Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer os diferentes bens de interese cultural de Galicia e o seu réxime xurídico. |
AP1 AP2 AP3 AP8 AP10
|
|
|
Analizar a produción de bens culturais e o concepto de patrimonio tanto do pasado como do presente |
|
BP1 BP2 BP4 BP5 BP6 BP7 BP8 BP12
|
|
Entender os procesos de xestión de patrimonio |
AP1 AP2 AP3 AP4 AP5 AP8 AP10
|
BP1 BP2 BP4 BP6 BP8 BP12
|
CP1 CP2 CP3 CP4 CP5 CP9 CP10
|
Estudar os museos e a súa evolución e comprender o seu funcionamento como centros de investigación, de conservación e difusión dos bens culturais |
|
|
CP1 CP2 CP3 CP9
|
Repasar o percorrido histórico da teoría do patrimonio e a museoloxía e a interrelación entrambos os dous. |
AP1
|
BP1 BP2 BP4 BP5 BP6 BP12
|
CP1 CP3 CP4
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
BLOQUE I. O PATRIMONIO CULTURAL
1. O concepto do Patrimonio Cultural |
1.1. Definición e xeneralidades do Patrimonio Cultural
1.2. Patrimonio Cultural ou Patrimonio Histórico?
1.3. Patrimonio Cultural versus Patrimonio Natural
1.4. Patrimonio Nacional e patrimonios nacionais
1.5. Patrimonio material e inmaterial |
2. A teoría do Patrimonio: unha breve historia
|
2.1. Da Antigüidade ao Renacemento
2.2. A Ilustración e as primeiras teorías da restauración: Francia e Italia
2.3. As dúas grandes figuras do XIX: Viollet-le-Duc e Ruskin
2.4. Aloïs Riegl e os valores do monumento
2.5. A Escola do Restauro italiana
2.6. A teoría do Patrimonio após a Segunda Guerra Mundial
2.7. Teorías actuais e xiros identitarios |
3. Lexislación do Patrimonio Cultural |
3.1. Institucións e Patrimonio
3.2. Marcos internacionais: UNESCO
3.3. A lexislación estatal: a Lei de Patrimonio Histórico Español (1985)
3.4. A lexislación galega: a Lei do Patrimonio Cultural de Galicia (1995 e 2016)
3.5. Máis aló das institucións: a dimensión social e popular |
4. Tipos de Patrimonio e as súas especificidades |
4.1. Patrimonio arquitectónico
4.2. Patrimonio arqueolóxico
4.3. Patrimonio etnolóxico
4.4. Patrimonio industrial científico e técnico
4.5. Patrimonio documental e bibliográfico |
5. Xestión, difusión e didáctica do Patrimonio Cultural |
5. Xestión, difusión e didáctica do Patrimonio Cultural |
6. Patrimonio e turismo
|
6. Patrimonio e turismo
|
BLOQUE II. MUSEOLOXÍA E PATRIMONIO CULTURAL
1. Museo, museografía e museoloxía: introdución conceptual
|
1. Museo, museografía e museoloxía: introdución conceptual |
2. Breve historia do museo e a ciencia museolóxica |
2.1. Da Antigüidade á Ilustración
2.2. O século XIX e os comezos da museoloxía contemporánea
2.3. Tendencias museolóxicas na primeira metade do século XX
2.4. Nova Museoloxía
2.5. Tendencias actuais, xénero e decolonialidade |
3. O museo como espazo do patrimonio: concienciación, investigación, protección e conservación |
3. O museo como espazo do patrimonio: concienciación, investigación, protección e conservación |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Investigación (Proxecto de investigación) |
A1 A2 A3 A8 B1 B2 B4 B5 B6 B7 B8 B12 C1 C2 C3 C4 C5 C9 C10 |
8 |
96 |
104 |
Saídas de campo |
A1 A2 A4 A5 B1 B2 B12 C10 |
4 |
8 |
12 |
Sesión maxistral |
A1 A2 A3 A5 A8 B1 B2 B4 B5 B12 C3 C10 |
16 |
0 |
16 |
Discusión dirixida |
A1 A2 A8 A10 B1 B2 B4 C1 C2 C3 |
4 |
12 |
16 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Investigación (Proxecto de investigación) |
Aplicación dos os coñecementos adquiridos na aula a través dunha pequena investigación sobre casos concretos. |
Saídas de campo |
Visita e posterior reflexión a unha institución museística e ao patrimonio da cidade de Ferrol como forma de achegamento ao patrimonio próximo. |
Sesión maxistral |
Exposición dos contidos da materia, aberta sempre á discusión co alumnado. |
Discusión dirixida |
Preparación e posta en común dunhas temáticas para debate conxunto na aula. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Investigación (Proxecto de investigación) |
Discusión dirixida |
Saídas de campo |
Sesión maxistral |
|
Descrición |
A atención personalizada levará a cabo a través de titorías previamente concertadas co profesor da materia. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Investigación (Proxecto de investigación) |
A1 A2 A3 A8 B1 B2 B4 B5 B6 B7 B8 B12 C1 C2 C3 C4 C5 C9 C10 |
Traballo individual principal do curso, consistente na análise de casos a través dos contidos e as metodoloxías académicas vistas na aula. |
60 |
Discusión dirixida |
A1 A2 A8 A10 B1 B2 B4 C1 C2 C3 |
Preparación e celebración dun debate conxunto por equipos e a asunción de diferentes roles na discusión. |
20 |
Saídas de campo |
A1 A2 A4 A5 B1 B2 B12 C10 |
Reflexión individual do alumnado sobre a saída de campo. |
20 |
|
Observacións avaliación |
Aqueles/as alumnos /as que teñan algún tipo de excepcionalidade para vir a clase legalmente concedida, que falen co/a pofesor/a á comezos de curso para establecer as titorías e os sistemas de avaliación correspondentes. Avaliarase toda proba realizada individualmente ou en grupo tanto na aula como fóra.
Cada parte da avaliación deberá superar 50% da nota para poder facer o cómputo final
As probas non realizadas puntúan como cero.
A calificación de "no presentado" corresponde ao alumnado que non participase en ningunha proba da avaliación. Avaliación extraordinaria: nesta avaliación, o traballo de investigación computará 100%. Implicacións da fraude académica na realización das probas ou actividades de avaliación: a realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa a falta e respecto da materia en que se cometese: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario. Atención á diversidade: a materia poderá ser adaptada ao estudantado que precise da adopción de medidas encamiñadas ao apoio á diversidade (física, visual, auditiva, cognitiva, de aprendizaxe ou relacionada coa saúde mental). De ser o caso, deberán contactar, nos prazos oficiais estipulados de maneira previa a cada cuatrimestre académico, cos servizos dispoñíbeis na UDC, coa Unidade de Atención á Diversidade (https://www.udc.es/cufie/ADI/apoioalumnado/).
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
GONZÁLEZ-VARAS IBÁÑEZ, Ignacio (2008). Conservación de bienes culturales: teoría, historia, principios y normas. Madrid: Cátedra
QUEROL, María Ángeles (2010). Manual de gestión del patrimonio cultural. Madrid: Akal
LORENTE, Jesús Pedro (2012). Manual de historia de la museologi?a. Xixón: Trea
ALONSO FERNÁNDEZ, Luis (1993). Museología: introducción a la teoría y práctica del museo. Madrid: Itsmo
GONZÁLEZ-VARAS IBÁÑEZ, Ignacio (2015). Patrimonio cultural. Conceptos, debates y problemas. Madrid: Cátedra
HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, Francisca (2006). Planteamientos teóricos de la museología. Xixón: Trea |
|
Bibliografía complementaria
|
CHOAY, François (2007). Alegoría del patrimonio. Barcelona: Gustavo Gili
GARCÍA MORALES, María Victoria; SOTO CABA, Victoria e Joaquín MARTÍNEZ PINO (2017). El estudio del patrimonio cultural. Madrid: UNED-Ramón Areces
SCHUBERT, Karsten (2008). El Museo, historia de una idea: de la Revolución Francesa a hoy. Granada: Turpiana
AMBROSE, Timothy e Crispin PAINE (2019). El museo: manual internacional. Madrid: Akal
LOWENTHAL, David ((1998) [1985]). El pasado es un país extraño. Madrid: Akal
MACARRÓN MIGUEL, Ana María (1995). Historia de la conservación y la restauración. Madrid: Tecnos
GONZÁLEZ, Matilde; LEZCANO, María Elvira e Araceli SERANTES (2014). Interpretación do patrimonio artístico. Guía para profesionais do turismo. A Coruña: CEIDA
TUGORES TRUYOL, Francesca e Rosa PLANAS FERRER (2006). Introducción al patrimonio cultural. Xixón: Trea
MACARRÓN MIGUEL, Ana María e Ana GONZÁLEZ MOZO (1998). La conservación y restauración en el siglo XX. Madrid: Tecnos
BOLAÑOS, María (ed.) (2002). La memoria del mundo. Cien años de museología,1900-2000. Xixón: Trea
RIVIÈRE, Georges Henri (1993). La Museología: curso de museología, textos y testimonios. Madrid: Akal
HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, Francisca (1994). Manual de museología. Madrid: Síntesis
MONTERROSO MONTERO, Juan Manuel (2001). Protección y conservación del patrimonio. Principios teóricos. Santiago de Compostela: Tórculo
LORENTE, Jesús Pedro (2022). Reflexiones sobre museología crítica, dentro y fuera de los museos. Xixón: Trea
FONTENLA SAN JUAN, Concha (1997). Restauración e Historia del Arte en Galicia. Santiago de Compostela: CSIC-IEGPS |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Patrimonio Bibliográfico Documental e Arquivística/710521003 |
|
Materias que continúan o temario |
Sistema Español de Museos, Arquivos e Bibliotecas/710521004 | Museografía/710521010 | Historia dos Museos e do Coleccionismo/710521008 | Organización e Xestión de Museos/710521011 |
|
Observacións |
- Asistencia a clase: É importante a asistencia a clase, xa que moitas das probas avaliábeis se desenvolverán no seu transcurso.
- Perspectiva de xénero: Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores/as de ambos os sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...). Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade. Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas.
|
|