Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Física aplicada I Código 632G02004
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Naval e Industrial
Coordinación
Galan Díaz, Juan José
Correo electrónico
juan.jose.galan@udc.es
Profesorado
Fernandez Garrido, Simon
Galan Díaz, Juan José
Correo electrónico
simon.fgarrido@udc.es
juan.jose.galan@udc.es
Web http://campusvirtual.udc.es/moodle
Descrición xeral O obxectivo fundamental desta materia é dar ao estudante unha presentación clara e lóxica dos conceptos básicos e dos principios da Física, e fortalecer a comprensión de devanditos conceptos e principios a través dunha ampla gama de interesantes aplicacións ao mundo real. Para alcanzar dun modo completo este obxectivo, o alumno deberá completar a súa formación coa materia Física Aplicada II.


Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Expor e resolver dun modo teórico os problemas físico-matemáticos relacionados coa Enxeñería Civil. En particular, coñecer, entender e utilizar a notación matemática, así como os conceptos, os principios físicos básicos e os métodos analíticos que permiten a resolución de devanditos problemas. A1
A4
B8
Aplicar os coñecementos teóricos adquiridos na resolución de problemas que se expón en traballos propios do exercicio profesional, tomando como modelo exemplos analizados nos exercicios da materia, pero sabendo á vez introducir as variacións das condicións de contorno que impoña a propia realidade. A1
A7
Reciclaxe continúo de coñecementos no ámbito global de actuación da Enxeñería Civil. Comprender a importancia da innovación na profesión. A1
A2
B8
B14
Aproveitamento e incorporación das novas tecnoloxías en problemas prácticos relacionados coa materia. A2
A3
A6
B10
C3
C6
Comprensión da necesidade de actuar de forma enriquecedora sobre o medio ambiente contribuíndo ao desenvolvemento sostible. A25
B6
B12
B14
C4
C6
Facilidade para a integración en equipos multidisciplinares. Capacidade para organizar e dirixir equipos de traballo. Traballar de forma colaborativa. Comunicarse de xeito efectivo nunha contorna de traballo. B5
B7
B15
C1
C2
C8
Capacidade de análise, síntese e estructuración da información e as Ideas. Claridade na formulación de hipótese. Capacidade de abstracción. A1
A5
A35
B1
Capacidade de traballo persoal, organizado e planificado. Capacidade de autoaprendizaje mediante a inquietude por buscar e adquirir novos coñecementos, potenciando o uso das novas tecnoloxías da información. Traballar de forma autónoma con iniciativa. B1
B2
B3
B4
B8
C7
Capacidade de enfrontarse a situacións novas. Resolver problemas de forma efectiva. Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. A1
B3
B8
B9
B11
B13
Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma, na exposición e redacción das probas e traballos C1
C2
Utilizar as ferramentas básicas da Tecnoloxía da Información que son de uso frecuente durante o exercicio da profesión. A2
B10
C3
Capacidade para implementar no laboratorio os coñecementos adquiridos no aula, analizando a coherencia dos resultados A1
A35
A36
Capacidade de autoaprendizaje usando as novas tecnoloxías da información, facendo experimentos e labouras no laboratorio A1
B16
B18
B19
C8
Habilidad para facer bocetos e acadar resultados mediante esquematizacións A25
B17
comprender que o emprendemento e una laboura importante nun enxeñeiro. Decatarse da preparación o longo da vida para fomentar un uso responsable dos recursos do meio ambente, á vez que se fai un análisis crítico da sociedade na que se desenvolve como profesional B1
B3
C5

Contidos
Temas Subtemas
Tema 0. Introdución á Física. Sistemas de unidades e erros nas medidas Método científico. Magnitudes físicas e unidades. Erros nas medidas
Tema 1. Cálculo vectorial. Sistemas de vectores deslizantes Magnitudes vectoriales e escalares. Sistemas de referencia. Álxebra vectorial. Momentos. Invariantes dun sistema de vectores deslizantes. Ecuación do Eixo central.
Tema 2. Cinemática da partícula. Introdución. Magnitudes fundamentais. Movementos rectilíneos. Movementos curvilíneos. Movementos relativos
Tema 3. Dinámica da partícula Leis de Newton. Momento lineal. Momento angular. Forzas centrais. Estática da partícula. Rozamiento. Dinámica do movemento armónico simple. Traballo e Enerxía. Teoría de Campos. Principio da conservación da enerxía. Enerxía mecánica no movemento vibratorio armónico simple
Tema 4. Dinámica dos sistemas de partículas Leis de Newton para un sistema de partículas. Momento lineal dun sistema de partículas. Centro de masas dun sistema. Magnitudes angulares para un sistema de partículas. Enerxía nos sistemas de partículas. Choques
Tema 5. Xeometría de Masas Centros de gravidade. Teorema de Pappus-Guldin. Momentos de inercia. Radio de xiro. Teorema de Steiner
Tema 6. Sólido Ríxido Cinemática. Momentos. Resistencia á rodaxe. Estática. Dinámica do movemento de translación e rotación. Traballo e enerxía nun sólido ríxido. Péndulo físico
Tema 7. Elasticidade Conceptos básicos. Leis de Hooke. Contracción lateral. Tensor de tensións. Compresibilidade

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A4 B8 B9 B11 B12 B13 B14 B15 B1 B6 B7 C1 C2 C4 C5 C6 C7 20 20 40
Prácticas de laboratorio A1 A2 A3 A7 B10 B3 B5 B16 B17 B18 B19 C3 C8 11 22 33
Proba mixta A5 A35 B9 B2 B4 5 10 15
Solución de problemas A1 A2 A3 A6 A25 A36 24 24 48
 
Atención personalizada 14 0 14
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Consistirán basicamente en explicacións teóricas dos distintos apartados do temario. Ademais se contextualizará cada tema dentro das súas posibles aplicacións prácticas durante a vida profesional.
Prácticas de laboratorio Análise de casos propostos polo profesor ou pola propia actualidade de casos prácticos relacionados co temario realizados bien en el laboratorio, bien en el aula utilizando metodologías de enseñanza-aprendizaje innovadoras.
Proba mixta Proba que comprende tanto preguntas teóricas breves como exercicios prácticos.
Solución de problemas Resolucións dos problemas propostos na clase

Atención personalizada
Metodoloxías
Proba mixta
Solución de problemas
Prácticas de laboratorio
Actividades iniciais
Descrición
A atención personalizada será preponderante no caso das prácticas de laboratorio, que se realizarán en pequenos grupos, e durante as cales o profesor irá supervisando o traballo de cada alumno e comentando con el os distintos aspectos observados.


No caso da resolución de problemas, será o alumno o que deberá contactar co profesor no caso de que, unha vez expostos en clase, explicados e repasados na casa polo alumno, este último considere que non os entende ou que necesita máis exemplos para afianzar o seu entendemento.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Proba mixta A5 A35 B9 B2 B4 Realización dos exames organizados na planificación xeral do curso. 90
Prácticas de laboratorio A1 A2 A3 A7 B10 B3 B5 B16 B17 B18 B19 C3 C8 Realización de prácticas reais ou virtuais relativas ós contidos da materia. 10
 
Observacións avaliación

A asistencia a clase e a participación así como os resultados obtidos en probas "sorpresa" servirán só para redondear ou definir a nota final.

O 10 % correspondente ás prácticas de laboratorio tendránse en conta só cando o alumno acade a lo menos un 3.5 sobre 9 na proba mixta

A continuación se detallan as normas básicas a seguir durante a realización da proba mixta:

 

-Na mesa de la proba só se poderá ter instrumentos de escritura, calculadora e DNI

-Os teléfonos móbiles deberán estar en todo momento desconectados e gardados, non puidiendo ser utilizados nin para consultar a hora

-A folla de exame se volteará cando o indique o/a profesor/a

-Deberán numerarse as follas correctament e asinarse na primeira e na última folla do exame. Non se poderá facer o exame a lápis nin usar ningún tipo de corrector

-Cada alumno estará atento únicamente ó seu exame, calquera intento de botar unha ollada ó exame dun compañeiro supondrá a perda de 1,5 puntos.

- En caso de reincidencia retiraráselle o exame. En caso de transmisión de información entre alumnos o exame lles será retirado ós dous.

-A duración do exame será fixada polo/a profesor/a ó comezo do mesmo; non habendo tempo extra, salvo indicación en contrario.Cando  remate o  alumno se marchará sen facer ruido nin comentario algún, en caso contrario poderá ser sancionado coa pérdida de 1,5 puntos

-A data e hora da revisión serán únicas, só se atenderán excepcións que estén moi xustificadas. Pasarase lista antes darevisión, non puidiendo incorporarse á mesma alumnos que cheguen con posterioridade.

Os mesmos criterios serán aplicados na oportunidade de xulio


Fontes de información
Bibliografía básica Burbano de Ercilla (2006). Física General. Tebar
W. Bauer (2011). Física para ingeniería y ciencias. Mc Graw-Hill
PA Tipler (1999). física para la ciencia e ingeniería. Reverté SA
Sears, Zemansky, Young, Freedman (2013). Física Universitaria. Pearson
RC Hibbeler (2010). Ingeniería Mecánica vol I y II. Pearson
Beer y Johston (1998). Mecánica vectorial para ingenieros. Ed. Mc Graw-Hill
A. Valiente-Cancho (2011). Mecánica Vectorial: 102 problemas útiles. Garcia-Maroto Ediciones.
L. Nuñez-Regueira (1994). Problemas de física general. . USC, Servicio de Publicacións e Intercambio Científico.

Os apuntes de clase estarán baseados na bibliografía antedita. O libro Física General de Burbano recomendase por ser un bo compendio técnico da materia, asemade ten un libro de problemas ordeados por conceptos. Sen embargo, tanto o Zemansky como o Tipler relatan mellor os fenómenos físicos.
Bibliografía complementaria Spiegel y Avellanas (). Fórmulas y tablas de matemática aplicada. Ed. Mc Graw-Hill


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Cálculo infinitesimal I/632G02001
Álxebra lineal I/632G02007
Mecánica/632G02014
Materiais de construción I/632G02009
Resistencia de materiais/632G02018

Materias que continúan o temario

Observacións

Ao tratarse dunha materia de primeiro curso de carreira, obviamente non poden haberse cursado na UDC materias previas. Pero si é recomendable que o alumno teña unha boa base de coñecementos tanto matemáticos como físicos, adquiridos durante os seus estudos de bacharelato ou similar.

-Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores/as de ambos sexos na medida do posible , propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...)

-Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade.

-Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas."



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías