Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer e deseñar a estrutura dun protocolo de investigación en Ciencias da Saúde |
AI1 AI2
|
BI1 BI2 BI3 BI4 BI5 BI8 BI9 BI12
|
CI1 CI2 CI3 CI8 CI9
|
Coñecer e aplicar os deseños de investigación de uso máis habitual en Ciencias da Saúde |
AI1 AI2
|
BI1 BI3 BI4 BI5 BI8 BI9 BI12
|
CI1 CI2 CI3 CI8 CI9
|
Ser capaz de decidir que tipo de estudo é o máis adecuado para responder a unha pregunta de investigación |
AI1 AI2
|
BI1 BI4 BI9 BI10
|
|
Saber calcular, interpretar e aplicar as principais medidas epidemiolóxicas de frecuencia de enfermidade, asociación e impacto
|
AI1 AI2
|
BI1 BI4 BI5 BI9 BI12
|
CI3
|
Ser capaz de interpretar e aplicar adecuadamente os principais resultados dun estudo de investigación en Ciencias da Saúde
|
AI2
|
BI2 BI4 BI6 BI11
|
CI7 CI8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. Estrutura xeral dun proxecto de investigación |
|
2. Precisión e validez. Limitacións e sesgos na investigación clínica. |
|
3. Poboación e mostra. Técnicas de mostraxe e introdución ao tamaño mostral. |
|
4. Tipos de estudos clínicos epidemiolóxicos: deseños cuantitativos experimentais, cuase-experimentais e observacionais.
|
|
5. Recolección de datos en investigación cuantitativa. |
|
6. Significación estatística e relevancia clínica. |
|
7. Medidas de frecuencia, asociación e impacto. |
|
8. Estratexia de análise estatística. Interpretación de resultados en estudos clínico-epidemiolóxicos. |
|
CONTIDOS PRÁCTICOS |
1. Apartados dunha proposta de investigación para a súa presentación en comités e axencias de avaliación
2. Métodos de mostraxe en investigación cuantitativa. Identificación de artigos con diferentes métodos de selección muestral.
3. Tipos de estudos experimentais. Ensaio clínico. Ensaio de campo. Ensaio comunitario de intervención. Exemplos prácticos.
4. Tipos de estudos observacionales. Estudos ecolóxicos. Estudos de prevalencia. Estudos de casos e controis. Estudos de cohortes ou de seguimento. Exemplos prácticos.
5. Vantaxes e inconvenientes dos diferentes tipos de estudos
6. Concepto e medición da relevancia clínica. Exemplos prácticos.
7. Lectura crítica e interpretación de resultados en investigación cuantitativa en Ciencias da Saúde.
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Lecturas |
A1 A2 B1 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11 B12 C8 |
0 |
2 |
2 |
Prácticas a través de TIC |
A1 A2 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B10 B11 B12 C1 C3 C7 C8 C9 |
5 |
10 |
15 |
Proba obxectiva |
A1 A2 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B10 B11 B12 C1 C2 C3 C7 C8 C9 |
1 |
0 |
1 |
Traballos tutelados |
A1 A2 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B10 B11 B12 C1 C2 C3 C7 C8 C9 |
5 |
10 |
15 |
Sesión maxistral |
A1 A2 B1 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11 C3 C8 C9 |
25 |
17 |
42 |
|
Atención personalizada |
|
0 |
|
0 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Lecturas |
Facilitarase aos estudantes textos como material de estudo e profundización nos contidos traballados |
Prácticas a través de TIC |
Exporanse actividades de carácter práctico para aplicar os contidos teóricos da materia mediante a utilización das tecnoloxías da información. Realizaranse prácticas de uso de software para análise bioestatístico e epidemiolóxico (Horas presenciais=2 horas; horas virtuais=3 horas)
|
Proba obxectiva |
Esta proba permitirá avaliar o grao de adquisición de coñecementos
|
Traballos tutelados |
Traballo consistente na elaboración dun borrador breve dun protocolo de investigación sobre unha temática elixida polo/a estudante, desde a perspectiva da investigación cuantitativa. Programaranse varias entregas que serán revisadas polas docentes, que tutelarán o alumnado na elaboración do traballo final (Horas presenciais=2 horas; horas virtuais=3 horas) |
Sesión maxistral |
Exposición complementada co uso de medios audiovisuais dos contidos para desenvolver na materia (Horas presenciais=8 horas; Horas virtuais=17 horas) |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
Prácticas a través de TIC |
|
Descrición |
A atención personalizada relacionada con estas metodoloxías ten como finalidade orientar aos estudantes no estudo da materia e na realización dos traballos prácticos propostos.
O seguimento farase de forma individual ou en pequenos grupos, de maneira telemática, a través do correo electrónico, o Campus Virtual ou Teams. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Traballos tutelados |
A1 A2 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B10 B11 B12 C1 C2 C3 C7 C8 C9 |
Traballo consistente na elaboración dun borrador breve dun protocolo de investigación sobre unha temática elixida polo/a estudante, desde a perspectiva da investigación cuantitativa. Programaranse varias entregas que serán revisadas polas docentes, que tutelarán o alumnado na elaboración do traballo final. |
50 |
Proba obxectiva |
A1 A2 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B10 B11 B12 C1 C2 C3 C7 C8 C9 |
Proba obxectiva con preguntas tipo test, sobre os contidos desenvolvidos na materia |
50 |
|
Observacións avaliación |
A avaliación da materia constará de dous partes: - Unha parte de avaliación continua (50%, 5 puntos sobre 10) consistente na elaboración, de forma individual, do borrador dun protocolo de investigación clínico-epidemiolóxica ou traslacional, de temática libre, coas especificacións indicadas polas profesoras da materia. A entrega desta actividade é obrigatoria para poder superar a materia.
- Unha proba obxectiva (50%, 5 puntos sobre 10), en relación cos contidos desenvolvidos na materia. Será necesario obter unha calificación mínima de 3 puntos sobre 10 na proba obxectiva para facer media coa parte da avaliación continua.
Non presentado Obterá a cualificación de NP (Non Presentado), o/a alumno/a que non se presente á proba obxectiva. Segunda oportunidade O sistema de avaliación descrito será de aplicación tanto en primeira como en segunda oportunidade. Para aqueles/as estudantes que
non o realizasen, ou para os que queiran volver a ser avaliados, establecerase
un novo prazo de entrega do traballo práctico antes da proba obxectiva da segunda
oportunidade. Segunda convocatoria e sucesivas No caso do alumnado de segunda convocatoria e sucesivas, non se conservarán as cualificacións obtidas en cursos anteriores. O sistema de avaliación será o mesmo que o descrito para a primeira convocatoria. Matrícula de honra Poderán optar a Matrícula de Honra os alumnos cuxa media supere o 9. As profesoras da materia poderán considerar criterios adicionais nos resultados obtidos polos estudantes en calquera das accións formativas programadas na guía docente. Todos os aspectos relacionados con “dispensa académica”, “dedicación ao estudo”, “permanencia” e “fraude académica” rexeranse de acordo coa normativa académica vixente da UDC.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
- Argimón Pallás JM, Jiménez Villa J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica (5ª ed.). Barcelona: Elsevier, 2019.
Hulley SB, Cummings SR, Browner WS, Grady D, Herast N, Newman TB. Designing clinical research (2nd ed.) Lippincott Williams& Wilkins. FletcherRH, Fletcher SW (2007). EpidemiologíaClínica (4ª ed.). Lippincott Williams &Wilkins. AltmanDG (1991) Practical statistics for medical research . Monographs on Statistics and AppliedProbability (first ed.). Chapman & Hall - Metodología de la Investigación (Fisterra.com): https://www.fisterra.com/formacion/metodologia-investigacion
Itinerario de Investigación e
Innovación Biosanitaria (http://www.sergas.es/MostrarContidos_N3_T01.aspx?IdPaxina=60481) (http://www.youtube.com/user/Itinerariofegas) |
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
OBXECTIVOS DE DESENVOLVEMENTO SOSTIBLE: Para
axudar a acadar un contorno inmediato sostible e cumprir co V Plan de Acción do
Programa Green Campus (2023-2025):
- A entrega dos traballos
documentais que se leven a cabo nesta materia farase a través de Moodle,
en formato dixital sen necesidade de imprimilos, no caso de facerse en
papel: non se utilizarán plásticos, farase a impresión a dobre cara,
empregarase papel reciclado e evitarase a impresión de borradores.
- Débese facer un uso sostible dos
recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural, tendo
en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da
sustentabilidade no comportamento persoal e profesional.
IGUALDADE DE XÉNERO E NON DISCRIMINACIÓN:
-Segundo se recolle nas distintas normativas de
aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de
xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de
autores/as de ambos sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e
alumnas...)
-Traballarase
para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase na
contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade. -Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e
proporanse accións e medidas para corrixilas |
|