aprendizaxe da actividade física e do deporte/620G01022 | Metodoloxía do rendemento deportivo/620G01024 | Iniciación en deportes III (Triatlon) (optativa)/620G01312 | Iniciación en deportes II (Natación) (optativa)/620G01313 | Dirección e xestión deportiva/620G01038 |
|
Observacións |
Para a participación activa nas sesións presenciais é necesario que cada alumno/a dispoña do seu material acuático: traxe de baño de natación, gorro, lentes, aletas, tubo e pinzas nasáis. Para acceder a piscina é imprescindible o uso de chanclas, tanto si se va a entrar na auga como si se vai a observar desde fora. |
|