Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Coñecer e integrar os fundamentos biolóxicos da Logopedia: a Anatomía e Fisioloxía. |
A2 |
Coñecer e integrar os fundamentos psicolóxicos da Logopedia: o desenvolvemento da linguaxe, o desenvolvemento psicolóxico, a Neuropsicoloxía da linguaxe, os procesos básicos e a Psicolingüística. |
A3 |
Coñecer e integrar os fundamentos lingüísticos da Logopedia: Fonética e fonoloxía, morfosintaxe, semántica, pragmática, sociolingüística. |
A6 |
Coñecer a clasificación, a terminoloxía e a descrición dos trastornos da comunicación, a linguaxe, a fala, a voz e a audición e as funcións orais non verbais. |
A7 |
Coñecer, recoñecer e discriminar entre a variedade das alteracións: os trastornos específicos do desenvolvemento da linguaxe, trastorno específico da linguaxe, retrasos da linguaxe, trastornos fonéticos e fonolóxicos; os trastornos da comunicación e a linguaxe asociados a déficit auditivos e visuais, o déficit de atención, a deficiencia mental, o trastorno xeneralizado do desenvolvemento, os trastornos do espectro autista, a parálise cerebral infantil e as plurideficiencias; os trastornos específicos da linguaxe escrita; as discalculias; as alteracións no desenvolvemento da linguaxe por deprivación social e as asociadas a contextos multiculturais e plurilingüismo; os trastornos da fluidez da fala; as afasias e os trastornos asociados; as disartrias; as disfonías; as disglosias; as alteracións da linguaxe no avellentamento e os trastornos dexenerativos; as alteracións da linguaxe e a comunicación en enfermidades mentais; o mutismo e as inhibicións da linguaxe; as alteracións das funcións orais non verbais: deglución atípica, disfagia e alteracións tubáricas. |
A8 |
Coñecer os fundamentos do proceso de avaliación e diagnóstico. |
A9 |
Coñecer e aplicar os modelos, técnicas e instrumentos de avaliación. |
A10 |
Realizar a avaliación das alteracións da linguaxe nos trastornos específicos do desenvolvemento da linguaxe: trastorno específico da linguaxe, retrasos da linguaxe, trastornos fonéticos e fonolóxicos; os trastornos da comunicación e a linguaxe asociados a déficit auditivos e visuais, o déficit de atención, a deficiencia mental, o trastorno xeneralizado do desenvolvemento, os trastornos do espectro autista, a parálise cerebral infantil e as plurideficiencias; os trastornos específicos da linguaxe escrita; as discalculias; as alteracións no desenvolvemento da linguaxe por deprivación social e as asociadas a contextos multiculturais e plurilingüismo; os trastornos da fluidez da fala; as afasias e os trastornos asociados; as disartrias; as disfonías; as disglosias; as alteracións da linguaxe no avellentamento e os trastornos dexenerativos; as alteracións da linguaxe e a comunicación en enfermidades mentais; o mutismo e as inhibicións da linguaxe; as alteracións das funcións orais non verbais: deglución atípica, disfagia e alteracións tubáricas. |
A11 |
Redactar un informe de avaliación logopédica. |
A12 |
Realizar unha avaliación tras a intervención. |
A13 |
Coñecer os principios xenerais de la intervención logopédica. |
A14 |
Coñecer as funcións da Intervención logopédica: prevención, educación, reeducación, rehabilitación e tratamento. |
A15 |
Coñecer e aplicar os modelos e as técnicas de intervención. |
A16 |
Coñecer as características diferenciais da intervención logopédica nos ámbitos familiar, escolar, clínico-sanitario e asistencial. |
A17 |
Coñecer e realizar a intervención logopédica nos trastornos específicos do desenvolvemento da linguaxe: trastorno específico da linguaxe, retrasos da linguaxe, trastornos fonéticos e fonolóxicos; os trastornos da comunicación e a linguaxe asociados a déficit auditivos e visuais, o déficit de atención, a deficiencia mental, o trastorno xeneralizado do desenvolvemento, os trastornos do espectro autista, a parálise cerebral infantil e as plurideficiencias; os trastornos específicos da linguaxe escrita; as discalculias; as alteracións no desenvolvemento da linguaxe por deprivación social e as asociadas a contextos multiculturais e plurilingüismo; os trastornos da fluidez da fala; as afasias e os trastornos asociados; as disartrias; as disfonías; as disglosias; as alteracións da linguaxe no avellentamento e os trastornos dexenerativos; as alteracións da linguaxe e a comunicación en enfermidades mentais; o mutismo e as inhibicións da linguaxe; as alteracións das funcións orais non verbais: deglución atípica, disfagia e alteracións tubáricas. |
A18 |
Coñecer e realizar a intervención logopédica en Atención Temperá. |
A21 |
Saber deseñar e elaborar informes logopédicos. |
A22 |
Saber deseñar, programar e avaliar a actuación logopédica. |
A23 |
Coñecer, aplicar e valorar criticamente as técnicas pedagóxicas, así como os recursos metodolóxicos e didácticos para o ensino da linguaxe. |
A27 |
Realizar a planificación estratéxica da intervención logopédica. |
A28 |
Adquirir un coñecemento práctico en intervención logopédica (formación práctica en ámbitos escolares, clínico-sanitarios e asistenciais). |
B1 |
Acceso, selección e xestión das fontes de información relevantes para a práctica profesional. |
B2 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B3 |
Apreciar as distintas manifestacións da diversidade. |
B4 |
Aprender a aprender. |
B5 |
Aprender autonomamente, e motivarse para facelo de forma continuada. |
B6 |
Capacidade de adaptarse aos cambios. |
B7 |
Capacidade de análise e síntese. |
B8 |
Capacidade de observar e de escoitar de forma activa. |
B9 |
Capacidade de organizar e planificar. |
B10 |
Capacidade para motivarse e procurar a calidade na actuación profesional. |
B11 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
B12 |
Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo. |
B13 |
Coñecer e manexar as novas tecnoloxías da comunicación e da información. |
B14 |
Destreza e empatía nas relacións interpersoais. |
B15 |
Poñer en valor a súa profesión no contorno en que desenvolve o seu traballo. |
B16 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B17 |
Saber expresarse en público. |
B18 |
Ser creativo no exercicio da profesión. |
B19 |
Ter compromiso ético. |
B20 |
Ter iniciativa e espírito emprendedor. |
B21 |
Tomar decisións con autonomía e responsabilidade. |
B22 |
Traballar de forma autónoma con iniciativa. |
B24 |
Traballar en equipo e, de ser o caso, de forma interdisciplinar. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer a terminoloxía, as características principais e diferenciais para a intervención logopédica das patoloxías impartidas. |
A1 A2 A6 A7 A8 A13 A14 A15 A17
|
B1 B3 B5 B7 B8 B11 B13 B14 B16 B17 B19 B21 B22 B24
|
C1 C6 C7
|
Capacidade para deseñar programacións terapéuticas e resolver problemas durante a intervención logopédica das 4 patoloxías. |
|
B9 B16 B17 B19 B21 B22 B24
|
C1 C6 C7
|
Coñecer os aspectos esenciais para o control da eficacia terapéutica: selección de parámetros axeitados e manexo dos factores pronósticos. |
A3 A9 A10 A11 A12 A16 A18 A21 A22 A23 A27 A28
|
B2 B4 B6 B10 B12 B15 B18 B20
|
C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Tema 1. Aspectos xerais na intervención dos trastornos da fala e da voz |
1.1. Anatomía e fisioloxía básicas do aparello vocal e articulatorio para a intervención da disfonía.
1.2. Conceptos básicos de Lingüística para a intervención de problemas articulatorios.
1.3. Desenvolvemento embrionario básico para a intervención da disglosia.
1.4. Control neuromuscular da fala para a intervención de disartrias |
Tema 2. Intervención logopédica das Disfonías Funcionais. |
2.1. Principios de intervención e enfoques terapéuticos.
2.2. Hixiene vocal.
23. Programación terapéutica dun caso con disfonía funcional. |
Tema 3. Técnica vocal: aspectos respiratorios, fonación, resonancia e articulación. |
3.1. Aspectos fisiolóxicos.
3.2 Corrección de erros funcionais.
3.3 Técnicas vocais específicas. |
Tema 4. Intervención logopédica das disfonías específicas. |
4.1. Parálisise vocal.
4.2. Trastornos da muda vocal.
4.3. Programación terapéutica dun caso de puberfonía.
|
Tema 5. Fundamentos teóricos na intervención logopédica das Disartrias. |
5.1. Principios e enfoques terapéuticos.
5.2 Programación terapéutica dun caso con disartria |
Tema 6. Intervención logopédica nas Disartrias. |
6.1. Respiración.
6.2. Deglución, masticación y succión.
6.3. Fonación.
6.4. Articulación. |
Tema 7. Fundamentos teóricos na intervención logopédica das Disfemias. |
7.1. Principios e principais obxectivos terapéuticos.
7.2. Estratexias terapéuticas para reducir a disfluencia e o estrés manual para mellorar a logofobia.
7.3. Programación terapéutica dun caso con disfemia. |
Tema 9. Intervención logopédica nas Disglosias. |
8.1. Principios, métodos e recomendacións terapéuticas.
8.2. Programación dun caso de disglosia. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Estudo de casos |
A1 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 A16 A17 A18 A21 A28 B1 B3 B5 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B16 B17 B19 |
5 |
20 |
25 |
Actividades iniciais |
A1 A2 A6 A8 A13 A14 |
2 |
1 |
3 |
Prácticas clínicas |
A3 A6 A7 A8 A14 A15 A17 A22 A23 A27 B3 B4 B5 B6 B13 B22 C6 C8 |
21 |
0 |
21 |
Simulación |
A1 A6 A7 A8 A13 A14 A15 A17 B7 B8 B9 B11 B13 B14 B15 B16 B18 B19 B20 B24 C1 C6 C7 |
3 |
9 |
12 |
Debate virtual |
B5 B7 B8 B9 B11 B14 B16 B17 |
3 |
12 |
15 |
Proba de resposta múltiple |
A1 A6 A7 A8 A13 A14 A15 |
3 |
60 |
63 |
Recensión bilbiográfica |
A7 A8 A14 A15 A17 B2 B5 B7 B9 B13 B21 B22 B24 C1 C6 |
3 |
6 |
9 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Estudo de casos |
Programación terapéutica de casos clínicos dos trastornos impartidos nas sesións maxistrais para aprender a deseñar o tratamento da logopedia, obxectivos de planificación, sistemática e selección razoada de exercicios.
Haberá grupos de traballo de 5-6 persoas e será luns (Moodle e TEAMS ) os luns, na franxa horaria das sesións interactivas.
|
Actividades iniciais |
Actividades iniciais Avaliaranse as competencias dos estudantes (coñecemento dos trastornos e a súa avaliación). Para iso, planearase unha tarefa en Moodle (cuestionario inicial) que se autocompletará o primeiro día de clase. |
Prácticas clínicas |
Sesión maxistral Os contidos teóricos serán ensinados a todo o grupo (Bases fundamentais, avaliación, intervención e programación terapéutica). Para iso empregarase a plataforma TEAMS e Moodle.
|
Simulación |
Prácticas a través das TIC Para aprender certas habilidades terapéuticas mediante a práctica, os grupos de traballo realizarán unha simulación de intervención logopédica nun sospeitoso paciente con disfonia (Role Playing). Poderase empregar medios TIC (presentación de vídeos, power-point con audios, chat por TEAMS, foro de Moodle, etc.) e participarán todos os membros do grupo con diferentes papeis (paciente, avaliador, programación, intervención). Deste xeito, os estudantes poñerán en práctica os coñecementos teóricos, as habilidades de comunicación e a resolución de problemas en equipo. Esta actividade farase en pequeno grupo (5-6 persoas) e terá lugar practicamente, preferentemente, na franxa horaria das sesións interactivas. No caso de que se poida facer de xeito presencial, os grupos de traballo distribuiranse na franxa horaria. Calquera dúbida que poida xurdir será resolta nas sesións interactivas ou no horario das titoría. Esta actividade computa para a avaliación da materia.
|
Debate virtual |
Debate virtual: Actividade para reflexionar sobre os contidos teóricos recibidos a través de preguntas relacionadas co tema e farase ao final de cada sesión maxistral. O tempo considerado para esta actividade é de aproximadamente 20 minutos, para todo o grupo e a través TEAMS. |
Proba de resposta múltiple |
Proba de elección múltiple Proba obxectiva individual para avaliar os coñecementos e as habilidades adquiridas durante a aprendizaxe da materia. Para iso, haberá nunha proba na data oficial. Estas proba fáranse coa plataforma Moodle.
|
Recensión bilbiográfica |
O alumno realizará unha revisión bibliográfica sobre un tema ou aspecto clínico en grupo (5-6 estudantes).
Esta revisión presentarase nun informe escrito que sintetiza os máis relevantes na literatura (introdución) coa una extensión 6-7 folios e unha máis para referencias.
Irá acompañado das referencias bibliográficas empregadas, segundo os estándares da APA. As contribucións recentes (últimos 5 anos), de calidade, internacionais e nacionais serán avaliadas, incluíndo polo menos 10 referencias en inglés.
|
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Estudo de casos |
Recensión bilbiográfica |
Simulación |
Debate virtual |
|
Descrición |
Os estudantes terán unha atención personalizada para levar a cabo ou resolver dúbidas nas actividades máis prácticas (estudos de caso, aprendizaxe corroborativa, prácticas a través das (TIC), debate virtual e busca bibliográfica.
Esta atención ofrecerase aos estudantes nas horas nas que se desenvolvan estas actividades (franxa horaria das sesións interactivas) ou no horario de titorías (martes 10 -14 horas, 2 semestre).
Esta atención personalizada será preferentemente virtual (plataforma TEAMS-chat, Moodle-forum). Para o chat en TEAMS é recomendable solicitar unha cita por correo electrónico o chat para mellor organización. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Recensión bilbiográfica |
A7 A8 A14 A15 A17 B2 B5 B7 B9 B13 B21 B22 B24 C1 C6 |
Grupo
Os criterios de avaliación inclúense os seguintes: capacidade de síntese, calidade bibliográfica -revistas internacionais e nacionais, últimos 5 anos e de bases de datos coñecidas e de alta calidade como Web of Science, Scopus, PubMed, etc.- e expresión escrita correcta ( referencias ortográficas, narracións e bibliográficas segundo APA). A busca realizarase un trastorno de casos clínicos en 6-7 páxinas e 1 referencias.
A busca bibliográfica fárase en grupos formados por 5-6 alumnos/as. |
10 |
Simulación |
A1 A6 A7 A8 A13 A14 A15 A17 B7 B8 B9 B11 B13 B14 B15 B16 B18 B19 B20 B24 C1 C6 C7 |
Xogo de rol nun caso de disfonia (grupo):
Criterios de valoración:
Mesmos criterios que os establecidos no estudo de casos. Ademais, considéranse os seguintes:
1. Habilidades de comunicación: son, claridade, dicción e fluidez na exposición oral.
2. Nivel de coñecemento e dominio dos termos técnicos adecuados.
3. Calidade e grao de elaboración das diapositivas ou vídeo presentado.
4. Normas ortográficas. |
20 |
Proba de resposta múltiple |
A1 A6 A7 A8 A13 A14 A15 |
Individual.
Proba única na data oficial, con 4 respostas posibles e cada erro restará 0,20 puntos.
|
70 |
|
Observacións avaliación |
Primeira oportunidade: Unha vez sumados todos os resultados das actividades de avaliación (grupais e individuais), o alumno deberá obter polo menos 5 puntos dos 10 posibles para superar a materia. Simulación 20% e Revisión de literatura 10% como actividades grupais e Test de Resposta Múltiple 70% como actividade individual. Para poder acceder ás actividades grupais, o alumnado debe ter a condición de "asistente", o que implica unha asistencia global a clase superior ao 80%.
Segunda oportunidade/Avaliación previa: para aprobar a materia en segunda oportunidade, o alumnado deberá obter 5 puntos dos 10 posibles nunha única proba de resposta múltiple, que se realizará na data oficial do exame e que contará co 100%.
O alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e exención académica da exención de asistencia realizará unha única proba de opción múltiple e computará o 100%, tanto na primeira como na segunda oportunidade. Deberán comunicar esta condición ao profesorado ao comezo do cuadrimestre no que se imparta a materia.
Por último, cómpre sinalar que todos os aspectos relacionados coa "dispensa académica", "dedicación ao estudo", "permanencia" e "fraude académica" rexeranse conforme á normativa académica vixente na UDC (/gl/normativa/academica). /).
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Perelló Gilberga Jordi (1982). Canto-dicción. Foniatría estética. Barcelon: Científico-Médica
Murdoch Bruce (1998). Dysarthria a physiological approach to assessment and treatment. United Kingdom: Stanley Thornes
Vila Josep (2009). Guía de intervención logopédica en las disfonías infantiles. Madrid: Síntesis
Fernández Zúñiga Alicia (2005). Guía de intervención logopédica en tartamudez infantil. Madrid: Síntesis
Verdolini Abbot Katherine (2008). Lessac-madsen Resonant Voice Therapy. San Diego: Plural Publishing
Zambrana Nidia (1998). Logopedia y ortopedia maxilar en la rehabilitación orofacial: Tratamiento precoz y preventivo. Barcelona: Masson
Conture Edward y Curlee Richard (2007). Stuttering and related disorders of fluency. New York: Thieme
Perelló Gilberga Jordi (1990). Trastornos de Habla. Barcelona: Masson
Morrison Murray (1996). Tratamiento de los trastornos de la voz. Barcelona: Masson
Sataloff Robert (2005). Treatment of voice disorders. San Diego: Plural Publishing
Roberston Sandra (1999). Working woth dysarthrics a practical guide to therapy for dysarthria. New York: Thieme |
Enlaces de interés: www.espaciologopedico.com http:// www.asha.org. |
Bibliografía complementaria
|
|
Revistas relacionadas coa Logopedia. Revista de Investigación en Logopedia. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología (suscrita la UDC) Journal of Voice.
European Journal of Disorders of Communication. Journal of Speech, Language and Hearing Research. International Journal of Language and Communicaton Disroders. International Journal of Speech-Language Pathology. Folia Phoniatrica et Logopaedica. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Lingüística/652G04004 | Fundamentos de intervención logopédica/652G04005 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Comunicación aumentativa e alternativa/652G04022 | A voz profesional/652G04040 |
|
Materias que continúan o temario |
Estratexias de intervención temperá/652G04025 |
|
Observacións |
Es recomencdable ter coñecemento de inglés para o manexo das fuentes bibliográficas. (nivel B1 mínimo). |
|