Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Desenvolvemento cognitivo. social e da personalidade Código 652G04031
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía
Psicoloxía Evolutiva e da Educación
Coordinación
Dumitru , Adina Claudia
Correo electrónico
adina.dumitru@udc.es
Profesorado
Dumitru , Adina Claudia
Correo electrónico
adina.dumitru@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia é complementaria de Psicoloxía do desenvolvemento da linguaxe (materia básica de rama en primeiro de Logopedia). Ten como obxectivo presentar as principais características do desenvolvemento intelectual, social e da personalidade ao longo da vida.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Coñecer e integrar os fundamentos psicolóxicos da Logopedia: o desenvolvemento da linguaxe, o desenvolvemento psicolóxico, a Neuropsicoloxía da linguaxe, os procesos básicos e a Psicolingüística. A2
Aprender autonomamente, e motivarse para facelo de forma continuada. B5
Capacidade de análise e síntese. B7
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. C4

Contidos
Temas Subtemas
INTRODUCIÓN 1. Desenvolvemento Cognitivo, Social e da Personalidade: conceptos e teorías
2. O carácter científico, aplicado e interdisciplinar no estudo do desenvolvemento
3. Principios básicos do desenvolvemento
PRIMEIRA INFANCIA 1. O mundo perceptivo do bebé.
2. Desenvolvemento intelectual no período sensomotor: o neno e os obxectos
3. Memoria e representacións mentais no bebé: que é posible lembrar?
4. Temperamento e comprensión de emocións. Primeiros pasos cara á regulación emocional
5. A influencia da familia no desenvolvemento socio-afectivo.
6. A importancia do contacto coa natureza no desenvolvemento infantil.
O DESENVOLVEMENTO DURANTE A NENEZ 1. A intelixencia preoperatoria
2. Desenvolvemento da memoria e da solución de problemas
3. A interacción familiar e o seu efecto sobre o desenvolvemento: a socialización para un mundo sostible
4. Xogo e amizades infantís
5. O desenvolvemento da moralidade e a agresión: principais abordaxes
6. A importancia do contacto coa natureza no desenvolvemento infantil.
7. Identidade, roles e estereotipos de xénero
O DESENVOLVEMENTO DE 6 A 12 ANOS 1. O periodo das operacións concretas
2. O desenvolvemento do autoconcepto e a autoestima
3. As relacións co grupo de iguais
4. A problemática do acoso
O DESENVOLVEMENTO NA ADOLESCENCIA 1. Etapas e características psicosociais na adolescencia
2. O desenvolvemento do pensamento abstracto
3. Algúns problemas afectivos e comportamentales na adolescencia: a depresión, a delincuencia e as adiccións.
A TRANSICIÓN Á IDADE ADULTA TEMPERÁ 1. Desenvolvemento da intelixencia e a memoria despois da adolescencia
2. Principais fitos na idade adulta temperá: independencia, desenvolvemento da carera profesional e as relacións románticas.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais B5 1 0 1
Traballos tutelados A2 C4 0 18 18
Sesión maxistral A2 B5 B7 C4 14.5 29 43.5
Obradoiro A2 B5 B7 14.5 32 46.5
Proba obxectiva A2 B5 B7 C4 1 2 3
 
Atención personalizada 0.5 0 0.5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Presentación xeral da materia e dos obxectivos
Traballos tutelados Os alumnos, en grupos de tres persoas, deberán realizar unha pequena análise transversal sobre calquera aspecto do desenvolvemento incluído no programa e que sexa susceptible de ser avaliado mediante algún instrumento dispoñible no centro e a realización de una entrevista.
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Obradoiro Nas sesións interactivas presentaranse vídeos sobre aspectos relevantes do desenvolvemento e realizaranse debates, baseados en lecturas, sobre algúns temas especialmente aplicados do programa da materia. Os estudantes realizarán esquemas resumindo o seu contido e os entregarán xunto co traballo tutelado do curso. Nestas sesións presentaranse tamén probas e técnicas de avaliación do desenvolvemento que os/as estudantes deberán coñecer.
Proba obxectiva A avaliación da materia realizarase mediante un exame final con posibilidade de recuperación

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Poderase recibir tutorización sobre dúbidas que xurdan da aplicación das probas de desenvolvemento

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Traballos tutelados A2 C4 A entrega do traballo e a súa correcta realización poderá implicar ata un 45% sobre a nota do exame. 45
Proba obxectiva A2 B5 B7 C4 Proba obxectiva con tres alternativas posibles e unha correcta. Dous erros descontan un acerto. Terá un peso do 55% da nota 55
 
Observacións avaliación

Dependendo
da asistencia continuada ou non as clases, hai dúas modalidades de seguir a
materia de “Dsenvolvemento cognitivo, social e da personalidade" que determinan dous
modos diferentes de avaliación: Modalidade A: Avaliación Continua e Modalidade B: Avaliación Final.

1ª CONVOCATORIA. 1ª
OPORTUNIDADE
 

Modalidade
A. Avaliación Continua. Nesta modalidade levarase a cabo unha
avaliación de tipo procesual consistente na realización dunha serie de
actividades prácticas realizadas en grupo co seguimento periódico
das mesmas. Por tanto será obrigatoria a asistencia ás clases (como mínimo o 85%
das horas presenciais, en caso contrario deberase optar
pola modalidade B), sendo imprescindíbel ademais a participación activa e
continuada por parte do alumnado no grupo de traballo na aula. Esta avaliación levarase a cabo a
partir:

a/
Da presentación por escrito das actividades de grupo de cada un dos temas
(traballos tutelados) que suporán un máximo dun 35% da cualificación

b/
Da presentación oral das prácticas grupais que se indiquen e que suporán un máximo do 10% da
cualificación.

c/
A realización da proba obxetiva, coa nota mínima de 5.


A cualificación final será a suma das puntuacións obtidas en cada un dos
elementos da avaliación segundo o seu peso respectivo.


Modalidade
. Avaliación Final. Para aquel alumnado que non asista
ao 85% das horas presenciais, alumnado repetidor ou con recoñecemento
de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, a
cualificación virá determinada por unha proba final escrita dos contidos
teóricos, e da realización individual e entrega dos traballos tutelados da materia.
La proba escrita terá un 70 % do peso na avaliación. O traballo tutelado terá un peso de 30 %.



CONVOCATORIA. 2ª OPORTUNIDADE


-
Na Modalidade A. Terase que repetir a parte obxecto
de avaliación en que non se acadou o 50% do seu peso na cualificación

-
Na Modalidade B. A avaliación realizarase segundo o sinalado
para a 1ª oportunidade.


OUTRAS
CONVOCATORIAS

Nas
restantes convocatorios seguirase a Modalidade B de Avaliación Final. 

A dispensa académica, dedicación ao estudo, permanencia e fraude académica rexeranse de acordo coa normativa académica vixente da UDC.


Fontes de información
Bibliografía básica

Berger, K. Psicología del desarrollo: adultez y vejez. Madrid: Médica Panamericana, D. L. 2009.

Berger, K. S. Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia. Madrid: Editorial Médica Panamericana, 2016.

Carranza, J.A. y Ato, E. (coords.) Manual de prácticas de psicología del desarrollo. Murcia: Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2010.

Córdoba, A.I., Descals y Gil, M.D. (coords). Psicología del desarrollo en la edad escolar Madrid: Pirámide, 2010.

García Madruga, J.A. y Delval, J. (coords.) Psicología del desarrollo I. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2010

Griffa, M.C. Claves para una psicología del desarrollo: vida prenatal, etapas de la niñez. Buenos Aires: Lugar Editorial, imp. 2001.

Hoffman, L. Psicología del desarrollo hoy. Madrid: McGraw-Hill, D.L. 2002.

Kohlberg, L. Psicología del desarrollo moral. Bilbao: Desclée de Brouwer, D.L. 2003.

Moreno Ríos, S. Psicología del desarrollo cognitivo y adquisición del lenguaje. Madrid: Biblioteca Nueva, 2009.

Muñoz, A. (Coord.). Psicología del desarrollo en la etapa de educación infantil. Madrid: Pirámide, 2010.

Muñoz, V. et al. Manual de psicología del desarrollo aplicada a la educación. Madrid: Pirámide, 2011.

Papalia, D.E., Olds, S.W. y Feldman, R.D. (coords.) Psicología del desarrollo de la infancia a la adolescencia. México:  McGraw-Hill, 2009.

Peñacoba, C., Álvarez, E. y Lázaro, L. (coords.). Teoría y práctica de psicología del desarrollo. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces, D.L. 2006.

Pérez, N., Navarro, I. (coords). Psicología del desarrollo humano: del nacimiento a la vejez. San Vicente (Alicante): Club Universitario, 2011.

Perinat, A. Psicología del desarrollo: un enfoque sistémico. Barcelona: UOC, 2007.

Santrock, J.W.  Psicología del desarrollo en la adolescencia. Madrid: McGraw-Hill, 2004.

Santrock, J.W. Psicología del desarrollo: el ciclo vital. Madrid: McGraw-Hill, D.L. 2006.

Shaffer, D. Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia. México D.F.:  Cengage Learning, 2007.

Bibliografía complementaria Shaffer, D. (2007). Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia. México D.F.: Cengage Learning
Griffa, M.C. (2001). Claves para una psicología del desarrollo: vida prenatal, etapas de la niñez. Buenos Aires: Lugar Editorial
Carranza, J.A. y Ato, E. (coords.) (2010). Manual de prácticas de psicología del desarrollo. Murcia: Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones
Muñoz, V. et al. (2011). Manual de psicología del desarrollo aplicada a la educación.. Madrid: Pirámide
Moreno Ríos, S. (2009). Psicología del desarrollo cognitivo y adquisición del lenguaje. Madrid: Biblioteca Nueva
Papalia, D.E., Olds, S.W. y Feldman, R.D. (coords.) (2009). Psicología del desarrollo de la infancia a la adolescencia. México: McGraw-Hill
Santrock, J.W. (2004). Psicología del desarrollo en la adolescencia. Madrid: McGraw-Hill, D.L.
Córdoba, A.I., Descals y Gil, M.D. (coords) (2010). Psicología del desarrollo en la edad escolar. Madrid: Pirámide
Muñoz, A. (Coord.) (2010). Psicología del desarrollo en la etapa de educación infantil. Madrid: Pirámide
Hoffman, L (2002). Psicología del desarrollo hoy. Madrid: McGraw-Hill, D.L.
Pérez, N., Navarro, I. (coords) (2011). Psicología del desarrollo humano: del nacimiento a la vejez.. San Vicente (Alicante): Club Universitario
García Madruga, J.A. y Delval, J. (coords.) (2010). Psicología del desarrollo I. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia
Kohlberg, L. (2003). Psicología del desarrollo moral. Bilbao: Desclée de Brouwer, D.L
Berger, K (2009). Psicología del desarrollo: adultez y vejez. Madrid: Médica Panamericana, D. L
Santrock, J.W. (2006). Psicología del desarrollo: el ciclo vital. Madrid: McGraw-Hill, D.L.
Berger, K. S. (2016). Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia. Madrid: Editorial Médica Panamericana
Perinat, A. (2007). Psicología del desarrollo: un enfoque sistémico. Barcelona: UOC
Peñacoba, C., Álvarez, E. y Lázaro, L. (coords.) (2006). Teoría y práctica de psicología del desarrollo.. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces, D.L.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

En esta materia no se entregarán trabajos o materiales en papel, ni se usarán plásticos desechables en sus actividades. 

Se cuidará especialmente en todas las situaciones de enseñanza-aprendizaje el uso de un lenguaje no sexista, respetuoso con la diversidad y la no discriminación.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías