Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Coñecer e integrar os fundamentos biolóxicos da Logopedia: a Anatomía e Fisioloxía. |
A2 |
Coñecer e integrar os fundamentos psicolóxicos da Logopedia: o desenvolvemento da linguaxe, o desenvolvemento psicolóxico, a Neuropsicoloxía da linguaxe, os procesos básicos e a Psicolingüística. |
A3 |
Coñecer e integrar os fundamentos lingüísticos da Logopedia: Fonética e fonoloxía, morfosintaxe, semántica, pragmática, sociolingüística. |
A5 |
Coñecer e integrar os fundamentos metodolóxicos para a investigación en Logopedia. |
A6 |
Coñecer a clasificación, a terminoloxía e a descrición dos trastornos da comunicación, a linguaxe, a fala, a voz e a audición e as funcións orais non verbais. |
A19 |
Coñecer e implementar os Sistemas de Comunicación Aumentativa. |
A20 |
Coñecer e implementar as axudas técnicas á comunicación. |
A21 |
Saber deseñar e elaborar informes logopédicos. |
A22 |
Saber deseñar, programar e avaliar a actuación logopédica. |
A24 |
Coñecer o concepto de Logopedia, obxecto e método; A profesión de logopeda; A Historia da Logopedia; A deontoloxía e a lexislación relevante para o exercicio profesional. |
A25 |
Coñecer a organización de institucións educativas, sanitarias e sociais. |
A29 |
Adquirir a formación práctica para o traballo individual, grupal, cooperativo e de mediación con facilitador. |
A30 |
Coñecer a actuación profesional e os contornos onde se desenvolve a práctica. |
A31 |
Adquirir o desenvolvemento os recursos persoais para a intervención: habilidades sociais e comunicativas, habilidades profesionais, avaliación da propia actuación profesional, técnicas de observación, técnicas de dinamización ou toma de decisións. |
A32 |
Utilizar tecnoloxías da información e da comunicación. |
B1 |
Acceso, selección e xestión das fontes de información relevantes para a práctica profesional. |
B2 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B4 |
Aprender a aprender. |
B5 |
Aprender autonomamente, e motivarse para facelo de forma continuada. |
B6 |
Capacidade de adaptarse aos cambios. |
B7 |
Capacidade de análise e síntese. |
B8 |
Capacidade de observar e de escoitar de forma activa. |
B9 |
Capacidade de organizar e planificar. |
B10 |
Capacidade para motivarse e procurar a calidade na actuación profesional. |
B11 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
B12 |
Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo. |
B13 |
Coñecer e manexar as novas tecnoloxías da comunicación e da información. |
B14 |
Destreza e empatía nas relacións interpersoais. |
B15 |
Poñer en valor a súa profesión no contorno en que desenvolve o seu traballo. |
B16 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B17 |
Saber expresarse en público. |
B18 |
Ser creativo no exercicio da profesión. |
B19 |
Ter compromiso ético. |
B20 |
Ter iniciativa e espírito emprendedor. |
B21 |
Tomar decisións con autonomía e responsabilidade. |
B22 |
Traballar de forma autónoma con iniciativa. |
B23 |
Traballar de forma colaborativa. |
B24 |
Traballar en equipo e, de ser o caso, de forma interdisciplinar. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C2 |
Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
1. Coñecer os fundamentos neurolóxicos básicos para o logopeda desde unha perspectiva teórica e práctica.
2. Introducir o alumno no estudio das bases neurolóxicas da comunicación e da deglutación, co a finalidade de poder entender os mecanismos cerebrais implicados e as súas correspondentes alteracions.
3. Coñecer as principais afectacions neurolóxicas que cursan con alteracions da comunicación e a deglutación.
4. Dotar a os alumnos dos coñecementos teórico- prácticos necesarios para o diagnóstico e tratamento das alteracions neurolóxicas e morfolóxicas da comunicación.
|
A1 A2 A3 A5 A6 A19 A20 A21 A22 A24 A25 A29 A30 A31 A32
|
B1 B2 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B17 B18 B19 B20 B21 B22 B23 B24
|
C1 C2 C3 C6 C7 C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Tema I: Introducción a neuroloxía da comunicación humana e da deglutación. |
Raíces históricas, evolución. Dominancia hemisférica |
Tema II: Alteracions da linguaxe secundarias a patoloxía do SNC. Afasias. |
concepto, etioloxía, clasificación, sintomatoloxía, diagnóstico, diagnóstico diferencial, enfoque terapéutico. |
Tema III: Trastornos centrais asociados a afasia. |
Alexias, agrafias, aprosodias, acalculia, apraxias, amusias. |
Tema IV: Trastornos da percepción e do recoñecemento. As agnosias.
|
Concepto e tipos. |
Tema V: Alteracions da fala asociadas a patoloxía do SNC. As disartrias. |
Concepto, etioloxía y clasificación, sintomatoloxía, diagnóstico diferencial, enfoque terapéutico. |
Tema VI: Deglutación e SN. Alteracions da deglutación de orixen neurolóxico. |
Disfaxia neuróxena: avaliación e tratamento. |
Tema VII: Altercions da voz de orixen neurolóxico. |
Hipofonias, disfonias, afonias. |
Tema VIII: Alteracions da comunicación nas demencias e outros procesos neurodexenerativos. |
Clasificación das demencias, etioloxía, sintomatoloxía. Enfermedades neurodexenerativas (enfermedad de Parkinson, EM, ELA, AMS...) |
Tema IX: Alteracions da comunicación de orixen anátomico. Disglosias. |
Labiales, mandibulares, dentais, linguales, palatales.
Concepto, etioloxía, sintomatoloxía. Enfoque terapéutico. |
Tema XII: Síndromes neurolóxicos infantis que cursan con alteracions da comunicación. |
Distintos tipos de síndromes |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
A1 A2 A3 A5 A6 A19 A20 A24 A25 A29 A30 A31 A32 B1 B4 B5 B6 B7 B9 B10 B12 B13 B16 B20 B22 B23 B24 C1 C3 C6 C7 |
2 |
0 |
2 |
Sesión maxistral |
A1 A3 A5 A6 A20 A21 A22 A24 A25 A29 A30 A31 A32 B1 B2 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B17 B18 B19 B20 B21 B22 B23 B24 C1 C3 C6 C7 C8 |
33 |
30 |
63 |
Proba obxectiva |
A1 A2 A3 A5 A6 A20 A32 B1 B2 B5 B7 B9 B13 C2 C3 C7 |
1 |
32 |
33 |
Traballos tutelados |
A1 A2 A3 A6 A20 A24 A25 A30 A32 B1 B5 B7 B9 B13 B17 B23 B24 C1 C3 C8 |
1 |
30 |
31 |
Seminario |
A21 A22 A24 A25 A29 A30 A31 A32 B1 B5 B7 B8 B22 B23 B24 C1 C6 C8 |
5 |
15 |
20 |
|
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
consistiran en preguntas a os alumnos/as o primeiro día de clase e nun coloquio |
Sesión maxistral |
E moi importante a asistencia por parte do alumno/a as sesions maxistrales xa que contará no momento da avaliación final da asignatura. Ademáis por este pran de estudos e obrigatoria a asistencia as clases expositivas e interactivas |
Proba obxectiva |
Realizarase unha proba tipo test se se pode facer de forma presencial e se fose a través de Microsoft Teams realizarase un exame tipo pregunta corta |
Traballos tutelados |
realizarase un traballo tutelado en grupo de 2-4 alumnos/as en relación co temario da asignatura. |
Seminario |
realizaranse seminarios prácticos con exposición de traballos e tamén de casos clínicos. Tamén se poderán facer lecturas con respecto a o temario e comentalas nas clases interactivas. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
|
Descrición |
Realizaránse traballos tutelados en grupos de 2-4 alumnos/as que serán supervisados polo profesor-tutor e que se incluirán na avaliación do alumno/a. Será imprescendible o expoñer o traballo nas clases interactivas para aprobar a materia.
As tutorías realizaranse de forma grupal a través de Microsoft Teams ou de forma presencial y se fose necesaria algunha individual tamén se realizará a través de Microsoft Teams ou de forma presencial. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba obxectiva |
A1 A2 A3 A5 A6 A20 A32 B1 B2 B5 B7 B9 B13 C2 C3 C7 |
Realizarase unha proba obxetiva o final da asignatura que consistirá nun examen tipo test de 50 preguntas de resposta múltiple (donde únicamente unha resposta será correctaa) se pode ser presencial e se fose a través de Microsoft Teams tipo pregunta corta. Será obrigatorio aprobar o examen para aprobar a materia e para que puntue o traballo tutelado.
O estudante deberá obter un 50% da puntuación máxima para aprobar a proba.
Para a segunda oportunidade de xullo solo computará a proba obxetiva (100%) así como para oportunidade adelantada
"A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario". |
60 |
Traballos tutelados |
A1 A2 A3 A6 A20 A24 A25 A30 A32 B1 B5 B7 B9 B13 B17 B23 B24 C1 C3 C8 |
Tamén serán avaliados no momento da avaliación final e será necesario presentar o trabllo de forma presencial nas clases interactivas e aprobar o traballo para aprobar a asignatura. Entregaráse unha copia a o profesor en formato papel e informatizado que quedará en posesión do profesor.
O estudante deberá obter un 50% da puntuación máxima para aprobar.
Incluirá o estudo de casos.
Os alumnos con dispensa académica parcial terán tamén que presentar o traballo en grupo nas clases interactivas.
O traballo tutelado solo puntuará para a primeira oportunidade. |
40 |
|
Observacións avaliación |
Será obrigatoria a asistencia as clases expositivas e interactivas e podrán unificarse as clases interactivas para que os alumnos podan asistir as exposicións dos compañeiros. Para a primeira oportunidade contará un 60 % a proba obxectiva e un 40 % o traballo tutelado pero para realizar a proba obxectiva será indispensable presentar o traballo tutelado, para a segunda oportunidade será a proba obxectiva a que puntúe o 100% A fórmula que se aplicará para correxir a proba obxectiva tipo test será: acertos menos errores partido por 3 e o resultado de esto dividido entre o número total de preguntas e despóis multiplicado por 10.
Será necesario ampliar as clases expositivas e o que o profesor expón de forma orientativa na clase cas fontes da información recomendadas para preparar a proba obxectiva. "A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario". Os alumnos con dispensa académica parcial terán tamén que presentar o traballo en grupo nas clases interactivas para poder presentarse a o examen da primeira convocatoria e asistiran aun 30% das clases presenciais (Expositivas). Todos os aspectos relacionados con "dispensa académica", dedicación ao estudo", "permanencia" e Fraude académica" rexeranse de acordo coa normativa académica vixente da UDC
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
(). .
González J.N. (2003). Alteraciones del habla en la infancia. Aspectos clínicos.. Madrid. Editorial Médica Panamericana.
Vilariño I. (1998). Alteraciones del lenguaje. . Rev. Galega de psicopedagoxía
Vilariño I. (2006). Dificultades del lenguaje: Afasia infantil en Enciclopedia Temática de Logopedia.. Málaga. Editorial Aljibe.
Habbaby A.N. (2000). Enfoque integral del niño con fisura palatina. Buenos Aires. Panamericana
Clavé civit P., García Peris P. (2011). Guía de diagnóstico y de tratamiento nutricional y rehabiitador de la disfagia orofarínge. Barcelona. Ed. Glosa
Zambrana N. (1998). Logopedia y ortopedia maxilar en la rehabilitación orofacial.. Barcelona. Masson.
Peña Casanova J. (2013). Manual de Logopedia. Elsevier-Masson
Adams, R.; Victor, M. (2003). Manual de Neurología. Madrid. McGraw-Hill Interamericana
Junque C.; Barroso J (2009). Manual de Neuropsicología. Madrid, Sintesis
Cuetos F. (2012). NEUROCIENCIA DEL LENGUAJE, bases neurológicas e implicaciones clínicas.. Madrid, Ed. Medica Panamericana
Webb Wanda G; Adler Richard K. (2010). Neurología para el logopeda. 5ª edición, Barcelona, Elsevier-Masson-
Love, R.J.; Webb W.G (1998). Neurología para los especialistas del habla y del lengujae. Madrid. Editorial Médica Panamericana
Perelló J. (1995). Trastornos del habla. Barcelona. Masson
Robles A.; Vilariño I. (1998). Trastornos del lenguaje en las demencias. En Lenguaje y Envejecimiento: Bases para la intervenvión.. Barcelona. Masson.
Vilariño I. (2006). Trastornos del lenguaje en: Principios de geriatría y gerontología. Madrid. MacGraw
Vendrell J.M.; Vilariño I. (1996). Trastornos del lenguaje por lesiones neurológicas. Actas del 19º Congreso Nacional de A.E.L.F.A. (Asociación Española de Logopedia, Foniatría y audiología.. Valencia
Vendrell J.M.; Vilariño I. (). Trastronos del lenguaje por lesiones neurológicas. Actas del 19º Congreso de A.E.L.F.A.. Valencia. AELFA |
Durante o curso académico actualizaránse as referencias bibliográficas. |
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Anatomía dos órganos da audición e a linguaxe/652G04001 | Fisioloxía dos órganos da audición e a linguaxe/652G04006 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Intervención logopédica nos trastornos da linguaxe/652G04034 |
|
Materias que continúan o temario |
Avaliación das alteracións de base neurolóxica e anatómica/652G04026 |
|
Observacións |
Tamén e importante o haber cursado anatomia e fisioloxía dos órganos da comunicación e deglutación. Para axudar a conseguir un entorno inmediato sustentable e cumprir co obxectivo estratéxico 2 do "V Plan de Acción do Programa Green Campus FCS (2023-2025)" os traballos documentais que se realicen nesta materia:
a.- Maioritariamente solicitaranse en formato virtual e soporte informático.
b.- De realizarse en papel:
- Non se empregarán plásticos.
- Realizaranse impresións a dobre cara.
- Empregarase papel reciclado.
- Evitarase a realización de borradores.
|
|