Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Trastornos da lectura. a escritura e o cálculo Código 652G04023
Titulación
Grao en Logopedia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía
Coordinación
Vieiro Iglesias, Maria del Pilar
Correo electrónico
pilar.vieiro@udc.es
Profesorado
Botana Lois, Iria
Vieiro Iglesias, Maria del Pilar
Correo electrónico
iria.botana@udc.es
pilar.vieiro@udc.es
Web
Descrición xeral
Esta materia está dirixida á especialización no tratamento das dificultades de lectura, escritura e cálculo, ou dominio da lingua escrita en xeral. Está dirixido a dotar ao alumnado dos coñecementos e habilidades necesarias para aplicar os criterios axeitados na identificación, avaliación, diagnóstico e intervención logopédica en nenos, mozos e adultos con trastornos da linguaxe escrita, tanto no ámbito educativo como clínico.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título
A4 Coñecer e integrar os fundamentos educativos da Logopedia: Procesos de ensino e aprendizaxe.
A5 Coñecer e integrar os fundamentos metodolóxicos para a investigación en Logopedia.
A8 Coñecer os fundamentos do proceso de avaliación e diagnóstico.
A9 Coñecer e aplicar os modelos, técnicas e instrumentos de avaliación.
A11 Redactar un informe de avaliación logopédica.
A12 Realizar unha avaliación tras a intervención.
A13 Coñecer os principios xenerais de la intervención logopédica.
A14 Coñecer as funcións da Intervención logopédica: prevención, educación, reeducación, rehabilitación e tratamento.
A15 Coñecer e aplicar os modelos e as técnicas de intervención.
A21 Saber deseñar e elaborar informes logopédicos.
A22 Saber deseñar, programar e avaliar a actuación logopédica.
A30 Coñecer a actuación profesional e os contornos onde se desenvolve a práctica.
B1 Acceso, selección e xestión das fontes de información relevantes para a práctica profesional.
B2 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B3 Apreciar as distintas manifestacións da diversidade.
B8 Capacidade de observar e de escoitar de forma activa.
B9 Capacidade de organizar e planificar.
B10 Capacidade para motivarse e procurar a calidade na actuación profesional.
B13 Coñecer e manexar as novas tecnoloxías da comunicación e da información.
B18 Ser creativo no exercicio da profesión.
B20 Ter iniciativa e espírito emprendedor.
B21 Tomar decisións con autonomía e responsabilidade.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Conocer los procesos basicos de lecto-escritura A4
A5
A8
A9
A11
A12
A13
A14
A15
A21
A22
A30
B1
B2
B3
B8
B9
B10
C7
Evaluar los procesos de lecto-escritura A4
A5
A8
A9
A11
A12
A13
B1
B2
B3
B18
B20
B21
Detectar las principales dificultades en el aprendizaje y desarrollo de la lectura A4
A5
A8
A9
A11
A12
A13
A21
A22
Diseñar tareas de intervención funcional de los procesos de lecto-escritura A4
A5
A9
A11
A12
A13
A14
A15
A21
A22
A30
B1
B2
B3
B8
B9
B10
B13
B18
B20
B21
C3
C4
C6
C7
Conocer los principales programas de intervención en dificultades de lecto-escritura A11
A12
A13
B13
C3
C4
C6
C7
Conocer las principales dificultades en la adquiisción del cálculo matemático A4
A5
A8
A9
A11
A12
A13
A14
A15
A21
A22
A30
Evaluar las distintas dificultades de aprendizaje en operaciones matemáticas A8
A9
A12
Diseñar pautas de intervención en sujetos con discalculia A15
A21
B8
B9
B10
B13
B20
B21
Uso y conocimiento de las TIC en DAL y DAE C6
C7

Contidos
Temas Subtemas
T1 PROCESOS PSICOLÓXICOS BÁSICOS EN LECTURA PERECEPTIVOS
LÉXICOS
MO,
T2. COMPRENSIÓN LECTORA ESTRATEXIAS
DIFICULTADES
T3. DIFICULTADES DE APRENDIZAJE EN LECTURA DISLEXIA
RETRASO LECTOR
T4. PROCESOS PSICOLÓXICOS BÁSICOS EN ESCRITURA ESCRITURA REPRODUCTIVA
ESCRITURA PRODUCTIVA
T5. DIFICULTADES DE APRENDIZAXE EN ESCRITURA DISGRAFÍA
RETRASO ESCRITOR
T6. DISCALCULIA DIFICULTADES NO CÁLCULO
DIF. NA COMPRENSIÓN DE ENUNCIADOS MATEMÁTICOS

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A4 A5 A8 A9 B1 B8 C3 C6 16 32 48
Presentación oral A14 B2 B3 B8 B9 B18 B20 B21 C4 C7 1 3 4
Proba mixta A15 B1 B2 B8 B9 B10 B13 C3 C4 C6 1 6 7
Lecturas A14 2 5 7
Obradoiro A30 10 25 35
Portafolios do alumno A11 A12 A13 A21 A22 B10 B13 C3 C4 C6 12 30 42
 
Atención personalizada 7 0 7
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral PRESENTACIÓN DOS CONTIDOS.
APOYARASE CON POWER POINT
Presentación oral PRESENTACIÓN ORAL DUNHA PROPOSTA DE INTERVENCIÓN
Proba mixta PRUEBA TEÓRICO PRÁCTICA DOS CONTIDOS DA MATERIA
Lecturas LECTURAS DE APOIO ÁS PRÁCTICAS E ÁS SESIÓNS MAXISTRAIS
Obradoiro TALLER PRÁCTICO POR UN PREOFESIONAL
Portafolios do alumno O ALUMNADO PRESENTARÁ UN PORTAFOLIOS COAS ACTIVIDADES DAS CLASES INTERACTIVAS DE MODO GRUPAL

Atención personalizada
Metodoloxías
Presentación oral
Sesión maxistral
Descrición
O PROFESORADO GUIARÁ E SUPERVISARÁ O TRABALLO INDIVIDUAL E GRUPAL DO ALUMANDO
ATENDERÁ AS DÚBIDAS XURDIDAS

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Presentación oral A14 B2 B3 B8 B9 B18 B20 B21 C4 C7 ELABORACIÓN DUNHA PROPOSTA DE INTERVENCIÓN, PRESENTACIÓN E DEFENSA DA MESMA 20
Portafolios do alumno A11 A12 A13 A21 A22 B10 B13 C3 C4 C6 PORTAFOLIOS COAS ACTIVIDADES PRÁCTICAS REALIZADAS NAS CLASES INTERACTIVAS 10
Proba mixta A15 B1 B2 B8 B9 B10 B13 C3 C4 C6 EXAMEN TEÓRICO-PRÁCTICO TIPO TEST, 4 ALTERNATIVAS DE RESPOSTA. CADA ERRO SUPORÁ UN -,33 70
 
Observacións avaliación

ALUMNADO DE 1ª MATRÍCULA (1ª e 2ª convocatoria) Observacións relevantes para a 1ª e 2ª oportunidade:

Para poder aprobar a materia o alumnado deberá superar cada unha das probas de avaliación. En caso de ter un NP en algunha das probas avaliativas a calificación final será de non presentado/a (a partir de agora NP).

Tendo en conta o carácter presencial do título, será necesario ter acreditada unha asistencia de polo menos o 80% , pero se por causa sobrevida e xustificada o alumando non asiste ao 80% deberanse entregar as tareafas de avaliación (portafolios e proposta de intervención) de xeito individual e por escrito ademáis de realizar a proba mixta seguindo os criterios de avaliación expostos

Todos os aspectos relacionados con “dispensa académica” , “dedicación al estudio” , “permanencia” y “fraude académico ” se regirán de acuerdo con la normativa académica vixente da UDC.”

Non obstante compre recordar que o alumnado con dispensa académica deberá entregar as tarefas portafolios e proposta de intervención de xeito individual e por escrito ademáis de realizar a proba mixta seguindo os criterios de avaliación expostos .

Como materia english freendly adaptaranse as tarefas e contidos ao inglés. Os criterios de avaliación serán os mesmos que para o resto do alumnado (portafolios referente a recensión de lecturas científicas, proposta de intervención e proba mixta).

ALUMNADO DE 2ª MATRÍCULA E SEGUINTES

O alumnado que non sexa de 1ª matrícula pode optar por presentarse so a proba mixta sempre e cando xustifique que por solapamento horario non pode asistir as clases expositivas e interactivas. O valor da proba mixta supora o 100% da sua cualificación

OPORTUNIDADE ADIANTADA

O valor da proba mixta supora o 100% da sua cualificación

Os Describir para la oportunidad adelantada l os criterios y actividades de evaluación y su peso en la evaluación global.

"Arealización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vezcomprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión dafalta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto,procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade,se fose necesario".


Fontes de información
Bibliografía básica José Orrantia Rodríguez, David Múñez Méndez, Santiago Vicente Martín, Lieven Verschaffel, Javier Ros (2014). o Processing of situational information in story Problem texts An Analysis from On-Line Measures: an analysis from on-line measures. The Spanish journal of psychology, ISSN 1138-7416, Vol. 17, 2014, págs. 1-14
José Orrantia Rodríguez, David Múñez Méndez, María Fernández, Laura Matilla (2012). o Resolución de problemas aritméticos: conocimiento conceptual y nivel de competencia en matemáticas. Aula abierta, ISSN 0210-2773, Vol. 40, Nº 3, 2012, págs. 23-32
VIEIRO, P.; PERALBO, M. Y GARCÍA, J.A. (1997). PROCESOS DE ADQUISICIÓ Y PRODUCCIÓN DE LA LECTO-ESCRITURA. APRENDIZAJE VISOR
VIEIRO, P Y GÓMEZ, I (2004). Psicología de la Lectura. PEARSON
VIEIRO, P. (2007). Psicopedagogía de la Escritura. PIRÁMIDE

Conforme se vayan impartiendo los temas se proporcionarán fuentes complementarias.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Procesos psicolóxicos básicos/652G04002
Psicoloxía do desenvolvemento da linguaxe/652G04007
Intervención logopédica nos trastornos da linguaxe/652G04034
Desenvolvemento cognitivo. social e da personalidade/652G04031

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Materia English Friendly



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías