Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A6 |
Identificar e planificar a resolución de situacións educativas que afectan a estudantes con diferentes capacidades e distintos ritmos de aprendizaxe. |
A12 |
Abordar e resolver problemas de disciplina. |
A18 |
Participar na definición do proxecto educativo e na actividade xeral do centro atendendo a criterios de xestión de calidade. |
A20 |
Mostrar habilidades sociais para entender ás familias e facerse entender por elas. |
A21 |
Coñecer e saber exercer as funcións de titor e orientador en relación coa educación familiar no período 6-12. |
A22 |
Relacionar a educación co medio, e cooperar coas familias e a comunidade. |
A23 |
Analizar e incorporar de forma crítica as cuestións máis relevantes da sociedade actual que afectan á educación familiar e escolar: impacto social e educativo das linguaxes audiovisuais e das pantallas; cambios nas relacións de xénero e interxeracionais; multiculturalidade e interculturalidade; discriminación e inclusión social e desenvolvemento sustentable. |
A24 |
Coñecer a evolución histórica da familia, os diferentes tipos de familias, de estilos de vida e educación no contexto familiar. |
B2 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B14 |
Capacidade para traballar en equipo de forma cooperativa, para organizar e planificar o traballo, tomando decisións e resolvendo problemas, tanto de forma conxunta como individual. |
B15 |
Capacidade para utilizar diversas fontes de información, seleccionar, analizar, sintetizar e extraer ideas importantes e xestionar a información. |
B17 |
Capacidade de análise e de autoavaliación tanto do propio traballo como do traballo en grupo. |
B21 |
CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeneral, e se adoita encontrar a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo |
B22 |
CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo |
B23 |
CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética |
B24 |
CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado |
B25 |
CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C5 |
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Determinar e propoñer propostas de acción para a atención á diversidade |
A6 A12
|
|
|
Enumerar as funcións do/a titor/a e orientador/a en relación cos diferentes axentes educativos e explicar o que isto conleva asegurando a calidade do proceso |
A18 A21 A22
|
B24
|
|
Lembrar o referente á familia (evolución, tipos, funcións, estilos de vida e educación) |
A24
|
|
|
Poñer en práctica as competencias sociais en relación con alumnado, familias, compañeiros/as e outros/as profesionais |
A20
|
B2 B14 B15
|
C3
|
Reflexionar sobre a incidencia de factores que afectan á educación familiar e escolar tendo en conta os principios éticos da práctica profesional e persoal. |
A23
|
B17 B23
|
|
Defender a necesidade da formación continua como profesional e cidadán ou cidadana |
|
|
C5 C7
|
Reproducir os aspectos máis relevantes da orientación e a titoría como factores chave da calidade do ensino e mostrar a súa aplicación a diferentes situacións. |
|
B21 B22 B25
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Conceptualización da orientación e titoría |
Carácter polisémico do concepto de orientación
Evolución da orientación dende os seus inicios ata a actualidade
A orientación na aula: concepto de titoría
|
Liñas prioritarias da acción tutorial na Educación Primaria |
Áreas da orientación en Educación Primaria
A prevención e o desenvolvemento como prioridade
Metodoloxías para o desenvoivemento persoal
A intervención coas familias |
Funcións do profesorado titor |
Co alumnado
Coas familias
Coa comunidade educativa
Coa comunidade en xeral |
Recursos para a acción tutorial: Técnicas e instrumentos |
A entrevista
A observación
O sociograma
Dinámicas de grupo
Recursos TIC |
Principios legais e psicopedagógicos que rexen a orientación e a acción titorial |
Normativa legal vixente
Os principios psicopedagóxicos da orientación
Aplicación dos principios na acción orientadora |
O Plan de acción tutorial (P.A.T.) como elemento de calidade do sistema educativo |
Definición
Elaboración
Evaluación |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
A23 |
1 |
0 |
1 |
Análise de fontes documentais |
A21 A22 A24 B15 C3 |
1 |
20 |
21 |
Aprendizaxe colaborativa |
A23 A6 B14 B15 B17 B23 B25 C3 |
2 |
24 |
26 |
Sesión maxistral |
A18 A21 A22 A24 B2 |
19 |
0 |
19 |
Traballos tutelados |
A23 |
4 |
30 |
34 |
Simulación |
A6 A12 A18 A20 A21 A22 B2 B14 B21 B22 B24 C5 |
4 |
6 |
10 |
Proba mixta |
B21 B22 B23 |
2 |
0 |
2 |
Foro virtual |
A6 A18 A21 A22 |
2 |
8 |
10 |
Aprendizaxe servizo |
A20 A21 A22 A23 B2 B14 B15 B23 B24 |
2 |
0 |
2 |
Mapa conceptual |
B14 B15 B17 B21 C3 |
2 |
0 |
2 |
Investigación (Proxecto de investigación) |
A20 A21 A22 A23 B14 B15 B17 B22 B23 B24 |
2 |
10 |
12 |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
C7 |
1 |
0 |
1 |
|
Atención personalizada |
|
10 |
0 |
10 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
Actividades de presentación.
Brainstorming para coñecer os preconceitos do alumnado acerca da materia obxecto de estudo. |
Análise de fontes documentais |
Accederán a textos indicados pola profesora así como a outros aos que chegarán eles/elas sós/soas partindo dalgunha indicación. Terannos que ler e responder a algunhas cuestións que se expoñan. |
Aprendizaxe colaborativa |
Propoñeranse unha serie de actividades grupales, para realizar dentro e fora da aula. |
Sesión maxistral |
Na que a profesora explicará algún contido teórico da materia. |
Traballos tutelados |
Haberá unha serie de traballos de diferente nivel de esixencia, que realizarán ao longo do curso baixo a tutela da profesora. |
Simulación |
Terán que deseñar unha actividade de titoría, grabala asumindo os roles que correspondan e subila a Share Point. |
Proba mixta |
Terán que demostrar que teñen adquiridos os coñecementos propios da asignatura, así como a capacidade de relacionar a teoría e a práctica |
Foro virtual |
Empregaránse os foros do campus virtual para ir traballando os contidos. Eles/as teñen que ir incorporando rerlexións, dicindo cómo entenden os conceitos vistos, redactar preguntas que outras persoas intentarán respostar, etc. Si se consideran importantes ao longo do desenvolvemento das aulas, o vai ser de forma explícita nun bloque de contidos específico xa se traballará en "aula invertida" e a sesión presencial será unha posta en práctica do aprendido.
A profesora moderará os foros e só intervirá en caso de que o considere necesario.
A idea é que das súas aportacióss saian as preguntas do exame final, polo que terán que empregarse a fondo. |
Aprendizaxe servizo |
Darase ao alumnado a posibilidade de participar nun proxeto de aprendizaxe-servizo (ApS). Esta metodoloxía trata de poñer en práctica o aprendido na asignatura prestando un servizo concreto á comunidade. O alumnado que decida voluntariamente participar deberá realizar todas as activadles que se planifiquen dentro da ApS e dito traballo será o que se reflexe na aviación continua da asignatura, conmutándose, polo tanto, polas tres actividades previstas para ese efecto nesta guía docente. |
Mapa conceptual |
Mediante algún programa informático alumnado irá recopilando os contidos básicos da asignatura e os plasmará a modo de mapa mental, mostrando as relacións que se establecen entre eles. |
Investigación (Proxecto de investigación) |
Se elaborará un proyecto de investigación sinxelo e se realizará empregando todas as fermentas precisas para elo. |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
Propiciarase a asistencia a algún evento que se realice na Facultade/universidade, e que redunde na súa formación. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Simulación |
Traballos tutelados |
|
Descrición |
Para a atención personalizada ao alumnado empregaránse os seguintes medios: a titoría presencial no despacho da profesroa, a atención a través do Campus Virtual (a forma preferente), e da plataforma Microsoft Teams.
Con estes medios se poderá orientar na consulta de fontes bibliográficas de interés e facilitar outras axeitadas as necesidades de cada alumno/a, se fará un seguimento dos traballos propostos para desenvolver tanto no contexto da aula coma fora de ela, se farán indicacións axustadas a cada suxeito de cara as exposicións orais propostas e, finalmente, se poderá facer un seguimento da realizacion do mapa conceptual, atendendo ós diferentes xeitos de plantexalo por parte de cada alumno/a.
En calquera caso, a atención ao alumnado no marco das titorías, configuúrase coma unha parte esencial do traballo docente.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Simulación |
A6 A12 A18 A20 A21 A22 B2 B14 B21 B22 B24 C5 |
Valórase a capacidade dos alumnos/as para desenrolar unha sesión de titoría o máis realista posible.
Para a súa análise empregarase a técnica de "debriefing". Reflexión guiada que realizase posteriormente a un escenario de simulación e ten como obxectivo analizar, dar sentido e aprender da experiencia vivida, sendo o paso esencial no proceso de aprendizaxe baseado na simulación.
|
20 |
Proba mixta |
B21 B22 B23 |
Esta proba vai constar de: parte tipo test y parte de resposta breve.
Tipo test: de opción múltiple, con catro posibilidades e na que so unha é verdadera. Non computan negativamente os fallos. Deberá obterse 1 punto como mínimo, para pasar á parte de resposta breve. Nesta segunda parte, tamén débese obter un 1 como mínimo para sumarlle a puntuación obtida no test. Valorarase a claridade conceptual, a redacción do discurso, as faltas de ortografía que supoñen un 0,1 menos na avaliación, por cada falta; e o xeito de relacionar teoría e práctica. |
40 |
Aprendizaxe servizo |
A20 A21 A22 A23 B2 B14 B15 B23 B24 |
Valoraránse as competencias adquiridas na práctica realizada na ApS e será a puntuación que o alumnado participante teña na avaliación continua da asignatura. Esto supón que puntuará sobre 6 ao igual que o asignado á avaliación continua da asignatura.
Como é voluntario e se conmuta con unha parte da avaliación, non se recolle aquí o peso, porque senón superaríamos a porcentaxe máxima na asignatura. |
10 |
Mapa conceptual |
B14 B15 B17 B21 C3 |
Onde ademáis de elexir ben os conceitos fundamentais da asignatura se terá moi en conta a relación que existe entre eles. |
10 |
Investigación (Proxecto de investigación) |
A20 A21 A22 A23 B14 B15 B17 B22 B23 B24 |
Valoraránse as competencias á hora de definición os obxectivos da investigación, a planificación, o traballo de campo e a capacidad de síntesis á hora de elaborar as conclusóns. |
20 |
|
Observacións avaliación |
Para que poidan ser avaliados/as según a planificación anterior, o alumno/a debe asistir, alomenos, ao 80% das
sesións e con aproveitamento das mesmas. ASISTENTES: A proba mixta que se describíu no apartado anterior, cunha parte tipo test e outra de resposta múltiple, onde so unha é verdadeira. Para aprobar o examen hai que ter o 50% da puntuación en cada parte. Do mesmo xeito, deberá obterse alomnenos o 50% da cualificación asignada a avaliación continua, é dicir, un 3. NON ASISTENTES: A proba final será mixta: Unha parte tipo test e outra de preguntas de resposta breve. Será preciso obter alomenos o 50% en cada parte para aprobar. outra diferenza é que o número de preguntas será maior. DISPENSA ACADÉMICA: Poderá realizar de xeito individual as actividades que se propoñan na aula e participar nos foros da asignatura como un alumno/a asistente. Sempre terá que cumprir os mesmos prazos que o alumno/a asistente. Estas entregas valoraránse
de cara á nota final, unha vez que se obtivese unha puntuación de 5 puntos, ou superior,
no exame. Estas actividades non terán un carácter obrigatorio. A autoavaliación, heteroevaluación e coevaluación serán as ferramentas que permitirán emitir o xuizo final da cualificación na asignatura. OBSERVACIÓN: Como esta guía non permite poñer dúas líñas de traballo que conmutan entre elas como é o caso da ApS e os trabayos da asignatura, véxome obrigada a asignarlle un peso específico e de ahí que lle poña 10 que son do mapa conceptual. En realidade a ApS valerá o mesmo que as tres actividades plantexadas na asignatura, é dicir, 6 puntos.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
(). .
Uruñuela, Pedro María (2016 ). Trabajar la convivencia en los centros educativos. Una mirada al bosque de la convivencia. Narcea
Carrera, Celia; López, Teresa; Matías, Paloma y Santamaría, Paloma (2016). Agenda de trabajo del orientador en centros educativos de Educación Infantil y Primaria. Narcea
Vallespir-Soler, Jordi y Morey-López, Mercé (2019). La formación del profesorado de educación primaria respecto a la participación de las familias.. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(3), 77-92
Marrodán Gironés, María José (2003). La acción tutorial en educación primaria. ICCE
Pantoja, Antonio (2013). La acción tutorial en la Escuela. Síntesis
Urosa, Belén y Lázaro, Santa (2017). La función tutorial en educación infantil y primaria: actividades que implica y dificultad percibida por el profesorado en su desarrollo. Educatio Siglo XXI, 35(2), 111-138
Rodicio García, María Luisa (2001). La Orientación en Galicia. RIE
Angulo Vargas, Araceli (2009). La tutoría en la Educación Primaria. Wolters Kluwer
RAMIREZ GARCIA, Antonia (2019). METODOLOGIA DE LA ACCION TUTORIAL EN EDUCACION PRIMARIA. Pirámide
Bisquerra, Rafael (Coord.) (2008). Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. Praxis
Sobrado, Luis, Fernández, Elena y Rodicio, María Luisa (2012). Orientación educativa. Nuevas perspectivas. Biblioteca Nueva
Inostroza de Celis, G. e Jara, E.T. (2010). Perfil del mentor basado en competencias. Estudios Pedagógicos XXXVI, 1, 117-129
Monge Crespo, Concepción (2009). Tutoría y orientación educativa. Wolters kluwer |
|
Bibliografía complementaria
|
Rodicio-García, María Luisa e Iglesias-Cortizas, María Josefa (2011). Acoso Escolar. Diagnóstico y prevención. Biblioteca Nueva
Hunter, Carl (2016). Comprender y mejorar la conducta trabajando en grupo. Una metodología centrada en el alumnado. Narcea
Renom, Agnés (2011). Educación emocional. Programa para educación primaria (6-12 años). (Libro electrónico).. Wolters Kluwer
Cantón Mayo, Isabel; Sola Martínez, Tomás y López Sánchez, Manuel (2008). El Plan de Orientación y acción tutorial en Educación Infantil y Primaria: Recursos prácticos para su programación y ejecución . Ed. Universitas S.A.
Marrodán Gironés, María José y Balebona Martínez, Juan Manuel (2008). La calidad en la Orientación escolar. ICCE
Galve, José Luis (2009). PUES, ¡CLARO! Programa de estrategias de resolución de problemas y refuerzo de las operaciones básicas. (Col. De 6-12 años).. CEPE
Uruñuela, Pedro María (2016). Trabajar la convivencia en los centros educativos. Una mirada al bosque de la convivencia. Narcea
Rodríguez Montoya, Feli (2018). ¿Cómo vive el alumnado la transición de la educación primaria a la educación secundaria . Revista de Orientación Educacional, 32(62), 77-87 |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
- Non se pedirá facer ningunha entrega en formato papel, todo terá que ser dixital vía Campus Virtual ou calquera outra plataforma que se indique. En caso de facela, non se terá en conta de cara a avaliación final da asignatura. - Para poder atender axeitadamente ó alumnado, os contactos coa profesora se realizarán vía Campus Virtual, non no correo electrónico da profesora. - É imprescindible a utilización dunha liguaxe inclusiva, tanto a nivel oral coma escrito. - Penalizarase o plaxio, seguindo o recollido no Art. 14. 4. Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de grao e mestrado universitario. - Atenderase á diversidade para facer as adaptacións oportunas a esta guía, tanto si son suxeridas pola UADI, como si son consideradas necesarias, por parte da profesora. - Recoméndase non empregar plásticos, elixir a impresión a doble cara, empregar papel reciclado e evitar imprimir borradores e traballos sempre que sexa posible. A asignatura contribúe a elo non admitindo nada en papel, como xa se indicou. - Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibiliade nos comportamentos persoais e profesionais. |
|