Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Fundamentos Didácticos das Habilidades Acuáticas Código 620G01114
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Educación Física e Deportiva
Coordinación
Castillo Obeso, Maria del
Correo electrónico
maria.castillo@udc.es
Profesorado
Castillo Obeso, Maria del
Correo electrónico
maria.castillo@udc.es
Web
Descrición xeral A materia “Fundamentos didácticos das habilidades acuáticas” desenvolve contidos relacionados co ensino/aprendizaxe da motricidade acuática a través do coñecemento das demandas do medio e das respostas que adquire o alumno, que inclúen non só a motricidade acuática (Saber Hacer), pero tamén conceptos (Saber) e actitudes (Saber Ser/Estar).
O medio acuático é un espazo de acción que presenta unhas características particulares diferentes ao medio terrestre, propio do ser humano. Pero a capacidade de adaptación e curiosidade que caracteriza á nosa especie fai que o espazo acuático tamén se poida coñecer a través dunha actividade educativa, recreativa e/ou saudable, que enriqueza notablemente o desenvolvemento motor do individuo. Ao non ser o medio propio do ser humano, presenta riscos obxectivos para a súa integridade física, sendo o máis grave o afogamento. A aprendizaxe de habilidades acuáticas permitirá que as persoas dominen unha adaptación ao medio acuático, garantindo o seu goce (actitude positiva) dun xeito responsable (con seguridade), acadando o que algúns autores denominan “alfabetización acuática”.
Ao tratarse dunha materia obrigatoria, todo o alumnado debe cursala, o que garante unha diversidade de situacións de aprendizaxe que contribuirán ao enriquecemento da metodoloxía. Cada alumno/a aporta a súa particular experiencia coa auga e o seu nivel de dominio do medio, que cando se comparte beneficia ao grupo. Non obstante, cómpre subliñar que a instalación da facultade é unha piscina de profundidade que require un nivel mínimo de adaptación ao medio acuático para poder cursar a materia con seguridade, demostrado coa APTO na proba de acceso adaptación ao medio acuático aos estudos de grao. (Para admitir estudantes de intercambio será necesario que superen esta mesma proba).
O título da materia xa indica que se centra máis na metodoloxía docente que no nivel de rendemento que acada cada alumno/a. É máis interesante que o alumnado aprenda a ensinar o dominio do medio acuático a todo tipo de potenciais usuarios de calquera idade e capacidade, tanto en instalacións acuáticas como en espazos acuáticos naturais.
Trátase, pois, dunha materia que desenvolve coñecementos aplicados, partindo da propia experimentación e que dará ao alumnado ferramentas de intervención para que poida desenvolver todo tipo de programas educativos e de promoción da saúde en espazos acuáticos artificiais e naturais, coas máximas garantías de seguridade e calidade.
Está situado no primeiro curso de Grao e pode ter continuidade curricular coa materia Iniciación ao Deporte II (Natación), que se imparte de forma optativa en 3o curso.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Identificar o espazo acuático como un espazo de actuación particular e diferente ao terrestre, comprendendo as alternativas de uso entre as distintas prácticas que engloba cada ámbito (educación, saúde, deporte e recreación) e valorando, especialmente, as posibilidades de desenvolvemento. educación física baseada no medio acuático. A1
A4
A25
A26
A72
A73
B1
B3
C6
Adquirir un coñecemento básico dos fenómenos físicos que interveñen no ser humano durante o desenvolvemento de calquera actividade acuática para unha mellor comprensión das habilidades cognitivas, motrices e emocionais implicadas. A4
A27
A57
B2
C6
Recoñecer as posibles dificultades dun alumno durante a fase de adaptación ao medio acuático e comprender a actitude necesaria para facilitar o devandito proceso. A5
A6
A15
A26
A31
A38
A44
B2
B4
B6
B16
C4
Deseñar, desenvolver e avaliar os procesos de ensino-aprendizaxe das habilidades acuáticas, con atención e titoría en función das características individuais e contextuais das persoas (xénero, idade, discapacidade, cultura, etc.). A8
A11
A12
A21
A26
A41
A42
A48
B1
B3
B15
Promover e avaliar a adquisición de habilidades acuáticas ao longo do ciclo vital, considerando que a idade, o sexo ou a discapacidade son variables que requiren unha intervención consciente para favorecer a igualdade de oportunidades. A1
A4
A5
A7
A21
A43
A59
A68
A69
B6
B8
B11
B15
C4
C7
Deseñar e ordenar estratexias e espazos de aprendizaxe que respondan á especificidade do espazo acuático e á diversidade social (sexo, xénero, idade, discapacidade, cultura...) e que permitan o desenvolvemento da motricidade acuática a todas as persoas. A6
A8
A18
A21
A33
A37
A70
B1
B2
B3
B4
C5
Comprender a evolución dos obxectivos xerais a establecer no proceso de adquisición de habilidades acuáticas e seleccionar os posibles contidos motores para alcanzalos. A11
A16
A18
A21
A66
A71
B1
B7
B9
C6
Identificar e comprender as esixencias psicomotrices e sociomotrices das habilidades deportivas acuáticas, executando basicamente as habilidades motrices específicas dos distintos deportes acuáticos, considerando as diferenzas por xénero. A21
A25
A26
A33
A41
A67
B2
B15
C3
Experimentar numerosas variantes de traballo das diferentes habilidades acuáticas, practicar ata acadar o grao de competencia motriz que garanta a plena autonomía no medio acuático e iniciar a adquisición de habilidades deportivas acuáticas específicas. A18
A21
A27
A33
A44
A72
B2
B6
B19
C7
Coñecer e poseer a metodoloxía e estratexia necesaria para a aprendizaje no ámbito acuático, tanto en espacios acuáticos artificiais como naturais. A6
A8
A21
A41
A42
B1
B17
C6
Seleccionar e saber utilizar o material (tanto específico como alternativo) e os equipamentos acuáticos en contextos educativos, deportivos, recreativos e de actividade física saudable. A21
A26
A33
A41
A42
B1
Analizar os métodos de ensino das habilidades acuáticas e as súas posibilidades de aplicación, tendo en conta as diferentes variables que poden afectar a un programa didáctico acuático. A8
A11
A18
A21
A26
A41
A42
A65
B8
B11
Aplicar as técnicas didácticas e reflexionar sobre a conveniencia de adaptar a información á idade do alumno e sobre como e cando dar coñecemento dos resultados nunha actividade acuática. A8
A15
A21
A27
A33
A41
A42
A44
B8
C1
Coñecer as funcións e responsabilidades dos distintos membros que integran unha Escola de Actividades Acuáticas, comprender cales son as máis importantes e analizar as posibles consecuencias do incumprimento. A5
A6
A8
A20
A37
A43
B5
B8
B12
B14
Coñecer e saber aplicar as tecnoloxías da información e da comunicación (TIC) no ámbito das actividades acuáticas para facilitar os procesos de ensino-aprendizaxe. A36
A65
B10
C3
Comportarse de forma responsable, garantindo a seguridade que o espazo acuático require en calquera práctica acuática (educativa, deportiva, recreativa, saudable, etc.). A21
A69
A70
B5
B8
B12
B14
B19
C7
Coñecer e aplicar a lexislación vixente en materia de marco das actividades acuáticas en diferentes ámbitos: educativo, deportivo, de xestión, lecer e saúde. A21
A41
A70
B5
B14
C4

Contidos
Temas Subtemas
O medio acuático como espazo de acción motriz. - Características
- Oportunidades de práctica
- Riesgos específicos
- Seguridade (obxetiva e subxetiva)
As habilidades motrices acuáticas básicas - Definición e identificación
- Diferentes clasificacions
- Importancia da práctica para súa adquisición e dominio
- A alfabetización acuática
Adaptación da respiración ao medio acuático - Expiración subacuática
- Coordinación do ritmo ventilatorio
- Apnea
- Ventilación mediante máscara e tubo (snorkel)
O equilibrio no medio acuático - Flotación estática e dinámica
- Equilibrio en diferentes posicións
- Flotacions colectivas (formacións)
- Material auxiliar de flotación (vantaxes e inconvenientes)
Xiros no medio acuático - No eixe lonxitudinal (cefalo-caudal)
- No eixe transversal (lateral-lateral)
- No eixe antero-posterior (dorso-ventral).
- Combinado (por exemplo, viraxes de natación)
O desplazamento no medio acuático
- Principios de acción-reacción e resistencias acuáticos.
- Importancia da acción do corpo (deslizamento e ondulación)
- A propulsión con membros superiores (remadas e brazadas)
- A propulsión con membros inferiores (patadas e batidos)
- Materiais auxiliares para a propulsión (aletas, manoplas, etc).
As manipulacions no medio acuático - De obxetos non flotantes (búsqueda e recuperación)
- De obxetos flotantes (agarres, golpeos, lanzamentos e recepcions)
- De outras persoas (traslados acuáticos)
Entradas a agua e saídas do medio acuático
- Zambullidas desde terra a agua (saídas de natación e saltos)
- Boost/saltos (natación artística e waterpolo)
- Saltos desde a agua co axuda de compañeiros (natación artística)
- Cómo saír do agua: trepas o bordillo e a elementos flotantes
Os deportes acuáticos como habilidades acuáticas específicas.
- A natación: estilos (crol, braza, espalda e volvoreta) e modalidades (piscina curta, piscina olímpica e aguas abertas).
- O waterpolo
- A natación artística (sincronizada)
- Outros deportes acuáticos

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Proba mixta A1 A4 A11 A12 A15 A25 A26 A31 A33 A41 A57 A65 A66 A69 B5 B7 B9 C1 2 20 22
Aprendizaxe colaborativa A68 A67 A42 A36 A33 A27 A59 A48 A26 A25 A21 A20 A18 A16 A15 A12 A8 A6 A5 A70 A72 B1 B2 B3 B4 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B14 B16 B19 C1 C3 C4 1 6 7
Sesión maxistral A1 A4 A7 A15 A25 A26 A31 A33 A37 A38 A43 A71 A73 B1 B3 B4 B5 B7 B9 B11 B12 B14 B15 B16 B19 C1 C3 C4 C5 C6 C7 7 10 17
Proba práctica A5 A7 A8 A11 A16 A18 A20 A21 A25 A26 A27 A33 A44 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B10 B11 B12 B16 B17 C1 C4 C5 C6 C7 2 16 18
Práctica de actividade física A5 A11 A16 A20 A21 A25 A27 A33 A36 A72 A73 B1 B2 B4 B5 B10 B11 B12 B16 C1 C3 C4 C5 C6 C7 38 38 76
 
Atención personalizada 10 0 10
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba mixta Examen teórico de resposta múltiple (tipo test), de verdadeiro/falso e resposta curta para valorar a adquisición dos contidos teóricos.
Aprendizaxe colaborativa Realización dun traballo de intervención educativa cun/ha compañeiro/a para mellorar o seu dominio dunha habilidade acuática, aplicando os contidos teórico-prácticos da materia.
Sesión maxistral Explicación dos contidos teóricos por parte do profesorado.
Proba práctica Exame práctico de execución por parte do/a alumno/a de diferentes habilidades acuáticas,
No caso de imposibilidade de entrar na auga (por lesión ou enfermidade), observación e detección de erros na execución das habilidades acuáticas realizadas por un/ha compañeiro/a e proposta de exercicios para a súa aprendizaxe.
Práctica de actividade física Realización de todo tipo de tarefas, xogos e actividades na piscina para a súa experimentación, propostas durante as sesións presenciais.

Atención personalizada
Metodoloxías
Proba práctica
Aprendizaxe colaborativa
Práctica de actividade física
Descrición
Atención ás dificultades individuais que poidan experimentar nas sesións presenciais realizadas en horario lectivo.
Reunión co profesorado da materia para aclarar dúbidas sobre:
- O contido teórico-práctico das actividades realizadas.
- As fontes bibliográficas a consultar para afondar nun tema do seu interese.
- Realización do traballo relacionado cos contidos teórico-prácticos.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Proba práctica A5 A7 A8 A11 A16 A18 A20 A21 A25 A26 A27 A33 A44 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B10 B11 B12 B16 B17 C1 C4 C5 C6 C7 Execución na piscina de habilidades acuáticas practicadas, que grabanse en video, observación e identificación de errores sobre a propia grabación e proposta de exercicios de aprendizaxe. 45
Aprendizaxe colaborativa A68 A67 A42 A36 A33 A27 A59 A48 A26 A25 A21 A20 A18 A16 A15 A12 A8 A6 A5 A70 A72 B1 B2 B3 B4 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B14 B16 B19 C1 C3 C4 Realización dun traballo teórico-practico sobre o proceso de ensinanza/aprendizaxe de unha habilidade acuática a un/ha compañeiro/a. 10
Proba mixta A1 A4 A11 A12 A15 A25 A26 A31 A33 A41 A57 A65 A66 A69 B5 B7 B9 C1 Exame escrito consistente:
- Preguntas de tipo test.
- Preguntas de verdadeiro/falso.
- Preguntas de resposta breve.
45
 
Observacións avaliación

Requírese a asistencia activa ao menos ao 70% das
sesións prácticas. Para os estudantes a tempo parcial este requisito redúcese
ao 60%. Para os DAN (deportistas de alto nivel) pode chegar ata o 50%. O alumno
que non cumpra este requisito considerarase "Non Presentado" e deberá
volver a matricularse no curso seguinte.

Nas sesións prácticas, a asistencia activa supón a
realización das actividades acuáticas propostas para experimentalas e demostrar
o seu dominio. O alumnado que por motivos de lesión ou enfermidade non poida
entrar na auga, deberá elaborar unha reflexión (o modelo explicarase na
exposición da materia na primeira titoría) sobre o traballado na sesión e
entregala nun prazo máximo de unha semana despois da sesión observada. Ademais,
deberán demostrar nun exame final práctico, realizado despois do exame teórico,
que coñecen os contidos traballados.

O alumnado que acade o 70% de asistencia activa terá
xa recoñecida a parte práctica (45% da nota).

Todo o alumnado que cumpra o requisito de asistencia
activa deberá acreditar os coñecementos teóricos adquiridos mediante a
realización dun exame escrito (resposta múltiple, resposta curta e preguntas
Verdadero/Falso), na data aprobada polo claustro (45% da nota).

Para optar á máxima nota (10%) é necesario elaborar un
traballo teórico-práctico consistente na análise e reflexión sobre o proceso de
ensinanza/aprendizaxe dunha destreza acuática a un grupo ou materia real. Esta
opción é voluntaria e pódese poñer en práctica durante o tempo de titoría
asignado á materia.

Polo tanto, a cualificación final dos que cumpran coa
asistencia acadase da seguinte forma:

 - Alumnos que
cumpran coa asistencia activa: só exame teórico.

- Alumnos que cumpran coa asistencia pero non entraron
na auga: exame teórico e exame práctico.

- Alumnado que voluntariamente queira aspirar á máxima
nota: entrega do traballo práctico elaborado.

As datas de exame son as aprobadas no calendario
académico. Para o traballo voluntario como opción de matrícula de honra, o
prazo máximo é dun día antes da data de peche de actas.

O traballo deberá abordar polo menos os seguintes
apartados: 

- Introdución (presentación do traballo e xustificación da
elección). 

- Descrición da habilidade acuática elixida (analizando os retos que
supón, a dificultade ou o nivel de esixencia...). 

- Caracterización da
materia/grupo que o vai a aprender (¿Que capacidades ten?) 

- Avaliación inicial
(De onde partimos? Experiencia previa, aprendizaxe relacionada, nivel de
dominio da habilidade acuática...) 

- Proposta de progresión docente (Que
tarefas propoño? Con que formato de práctica?). 

- Avaliación final (Que nivel
de dominio acadaches?). 

- Reflexións sobre o proceso e propostas de mellora. 

-
Referencias bibliográficas consultadas.

Este traballo pódese realizar individualmente durante
as horas de titoría utilizando un compañeiro voluntario. Tamén se pode facer
por parellas, para que cada membro sirva de “aprendiz” ao outro. O traballo
deberá incluír fotos reais ou vídeos breves do alumno/a realizados polo propio
autor/a.

Os criterios de
avaliación son os mesmos na primeira e na segunda oportunidade da mesma
convocatoria. Se o alumno cumpriu coa asistencia activa e só precisa superar a
parte teórica, non será necesario repetir asistencia a clase en sesións
sucesivas.


Fontes de información
Bibliografía básica

Del Castillo, M. (2004): Actividades acuáticas en la Primera Infancia: Programa de Intervención y Seguridad. Fundación IDISSA. Xaniño. A Coruña.ISBN 84-609-3531-0

Del Castillo, M. (2001): La experiencia acuática en la primera infancia como aprendizaje motor enriquecedor del desarrollo humano: un estudio en la Escuela Acuática Infantil del INEF de Galicia. Tesis doctoral en PDF en el Repositorio de la Universidade de A Coruña (http://ruc.udc.es). A Coruña.

Duffield, M.H. (1985): Ejercicios en el agua. Ed. Jims. Barcelona.

García Barguilla M. (2000): Iniciación al waterpolo. Ed. Gymnos. Madrid.

González, C.A. y Sebastiani, .M. (2000): Actividades Acuáticas Recreativas Ed. Inde. Barcelona

Güeita, J. y Alonso, M. (2021): Terapia Acuática. Abordajes desde la fisioterapia, la terapia ocupacional y la logopedia (2ª Edicion). Ed. Elsevier. Barcelona.

Jardí, C. (2000): Movernos en el agua. Desarrollo de las posibilidades educativas, lúdicas y terapéuticas en el medio acuático. Ed. Paidotribo. Barcelona.

Lawton, John (2013): Complete Guide to PRIMARY SWIMMING. Teaching strokes and skills in a safe and fun environment. Human Kinetics. Leeds United Kingdom).

Martínez, P. y Moreno, R.(2011): Cuentos motores acuáticos. Ed. Inde. Barcelona.

Moreno, J. A. (2001): Juegos acuáticos educativos. Ed. Inde. Barcelona.

Moreno, J. A.; Pena, L. y Del Castillo, M. (2004): Manual de Actividades Acuáticas en la Infancia. Para bebés y niños de hasta seis años. Paidós. Barcelona.ISBN 84-493-1614-6

Muñoz Herrera, E. (2011): Planifica tus actividades acuáticas con el Modelo Narrativo Lúdico. Ed. Wanceulen. Sevilla.

Pansu, C. (2002): El agua y el niño. Un espacio de libertad. Ed.Inde. Barcelona.

RFEN (2017): Natación +. Editores Navarro, F. Gosálvez, M. y Juárez, D. Sevilla. (Capítulos 3 Educación acuática Infantil 16 Habilidades Acuáticas y 18 Seguridad).

Sova, R. (1993): Ejercicios acuáticos. Ed. Paidotribo. Barcelona.

Soler, A. y Jimeno, M (1998): Actividades Acuáticas para personas mayores. Fundamentos Teóricos y Sesiones Prácticas. Editorial Gymnos. Madrid.

Bibliografía complementaria

Caldentey Grimat, M. A. (1999): La natación y el cuidado de la espalda. Método acuático correctivo M.A.C. Ed. Inde. Barcelona.

Colado, J.C. (2004): Acondicionamiento físico en el medio acuático. Ed. Paidotribo. Barcelona.

Del Castillo, M. (2002): Disfruta de tu embarazo en el agua. Actividades acuáticas para la mujer gestante. Ed. Inde. Barcelona.

Dull, H. (1997): WATSU Freeing the body in water. 2nd edition. Harbin Springs Publishing.

Gutiérrez Gómez, Patricia (2009): Juegos cooperativas para la enseñanza de la natación: una experiencia con alumnos y alumnas de las etapas Primaria y Secundaria. Ed. Wanceulen. Sevilla.

Jiménez, J. (1998): Columna vertebral y medio acuático. Ejercicios preventivos y terapéuticos. Ed. Gymnos. Madrid.

Lloret, M. Conde, C. Fagoaga, J. León, C. y Tricas, C. (1995): Natación terapéutica. Ed. Paidotribo. Barcelona.

Lorenzo Cazorla, César (2010?): La Natación y su aprendizaje en el marco escolar. Ed. Impredisur. Granada.

Matkin, R.B. y Brookes, G.F. (1980): Tu libro de buceo. Ed Sintes. Bracelona.

Palou Sampol, P. y col. (2009): Aquafitness. Ediciones Universidad Illes Balears y Grada Gymnos. Palma.

Pickler, E. (2018) Moverse en libertad. Desarrollo de la Motricidad Global. Ed. Narcea. 9ª Reedición.

Prieto, J.A. (2009): Técnicas de relajación y trabajo corporal en el medio acuático. Wanceulen. Sevilla.

Resch, A. (2022): Swimbox. The art and the mechanics of freestyle swimming. Aspire Custom Fitness. Italy. Independently published by Alessandro Resch.

Sanders, M. E. (2001): Fitness acuático. Manual de instructor. Volumen I Agua poco profunda. Ed. Gymnos. Madrid.

Sanders, M. E. (2001): Fitness acuático. Manual de instructor. Volumen II Entrenamiento específico y de ejercicios en suspensión. Ed. Gymnos. Madrid.

Thein Brody, L. y Richley Geigle, P. (2009): Aquatic exercise for rehabilitation and training. Champaign, Il. Human Kinetics.

Vilches Rodríguez, Carmen (2010): Aplicación de las actividades acuáticas recreativas en educación secundaria y primaria. Ed. Ada Book. Granada.

Wessinghage, T.; Rifle, M. y Belz, V. (2008): Aquafit. Un entrenamiento global de fuerza, resistencia, coordinación y movilidad. Ed. Paidotribo. Barcelona.

Canal de youtube de Dr. José Palacios Aguilar (profesor honorífico de la facultad experto en Socorrismo)

https://youtube.com/@PepePalacios

AIDEA Asociación Iberoamericana de Educación Acuática.

https://www.asociacionaidea.com

Word Aquatics (Antigua FINA Federación Internacional de Natación)

https://www.worldaquatics.com/

Skills NT de Raúl y Mauricio Uranga

https://skillswimming.com/


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Bases Anatómicas, Kinesiolóxicas e Biomecánicas do Movemento Humano e do Exercicio/620G01101

Materias que continúan o temario

Observacións

Para a participación activa nas sesións presenciais é necesario que cada alumno/a dispoña do seu material acuático: traxe de baño de natación, gorro, lentes, aletas, tubo e pinzas nasáis.

Para acceder a piscina é imprescindible o uso de chanclas, tanto si se va a entrar na auga como si se vai a observar desde fora.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías