Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Fomentar a construción de aprendizaxe matemático a través da música, dos contos, das cancións, da expresión plástica, da cesta da compra e da cociña mediante actividades lúdicas. |
A34 A40 A50 A54 A55 A56 A64
|
B1 B22
|
C1
|
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
A25 A26 A28 A36 A58
|
B3 B6 B20
|
C6
|
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
A12 A13 A32
|
B6 B8 B17 B24
|
C4
|
Traballar de forma colaborativa. |
A6 A8 A10 A17 A21 A29 A30 A60 A66
|
B5 B16 B18
|
C4
|
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
A44 A46 A47 A48 A49
|
B7 B19 B21
|
C1 C2
|
Utilización das TIC no ámbito de estudo e do contexto profesional. |
A25 A41
|
B11 B25
|
C3
|
Capacidade de análise e síntese |
A2 A19 A26
|
B10 B11
|
C6
|
Traballar de forma autónoma con iniciativa e espírito emprendedor. |
A3 A16 A21 A22 A65
|
B4 B5 B9 B15
|
C4 C5
|
Reflexionar a partir da práctica escolar matemática sobre o desenvolvemento profesional.
|
A1 A4 A5 A19 A20 A21 A23 A24
|
B1 B3 B14 B15
|
C1
|
Fomentar experiencias de iniciación ás tecnoloxías da información e a comunicación. |
A11 A25 A41 A57
|
B1 B5 B11
|
C3
|
Descubrir que as matemáticas están íntimamente relacionadas coa realidade e coas situacións que nos rodean, non so na institución educativa, senón tamén na vida fora dela. |
A4 A5 A34 A35 A37 A40 A53 A63
|
B2 B6 B22
|
C1
|
Procurar que as matemáticas esperten nos alumnos curiosidade, interese e gusto. |
A4 A5 A34 A37 A40 A42 A62
|
B2 B6 B22
|
C1
|
Coñecer os fundamentos científicos, matemáticos e tecnolóxicos do currículo desta etapa así como as teorías sobre a adquisición e desenvolvemento das aprendizaxes correspondentes. |
A33 A34 A35 A36 A43 A51 A61
|
B1 B10 B11
|
C1
|
Elaborar propostas didácticas en relación coa interacción ciencia, técnica, sociedade e desenvolvemento sustentable. |
A38 A39 A40 A59
|
B3 B13
|
C6 C8
|
Crear nos estudantes a necesidade de acudir ás matemáticas para achar solucións aos problemas cotiás. |
A4 A5 A27 A34 A40 A52
|
B1 B3 B6 B10
|
C1
|
Aplicar un pensamento crítico, autocrítico, lóxico e creativo. |
A7 A26 A31 A36 A45
|
B2 B3 B12 B22
|
C6
|
Autonomía na aprendizaxe. |
A5 A9 A14 A15 A18 A19 A21
|
B4 B9 B15 B23
|
C7
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
As matemáticas na cesta da compra e na cociña |
-Códigos de barras.
-Análise das ofertas.
-Análise e comparación dos envases.
-Variación dos prezos.
-Análise dos recibos.
-Medidas de masa e capacidade.
-Formas dos utensilios.
-Deseño dunha cociña.
-A enerxía dos electrodomésticos.
-Planificación do gasto.
|
As matemáticas dos contos e das cancións |
-A narración e a fantasía.
-O tempo como sucesión de acontecementos.
-Propiedades e relación de obxectos e coleccións.
-Cantidades discretas, continuas.
-O espacio e a formas.
-A medida. |
As matemáticas na música |
-Os Pitagóricos.
-Exemplos históricos das matemáticas na música.
-Escalas, ritmos, compases, instrumentos, notas.
-O contraste: rápido/lento, grave/agudo, longo/corto….a danza.
-A matemáticas e a música na Educación Infantil. |
As matemáticas na expresión plástica |
-A cor.
-As construcións.
-Os puzzles.
-Os laberintos.
-As formas.
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
A4 A5 A19 |
1 |
4 |
5 |
Aprendizaxe colaborativa |
A6 A9 A12 A21 A39 A40 A55 A56 B2 B4 B5 B6 B8 B9 B12 B13 B14 B15 B16 B18 B21 B22 C7 |
20 |
38 |
58 |
Lecturas |
A1 A2 A3 A11 A13 A14 A15 A28 A31 A38 A42 A44 A45 A46 A54 B17 B20 |
2 |
9 |
11 |
Presentación oral |
A4 A5 B1 B7 B19 B23 C1 C2 |
1 |
4 |
5 |
Sesión maxistral |
A4 A5 A7 A8 A10 A16 A17 A18 A20 A22 A23 A24 A25 A26 A27 A29 A30 A32 A35 A37 A43 A47 A48 A49 A50 A51 A52 A53 A57 A58 A59 A60 A61 A62 A63 A64 A65 A66 B3 B24 C4 C5 C6 |
4 |
12 |
16 |
Análise de fontes documentais |
A4 A5 A33 A34 A36 B10 C8 |
2 |
5 |
7 |
Prácticas a través de TIC |
A41 B11 B25 C3 |
1 |
7.5 |
8.5 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
Presentación e contextualización dos temas.
Actividades de xustificación e motivación.
Detección do coñecemento que posúe o alumnado sobre o tema, a través de distintos procedementos: debate, tormenta de ideas, etc.
|
Aprendizaxe colaborativa |
Conxunto de procedementos de ensino-aprendizaxe guiados de forma presencial y/ou apoiados con tecnoloxías da información e a comunicación, que se basa na organización da clase en pequenos grupos nos que o alumnado traballa conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado para optimizar a súa propia aprendizaxe e a dos outros membros do grupo. |
Lecturas |
Serán previamente indicadas na aula e serven de complemento ou ampliación dos temas tratados. |
Presentación oral |
Exposición dos proxectos de investigación. |
Sesión maxistral |
Exposición xeral introductoria de cada un dos temas de que consta o programa, indicando os aspectos que o alumnado debe ampliar co seu traballo persoal e coas oportunas orientacións bibliográficas. |
Análise de fontes documentais |
Utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades específicamente deseñadas para o análise dos mesmos.
|
Prácticas a través de TIC |
Presentación e traballo sobre diferentes ferramentas TIC, principalmente baseadas en Internet. Os alumnos deberán familiarizarse con estes materiais. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Análise de fontes documentais |
Sesión maxistral |
Actividades iniciais |
Aprendizaxe colaborativa |
Presentación oral |
Prácticas a través de TIC |
Lecturas |
|
Descrición |
A atención personalizada que se describe en relación a estas metodoloxías concíbese como momentos de traballo presencial co profesor, polo que implican unha participación obrigatoria para o alumnado.
A forma e o momento en que se desenvolverá indicarase en relación a cada actividade ao longo do curso segundo o plan de traballo da materia.
Estas medidas serán aplicábeis tanto ao alumnado que asiste regularmente ás aulas como a aquel con dispensa académica.
Nota: A fin de afianzar o coñecemento adquirido na materia a docente poderá utilizar a gamificación como técnica de aprendizaxe, realizarase sempre que o tempo e planificación da docencia o permita. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Aprendizaxe colaborativa |
A6 A9 A12 A21 A39 A40 A55 A56 B2 B4 B5 B6 B8 B9 B12 B13 B14 B15 B16 B18 B21 B22 C7 |
Valorarase a sua adecuación ós obxetivos previstos para cada traballo en concreto, así como a participación, interese, esforzo, actitude... |
75 |
Presentación oral |
A4 A5 B1 B7 B19 B23 C1 C2 |
Valorarase a claridade, habilidade para presentar a información e a comunicación de resultados e conclusións. |
12.5 |
Prácticas a través de TIC |
A41 B11 B25 C3 |
Valorarase o material empregado, as destrezas e orixinalidade na súa realización, a pertinencia e o interés dos contidos. |
12.5 |
|
Observacións avaliación |
Dependendo da participación dos estudantes na materia, hai dúas opcións para facer a avaliación: Opción A. Avaliación continua. Para estudantes que seguen o sistema ECTS, os que asistan / participan regularmente en actividades de clase. Neste caso, o sistema de avaliación será o descrito anteriormente. Por iso, é obrigatorio asistir ás clases (polo menos o 85% das horas presenciais). Para aprobar a materia, todos os apartados han de ter como nota mínima un 5. Opción B). Os estudantes con dispensa académica de exención de asistencia ou que non asistan o 85% das horas presenciais, serán avaliados a través de dous traballos individuais: un proxecto de investigación(40%) e a súa correspondente exposición oral (5%) coa axuda de tics (5%), sobre matemáticas na educación infantil e un exame teórico-práctico (50%). Para aprobar a materia, todos os apartados han de ter como nota mínima un 5. Na segunda oportunidade, os estudantes serán avaliados a través de dous traballos individuais: un proxecto de investigación(40%) e a súa correspondente exposición oral (5%) coa axuda de tics (5%), sobre matemáticas na educación infantil e un exame teórico-práctico (50%). Para aprobar a materia, todos os apartados han de ter como nota mínima un 5. A nota final será a media das cualificacións obtidas, solicitando en cada unha delas unha cualificación igual ou superior a 5 de cada 10. Nos traballos de avaliación que se entregan, os contidos incluídos deberán referenciarse adecuadamente ao longo do traballo e na sección de referencias empregando certos estándares. O texto literal debe ser declarado usando estas regras. Ao parafrasear deberán figurar as fontes orixinais das ideas que se van elaborar. A presenza de fontes científicas no traballo é un sinal de credibilidade que é un requisito esencial para demostrara excelencia académica. Recoméndase consultar: http://www.udc.es/biblioteca/servizos/apoio_investigacion/servizos_apoio/publicar/citar.html Hai que evitar o plaxio. De acordo coa normativa vixente, o uso literal do texto parafraseado ou das ideas doutros autores sen declarar a fonte suporá: "A realización fraudulenta de probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspensión na convocatoria na que se incorra: o alumno será cualificado con "suspensión" (grado numérico 0) na correspondente convocatoria do profesorado. ano. ano, se a infracción se comete na primeira oportunidade ou na segunda, para o cal se modificará a súa cualificación no informe de primeira oportunidade, se é o caso.»
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
(). .
ARBONÉS, J. y MILRUD, P. ((2011) ). La armonía numérica. Música y matemáticas. España: RBA
ZALAMEA, F. ((2008) ). La creatividad en las matemáticas y en las artes plásticas: conceptografía de transferencias y obstrucciones a través del sistema peirceano. Utopía y Praxis Latinoamericana, 13(40), 99-109
CABELLO SALGUERO, M.J. ((2011) ). Aprender jugando en educación infantil. Pedagogía Magna, (11), 164-170
MATO, M.D. ((2018)). Aprender para enseñar matemáticas en Educación Infantil. PEARSON EDUCACIÓN S.A.
PÉREZ GÓMEZ, R. ( (1997) ). Arte y matemáticas. Aula de innovación educativa, (58), 12-14
MARÍN RODRÍGUEZ, M. ((2003) ). Cuentos para aprender Matemáticas. ACTAS III Jornadas Provinciales de Matemáticas. Consejería de Educación de la Comunidad de Madrid. M
CONE BRYANT, S. ( (1993) ). El arte de contar cuentos. . Barcelona: Hogar del Libro
ALSINA, A. ( (2012) ). Hacia un enfoque globalizado de la educación matemática en las primeras edades. . Números, (80), 7-24
MATO, M.D. ((2014) ). La afectividad hacia las matemáticas. Madrid: Editorial White Tiger Books.
PELEGRÍN, A. ( (2004) ). La aventura de oír. Cuentos tradicionales y literatura infantil. Madrid: Anaya
CORBALÁN, F. ((2002) ). La matemática aplicada a la vida cotidiana. Barcelona: Graó
BALBUENA, L. y COBA, M.D. ( (1992) ). La matemática recreativa vista por los alumnos. Granada: Proyecto Sur.
PERALTA CORONADO, F.J. ((1998) ). Las matemáticas en el arte, la música y la literatura. Tendencias pedagógicas, (2), 235-244
COMAP ((1999) ). Las matemáticas en la vida cotidiana. Madrid: Addison-Wesley
CORBALÁN F. ( (2007) ). Matemáticas de la vida misma. Barcelona: Graó.
RUIBAL, K. ( (2004) ). Matemáticas en la cocina. La Coruña: Club matemático Durán Loriga
EDO, M. ( (2008) ). Matemáticas y arte en educación infantil . Uno: Revista de didáctica de las matemáticas, 47, 37-53
ALONSO TAPIA, J. ( (2005)). Motivar en la escuela, motivar en la familia. Madrid: Morata.
LIERN, V. y QUERALT, T. ((2008) ). Música y Matemáticas: la armonía de los números. Badajoz: FESPM
FESPM. LURIE, A. ( (2004) ). Niños y niñas eternamente: los clásicos infantiles desde Cenicienta hasta Harry Potter. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez
ALSINA, A. ( (2014) ). Procesos matemáticos en educación infantil: 50 ideas clave. Números, (86), 5-28
CÉZAR, R. F., HARRIS, C. y PÉREZ, C. A. ( (2014) ). Propuestas para el tratamiento de la Competencia Matemática y de Ciencias a través de la literatura infantil en Educación Infantil y Primaria. . Números, (85), 25-39
TRUEBA MARCANO, B. ( (2000) ). Talleres integrales en educación infantil. Una propuesta de organización del escenario escolar. Madrid: Ediciones de la Torre |
|
Bibliografía complementaria
|
|
Los estudiantes tienen a su disposición multitud de recursos que completan estas referencias en la plataforma Moodle. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Recoméndase
enviar os traballos por vía electrónica e, se non é posible, non utilizar
plásticos, elixir a impresión a dobre cara, usar papel reciclado e evitar imprimir borradores. Debe facer un uso sostible dos recursos e previr os impactos negativos no
medio natural. Hai que ter en
conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da
sostibilidade no comportamento persoal e profesional. Recoméndase a lectura dos seguintes libros: -Rodríguez-Padín, R. (2023). Aprendizaje cooperativo a través de las TIC. Ed.: Editorial Aula Magna. McGraw-Hill Interamericana de España S.L. -Rodríguez-Padín, R. (2023). Jugar y Aprender. Experiencias didácticas de gamificación y aprendizaje basado en el juego en Educación Primaria. Educa. |
|