Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Historia Social e Política contemporánea Código 660G01009
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Galego
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento
Coordinación
Fernández Colín, Mª Luísa
Correo electrónico
m.luisa.fernandez1@col.udc.es
Profesorado
Fernández Colín, Mª Luísa
Correo electrónico
m.luisa.fernandez1@col.udc.es
Web
Descrición xeral Coñecemento básico da evolución social e política contemporánea e a súa repercusión na sociedade actual.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Historia das relacións laborais. A12
Transmitir e comunicarse por escrito e oralmente usando a terminoloxía e as técnicas adecuadas. A13
Interpretar datos e indicadores socioeconómicos A18
Comprender a relación entre procesos sociais e a dinámica das relacións laborais. A32
Comprender o carácter dinámico e cambiante das relacións laborais no ámbito nacional e internacional. A33
Interrelacionar as distintas disciplinas que configuran as relacións laborais A34
Análise crítico das decisións emanadas dos axentes que participan nas relacións laborais A35
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma C1
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. C4
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse C6
Capacidade de análise e síntese B2
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesiona B6
Razoamento crítico. B8
Recoñecemento á diversidade e á multiculturalidade B10
Aprendizaxe autónomo. B14

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1: Os inicios do liberalismo ecónómico e político 1.1 Oríxes do liberalismo
1.2 Principios do liberalismo
1.3 O liberalismo económico
Tema 2:O Estado do Benestar e o Capitalismo posterior á Segunda Guerra Mundial 2.1 O liberalismo dos anos 30
2.2 O Estado do Benestar
2.3 A crise de 1973
2.4 Segunda Crise do Petróleo
2.5 Consecuencias da Crise
Tema 3: Os feminismos e a condición da muller 3.1 A división sexual do traballo
3.2 A loita polos dereitos civís e políticos
3.3 Os dereitos das mulleres dende a década dos anos 60
Tema 4: Os socialismos 4.1 As Orixes
4.2 O Anarquismo
4.3 O Marxismo
4.4 A expansión do Socialismo
Tema 5: O movemento obreiro 5.1 Introdución
5.2 Os primeiros conflictos da Sociedade Industrial
5.3 Xeralización e Internacionalización do Movemento Obreiro
5.4 O Movemento Obreiro en España
Tema 6: Os Fascismos 6.1 Qué é o fascismo?
6.2 Características dos fascismos
6.3 O fascismo italiano
6.4 O nazismo alemán
6.5 Outros fascismos
Tema 7: aproximación ás relacións internacionais 7.1. A era do imperialismo, a descolonización eo desenvolvemento de novos estados
7.2. A ocupación de Palestina e da política de Israel
7.3. conflitos recentes no mundo islámico
7.4. O bloque comunista

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A12 A13 A18 A32 A33 A34 B2 B6 B8 B14 C1 C4 C6 2 2 4
Sesión maxistral A12 A13 A18 A32 A33 A34 A35 B2 B8 B10 B14 C1 C4 12 18 30
Lecturas A12 A13 A18 A32 A33 A34 A35 B2 B6 B8 B10 B14 C1 C4 8 9 17
Traballos tutelados A12 A13 A18 A32 A33 A34 A35 B2 B6 B8 B10 B14 C1 C4 C6 12 12 24
Aprendizaxe colaborativa A12 A13 A18 A32 A33 A34 A35 B2 B6 B8 B10 12 36 48
Proba de resposta breve A12 A13 A18 A32 A33 B2 B8 B14 1 22 23
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Actividades que se levan a cabo antes de iniciar calquera proceso de ensino-aprendizaxe a fin de coñecer as competencias, intereses e/ou motivaciones que posúe o alumnado para o logro dos obxectivos que se queren alcanzar, vinculados a un programa formativo. Con ela preténdese obter información relevante que permita articular a docencia para favorecer aprendizaxes eficaces e significativos, que partan dos saberes previos do alumnado
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuales e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como conferencia, método expositivo ou lección maxistral. Esta última modalidade adóitase reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Lecturas Son un conxunto de textos e documentación escrita que se han recollido e editado como fonte de profundización nos contidos traballados. Faranse moitos comentarios de texto en castelán, galego e inglés.
Traballos tutelados Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo tutélaa do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente á aprendizaxe de como facer as cousas. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimiento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
Aprendizaxe colaborativa Conxunto de procedementos de ensino-aprendizaxe guiados de forma presencial e/ou apoiados con tecnoloxías da información e as comunicacións, que se basean na organización da clase en pequenos grupos nos que o alumnado traballa conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado para optimizar a súa propia aprendizaxe e a dos outros membros do grupo.
Proba de resposta breve Proba obxectiva dirixida a provocar o recordo dunha aprendizaxe presentada. Preséntase un enunciado en forma de pregunta para responder cunha frase específica, palabra, cifra ou símbolo.

Atención personalizada
Metodoloxías
Actividades iniciais
Lecturas
Traballos tutelados
Aprendizaxe colaborativa
Descrición
Farase para os traballos tutelados, orientando a cada alumno sobre o traballo que pode facer, as normas e fontes de información a utilizar.

Ademais das tutorías presenciais, os alumnos poderán realizar consultas sempre que o desexen mediante o correo electrónico.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Lecturas A12 A13 A18 A32 A33 A34 A35 B2 B6 B8 B10 B14 C1 C4 Son un conxunto de textos e documentación escrita que se han recollido e editado como fonte de profundización nos contidos traballados. Faranse moitos comentarios de texto en castelán, galego e inglés. 10
Traballos tutelados A12 A13 A18 A32 A33 A34 A35 B2 B6 B8 B10 B14 C1 C4 C6 - traballo de profundización nun tema relacionado co temario da asignatura. Comentarios de texto, resolución de preguntas...
10
Aprendizaxe colaborativa A12 A13 A18 A32 A33 A34 A35 B2 B6 B8 B10 Conxunto de procedementos de ensino-aprendizaxe guiados de forma presencial e/ou apoiados con tecnoloxías da información e as comunicacións, que se basean na organización da clase en pequenos grupos nos que o alumnado traballa conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado para optimizar a súa propia aprendizaxe e a dos outros membros do grupo. 30
Proba de resposta breve A12 A13 A18 A32 A33 B2 B8 B14 Proba obxectiva dirixida a provocar o recordo dunha aprendizaxe presentada. Preséntase un enunciado en forma de pregunta para responder cunha frase específica, palabra, cifra ou símbolo 50
 
Observacións avaliación

A avaliación continua é obrigatoria para todo o alumnado agás  para o alumnado con dispensa académica aprobada. Para aprobar a asignatura deberase obter como mínmo 5 puntos da suma das prácticas de clase (ata 20%) , traballo colaborativo de obrigada exposición oral na aula (ata 30%) e das 2 probas, tipo test, de 20 preguntas (ata 50%). En caso de non chegar ao 5, poderán presentarse ao exame final da materia quedando anulada a nota do exame que tiñan.

Para poder ter acceso á avaliación continua é requisito imprescindible a asistencia ás clases da asignatura; a ausencia a 3 clases, sen xustificación, implicará a suspensión de dita avaliación continua e polo tanto, ser calificado igual que os alumnos de dispensa.

Os estudantes con dispensa académica ou o alumnado con mais de 3 faltas sen xustificar, serán avaliados do
seguinte xeito:



 



- Proba : exame tipo test de toda a materia de 50 preguntas, sumando as respostas positivas (0,2) e restando as negativas(0,10). A
súa nota será  dun 100%



 

 No
caso de estudantes que, tras un informe da Unidade de Atención á Diversidade,
teñan que ter condicións especiais de avaliación, seguiranse as pautas
recomendadas polo dito Servizo 



 A convocatoria extraordinaria estará sometida ás mesmas normas 






Fontes de información
Bibliografía básica Bahamonde, A. y Villares, R. (2001). El mundo contemporáneo. siglos XIX y XX. Madrid, Taurus
Giner, S. (2013). Historia del pensamiento social. Barcelona, Ariel
Arenas Posadas, C (2003). Historia Económica del Trabajo. Madrid, Tecnos
Camps Cura, E, (2013). Historia Económica Mundial: la formación de la economía internacional (s.XVI-XX). Madrid, Mc Graw Hill
Fontana, J. (1999). Introducción al estudio de la historia. Barcelona, Crítica
Galán García, A, Gómez Urdañez, G. y Moreno Fernández, J.R. (2003). Materiales para la historia de las Relaciones Laborales. Madrid, Tecnos
Nuño Gómez,L, (Coord) (1999). Mujeres de lo privado a lo público. Madrid, Tecnos
Nash, Mary (2012). Mujeres en el mundo: Historia, retos y movimientos. Madrid, Alianza
Fernández García, T. (2014). Trabajo Social, una historia global. Mc Graw Hill

Bibliografía complementaria Termes, J. (1972). Anarquismo y sindicalismo en España. Barcelona, Ariel
Harvey, D. (2007). breve historia del neoliberalismo. Madrid, Akal
Woodcock, G. (1979). El anarquismo. Historia de las ideas y de los movimientos libertarios. Barcelona, Ariel
Hampsher-Monk, I. (1994). Historia del pensamiento político moderno, los principales pensadores políticos de Hobbes a Marx. Barcelona, Ariel
Hobsbawn, E. (1995). Historia del siglo XX. Barcelona, Crítica
Droz, J (1985). Historia general del socialismo. Barcelona, Destino
Galán García, A. (Coord.) (2000). Intervención Pública en las Relaciones Laborales. Tecnos, Madrid
Marínez Carreras,J. (1996). introducción a la historia contemporánea. Madrid, Istmo
Fontana, J. (1999). introducción al estudio de la historia. Barcelona, Crítica
Núñez Florencio, R. (1994). Sociedad y política en el siglo XX. Madrid, Síntesis


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Socioloxía do Traballo/660G01017
Historia Social do Traballo/660G01039

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías