Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Análise e Teoría da Intervención no Patrimonio Código 630548001d
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Non presencial
Prerrequisitos
Departamento Proxectos Arquitectónicos, Urbanismo e Composición
Coordinación
Agrasar Quiroga, Fernando
Correo electrónico
fernando.agrasar@udc.es
Profesorado
Agrasar Quiroga, Fernando
Paz Agras, Luz
Correo electrónico
fernando.agrasar@udc.es
luz.paz.agras@udc.es
Web http://udccom.blogspot.com.es/
Descrición xeral Estudo da Teoría da restauración, da Historia do pensamento arquitectónico e das teorías que teñen sustentado os criterios e orientado as accións de Intervención no tempo. Reflexión e prácticas aplicables ao proceso proxecdtural da rehabilitaicón, fomentando a capacidade de análise mediante o coñecemento da evolución recente dos plantexamentos políticos, sociais e económicos para a conservación do Patrimonio.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun xeito que haberá de ser en grande medida autodirixido ou autónomo BP5
CP1
CP4
CP5
CP6
CP15
Establecer una reflexión fundada en el proceso proyectual de intervención en lo construido, además de facilitar la capacidad de análisis sobre obras referenciales para fundamentarlas en las bases teóricas en las que se apoyan. AP1
AP2
AP4
BP1
CP1
CP6
Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidas dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo. AP8
BP2
BP4
BP5
CP1
CP5
CP6
CP7
Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partires dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vencelladas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos. BP3
Capacidade de organización e planificación CP2
Capacidade de xestión de información CP5
Capacidade de análise e de síntese CP1
Razoamento crítico BP3
CP1
Cultura histórica CP15

Contidos
Temas Subtemas
1 Orixes do concepto de Patrimonio, traxectorias dos procesos e teorías da restauración. 1.1 Alberti e o concepto de restauración
1.2 Do renacemento ao neoclasicismo: o monumento como fonte de inspiración
1.3 A Revolución Francesa e a conservación patrimonial
2 Francia, Italia e España, teorías e experiencias, as Cartas do restauro e lexislacións derivadas. 2.1 Vitet y Merimée
2.2 Canova
2.3 Ponz y Bosarte
3 Revolución industrial e os conflictos tipolóxico e técnico. 3.1 Viollet: Restauration Stylistique
3.2 Morris: Anti-restoration Movement
3.3 Beltrami: Restauro Storico
3.4: Botto: Restauro Moderno
4 Arquitectura moderna: a aniquilación da historia. A museización do patrimonio. 4.1 A modernidade ahistórica
4.2 Giovanoni e o Restauro Scientifico
4.3 Pane, Bonelli e Brandi: O Restauro Crítico
5 A experiencia posmoderna: collage e fragmentación. Ultimas reflexións teóricas. 5.1 Da Carta de Venecia á Carta de Cracovia
5.2 A Modernidade como ben patrimonial
5.3 Personalidades creativas e referentes na restauración: Scarpa e Grassi
5.4 Rem Koolhaas e o arquitecto como "curator".

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A2 A4 A8 B1 B3 B5 C15 18 0 18
Estudo de casos A1 A2 A4 A8 B2 B3 C1 C2 C4 C5 C6 C7 3 0 3
Eventos científicos e/ou divulgativos C1 C4 C5 C6 C15 0 3 3
Traballos tutelados A1 A2 A4 A8 B2 B4 C1 C2 C4 C5 C6 C7 0 47 47
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Estudo de casos Como complemento das sesións maxistrais e co obxeto de promover o aprendizaxe autónomo dos estudiantes desenrolaranse en paralelo clases prácticas. Nelas o alumnado enfrentarse á resolución de casos concretos nos que poñer en práctica os contidos explicados nas clases maxistrais e que, ao mesmo tempo, sirvan de referente aos temas obxecto de estudio nos traballos tutelados asignados.
Eventos científicos e/ou divulgativos Asistencia a eventos divulgativos (congresos, xornadas, conferencias, etc), organizados pola ETSAC, DPAUC, etc, indicados polo profesorado da materia, como parte dos contidos docentes do curso, co obxectivo de proporcionar ao alumnado coñecementos e experiencias actuáis referentes á asignatura.
Preparación de material síntese do traballo realizado na materia para a súa exposición conxunta a finais de curso, no evento organizado polo Departamento de Proxectos Arquitectónicos, Urbanismo e Composición: "Arquitecturas en Curso DPAUC" (Paneis, maquetas, debuxos, videos, textos, performances, ...)
Traballos tutelados Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.

Atención personalizada
Metodoloxías
Eventos científicos e/ou divulgativos
Estudo de casos
Traballos tutelados
Descrición
O curso complétase cun traballo, que é realizado en parte de modo individual e en parte en grupo, onde se amosa a capacidade para desenvolver un discurso de intervención coherente sobre un determinado edificio. Este traballo poderá compartirse con outras asignaturas do máster, de acordo coa cordinación do profesorado implicados.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Traballos tutelados A1 A2 A4 A8 B2 B4 C1 C2 C4 C5 C6 C7 Axeitado desenrolo dun traballo tutelado. 100
 
Observacións avaliación

A entrega do traballo, proposto de xeito personalizado, é unha condición necesaria para superar a materia.

A valoración do seguimento das clases, máis a calificación do traballo conforman a nota da materia.

Avaliación en convocatoria adiantada: Para poder optar á avaliación en convocatoria adiantada deben cumprirse as condicións de avaliación xeral nun curso previo.

Medidas para o estudantado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia : Non se contemplan.

Plaxio. No relativo ao plaxio se atenderá ao indicado no Art. 14º das Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de grao e mestrado universitario da UDC: "A detección de plaxio, así como a realización fraudulenta de probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobado, implicará directamente a calificación de suspenso (0) na materia da convotatoria correspondente, invalidando así calquera calificación obtida en todas as actividades de avaliación de cara á convocatoria extraordinaria".


Fontes de información
Bibliografía básica

RIEGL, Aloïs, El culto moderno a los monumentos, Visor, Madrid, 1987

RIVERA BLANCO,  Javier, De varia restauratione. Teoría e historia de la restauración arquitectónica, Abada, Madrid, 2008

SOLÀ-MORALES, Ignasi de, Intervenciones, GG, Barcelona, 2006

O resto da bibliografía será facilitada ao inicio do curso, xa que variará en función dos temas de estudo do traballo.

Bibliografía complementaria

Será presentada con cada uns dos temas a desenrolar.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Técnicas de Investigación e Documentación en Arquitectura/630567104

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías