Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Avaliación das alteracións de base evolutiva Código 652G04017
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía
Coordinación
Botana Lois, Iria
Correo electrónico
iria.botana@udc.es
Profesorado
Botana Lois, Iria
Díaz Pita, Lucía
Correo electrónico
iria.botana@udc.es
lucia.dpita@udc.es
Web
Descrición xeral A materia pretende introducir os procedementos de avaliación e diagnose logopédica nas alteracións do desenvolvemento de base evolutiva, incidindo na caractización do perfil lingüístico e comunicativo asociado as mesmas a través da aplicación de instrumentos de avaliación que permitan aproximarse as claves para a anclaxe dos programas de intervención.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Coñecer os fundamentos do proceso de avaliación e diagnóstico A8 Coñecer e aplicar os modelos, técnicas e instrumentos de avaliación A9 Realizar a avaliación das alteracións nos trastornos da comunicación, do fala e da linguaxe asociados a deficiencia mental, aos trastornos do espectro autista, á parálisis cerebral e ás plurideficiencias A10 Redactar un informe de avaliación logopédica A11 Acceso, seleccion e gestion das fontes de informacion relevantes para practícaa profesional B1 Aplicar un pensamento crítico. lóxico e creativo B2 Apreciar as distintas manifestacións da diversidad B3 Aprender a aprender B4 Capacidade de análise e síntese B7 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional B11 Coñecer e manexar as novas tecnologias da informacion e da comunicacion B13 Resolver problemas de forma efectiva B16 Saber expresarse en público B17 Ter iniciativa e espiritu emprendedor B20 Tomar decisións con autonomia e responsabilidade B21 Traballar de forma colaborativa B23 Expresarse correctamente tanto de forma oral como escrita nas linguas oficiais da comunidade autonoma C1 Utilizar as ferramentas básicas das tecnologias da informacion e da comunicacion ( TIC) necesarias para o exercicio do seu profesion e para a aprendizaxe ao longo da súa vida C3 Desenvolverse para o exercicio dunha ciudadania aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común C4 A8
A9
A10
A11
B1
B2
B3
B6
B7
B11
B13
B16
B17
B20
B21
B23
C1
C3
C4

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. Metodoloxía de evaluación aplicada as alteracións de base evolutiva. Introducción. 1.1. Modelos de avaliación aplicados as alteracións evolutivas
1.2.Procedemento de avaliación dos diferentes dominios da linguaxe.
1.3.Concepto de diagnóstico
Tema 2. Avaliación das alteracións fonético-fonolóxicas 2.1.Avaliación da fonética e da fonoloxía
2.2.Instrumetos de avaliación fonética e fonolóxica
2.3.Informe en TSF
Tema 3. Evaluación das alteracións da linguaxe na discapacidade intelectual. 3.1. Avaliación dos procesos cognitivos vinculados a linguaxe
2.2.Instrumentos de avaliación
3.3.Informe en D.I.
Tema 4 . Avaliación das alteracións da linguaxe nos trastornos do espectro autista. 4.1. Avaliación da competencia pragmática e social da linguaxe.
4.2. Instrumentos de avaliación do TEA
4.2. Informe en TEA.
Tema 5. Avaliación das alteracións da linguaxe nos trastornos xeralizados do desenvolvemento. 5.1. Avaliación dos dominios da linguaxe nos trastornos non especificados
5.2. Instrumentos de avaliación global da linguaxe.
Tema 6. Avaliación das alteracións da linguaxe na parálise cerebral. 6.1. Avaliación da intelixibilidade.
6.2. Instrumentos de avaliación para a implementación dun SAAC.
6.3. Informe en P.C.
Tema 7. Avaliación dos retrasos da linguaxe 7.1. Diagnostico diferencial nos R.L.
7.2. Instrumentos de avaliación da competencia léxica, semántica e morfosintáctica.
Tema 8. Avaliación das alteracións nas plurideficiencias. 8.1. Especificidade do modelo de avalaición na plurideficiencia.
8.2. Adaptacións nos instrumentos de avaliación

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A8 A10 B6 B7 B17 C1 5 7 12
Portafolios do alumno A8 A9 A11 B1 B2 B3 B6 B11 B13 B16 B17 B20 B21 B23 C1 C3 11 101 112
Sesión maxistral A8 A9 A10 B2 B3 B7 B11 C4 21 0 21
Proba de resposta múltiple A8 A9 A10 B2 B7 B16 C4 2 0 2
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Actividades que se levan a cabo antes de iniciar calquera proceso de ensino - aprendizaxe a fin de coñecer as competencias, os intereses e as motivaciones que posúen os estudantes para o logro dos obxectivos que se pretenden alcanzar, vinculados a un programa formativo.
Portafolios do alumno Durante as sesións interactivas o alumnado elaborará un portafolio no que engadirá actividades prácticas propostas así como os informes de avaliación de casos, este traballo completaao de maneira autónoma para a entrega final.
Sesión maxistral
Proba de resposta múltiple Realizan un exame tipo test no que as preguntas terán entre 3 - 4 opcións de resposta sendo soamente unha será válida. No mesmo os erros penalizarán.

Atención personalizada
Metodoloxías
Actividades iniciais
Proba de resposta múltiple
Portafolios do alumno
Descrición

Os alumnos dispondran de atencion personalizada para as actividades indicadas. Levásese a cabo no aula ou no despacho da docente. Igualmente podran recibila a traves doutras vias ( telefono, email, Moodle).

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Proba de resposta múltiple A8 A9 A10 B2 B7 B16 C4 Realizárase un exame tipo test con preguntas de 3 ou 4 opcións de resposta sendo unha soa a valida. Restan erros. 40
Portafolios do alumno A8 A9 A11 B1 B2 B3 B6 B11 B13 B16 B17 B20 B21 B23 C1 C3 Elaboraráse un portafolio no que se incluirán os informes dos estudos de caso constituíndo o 60% da nota final. 60
 
Observacións avaliación

Coñecementos prácticos:

Nas clases interactivas levarase a cabo o Portafolio do alumnado no que se incluirán os informes dos estudos de caso constituíndo o 60% da nota final. O alumnado terá que asistir as clases interactivas para poder facer estas prácticas e entregalas dentro dos prazos establecidos.  

Coñecementos teóricos: Mediante a Proba mixta avaliaranse os coñecementos teóricos que constitúen o 40% da nota final. 

Todas as prácticas e o exame serán puntuados nunha escala de 0 a 10 e logo aplicado o correspondente porcentaxe para o computo na nota final. A cualificación final será a suma entre a cualificación dos coñecementos teóricos e prácticos, esta suma só se realizará cando en cada unha das dúas partes (práctica e teórica) se obteña o 50% da puntuación posible, de non ser o caso a materia consideraríase como non superada.

A 1ª , 2ª e 3ª oportunidade de avaliación terán as mesmas condicións.

Todos os aspectos relacionados coa " dispensa académica", "dedicación o estudo", permanencia" e "fraude académico" rexiranse de acordo coa normativa académica vixente na UDC.


Fontes de información
Bibliografía básica (). .
Puyuelo Sanclemente, M;Rondal, J.A.;H.Wiig, E. (2002). Evaluación del lenguaje. Barcelona. Masson
Moreno, J.M; García - Baamonde, Ma.E. (2005). Guía para la evaluación del lenguaje. Madrid. CCS
Sos Abad, A.;Sos Lansac, M.L. (1997). Logopedia práctica. Madrid.Escuela Española
Peña - Casanova, J. (2002). Manual de Logopedia. Barcelona. Masson.

Puyuelo Sanclemente, M., Rondal, J. A. H., & Wiig, E. (2002). Evaluación del lenguaje. Masson.

Sos Abad, A., & Sos Lansac, M.L. (1997). Logopedia práctica. Escuela Española.

Peña-Casanova, J. (2002). Manual de Logopedia. Masson

Moreno, J. M., & Garci?a-Baamonde, M. E. (2005). Guia de recursos para la evaluación el lenguaje. CCS.

Aguilar-Mediavilla, E. & Igualada, A. (Eds) (2019). Dificultades del lenguaje en los trastornos del desarrollo. Editorial UOC.

Barbero García, M.I., Vila Abad, E., y Holgado Tello, F.P. (2015). Psicometría. Sanz y Torres.

Fernández-Ballesteros, R. (2013). Evaluación psicológica: conceptos, métodos y estudio de casos. Pirámide.

Quintanilla-Cobián, L., García-Gallego, C., Rodríguez-Fernández, R., Fontes de Gracia, S., & Sarriá-Sánchez, E. (2019). Fundamentos de investigación en Psicología. Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Bibliografía complementaria

Colom, R., Karama, S., Jung, R. E., & Haier, R. J. (2010). Human intelligence and brain networks. Dialogues in Clinical Neuroscience, 12(4), 489.

 

Colom, R., & Román, F. J. (2018). Enhancing intelligence: From the group to the individual. Journal of Intelligence, 6(1), 11.

 

Protzko, J., & Colom, R. (2021). A new beginning of intelligence research. Designing the playground. Intelligence, 87, 101559.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións
Recomendase cursar a asignatura "Alteracions de Base Evolutiva".

Recomendase os envios dos traballos telemáticamente e de non ser posible, non utilizar plásticos,  elixir a impresión a doble cara, empregar papel reciclado e evitar imprimir borradores.  
Debese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural.  
Debese ter en conta dos principios éticos relacionados cos valores de sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais.
Deberase incorporar a perspectiva de xénero (usarase linguaxe non sexista, bibliografía de autores/as de ambos os sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas…)
Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías