Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Construción Código 632G01024
Titulación
Grao en Enxeñaría de Obras Públicas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao Anual
Terceiro Optativa 9
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Civil
Coordinación
Naves García-Rendueles, Acacia
Correo electrónico
acacia.naves@udc.es
Profesorado
Cantero Chaparro, Blas
Naves García-Rendueles, Acacia
Seara Paz, Gumersinda
Correo electrónico
b.cantero@udc.es
acacia.naves@udc.es
gumersinda.spaz@udc.es
Web
Descrición xeral O obxectivo da materia é adquirir o coñecemento e a capacidade de aplicación dos procedementos construtivos, a maquinaria de construción e as técnicas de planificación de obras.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título
A23 Capacidad de aplicación de los procedimientos constructivos, la maquinaria de construcción y las técnicas de planificación de obras.
A24 Conocimiento de la tipología y las bases de cálculo de los elementos prefabricados y su aplicación en los procesos de fabricación.
A25 Conocimiento sobre el proyecto, cálculo, construcción y mantenimiento de las obras de edificación en cuanto a la estructura, los acabados, las instalaciones y los equipos propios.
B1 Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
B2 Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio
B3 Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética
B4 Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
B5 Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía
B6 Aprender a aprender.
B7 Resolver problemas de forma efectiva.
B8 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B9 Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B10 Trabajar de forma colaborativa.
B11 Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
B16 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
B18 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con que deben enfrentarse.
B19 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
B20 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.
C1 Reciclaje continuo de conocimientos en el ámbito global de actuación de la Ingeniería Civil.
C2 Comprender la importancia de la innovación en la profesión.
C3 Aprovechamiento e incorporación de las nuevas tecnologías
C4 Entender y aplicar el marco legal de la disciplina.
C5 Comprensión de la necesidad de actuar de forma enriquecedora sobre el medio ambiente contribuyendo al desarrollo sostenible.
C10 Capacidad de análisis, síntesis y estructuración de la información y las ideas.
C13 Capacidad de trabajo personal, organizado y planificado.
C18 Capacidad para aplicar conocimientos básicos en el aprendizaje de conocimientos tecnológicos y en su puesta en práctica
C19 Capacidad de realizar pruebas, ensayos y experimentos, analizando, sintetizando e interpretando los resultados

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Proporciona as ferramentas necesarias para coñecer o campo de aplicación, os criterios de elección e a forma de contratación de todo tipo de maquinaria e equipos de obras públicas e dos procedementos de construción habituais. A23
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Permite coñecer os requisitos necesarios para poder programar unha obra, estudar os métodos de programación por grafos e analizar os custos e a asignación de recursos. A23
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Contidos
Temas Subtemas
1. Cuestións xerais acerca da maquinaria Necesidades da mecanización. Adquisición e selección da maquinaria. Tempo de traballo. Mantemento e conservación. Dispoñibilidade, fiabilidade e utilización. Rendementos.
2. Custos de explotación e rendementos da maquinaria
Depreciación e amortización. Cargas indirectas. Gastos de funcionamento. Método do Seopan. Rendibilidade. Vida económica.
3. Elementos e accesorios fundamentais das máquinas
Bastidores. Motores. Transmisións. Sistema de dirección. Sistema de suspensión. Sistema de freado. Trens de rodaxe: tren de oruga e pneumáticos. Lubricantes.
4. Cables Tipos de cables. Almas. Arrollamientos. Performado. Designación do cable. Características técnicas. Emprego dos cables. Conservación e mantemento. Cables antigiratorios.
5. Equipos de aire comprimido Aire comprimido. Compresores: tipos, selección, rendemento, regulación, refrixeración, acumulador, secadores e filtros. Maquinaria que utiliza o aire comprimido.
6. Explosivos, útiles de perforación e voaduras

Características e tipos de explosivos. Accesorios para as voaduras. Útiles de perforación. Mecanismos de rotura. Voaduras: obxectivos e etapas. Barrenación.
7. Maquinaria de elevación Clasificación. Gatos. Tornos e cabrestantes. Mecanismos diferenciais. Guindastres cabrias. Guindastres derrick. Guindastres torre. Guindastres autopropulsadas. Guindastres pesados. Montacargas. Carretillas elevadoras. Blondines.
8. Compactación Teoría da compactación. Sistemas de compactación. Equipos de compactación. Selección de equipo e método de compactación.
9. Procesamento de áridos
Fases do procesamento de áridos. Trituración e moenda. Clasificación. Alimentadores. Machacadoras, trituradoras e muíños. Cintas transportadoras. Elevadores de cangilones. Clasificadoras. Aparellos de lavado. Ensilaxe de áridos. Plantas de tratamento de áridos naturais. Plantas de tratamento de áridas reciclaxes.
10. Maquinaria específica de obras de estradas
Plantas de aglomerado asfáltico. Máquinas para regas. Extendedoras. Compactadores. Máquinas recuperadoras de firmes. Máquinas para a construción de pavimentos de formigón.
11. Equipos de dragaxe Dragaxe. Tipos de dragas flotantes: de culler, de pa, de cangilones, de succión e de succión e corte. Equipos de transporte marítimo: gánguiles, pontonas e tubaxes.
12. Instalación de tubaxes
Manipulación, transporte, descarga e provisión de tubaxes. Instalación en gabia: zanjadoras, entibación de gabias e tendido de tubos. Instalación sen gabia. Rehabilitación de conducións.
13. Execución das obras de formigón
Amasado: parámetros, tipos de máquinas, velocidade, duración e capacidade. Plantas de fabricación de formigón. Transporte do formigón. Elaboración e colocación de armaduras. Posta en obra do formigón. Vibrado e compactación. Formigón proxectado.
14. Proceso construtivo de forxados de formigón
Formulación do problema. Método simplificado de Grundy e Kabaila. Sistema de cimbrado e descimbrado. Sistema de cimbrado con recimbrado.
15. Adherencia das armaduras pasivas en formigón estrutural
Introdución. Ancoraxe por adherencia. Ancoraxe con elementos engadidos. Solapes.
16. Tecnoloxía do pretensado. Adherencia e ancoraxe. Armadura activa
Pretensado con armadura pretesa. Pretensado con armadura postesa. Lonxitude de transmisión, lonxitude de ancoraxe e lonxitude de desenvolvemento.
17. Encofrados, moldes e cimbras Encofrados. Moldes. Cimbras
18. Planificación de obras
Teoría de grafos. Métodos CPM e PERT. Método ROY ou dos potenciais. Relación custo/tempo. Método PERT-Custos. Asignación de recursos. Control da programación.
19. Procedementos construtivos de túneles
Execución ao descuberto: falsos túneles. Escavación con explosivos. Escavación con máquinas puntuais: rozadoras, escavadoras,... Execución en terreos brandos: método tradicional, novo método austriaco. Escavación con máquinas integrais: topos, escudos, hidroescudos, … Sostemento de túneles. Ventilación de túneles.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A23 A24 A25 1 0 1
Sesión maxistral A23 A24 A25 45 45 90
Solución de problemas A23 A24 A25 24 48 72
Estudo de casos A23 A24 A25 10 0 10
Presentación oral A23 A24 A25 B2 B3 B4 B9 B16 B18 C3 C10 C13 C18 2 6 8
Proba obxectiva A23 A24 A25 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B16 B6 B8 B18 B19 B20 B7 C1 C3 C4 C5 C10 C13 C18 C2 C19 3 18 21
Proba práctica A23 A24 A25 B9 B10 B16 B6 B8 B18 B19 B20 B7 C1 C3 C4 C5 C10 C13 C18 C2 C19 3 18 21
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Actividades que levan a cabo antes de iniciar calquera proceso de ensino-aprendizaxe a fin de coñecer as competencias, intereses e/ou motivacións que posúe o alumnado para o logro dos obxectivos que se queren alcanzar, vinculados a un programa formativo.
Sesión maxistral Consiste na presentación dun tema estruturado loxicamente coa finalidade de facilitar información organizada seguindo uns criterios adecuados cun obxectivo determinado.
Esta metodoloxía céntrase fundamentalmente na exposición oral por parte do profesorado dos contidos sobre a materia obxecto de estudo.
Solución de problemas Exporanse problemas vinculados coa formulación teórica exposta, xeralmente resolveranse en clase por parte do profesor coa participación dos estudantes.
Estudo de casos Exporanse exercicios que os estudantes deben resolver durante a clase.
Presentación oral Os estudantes exporán a presentación dalgún dos procesos construtivos existentes.
Proba obxectiva A proba obxectiva é un tipo de avaliación no que se espera un desenvolvemento máis ou menos amplo do contido que está a ser medido. Poderanse expor cuestións teóricas ou teórico-prácticas. Con esta proba preténdese avaliar o dominio cognoscitivo, por parte do alumno, fronte a un ou varios temas en particular. Xeralmente, con este tipo de probas téñense bos resultados á hora de avaliar capacidades de orde superior, xa que se espera que o alumno realice unha maior análise, reflexión e síntese do estudado co fin de dar unha resposta completa e coherente.
Proba práctica Proba na que se busca que o alumno desenvolva total ou parcialmente algunha práctica que previamente fixese durante as clases prácticas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Presentación oral
Sesión maxistral
Solución de problemas
Estudo de casos
Descrición
Recoméndase utilizar as titorías personalizadas para resolver todas as dúbidas referentes á materia, tanto das sesións maxistrais como dos problemas.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Presentación oral A23 A24 A25 B2 B3 B4 B9 B16 B18 C3 C10 C13 C18 Os alumnos presentarán oralmente un traballo. 5
Proba obxectiva A23 A24 A25 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B16 B6 B8 B18 B19 B20 B7 C1 C3 C4 C5 C10 C13 C18 C2 C19 Realizaranse tres exames parciais, un no mes de novembro, outro no de febreiro e outro no de maio. 55
Estudo de casos A23 A24 A25 Os estudantes resolverán en clase exercicios propostos polo profesor. 5
Proba práctica A23 A24 A25 B9 B10 B16 B6 B8 B18 B19 B20 B7 C1 C3 C4 C5 C10 C13 C18 C2 C19 Tamén se realizarán tres probas prácticas, 35
 
Observacións avaliación

Para su evaluación, la asignatura se dividirá en tres partes, la primera formada por los temas 1 a 6, la segunda por los temas 7 a 12 y la tercera por los temas 13 a 18. De cada parte se realizará un examen parcial (noviembre, febrero y mayo) en la fecha acordada el primer día de curso. La nota de cada parte será la suma de la nota del examen (puntuación máxima 10 puntos) mas la de los estudios de casos (puntuación máxima 1 punto).Para aprobar por curso es necesario tener una nota igual o superior a 5 en cada parte.Para los que no aprueben por curso, se hará un examen en mayo y otro en junio/julio en las fechas acordadas por la Comisión Docente. Sólo será necesario examinarse de las partes no superadas. En los exámenes finales la nota será la nota del examen. Para superar la asignatura será necesario tener un 5 o más en cada parte.

Todos los aspectos relacionados con “dispensa académica”, “dedicación al estudio”, “permanencia” y “fraude académica” se regirán de acuerdo coa normativaacadémica vigente de la UDC .


Fontes de información
Bibliografía básica (2003). Áridos. Manual de prospección, explotación y aplicaciones . Madrid. Editor López Gimeno. E.T.S. Ingenieros de Minas
Calavera, J (2002). Cálculo, construcción, patología y rehabilitación de forjados de edificación. Madrid. INTEMAC
ACHE (2005). Diseño y utilización de cimbras. Recomendaciones y manuales (E-11). Madrid. Colegio de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos
(2008). EHE-08 Instrucción de Hormigón Estructural. Madrid. Ministerio de Fomento. Gobierno de España
Calavera Ruiz, Alaejos Gutiérrez, González Valle, Fernández Gómez y Rodríguez García (2004). Ejecución y control de estructuras de hormigón. Madrid. INTEMAC
Fueyo Casado, L. (1999). Equipos de trituración, molienda y clasificación. Tecnología, diseño y aplicación. Madrid. Fueyo Editores
Yepes Piqueras, V (1995). Equipos y métodos de compactación. Valebcia. Servicio de publicaciones de la Universidad Politécnica de Valencia
Mateos Perera, J. (2003). La programación en la construcción. Madrid. Editorial Bellisco
SEOPAN (2008). Manual de costes de maquinaria. Madrid. Editado por ANCOP
(2003). Manual de demoliciones, reciclaje y manipulación de materiales. Madrid. Fueyo Editores
Calavera, J (1993). Manual de detalles constructivos en obras de hormigón armado. Madrdi. INTEMAC
Sanz Bermejo, C. (2001). Manual de equipos de dragado. Madrid. Edita Carlos López Jimeno
Díaz del Río, M. (2001). Manual de Maquinaria de Construcción. Madrid. Ed: McGraw-Hill / Interamericana de España, S.A.U
Rojo López, J (2010). Manual de movimiento de tierras a cielo abierto. Madrid. Fueyo Editores
Bendicho Joven, J.P. (1983). Manual de planificación y programación para obras públicas y construcción (2 tomos). Madrid. Ed. Rueda
Bustillo Revuelta, M. (2010). Manual de RCD y áridos reciclados. Madrid. Fueyo Editores
Barber LLoret, P. (2003). Maquinaria de Obras Públicas I. Introducción y Elementos comunes de las máquinas. Alicante. Editorial Club Universitario
Barber Lloret, P. (2003). Maquinaria de Obras Públicas II. Máquinas y equipos. Alicante. Editorial Club Universitario.
Barber Lloret, P. (2003). Maquinaria de Obras Públicas III. Maquinaria específica y Elementos auxiliares. Alicante. Editorial Club Universitario
Castro Fresno, D. y Aja Setién, J.L. (2005). Organización y control de obras. Santander. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cantabria
Tiktin, J. (1997). Procedimientos Generales de Construcción. Movimiento de Tierras. Madrid.E.T.S. Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos
Tiktin, J. (1998). Procedimientos Generales de Construcción. Procesamiento de áridos. Instalaciones de hormigonado. Puesta en obra del hormigón. Madrid.E.T.S. Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos
Romero López, C. (2002). Técnicas de programación y control de proyectos . Madrid. Ed. Pirámide
Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Formigón Estrutural e Construción/632G01023

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías