Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer e comprender os distintos mecanismos das lesións no deporte e as bases para a súa prevención |
A1 A3
|
|
C1
|
Coñecer e comprender as bases, así como as particularidades de atención da Fisioterapia da Actividade Física e Deportiva |
A1 A3
|
|
C1
|
Coñecer as adaptacións dos distintos tecidos ao exercicio e as bases do seu tratamento mediante fisioterapia da Actividade Física e o Deporte. |
A1 A3
|
B1
|
C1
|
Coñecer as lesións máis frecuentes que se producen na Actividade Física e o deporte, o seu tratamento médico; o seu diagnóstico, prognóstico, avaliación e as técnicas máis adecuadas para o seu tratamento de fisioterapia. |
A1 A3
|
|
C1
|
Coñecer os métodos e/ou técnicas de intervención de Fisioterapia, máis adecuados previr ou tratar lesións derivadas da práctica de Actividade Física e Deporte; así como para aumentar o rendemento dos deportistas |
A3
|
|
C1
|
Saber realizar o exame e valoración adecuadados ao estado funcional do deportista / practicante de Actividade Física.
|
A3 A6 A7
|
|
C1
|
Seleccionar e aplicar os métodos e/ou técnicas de intervención de Fisioterapia máis adecuados previr ou tratar lesións derivadas da práctica de Actividade Física e Deporte; así como para aumentar o rendemento dos deportistas. |
A3 A7 A8
|
|
C1 C9
|
Coñecer a resposta apropiada na lesión aguda ou crónica, tanto na competición como no adestramento, tendo en conta a coordinación previa con outros profesionais para identificar e establecer roles e responsabilidades. |
A1 A3
|
B4
|
C1
|
Comprender a importancia da actualización constante de coñecemento e a revisión crítica da información. |
A17
|
B2 B3 B5
|
C6
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
TEMA 1: Conceptos Xerais de Fisioterapia da actividade fisica e deportiva |
Conceptualización
Importancia da fisioterapia na actividade física e deportiva
Xeneralidades da fisioterapia na actividade física e deportiva
|
TEMA 2: Mecanismos das lesions do deporte. Prevención |
Concepto de lesión deportiva
Clasificación das lesións deportivas
Estatistica lesional
Etiología
Factores de risco
Mecanismo de produción da lesión
Deporte practicado e lesións máis frecuentes
-Lesións no tenis
-Lesiones na natación
-Lesións no baloncesto
-Lesiones na carreira
-Lesiones no fútbol
-Lesiones noutros deportes
Prevención das lesións no deportista
|
TEMA 3: Aspectos importantes sobre as lesions nos distintos tecidos |
Músculo
Tendón
Ligamento
Óso
Nervios
Cartílago
Tratamento dos distintos tecidos mediante fisioterapia |
TEMA 4: Lesións específicas da actividade física e do deporte no membro superior e tronco |
Guía de exame
Lesiones máis frecuentes
Avaliación clínica
Técnicas e procedementos de tratamento e prevención
|
TEMA 5: Lesións específicas da actividade física e do deporte no membro inferior e pelvis |
Lesiones máis frecuentes
Avaliación clínica
Técnicas e procedementos de tratamento e prevención |
TEMA 6: Reeducación sensitivo-perceptivo motriz nas lesións deportivas |
Concepto de Reeducación propioceptiva
Elementos e sistemas no feedback propioceptivo
Fases dun programa de Reeducación propioceptiva
Elementos a ter en conta nun programa de reeducación propioceptiva
Técnicas para a realización dun programa de reeducación propioceptiva |
TEMA 7: Vendaxes na actividade física e deportiva |
Conceptualicación
Tipos de vendaxes
Vendaxe funcional
Vendaxe neuromuscular |
TEMA 8: Atención na actividade física e deportiva. Axudas ergoxénicas e doping no deporte |
Axudas ergoxénicas na actividade física e do deporte.
Dopaxe
Consideracións farmacolóxicas
Consideracións psicolóxicas do deportista
Viaxes cos equipos
Botiquín de viaxe do fisioterapeuta.
Protocolos de actuación en eventos deportivos.
O fisioterapeuta no banco. Tratamento no escenario da lesión
Equipo multidisciplinar e traballo interdisciplinar no deporte |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
A1 |
1 |
0 |
1 |
Sesión maxistral |
A1 A3 A7 A17 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C6 C9 |
23 |
55 |
78 |
Prácticas de laboratorio |
A7 A8 C1 |
34 |
32 |
66 |
Proba práctica |
A6 A7 A8 C1 |
1 |
0 |
1 |
Proba mixta |
A1 A3 A7 C1 |
1 |
0 |
1 |
|
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
O primeiro día de clase realizaráse unha completa explicación de todos os aspectos tratados na guía docente co fin de que os/as alumnos/as coñezan cales son as competencias que se pretende que adquiran, a dinámica de traballo da materia e como se efectuará o proceso de avaliación. |
Sesión maxistral |
Efectuarase a exposición oral do temario da materia, complementándose co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes. Complementarase con sesións de aprendizaxe colaborativa e revisión crítica da literatura científica. |
Prácticas de laboratorio |
Sesións nas que levará á práctica no laboratorio os contidos da materia. |
Proba práctica |
Proba de carácter oral na que o/a alumno/a deberá executar diferentes técnicas de valoración e/ou tratamento para valorar fundamentalmente a adquisición de habilidades e destrezas. |
Proba mixta |
Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe que pode conter distintos tipos de preguntas: preguntas test, de resposta breve e de desenvolvemento. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Sesión maxistral |
Prácticas de laboratorio |
|
Descrición |
Tanto nas sesións maxistrais, como nas prácticas de laboratorio, fomentarase a participación activa do alumnado, estimulando a formulación de dúbidas e a intervención dos/das estudantes. En todas e cada unha das metodoloxías, o/a alumno/a terá acceso a unha atención personalizada a través das tutorías preferentemente virtuais, empregando as plataformas institucionais e ferramentas informáticas dispoñibles, respectando sempre a planificación horaria coñecida polo estudantado.
Para os/as estudantes con recoñecemento á dedicación a tempo parcial, empregaranse metodoloxías de aprendizaxe activa, recorrendo a contornos de traballo virtuais e ao uso de dinámicas de aprendizaxe flipped learning.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba práctica |
A6 A7 A8 C1 |
Exame práctico de todos os contidos da materia. Os alumnos terán dúas opcións realizar a proba práctica:
1. Ao longo do curso, xa que se realizará unha ou varias probas de avaliación durante as prácticas.
2. Nas oportunidades oficiais de xaneiro e xullo.
Os alumnos que superasen a opción 1 pero queiran subir a nota mediante a opción 2, poderán presentarse a este última pero non se lles manterá a nota anterior. |
30 |
Sesión maxistral |
A1 A3 A7 A17 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C6 C9 |
Os contidos tratados nestas clases serán obxecto de avaliación mediante a proba mixta. Valorarase tamén a asistencia e puntualidade de forma continuada durante todo o curso e a participación no proceso de revisión crítica da literatura científica Esta avaliación suporá un 10% da nota final. |
10 |
Proba mixta |
A1 A3 A7 C1 |
Exame de todos os contidos da materia, que inclúe os tratados nas sesións maxistrais e prácticas. O tipo de exame será de exposición escrita podendo incluír preguntas tipo test e/ou preguntas de resposta breve e/ou para desenvolver.
Superar esta proba será requisito indispensable para aprobar a materia. Os alumnos terán dúas opcións para superala:
1. Ao longo do curso, xa que se realizarán distintas probas de avaliación dos contidos. Para superar esta opción, os alumnos deberán sacar polo menos un 5 sobre 10 en cada unha das probas propostas polo profesorado.
2. Nas oportunidades oficiais de xaneiro e xullo.
Os alumnos que superasen a opción 1 pero queiran subir a nota mediante a opción 2, poderán presentarse a este última pero non se lles manterá as nota anterior. |
60 |
|
Observacións avaliación |
As porcentaxes asignadas a cada proba poden sufrir pequenas modificacións dun curso a outro en función das necesidades da materia; non obstante a suma dos valores de proba práctica e mixta non será inferior ao 80% da nota final e o valor da avaliación continuada nunca será superior ao 20%. Para as/os estudantes con recoñecemento á dedicación a tempo parcial, a proba mixta terá un valor do 80%, mentres que a proba práctica suporá o 20% da nota final. Todos os aspectos relacionados con "dispensa académica", "dedicación ao estudo", "permanencia" e "fraude académica" rexeranse de acordo coa normativa académica vixente da UDC
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Watson, Tim. (2009). Electroterapia práctica basada en la evidencia Publicacion . Barcelona:Elsevir
Esnault, Michèle. (1994). Estiramientos analíticos en fisioterapia activa. Barcelona : Masson
Heyward (2008). Evaluacion de la aptitud fisica y prescripción de ejercicio. Madrid. Panamericana
Gregory S. Scott, Lynn Snyder-Mackler (2003). Fisioterapia del deporte y el ejercicio. Madrid : Elsevier, [2003]
Hüter-Becker¨, A. (2005). La rehabilitacion en el deporte. Barcelona. Paidotribo
Kulund, Daniel N. (1990). Lesiones del deportista. Barcelona:Salvat
Roald Bahr, Sverre Mæhlum (2007/09). Lesiones deportivas : diagnóstico, tratamiento y rehabilitación . Madrid. Panamericana
Hinrichs, Hans-Uwe. (1995). Lesiones deportivas prevención, primeros auxilios, diagnóstico, rehabilitación . Barcelona : Hispano Europea,
R.G. Danowski, J.C. Chanussot (1992). Manual de traumatología del deporte. Barcelona : Masson
Walter R.Frontera (2008). Medicina deportiva clínica : tratamiento médico y rehabilitación. Madrid:Elsevier
Pancorbo Sandoval, Armando E. (2008). Medicina y ciencias del deporte y actividad física. Majadahonda : Ergon, [2008]
Vilarrubias, J. Mª. (1996). Patología del aparato extensor de la rodilla. . Barcelona : Jims, 1996
Ramón Balius Matas (2004). Patología muscular en el deporte diagnóstico, tratamiento y recuperación funcional . Barcelona : Masson
Woolf-May,K., Bird,S. (2008). Prescripción de ejercicio:Fundamentos fisiologicos. Barcelona. Elsevier.Masson
Sijmonsma, Josya (2006). Taping Neuro Muscular : manual. Cascais : Aneid Press
William E. Prentice (2001). Técnicas de rehabilitación en la medicina deportiva. Barcelona. Paidotribo
A. Basas García, C. Fernández de las Peñas, J.A. Martín Urrialde (2003). Tratamiento fisioterápico de la rodilla. Madrid : McGraw Hill
Vicente Ferrer López (2003). Urgencias y patología traumática en el ejercicio físico. Albacete] : Altabán |
|
Bibliografía complementaria
|
Esnault, Michèle. (2009). Columna vertebral y stretching. Badalona : Paidotribo, 2009.
McMahon, Patrick J. (2007). Diagnóstico y tratamiento en medicina del deporte. Madrid : McGraw Hill
Naclerio Ayllón, Fernando (2010). Entrenamiento deportivo: fundamentos y aplicaciones en diferentes deportes. Madrid. Panamericana
Maya Martín, Julián (2010). Estimulación eléctrica transcutánea y neuromuscular. Barcelona : Elsevier, [2010]
Betés de Toro,M.,Durán Hortolá,M.Mestres Miralles,C.,Nogués Llort,M.R. (2008). Farmacología para fisioterapeutas. Madrid. Panamericana
Mª Isabel Martín Fontelles ; Raquel Abalo Delgado (2008). Farmacología para fisioterapeutas. Madrid:Sintesis
Pérez Ares, Javier. (2004). Fisioterapia del complejo articular del hombro evaluación y tratamiento de los tejidos blandos . Barcelona : Masson
Bernhardt, Donna B. (1989). Fisioterapia del deporte. Barcelona : Jims, D.L.1989
Carl L. Stanitski. (2003). Lesiones deportivas en la edad escolar. Madrid:Panamericana
Hengeveld, Elly (2007). Maitland manipulación periférica. Barcelona: Elsevier
Nicholas, James A. (1993). Medicina deportiva Patología de las extremidades superiores. Madrid : Mosby
Cook, Grey; Burton, Lee (2015). Movement : functional movement systems : screening, assessment, and corrective strategies. Aptos, CA : On Target Publications
Cook, Chad (2012). Orthopedic manual therapy : an evidence based-approach. Upper Saddle River, NJ : Pearson
Cook, Chad (2014). Orthopedic physical examination tests : an evidence-based approach. Harlow : Pearson
Buckup, Klaus. (2007). Pruebas clínicas para patología ósea, articular y muscular exploraciones, signos, síntomas. Barcelona : Masson
Buceta,Jose Maria (1996). Psicología y lesiones deportivas:prevención y recupoeracion. Madrid: Dykinson, 1996
Pacheco Arajol,L. Garcia Tirado,J.J.. (2010). Sobre la aplicacion de estiramientos en el deportista sano y lesionado. Barcelona. Elsevier. Apunts
Muñoz Soler, Alberto. (1988). Sobre la patología psíquica en el deporte. Madrid : Alberto Muñoz, 1988
David Joyce (2016). Sports injury prevention and rehabilitation : integrating medicine and science for performance solutions. London : Routledge, 2016 |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
ANATOMÍA I E HISTOLOXÍA/651G01001 | FISIOLOXÍA/651G01003 | CINESITERAPIA XERAL/651G01005 | VALORACIÓN FUNCIONAL E PSICOSOCIAL/651G01007 | FISIOTERAPIA XERAL/651G01008 | BIOMECÁNICA/651G01009 | CINESITERAPIA: BASES DO EXERCICIO TERAPÉUTICO/651G01013 | FISIOTERAPIA MANUAL E OSTEOPÁTICA I/651G01014 | FISIOTERAPIA NAS ALTERACIÓNS ESTÁTICAS E DINÁMICAS DO RAQUIS/651G01015 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
NUTRICIÓN E FISIOTERAPIA/651G01026 | ECOGRAFÍA EN FISIOTERAPIA/651G01031 | FISIOTERAPIA NAS AFECCIÓNS PODOLÓXICAS/651G01032 |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir o obxectivo estratéxico 11 do Plan Green Campus da Facultade de Fisioterapia, os traballos documentais que se realicen nesta materia poderanse solicitar tanto en formato papel como virtual ou soporte informático. De realizarse en papel, seguiranse na medida do posible as seguintes recomendacións xerais: - Non se utilizarán plásticos. - Realizaranse impresións a dobre cara. - Empregarase papel reciclado. - Evitarase a realización de borradores |
|