Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A4 |
Recoñecer a identidade da etapa e as súas características cognitivas, psicomotoras, comunicativas, sociais, afectivas. |
A6 |
Coñecer a dimensión pedagóxica da interacción cos iguais e os adultos e saber promover a participación en actividades colectivas, o traballo cooperativo e o esforzo individual. |
A7 |
Identificar dificultades de aprendizaxe, disfuncións cognitivas e as relacionadas coa atención. |
A8 |
Saber informar a outros profesionais especialistas para abordar a colaboración do centro e do mestre na atención ás necesidades educativas especiais que se propoñan. |
A9 |
Adquirir recursos para favorecer a integración educativa de estudantes con dificultades. |
A10 |
Crear e manter lazos de comunicación coas familias para incidir eficazmente no proceso educativo. |
A13 |
Analizar e incorporar de forma crítica as cuestións máis relevantes da sociedade actual que afectan á educación familiar e escolar: impacto social e educativo das linguaxes audiovisuais e das pantallas; cambios nas relacións de xénero e interxeracionais; multiculturalidade e interculturalista; discriminación e inclusión social e desenvolvemento sustentable. |
A16 |
Identificar trastornos no sono, a alimentación, o desenvolvemento psicomotor, a atención e a percepción auditiva e visual. |
A17 |
Colaborar cos profesionais especializados para solucionar ditos trastornos. |
A21 |
Saber traballar en equipo con outros profesionais de dentro e fóra do centro na atención a cada estudante, así como na planificación das secuencias de aprendizaxe e na organización das situacións de traballo na aula e no espazo de xogo, identificando as peculiaridades do período 0-3 e do período 3-6. |
A23 |
Comprender que a observación sistemática é un instrumento básico para poder reflexionar sobre a práctica e a realidade, así como contribuír á innovación e á mellora en educación infantil. |
A24 |
Dominar as técnicas de observación e rexistro. |
A26 |
Saber analizar os datos obtidos, comprender criticamente a realidade e elaborar un informe de conclusións. |
A32 |
Valorar a relación persoal con cada estudante e a súa familia como factor de calidade da educación. |
B2 |
Resolver problemas e tomar decisións de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar un pensamento crítico, autocrítico, lóxico e creativo. |
B5 |
Traballar de forma colaborativa. |
B6 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
B7 |
Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo. |
B16 |
Capacidade para integrarse e comunicarse con expertos noutras áreas e en contextos diferentes. |
B24 |
Recoñecemento e respecto á diversidade e á multiculturalidade. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Recoñecer a identidade da etapa e as súas características cognitivas, psicomotoras, comunicativas, sociais, afectivas. |
A4
|
B24
|
|
Identificar dificultades de aprendizaxe, disfuncións cognitivas e as relacionadas coa atención e a percepción auditiva e visual e deseña actuacións específicas. |
A6 A7 A13 A16
|
B2 B6 B24
|
|
Crear e manter lazos de comunicación familia-escola para incidir eficazmente no proceso educativo e valorar esta relación como un factor de calidade da educación. |
A10 A32
|
B6 B7
|
C1
|
Empregar técnicas de observación e rexitro para a identificación das necesidades educativas, analizar os datos obtidos e elaborar un informe para o profesional pertinente e valorar como a observación sistemática é un instrumento básico para poder reflexionar sobre a práctica e a realidade. |
A23 A24 A26
|
|
C1 C4
|
Coñecer, informar e traballar con outros profesionais de dentro e fóra do centro na atención as necesidades educativas, así como, cando sexa necesario na planificación das secuencias de aprendizaxe e na organización das situacións de traballo na aula e no espazo de xogo atendendo as peculiaridades do período 0-3 e do período 3-6. |
A8 A17 A21
|
B5 B6 B7 B16
|
C1 C4
|
Coñecer e deseñar actuacións e recursos educativos que favorezan a integración educativa de estudantes con dificultades. |
A4 A7 A9 A16
|
B2 B3 B24
|
C4
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. A atención á diversidade na escola: evolución e modelos.
|
Evolución da Educación Especial
Modelos de atención á diversidade
Conceptualización NEAE e NEE
|
2. As diferenzas de capacidades na aula de Educación Infantil |
As diferenzas de habilidade motórica e auditiva
As diferenzas de habilidade relacional e comunicativa
As diferenzas de capacidade cognitiva
|
3. As diferenzas por factores sociais, ambientais e culturais na Educación Infantil
|
Resposta educativa ante a diferenza sociocultural
Inmigración e escola infantil
|
4.Organización da resposta á diversidade na educación infantil. Departamento de Orientación, EOE, CFR, servizos externos...
|
O apoio educativo á diversidade: modelos e organización
Organización. funcións e marco lexislativo do apoio á diversidade
|
5.Resposta á diversidade na escola infantil |
Avaliación psicopedagóxica
Modelos de escolarizacion
Medidas ordinarias de atención a diversidade
Medidas extraordinarias de atención a diversidade
|
6. Estratexias para a inclusión educativa. |
Deseño Universal de Aprendizaxe -DUA -
Recursos educativos: SAAC, TEACCH...
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A4 A6 A7 A8 A9 A13 A16 A23 |
8.5 |
15 |
23.5 |
Estudo de casos |
A7 A8 A9 A16 A17 A21 A23 A24 A26 B2 B3 B16 B24 C1 C4 |
6 |
14 |
20 |
Lecturas |
A6 A13 A16 A23 B3 B24 C4 |
0 |
6 |
6 |
Aprendizaxe colaborativa |
A8 A10 A17 A21 A32 B24 C4 |
4 |
0 |
4 |
Traballos tutelados |
A4 A13 A17 A21 A23 B3 B5 B6 B7 |
6 |
19 |
25 |
Proba de resposta múltiple |
A4 A7 A8 A9 A16 A23 A24 |
2 |
12 |
14 |
Portafolios do alumno |
A7 A8 A9 A13 A21 A23 B3 B5 B24 C1 C4 |
5 |
12 |
17 |
|
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Realizarase ao inicio de cada unidade temática, ou cando através do seguimento do traballo de aula e individual, se perciba a necesidade de aclarar ou introducir conceptos esenciais ou novidosos |
Estudo de casos |
A través de casos reais ou supostos estudaranse especialmente os temas relacionados coas distintas discapacidades |
Lecturas |
Indicaranse na aula as que teñen caracter obrigatorio e as que teñen un caracter opcional |
Aprendizaxe colaborativa |
Procederemos en dous sentidos:
-En equipos terán que facer unha proposta de intervención na aula dende unha perspectiva inclusiva
-Terán que poñerse en contacto con persoas da comunidade educativa para coñecer cómo contribúen no desenvolvemento de prácticas educativas dende unha perspectiva colaborativa |
Traballos tutelados |
En equipos de 3 ou 4 se deseñará unha proposta educativa seguindo do Deseño Universal de Aprendizaxe -DUA-. |
Proba de resposta múltiple |
Se realizarán actividades encamiñadas a poder dar resposta ao proceso de avaliación |
Portafolios do alumno |
O alumnado terá que realizar unha recolleita dos contidos elaborados na aula para a partir de aí, analizalos, interpretados e enriquecer as opinións propias coas achegas dos autores propostos na bibliografía aduxntada ou outros autores lidos polo alumnado |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Estudo de casos |
Traballos tutelados |
Portafolios do alumno |
|
Descrición |
Estas actividades desenvolveranse coa supervisión periódica do profesor ou profesora da materia. Nesta supervisión solventaranse as dudas que poidan presentarse e daranse indicacións sobre as diversas fases de elaboración.
O alumnado non asistente deberá establecer comunicación coa profesora para a preparación da materia.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba de resposta múltiple |
A4 A7 A8 A9 A16 A23 A24 |
Proba final da materia que constará de 20 preguntas de resposta múltiple. |
20 |
Traballos tutelados |
A4 A13 A17 A21 A23 B3 B5 B6 B7 |
Realización dunha proposta educativa seguindo a metodoloxía DUA - Deseño Universal do Aprendizaxe - para un aula de educación infantil.
As actividades propostas deben en liña contidos traballados na materia e cos obxectivos da DUA, as metodoloxías, recursos e avaliación deben atender as características e necesidades individuais do ACNEAE. A proposta debe ser deseñada tendo en conta un modelo de atención a diversidade inclusivo.
|
40 |
Portafolios do alumno |
A7 A8 A9 A13 A21 A23 B3 B5 B24 C1 C4 |
Recollida da información, dos contidos e tarefas traballados na clase, para proceder á súa análise e interpretacación e contraste coas opinións dos autores e autoras:
Os criterios de avaliación do documento serán:
-Integración dos contidos abordados e das actividades realizadas na aula.
-Reflexión e opinión persoal
-Ampliación de coñecementos empregando as fontes documentais e investigación persoal.
-Aplicabilidade ao teu traballo como docente no ámbito da EI.
|
40 |
|
Observacións avaliación |
En aplicación de la "Norma que regula el régimen de dedicación al estudio de los estudiantes de grado en la UDC " (aprobada en Consello de Goberno el 29 de mayo de 2012), al alumnado al que se le haya reconocido la condición de estudiante a tiempo parcial y haya solicitado al decanato la dispensa académica, quedará eximido de la obligatoriedad de asistencia a parte de las sesiones y/o el alumnado no presencial (con una asistencia menor al 80%) deberá realizar el proyecto de investigación, descrito anteriormente, individualmente en la fecha acordada por el docente y el/la alumno/alumna. Cada una de las partes - examen y proyecto de investigación - ponderará un 50% de la nota final. Para superar la materia es necesario obtener una puntuación del 50% del peso de cada una de las partes objeto de evaluación (proyecto de investigación y prueba escrita). La convocatoria extraordinaria, 2º oportunidad, y/o convocatoria adelantada está sometida a los mismos criterios que la convocatoria ordinaria. Todos los aspectos relacionados con “dispensa académica”, “dedicación al estudio”, “permanencia” y “fraude académico” se regirán de acuerdo con la normativa académica vigente de la UDC (https://www.udc.es/es/normativa/academica/).
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Stainback, Susan. e Stainback, William. (2007). Aulas inclusivas: un nuevo modo de enfocar y vivir el currículo . Madrid: Narcea.
Cano González, Rufino. (2003). Bases pedagógicas de la educación especial : manual para la formación inicial del profesorado. Madrid: Biblioteca Nueva
Alba Pastor, Carmen (2018). Diseño Universal para el Aprendizaje: Educación para todos y prácticas de enseñanza inclusivas. Morata.
Villaescusa Alejo, María Isabel. (s.f). Diseño Universal y Aprendizaje Accesible. Generalitat Valenciana
Núñez Mayán, María Teresa. (2008). Educación Especial: normalizar ou volver patolóxicas as diferenzas.. Revista Galega do Ensino
Echeita, Gerardo. (2007). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Madrid: Narcea.
Moya Maya, Asunción. (2002). El profesorado de apoyo: ¿dónde?, ¿cuándo?, ¿cómo?...realiza su trabajo. . Archidona: Ediciones Aljibe.
Elizondo Carmona, Coral. (2022). Neuroeducación y diseño universal para el aprendizaje. Una propuesta práctica para el aula inclusiva.. Octaedro. |
|
Bibliografía complementaria
|
(). . |
Páxinas con imáxes para elaborar e encontrar material: http://uk.dk.com/static/cs/uk/11/clipart/index.htm http://iespana2.gograph.com/IntegrationSimpleSearch.cfm?cfid=17779 http://prescolaire.grandonde.com/clipart/activites/index.htm http://www.disabilityworld.org/09-10_01/spanish/indice.shtml http://especial.fcep.urv.es/ http://www.webespecial.com/webespecial.htm http://www.pntic.mec.es/ http://w3.cnice.mec.es/recursos2/atencion_diversidad/01_03_01.htm http://cidat.once.es/ http://needirectorio.cprcieza.net/ http://www.xtec.es/~jlagares/indexcastella.htm http://informaticaparaeducacionespecial.blogspot.com/2008_05_01_archive.html http://villaves56.blogspot.com/2008/07/vocaroo-para-trabajar-la-expresin-oral.html http://cprcaspe.educa.aragon.es/RECURSOS/compensat.htm http://www.polibea.com/libros/index.htm http://platea.pntic.mec.es/~fmaquina/rg.htm http://www.revistaeducacion.mec.es/enlaces3.htm http://www.ulpgc.es/index.php?asignatura=1354130013572&ver=pd_bibliografia&id_ Páxinas con sons grabados para elaborar material: http://www.findsouns.com/types.html http://iris.cinice.mecd.es/bancoimagenes/sonidos/directorio.php Outros materiais de apoio: REVISTAS Revista Educación Especial. Málaga: Aljibe. Revista Catalana d'Educació Especial i Atenció a la Diversitat. Vic:Departament Revista Galega da Educación Revista Galega do Ensino Cuadernos de Pedagogía Revista de Innovación Educativa Revista Quinesia Disability & Society Educational Psychology Emotional and Behavioural Difficulties European Journal of Special Needs Education High Ability Studies International Journal of Disability, Development and Education International Journal of Inclusive Education Journal of Intellectual & Developmental Disability Special Educational Needs Abstracts |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
"-Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores/as de ambos sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...) -Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade. -Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas." |
|