Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Coñecer e integrar os fundamentos biolóxicos da Logopedia: a Anatomía e Fisioloxía. |
A2 |
Coñecer e integrar os fundamentos psicolóxicos da Logopedia: o desenvolvemento da linguaxe, o desenvolvemento psicolóxico, a Neuropsicoloxía da linguaxe, os procesos básicos e a Psicolingüística. |
A6 |
Coñecer a clasificación, a terminoloxía e a descrición dos trastornos da comunicación, a linguaxe, a fala, a voz e a audición e as funcións orais non verbais. |
A7 |
Coñecer, recoñecer e discriminar entre a variedade das alteracións: os trastornos específicos do desenvolvemento da linguaxe, trastorno específico da linguaxe, retrasos da linguaxe, trastornos fonéticos e fonolóxicos; os trastornos da comunicación e a linguaxe asociados a déficit auditivos e visuais, o déficit de atención, a deficiencia mental, o trastorno xeneralizado do desenvolvemento, os trastornos do espectro autista, a parálise cerebral infantil e as plurideficiencias; os trastornos específicos da linguaxe escrita; as discalculias; as alteracións no desenvolvemento da linguaxe por deprivación social e as asociadas a contextos multiculturais e plurilingüismo; os trastornos da fluidez da fala; as afasias e os trastornos asociados; as disartrias; as disfonías; as disglosias; as alteracións da linguaxe no avellentamento e os trastornos dexenerativos; as alteracións da linguaxe e a comunicación en enfermidades mentais; o mutismo e as inhibicións da linguaxe; as alteracións das funcións orais non verbais: deglución atípica, disfagia e alteracións tubáricas. |
A8 |
Coñecer os fundamentos do proceso de avaliación e diagnóstico. |
A9 |
Coñecer e aplicar os modelos, técnicas e instrumentos de avaliación. |
A10 |
Realizar a avaliación das alteracións da linguaxe nos trastornos específicos do desenvolvemento da linguaxe: trastorno específico da linguaxe, retrasos da linguaxe, trastornos fonéticos e fonolóxicos; os trastornos da comunicación e a linguaxe asociados a déficit auditivos e visuais, o déficit de atención, a deficiencia mental, o trastorno xeneralizado do desenvolvemento, os trastornos do espectro autista, a parálise cerebral infantil e as plurideficiencias; os trastornos específicos da linguaxe escrita; as discalculias; as alteracións no desenvolvemento da linguaxe por deprivación social e as asociadas a contextos multiculturais e plurilingüismo; os trastornos da fluidez da fala; as afasias e os trastornos asociados; as disartrias; as disfonías; as disglosias; as alteracións da linguaxe no avellentamento e os trastornos dexenerativos; as alteracións da linguaxe e a comunicación en enfermidades mentais; o mutismo e as inhibicións da linguaxe; as alteracións das funcións orais non verbais: deglución atípica, disfagia e alteracións tubáricas. |
A32 |
Utilizar tecnoloxías da información e da comunicación. |
B1 |
Acceso, selección e xestión das fontes de información relevantes para a práctica profesional. |
B2 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B4 |
Aprender a aprender. |
B7 |
Capacidade de análise e síntese. |
B9 |
Capacidade de organizar e planificar. |
B12 |
Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo. |
B17 |
Saber expresarse en público. |
B24 |
Traballar en equipo e, de ser o caso, de forma interdisciplinar. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
A2
C6 |
A1 A2 A6 A7 A8 A9 A10 A32
|
B1 B2 B4 B7 B9 B12 B17 B24
|
C3 C6
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
TEMA 1.- INTRODUCCION Á NEUROPSICOLOXIA |
Orixes históricas da Neuropsicología. Localización de funcións no sistema nervioso. Perspectiva actual. |
TEMA 2.- ORGANIZACIÓN DO SISTEMA NERVIOSO |
Divisións principais do sistema nervioso. Sistema nervioso central: divisións e estruturas principais. Sistema nervioso somático. Nervios craniais. Sistema nervioso autónomo |
TEMA 3.- MÉTODOS EN NEUROPSICOLOXÍA |
Métodos de rexistro e neuroimagen: EEG, MEG, PET, fMRI. Métodos de estimulación: estimulación eléctrica cerebral, TMS. Avaliación conductual dos efectos das lesións cerebrais: asociacións e disociacións. |
TEMA 4.- PERCEPCIÓN |
Principios xerais de organización dos sistemas sensoriais. Procesamento da información visual na retina. Vías visuais aferentes. Procesamento da información en cortiza visual. Trastornos da percepción visual. Audición |
TEMA 5.- MEMORIA |
Tipos de memoria e a súa avaliación. A amnesia. Circuítos cerebrais da memoria. Outros trastornos da memoria. Lóbulos frontais e memoria. |
TEMA 6.- LINGUAXE |
Características da linguaxe. As afasias: tipos e características. Compoñentes principais da función da linguaxe. Hemisferio dereito e linguaxe. Asimetrías hemisféricas. |
TEMA 7.- O CÓRTEX PREFRONTAL |
Organización anatómica. Efectos das lesións na cortiza prefrontal. Teorías da función prefrontal. |
TEMA 8.- RECUPERACION DA FUNCIÓN |
Efectos do dano cerebral. Recuperación funcional. Mecanismos da recuperación de funcións
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
A1 |
2 |
0 |
2 |
Sesión maxistral |
A1 A2 A6 A7 |
30 |
56 |
86 |
Proba obxectiva |
A8 A9 A10 A32 B1 B2 C6 |
1 |
20 |
21 |
Presentación oral |
A1 B4 B7 B9 B12 B17 B24 C3 C6 |
5 |
30 |
35 |
|
Atención personalizada |
|
6 |
0 |
6 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
Presentación e xustificación do programa. Recomendacións bibliográficas |
Sesión maxistral |
Desenvolvemento dos contidos teóricos de cada tema
Todos os temas estarán dispoñibles en Moodle en formato de Powerpoint comentados
|
Proba obxectiva |
40 preguntas con tres alternativas de resposta |
Presentación oral |
Presentación pública dos traballos realizados en grupo acerca dalgúns trastornos neurolóxicos escollidos
|
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Presentación oral |
Sesión maxistral |
|
Descrición |
Asesoramiento en la planificación y desarrollo de las presentaciones orales
Tutorías presenciales o vía teams, individuales o en pequeños grupos
Correo electrónico
Moodle
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Presentación oral |
A1 B4 B7 B9 B12 B17 B24 C3 C6 |
Claridade da exposición
Competencia no debate
Calidade do apoio multimedia |
20 |
Proba obxectiva |
A8 A9 A10 A32 B1 B2 C6 |
(Acertos - (errores/2)) * 7 / Número de preguntas
Unha proba final: 30-40 preguntas: 80%
|
80 |
|
Observacións avaliación |
PARA OBTER O APROBADO NA MATERIA REQUÍRESE SUPERAR O EXAME E OBTER UN MINIMO DE 5 PUNTOS NA CALIFICACION
FINAL.
SEGUNDA OPORTUNIDADE: Conservarase a cualificación obtida inicialmente
na presentación oral. O exame seguirá achegando o 80% da nota final. A
suma da nota obtida no exame e a da presentación oral deberá ser
igual ou superior a 5 para aprobar
Oportunidade adiantada: O exame achegará o 100% da nota
Todos os aspectos relacionados con “dispensa académica”, “dedicación ao
estudo”, “permanencia” e “fraude académico” rexeranse #de acordo con a
normativa académica vixente da UDC
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Carlson, N.R. (2014). Fisiología de la conducta (11ª edición). Madrid: Pearson
Redolar, D. (2014). Neurociencia Cognitiva. Madrid: Panamericana
Triviño Mosquera, M., Arnedo Montoro, M. y Bembibre Serrano, J. (2020 ). Neuropsicología a través de casos clínicos . Madrid: Editorial Médica Panamericana
Rains, G.D (2004). Principios de neuropsicología humana. Madrid: McGraw-Hill |
|
Bibliografía complementaria
|
Diéguez-Vide, F. y Peña-Casanova, J. (2012). Cerebro y Lenguaje. Madrid: Editorial Médica Panamericana
Sacks, O (1985). El hombre que confundió a su mujer con un sombrero. Barcelona: Muchnik
Ramachandran, V. & Blakeslee, S (1999). Fantasmas en el cerebro. Madrid: Debate
Junqué, C. y Barroso, J. (2009). Manual de Neuropsicología. Barcelona: Síntesis
Wilson-Pauwels, L., Stewart, P., Akessson, E. & Spacey, S.D. (2013). Nervios craneales. En la salud y la enfermedad . Madrid: Panamericana
Crossman, A.R., Neary,D. (2020). Neuroanatomía (6ª edición). Madrid: Elsevier
Cuetos, F. (2012). Neurociencia del Lenguaje. Madrid: Editorial Médica Panamericana
Webb, W.G. & Adler, R.K (2010). Neurología para el logopeda. Barcelona: Elsevier Masson
Triviño Mosquera, M., Bembibre Serrano, J. y Arnedo Montoro, M. (2019). Neuropsicología de la percepción. Madrid: Síntesis
González Bono, E, Cano-López, I., Hidalgo Calvo, V., Salvador, A. (2022). Neuropsicología del lenguaje. Madrid: Síntesis
Kolb, B (2005). Neuropsicología humana (5ª edición. Madrid: Editorial Médica Panamericana
Arnedo Montoro, M., Bembibre Serrano, J., Montes Lozano, A., Triviño Mosquera, M. (2015). Neuropsicología infantil a través de casos clínicos. Madrid: Editorial Médica Panamericana
Sacks, O. (2003). Un antropólogo en Marte. Madrid: Anagrama
Sacks, O (1996). Veo una voz: viaje al mundo de los sordos. Madrid: Anaya |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Trastornos da Lecto-Escritura/652911303 | Alteracións Conxénitas da Linguaxe/652911320 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Psicoloxía da Memoria/652911219 | Psicolingüística/652911319 |
|
Materias que continúan o temario |
Anatomía e Fisioloxía dos Órganos da Linguaxe e da Audición/652911101 | Neuroloxía Xeral e da Linguaxe/652911103 | Psicoloxía Xeral/652911105 | Avaliación e Diagnost. da Linguaxe, a Fala e a Voz/652911201 |
|
|