Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Intervención na Demencia Código 651516012
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía
Coordinación
Franco Taboada, Victoria
Correo electrónico
v.franco@udc.es
Profesorado
Franco Taboada, Victoria
Correo electrónico
v.franco@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia busca formar ao estudante no manexo actual do diferentes tipo de demencia desde unha perspectiva de intervención psicosocial. Abórdanse os diferentes instrumentos de avaliación así como os programas de intervención, de face a que sexa capaz de deseñar e executar proxectos de investigación que valoren a eficacia dos mesmos.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Coñecer as características e problemática das demencias AI18
AI24
BI10
CI6
CI7
Manexo dos instrumentos de valoración e estratexias de intervención nas persoas con demencia. AI18
AI24
BI2
BI7
BI9
BI10
Ser capaz de deseñar proxectos de investigación relacionados coa valoración e intervención de persoas con demencia AI19
AI25
BI10
CI7

Contidos
Temas Subtemas
TEMA1.- Reserva cognitiva e deterioro cognitivo lixeiro 1. Reserva Cerebral
2. Reserva Cognitiva
2.1. Variables que interveñen na reserva cognitiva. A educación
2.2. As actividades cotiás
2.3. A actividade física
2.4. A actividade mental
2.5. Actividade social e lecer
2.6. O estilo de vida
2.7. A dimensión afectivo-emocional
2.8. Outros factores
3. A Medición da Reserva Cognitiva
4. Reserva Cognitiva e DCL
4.1. Deterioro Cognitivo Lixeiro
TEMA 2.- Dependencia e demencia. Caracterización da demencia 1. Caracterización da dependencia
2. Condicionantes sociodemográficos da dependencia. Protección social
3. Dependencia e demencia
4. Caracterización da demencia
4.1. Déficits cognitivos
4.2. Déficits sociais
4.3 Déficits afectivo-motivacionales
4.4. Trastornos de conduta
5. Tipos principales de demencias
6. A demencia de Alzheimer
TEMA 3.-A evaliación da demencia 1. Características fundamentais da avaliación xerontolóxica
2. Características específicas da avaliación psicolóxica das persoas maiores
3. A avaliación da demencia
3.1. A avaliación do funcionamento cognitivo.
3.1.1. A Avaliación da memoria
4. Avaliación das capacidades funcionais
5. Avaliación dos trastornos de conduta
TEMA 4.- A estimulación cognitiva 1. Plasticidad cognitiva. Estimulación e funcionamento cognitivo
2. A estimulación cognitiva
2.1. Concepto de estimulación cognitiva
2.2. Antecedentes da estimulación cognitiva
2.3. Efectos da estimulación cognitiva
3. Os programas de estimulación cognitiva
4. Características dos programas de E.C.: obxectivos, estrutura e secuencia de aplicación
5. Estratexias e técnicas psicolóxicas utilizadas na estimulación cognitiva

TEMA 5.- Os trastornos de conduta nos maiores con demencia. 1. A intervención nos trastornos de conduta do maior con demencia
2. Técnicas para xestionar a conduta
3. Pautas generales de intervención en los trastornos de conducta
4. Orientacións para a intervención no comportamento agresivo
5. Orientacións para a intervención na deambulación.
6. Orientación para a intervención nas alucinacións
7. Orientacións para a intervención na axitación.
8. A atención psicolóxica ao coidador de maiores con demencia.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Seminario A18 A19 A24 A25 B2 B7 B9 B10 C6 30 0 30
Recensión bilbiográfica A18 B10 C6 C7 0 30 30
Estudo de casos A25 B2 B7 B9 17 38 55
Proba mixta A19 A25 B2 B7 B9 2 0 2
Sesión maxistral A18 A24 B10 C6 C7 25 0 25
 
Atención personalizada 8 0 8
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Seminario Técnica de traballo en grupo que ten como finalidade o estudo intensivo dun tema. Caracterízase pola discusión, a participación, a elaboración de documentos e as conclusións ás que teñen que chegar todos os compoñentes do seminario.
Recensión bilbiográfica Proceso de lectura crítica dun libro, dun artigo, dunha tese ou dunha comunicación a un congreso. Como tal proceso comprende a lectura da obra, a análise do seu contido e unha crítica e valoración súa en relación coa literatura existente sobre o tema.
Estudo de casos Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.
Proba mixta Proba que integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxectivas. En canto ás primeiras, recolle preguntas abertas de desenvolvemento; as segundas, poden combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación.
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.

Atención personalizada
Metodoloxías
Seminario
Estudo de casos
Descrición
A través dos seminarios, estudo de casos e realización de traballos tutelados o profesor proporcionará atención personalizada ao estudante.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Sesión maxistral A18 A24 B10 C6 C7 Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. 5
Seminario A18 A19 A24 A25 B2 B7 B9 B10 C6 Técnica de traballo en grupo que ten como finalidade o estudo intensivo dun tema. Caracterízase pola discusión, a participación, a elaboración de documentos e as conclusións ás que teñen que chegar todos os compoñentes do seminario. 5
Recensión bilbiográfica A18 B10 C6 C7 Proceso de lectura crítica dun libro, dun artigo, dunha tese ou dunha comunicación a un congreso. Como tal proceso comprende a lectura da obra, a análise do seu contido e unha crítica e valoración súa en relación coa literatura existente sobre o tema 5
Estudo de casos A25 B2 B7 B9 Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo. 15
Proba mixta A19 A25 B2 B7 B9 Proba que integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxetivas. 70
 
Observacións avaliación

O
alumnado que, tendo recoñecida a condición de estudante a tempo parcial, teña
solicitado no Decanato a dispensa académica mantense o mesmo criterio que
para os estudantes que estean a tempo completo.

a. 
Para a primeira oportunidade con respeito os criterios e actividades de
avaliación para este alumnado, teranse en conta a distribución das
cualificacións para cada unha das metodoloxías reseñadas anteriormente, cunha
porcentaxe dun 20% de dispensa da asistencia.

b. 
Para a segunda oportunidade os criterios de avaliación para este alumnado centraranse únicamente  nos resultados da proba mixta (obxectiva e
preguntas cortas. Puntuación sobre 10), coas excepcións aprobadas polos docentes  da
asignatura.

Todos os aspectos relacionados con “dispensa académica”, “dedicación ao estudo”, “permanencia” e “fraude académica” rexeranse de acordo coa normativa académica vixente da UDC.


Fontes de información
Bibliografía básica F Bermejo (2004). Aspectos familiares y sociales del paciente con demencia. Madrid : Díaz de Santos
V Fernández-Merino (2013). El alzheimer : día a día : qué es y cómo se presenta, qué decisiones tomar, cómo cuidar al enfermo, cuidados para el cuidador, guía práctica de actuaciones. Madrid : Jardín Verde
RG Cabanach (2007). La atención psicológica al cuidador. : El estrés del cuidador. A Coruña: PSICOEDUCA
Deví, J., Deus, J. (2004). Las demencias y la enfermedad de Alzheimer una aproximación práctica e interdisciplinar. Barcelona: ISEP
Myron F. Weiner, Anne M. Lipton (2010). Manual de enfermedad de Alzheimer y otras demencias. Madrid : Editorial Médica Panamericana

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Non se precisan requisitos previos para cursar a materia



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías