Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer os principais debates teóricos e principais autores responsables de teorías sociolóxicas sobre a educación |
A1 A4 A16
|
B1 B6
|
C6 C7
|
Coñecemento do sistema educativo dentro do sistema social |
A2 A6 A9 A11
|
B15 B18
|
|
Coñecer as principais correntes e debates sociais entorno á educación no século XXI |
A10 A23
|
B15 B22 B24
|
C4
|
Coñecemento e comprensión das funcións sociais da educación. |
A6 A9 A10
|
B15 B16 B21
|
C4 C8
|
Aplicar de forma inicial técnicas de investigación social para a recollida e análise da información |
A9
|
B15 B22 B25
|
C6 C8
|
Aplicación dos coñecementos manexados á realidade social nas súas diferentes manifestacións, para acadar a perspectiva da mesma desde o ámbito da educación. |
A2 A11 A13 A23
|
B15 B16 B21 B22 B23 B24 B25
|
C6 C8
|
Análise de contidos do sistema educativo |
A9 A10 A13 A14 A15 A23 A24
|
B15 B16 B18 B21 B23 B24 B25
|
C4 C6 C7 C8
|
Síntese dos coñecementos teóricos e do estudo empírico da realidade social en relación coa educación |
A9 A10 A15 A23
|
B15 B16 B19 B22 B23 B24 B25
|
C4 C6 C8
|
Avaliación do sistema educativo, así como das súas implicacións tanto a nivel social como persoal |
A9 A10 A15 A23
|
B15 B16 B18 B19 B21 B22 B23 B24 B25
|
C4 C6 C8
|
Pautas para o uso da linguaxe inclusiva. Incorporación da perspectiva de xénero na docencia universitaria en diferentes ámbitos. Recomendacións sobre principios de sustentabilidade, xustiza e igualdade. |
A5 A8 A12
|
B4 B6
|
C4 C7
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Bloque 1
Concepto sociolóxico de Educación |
1.1. Definición sociolóxica de educación
1.2. Historia da educación
1.3. Educare e educere
1.4. A educación como un feito social e como un fenómeno sociolóxico
1.5. O sistema educactivo dentro do sistema social
|
Bloque 2
Fontes e referencias da educación: o proceso de socialización |
2.1. A constitución da sociedade e dos individuos
2.2. Análise sociolóxico das estructuras, as relacións e das institucións sociais.
2.3. Análise sociolóxico sobre a sociedade do coñecemento, da información e da comunicación.
2.4. Estudio sociolóxico dos estilos de vida, do consumo e da sostenibilidade.
2.5. La naturaleza como fuente de educación. |
Bloque 3
Funcións sociais da educación |
3.1. Función de reproducción social
3.2. Función de cambio social
3.3. Reformas e cambios educativos
3.4. Desigualdades sociais en base a xénero, clase social, etnia, cultura, identidade, etc.
3.5. Análise sociolóxico sobre o impacto social dos fenómenos da inmigración humana. |
Bloque 4
Formas da educación: o seu proceso de regulación |
4.1. Educación formal
4.2. Educación informal
4.3. Educación non formal
4.4. A organización escolar: formal e informal |
Bloque 5
Actores e roles principais na educación |
5.1. Estudio sociolóxico da estructura e función das escolas e das organizacións educativas na sociedade actual
5.2. Os axentes educativos:
- A familia e a comunidade
- Institucións sociais
- A función do maestro e profesores
- Alumnos
5.3. Socioloxía da interacción no aula
5.4. Socioloxía da infancia e da adolescencia. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
A9 A11 A24 B15 B25 C6 |
1 |
1 |
2 |
Sesión maxistral |
A10 A24 B16 B19 |
20 |
40 |
60 |
Traballos tutelados |
A9 A23 B15 B21 B22 B25 C7 |
10 |
20 |
30 |
Análise de fontes documentais |
A13 B22 B25 C6 C7 C8 |
10 |
20 |
30 |
Lecturas |
A9 A10 A14 A15 A24 B23 B24 C6 C7 C8 |
0 |
20 |
20 |
Portafolios do alumno |
A11 B24 C4 |
0 |
5 |
5 |
Solución de problemas |
A2 A6 A10 A11 B18 B24 |
1 |
1 |
2 |
|
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
O curso iniciarase coas instruccións e formas de levalo a cabo. Para o cal, tanto o modelo como as pautas da docencia repetiranse ata que quede clara e operativa a mecánica da impartición da materia. |
Sesión maxistral |
Explicación por parte do profesor dos contidos teórico/prácticos xerais, más suliñables e necesarios para comprender os bloques e temas da materia de Socioloxía da Educación, así como para levar a cabo os traballos tutelados. |
Traballos tutelados |
O contido da materia abórdase mediante traballos de búsqueda de información por parte do alumnado, que terá temporalidade semanal en base ao contido explicitado ou que toque abordar na mesma.
Estas partes ou traballos terán un calendario de entregas, mediante a plataforma Moodle. |
Análise de fontes documentais |
Os traballos tutelados implican a procura, lectura e análise de fontes documentais para a elaboración dos mesmos. |
Lecturas |
Procurarase facer fincapé nas lecturas por parte do alumnado sobre obras significativas e relevantes para a comprensión da materia impartida. |
Portafolios do alumno |
Axenda das tarefas, proxectos e traballos a levar a cabo, así como das fontes de información, lecturas, contactos e demáis cuestións necesarias para o curso |
Solución de problemas |
Durante o curso estará permanentemente aberta e dispoñible a plataforma para a resolución de calquer problema que poida xurdir. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
Solución de problemas |
Lecturas |
Análise de fontes documentais |
|
Descrición |
As clases son eminentemente prácticas, polo que os estudantes desenvolven o contido e coñecemento da materia especialmente a través do traballo individual, da investigación documental e a súa participación nos temas tratados, así como nas entregas periódicas a realizar (máis titorías, lecturas, debates, etc.).
Por elo, tanto o contido teórico como as actividades que se desenvolverán na parte práctica implican unha estreita colaboración entre o alumnado e o seu traballo e o profesor como guía; xa que nesta materia as horas de prácticas dedícanse principalmente á preparación e seguimento do traballo por parte dos estudantes, así como a outras cuestións relacionadas coa materia.
Para estudantes con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e exención académica de avaliación continua, acordaranse no inicio do curso titorías compatibles coa súa dedicación.
No caso das primeiras e/ou segundas oportunidades que non correspondan á avaliación continua, os criterios de avaliación rexeranse segundo a realización dunha proba oral ou escrita, segundo o número de alumnos e as circunstancias; proba na que se incluirán preguntas teóricas e prácticas e na que os estudantes deberán demostrar que acadaron as competencias e os resultados de aprendizaxe da materia. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Traballos tutelados |
A9 A23 B15 B21 B22 B25 C7 |
Ao longo do curso, semana a semana, haberá que elaborar un traballo sobre o tema ou contido correspondente, o cal deberá ser entregago a través da plataforma indicada (Teams ou Moodle).
As entregas periódicas terán carácter obrigatorio e, tanto os seus contidos como entregas serán tidas en conta á hora de avaliar o seguimento e cumprimento da materia. |
30 |
Sesión maxistral |
A10 A24 B16 B19 |
Ademáis da asistencia activa (atenta, interesada) ás clases maxistrais, os contidos explicitados na exposición dos temas nas clases durante estas sesións serán avaliados e tidos en conta nos traballos tutelados cos que se planifica e avalía a materia.
Tamén contémplase a posibilidade de facer probas, por exemplo tipo examen, para ter constancia máis explícita da asimilación destes contidos. |
30 |
Lecturas |
A9 A10 A14 A15 A24 B23 B24 C6 C7 C8 |
As lecturas deberán reflexarse nos traballos tutelados, tanto no que respecta á conformación de contidos como de referencias.
Asemesmo, tamén poderán ter reflexo nas discusión ou debates.
Ademáis, ao longo do curso aconsellaranse varias lecturas, dependendo a súa obrigatoriedade da disponibilidade de tempo que permita a planificación das demáis metodoloxías. |
10 |
Análise de fontes documentais |
A13 B22 B25 C6 C7 C8 |
Esta é a parte ou compoñente principal para conformar axeitadamente os contidos dos traballos tutelados, polo que avalíase a procura, interese, intensidade e profundidade no análise das fontes de información e documentais. Polo que a súa avaliación é a fundamental dos traballos tutelados.
Tamén contémplase a posibilidade de facer probas, por exemplo tipo examen, para ter constancia máis explícita da asimilación destes contidos. |
25 |
Portafolios do alumno |
A11 B24 C4 |
Terase en conta a puntualidade e cumprimento de prazos para os diferentes traballos, así como o seguimento das recomendacións, tanto para os contidos como das lecturas, etc. |
5 |
|
Observacións avaliación |
Todos os aspectos relacionados con “dispensa académica”, “dedicación ao estudo, “permanencia” e “fraude académico” se rexirán dacuerdo coa normativa académica vigente de la UDC. Esta materia está plantexada para ser cursada mediante o traballo por parte do alumnado na investigación e elaboración de contidos, análises, etc. Asemesmo, trátase dunha avaliación continua. Polo tanto, a súa planificación e desenvolvemento céntrase no segumento a través dos traballos que deben desenvolverse semana a semana, en base aos contidos da materia, e que deben entregarse seguindo as instruccións do profesor. Sendo por tanto o seguimiento, participación, realización e entrega dos traballos os pilares do curso. Entenderase por avaliación suficiente para superar a materia na súa primeira convocatoria ordinaria obter un 50% entre as metodoloxías descritas. Esta avaliación é específica para a primeira convocatoria ordinaria da asignatura. Para o resto de casos e convocatorias haberá unha proba ou examen (oral ou escrita), no que ademáis dos contidos teóricos se inclúe un soposto de carácter práctico. O traballo participativo so será válido para a primeira convocatoria e a súa correspondente avaliación continua. Para o resto de convocatorias que non sexan á primeira ordinaria, non se gardan puntuacións nin traballos ou probas anteriores. Avaliación continua. A parte práctica que se realizará durante o cuadrimestre terá un contido variado e suporá o 70% da cualificación, correspondente ao conxunto de actividades nas clases, os traballos, as intervencións, o interese, a asistencia e a participación. Ademais, a aplicación dos contidos das clases maxistrais, das lecturas e das consultas de fontes documentais, reflicten ou non nos debates, probas e traballos, repercutirá na nota final de ata un 30%. Deste xeito, valórase todo o feito polo alumno ao longo do curso. Para superar a materia deberá realizarse e entregarse un mínimo do 75% das asistencias e dos traballos prácticos, probas ou deberes, así como a comprobación das lecturas. Avaliación discontinua. O alumnado que teña recoñecemento de dedicación a tempo parcial ou exención académica (aqueles que non teñan avaliación presencial continua xustificada), salvo no que se refire á asistencia e participación, terá un criterio de avaliación similar ao continuo, fundamentalmente a través dos traballos, tarefas e lecturas tuteladas, para as que deberán manter un contacto informativo suficiente e necesario, directo ou virtual, co profesor. Segunda oportunidade. Os que suspensen a primeira convocatoria, tanto na modalidade de avaliación continua como descontinua, terán que presentarse ao exame nas datas oficiais fixadas para a segunda oportunidade. Plaxio. A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a perda do dereito á oportunidade na que se cometa a falta e respecto da materia na que se tivese cometido. Nas actas figurará un non presentado nesta oportunidade.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Guerrero Serón, Antonio (1996). Manual de sociología de la educación. Madrid: Síntesis
Fernández Palomares Francisco (2003). Sociología de la educación. Madrid: Pearson.
Vázquez Fernández, Xosé Gabriel (2023). Sociología de la Educación: Una metodología para su didáctica e investigación. A Coruña: UDC |
OUTROS MANUAIS: - Gómez Jaldón, Celestino (2005): Sociología de la educación. Madrid: Pirámide. - González Radío, Vicente (1998). El futuro de su presente: Análisis de una Autopercepción. A Coruña: CESUGA. - Guerrero Serón, Antonio (2003): Enseñanza y sociedad: el conocimiento sociológico de la educación. Madrid: Siglo veintiuno.
PARA O BLOQUE 1: CONCEPCIÓN DA EDUCACIÓN - Gutiérrez Zuluaga, Isabel: Historia de la educación. Madrid: Narcea, 1972 - Negrín Fajardo, Olegario: Historia de la educación. Madrid: Centro de Estudio Ramón Areces, 2009. PARA O BLOQUE 2: FUENTES DA EDUCACIÓN - Rousseau, Jean-Jacques: Emilio ou Da educación. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela; [Madrid?] : Fundación BBVA, [2006] - Durkheim, Emile: Educación como socialización. Salamanca: Sígueme, 1976. PARA O BLOQUE 3: FUNCIÓNS DA EDUCACIÓN - Freire, Paulo: Educación y cambio. Buenos Aires: Galerna, 2002. - Bourdieu, Pierre: Las estrategias de la reproducción social. Buenos Aires: Siglo Veintiuno, 2011. PARA O BLOQUE 4: FORMAS DA EDUCACIÓN - Coombs, Philip H.: La Crisis mundial de la educación perspectivas actuales. Madrid : Santillana, D.L. 1986. -Coombs, Philip H.: La Lucha contra la pobreza rural estudio preparado para el Banco Mundial por el Consejo Internacional para el Desarrollo de la Educación. Madrid: Tecnos, D.L. 1975 PARA O BLOQUE 5: ACTORES DA EDUCACIÓN - Harris, Judith Rich: The nurture assumption: why children turn out the way they do. London: Bloomsbury, [1999] - García Aretio, Lorenzo: Claves para la educación : actores, agentes y escenarios en la sociedad actual. Madrid: UNED, [2009] |
Bibliografía complementaria
|
|
Abbagnano, Nicola y Visalberghi, A.: Historia de la pedagogía. Fondo de Cultura Económica, Madrid, 1992. Almarcha, Amparo: "Cien años de la sociología de la educación en España: 1877-1977". En REIS, 2, 115-148. Alonso Hinojal, I.: Educación y Sociedad. Las Sociologías de la Educación. CIS. 1991. Collins, Randall: La Sociedad credencialista: sociología histórica de la educación y de la estratificación. Madrid : Akal, [1989] Comenius, Johann Amos: Didáctica magna. Madrid: Reus, D.L. 1971 Durkheim, Emile (1996): Educación y sociología. , Barcelona: Editorial Península. Hernando Calvo, Alfredo: Viaje a la escuela del Siglo XXI. Así trabajan los colegios más innovadores del mundo. Fundación Telefónica; Madrid, (2015) Pinker, Steven: La tabla rasa la negación moderna de la naturaleza humana. Barcelona: Paidós, [2003] |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Historia da educación/652G03011 | Educación multicultural/652G03013 | Antropoloxía da educación/652G03029 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Teoría da educación/652G03001 | Pedagoxía social/652G03006 | Avaliación e diagnóstico de necesidades socioeducativas/652G03039 |
|
Materias que continúan o temario |
Deseño e desenvolvemento da acción socioeducativa/652G03002 | Animación e xestión sociocultural/652G03017 | Dinámicas de comunicación e colaboración na acción socioeducativa/652G03020 |
|
Observacións |
Recoméndase enviar os traballos telematicamente e, de non ser posible, non utilizar plásticos, elixir a impresión a dobre cara, empregar papel reciclado e evitar imprimir borradores. Débese facer un uso sustentable dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural. Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sustentabilidade nos comportamentos persoais e profesionais. |
|