Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Territorio Museo e Turismo Cultural: Interpretación Do Patrimonio Código 710521016
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinación
Andrade Suarez, Maria Jose
Correo electrónico
maria.andrade@udc.es
Profesorado
Andrade Suarez, Maria Jose
Castro Fernández, Noel
Correo electrónico
maria.andrade@udc.es
noel.castro.fernandez@udc.es
Web
Descrición xeral Nesta materia tratarase de observar a importancia da conexión entre o Patrimonio e a súa Interpretación no denominado "Territorio-Museo", considerando este concepto como unha ferramenta capaz de poñer en valor os bens culturais e logar, desta maneira, converterse nun atractivo turístico que promova o desenvolvemento socioeconómico e cultural do territorio e a poboación que o habita. Ao mesmo tempo estableceranse todas as medidas necesarias para que o visitante se enriqueza culturalmente e teña unha experiencia satisfactoria.


Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Con esta asignatura el alumno adquirirá las siguientes competencias y habilidades: (a) Comprensión de la memoria colectiva y de los procesos identitarios y culturales. (b) Análisis del uso social del patrimonio. (c) Conocimiento del concepto de Territorio-Museo. (d) Proyectos patrimoniales en el turismo cultural. (e) La interpretación del patrimonio y sus significados. La atracción del público al Territorio-Museo. AP1
AP4
AP8
AP11
BP2
BP4
BP9
BP12
CP2
CP5
CP6
CP10

Contidos
Temas Subtemas
1. Cultura, patrimonio e territorio-museo 1.1. Conceptos básicos: cultura, patrimonio, territorio, museo, turismo sostible
1.2. Patrimonio, turismo e xestión
1.3. Modelos de valor patrimonial
2. Do obxecto patrimonial ao produto turístico 2.1. Memoria colectiva, cultura e patrimonio: tres eixes do cambio social. Os proxectos socioculturais
2.2. Recursos e produtos en turismo cultural
2.3. O turismo cultural como fenómeno socioeconómico
2.4. Políticas do patrimonio e planificación turística
2.5. Planificación, xestión e eficacia social
3. A Interpretación do Patrimonio 3.1. Historia e significado da interpretación do patrimonio.
3.2. Os principios da interpretación.
3.3. Interpretación e turismo
3.4. Interpretación como instrumento de xestión
3.5. Interpretación e comunicación
3.6. Medios interpretativos
3.7. Planificación interpretativa
3.8. Avaliación da interpretación

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A4 A8 A11 B12 C6 C10 10 15 25
Traballos tutelados A1 A4 A8 A11 B2 B4 B9 B12 C2 C5 C6 5 25 30
Lecturas A1 B2 B4 C2 C5 C6 5 10 15
 
Atención personalizada 5 0 5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Explicación por parte do profesor dos contidos da materia na clase. As clases son para comprender os conceptos e teorías e suscitar posibles dúbidas sobre eles. Durante o curso, pódense realizar sesións especiais con persoas convidadas, así como asistencia a seminarios, conferencias, coloquios e conferencias relacionadas coa temática do tema, sempre que sexa posible. Nese caso, a asistencia de estudantes sería obrigatoria. Así mesmo, e na medida do posible, poderanse realizar viaxes de formación con visitas a museos e proxectos socioculturais en marcha ou xa realizados.
Traballos tutelados Os alumnos, individual ou colectivamente (non máis que tres) realizarán un traballo que implique a redacción dun estudo aplicado baseado na cultura e o patrimonio mediante a exposición dun museo-territorio. Estes traballos serán dirixidos ou supervisados polo profesor. Para a preparación destes traballos, os estudantes confiarán na bibliografía especializada existente para cada un dos distintos temas, así como en proxectos realizados por diferentes institucións. Os sistemas para realizar este traballo son o acceso á bibliografía existente sobre o tema, a enquisa, a observación do participante, a entrevista en profundidade con diferentes expertos e os grupos de debate e debate que lles permitan especializarse e coñecer en profundidade a realidade. das distintas institucións e organizacións de cultura, patrimonio, turismo e xestión. Este traballo será entregado antes do exame.
Lecturas Lectura, por parte do alumno, de textos fundamentais ou relacionados coa materia, entre os indicados polo profesor e, se é o caso, propostos polo alumno. Os alumnos deben ler e presentar oralmente aos seus compañeiros unha das lecturas acordadas co profesor. Ademais, debes participar activamente na discusión posterior das lecturas, tanto das que presentaches, como das presentadas polos seus compañeiros.

Atención personalizada
Metodoloxías
Lecturas
Traballos tutelados
Sesión maxistral
Descrición
Facilitarase apoio aos estudantes para a selección de textos e proporcionarase asesoramento en caso de dúbida para realizar a revisión. Os comentarios comentaránse cos propios estudantes.

En traballos supervisados, os estudantes presentarán un proxecto ao docente, que o aceptará ou fará as consideracións que consideren oportunas. Durante a execución do traballo o docente realizará un seguimento dos mesmos e, unha vez rematado e corrixido, falarase co estudante sobre o seu contido para determinar os resultados e avalialos.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Lecturas A1 B2 B4 C2 C5 C6 Lectura, por parte do estudiante, de textos fundamentais ou relacionados coa materia, entre os indicados polo docente e, se é o caso, propostos polo estudiante. Os alumnos deben ler e presentar oralmente aos seus compañeiros/as unha das lecturas acordadas. Ademais, debes participar activamente na discusión posterior das lecturas, tanto das que presentaches, como das presentadas polos seus compañeiros/as. 20
Traballos tutelados A1 A4 A8 A11 B2 B4 B9 B12 C2 C5 C6 Os estudiantes, individual ou colectivamente (non máis que tres) realizarán un traballo que implique a redacción dun estudo aplicado baseado na cultura e o patrimonio mediante a exposición dun museo-territorio. Estes traballos serán dirixidos ou supervisados polo docente. Para a elaboración destes traballos, os estudantes confiarán na bibliografía especializada existente para cada un dos diferentes temas, así como en proxectos realizados por diferentes institucións. Os sistemas para realizar este traballo son o acceso á bibliografía existente sobre o tema, a enquisa, a observación do participante, a entrevista en profundidade con diferentes expertos e os grupos de debate e debate que lles permitan especializarse e coñecer en profundidade a realidade. das distintas institucións e organizacións de cultura, patrimonio, turismo e xestión. Este traballo será entregado antes do exame. 70
Sesión maxistral A1 A4 A8 A11 B12 C6 C10 Débese de asistir regularmente á clase.
Aqueles estudiantes que teñan algún tipo de excepcionalidade para asistir á clase legalmente concedida deben de comunicalo ao docente a principios do curso para establecer as titorías e os sistemas de avaliación correspondentes.
10
 
Observacións avaliación

Aqueles/as alumnos /as que teñan algún tipo de excepcionalidade para vir a clase legalmente concedida, que falen co/a pofesor/a á comezos de curso para establecer as titorías e os sistemas de avaliación correspondentes

Implicacións do plaxio: "A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación implicará directamente a cualificación de suspenso '0' na materia na convocatoria correspondente, invalidando así calquera cualificación obtida en todas as actividades de avaliación de cara a convocatoria extraordinaria".


Fontes de información
Bibliografía básica

LEIRA, J. ((1999)). Memoria colectiva, cultural y patrimonio.Tres ejes del cambio social". En: Historia Regional e Local (III). Cámara Municipal de Maia, Maia (Portugal)

 LEIRA, J ((2003)). Cultura proyectual y turismo emergente". En: Sociología del Turismo, Rubio Gil, A. (Coord.), Editorial Arie

 LEZCANO GONZÁLEZ, M.E ((2011)). El Sanatorio Riazor, una auténtica experiencia interpretativa. .En: Boletín de Interpretación nº 25, AIP. "http://www.interpretaciondelpatrimonio.com/bole

 PADRÓ, J. ((2000)). La gestión del patrimonio. Una perspectiva territorial". O patrimonio e a cultura proxectual.Un diálogo necesario.Leira y Méndez. Deputación da Coruña

 MIRÓ, M. ((2000)). El patrimonio en busca de su lugar en el mundo. Una reflexión sobre los modelos de puesta en valor del patrimonio en España". En: O patrimonio e a cultura proxectual. Un diálogo necesario.Leira, J. y Méndez, R. (coords.).Depu

 TILDEN, F. ((2006)). La interpretación de nuestro patrimonio. Asociación para la Interpretación del Patrimonio, Sevilla.

 

Bibliografía complementaria     

GONZÁLEZ, M., LEZCANO, M:E. y SERANTES, A. ((2014)). Interpretación do patrimonio artístico: guía para profesionáis do turismo. CEIDA (Centro de Extensión UNiversitara e Educación Ambiental de Galicia, Oleiros, A Coruña

 HAM, S. ((1992)). Environmental Interpretation. A practical guide for people with Big Ideas and Small Budgets. Fulcrum Publishing, Colorado.

 LEIRA , J. ((2001)). "El turismo cultural como sistema dinamizador. Eficacia y planificación social". En: Desenvolvemento e planificación municipal do turismo. Álvarez Sousa, , A. (Coord.). Ariel, Madr

 LEIRA , J. ((2007)). Europa: As raíces da construcción de novas identidades. Claves reflexivas para un debate". En: Aulas no Camiño. Diálogos nun Camiño da Cultura Europea. Leira, X. (ed.). Servizo de publicació

 LEZCANO GONZÁLEZ, M.E ((2012)). El Camino de San Andrés de Teixido: Una experiencia turística auténtica, emocional e integral". En: Actas del I Congreso Internacional EJTHR, Destination Branding, Heritage an Authenticity.ISBN 97

 LEZCANO GONZÁLEZ, M.E. ((2004)). A reinterpretación do patrimonio como cultura e economía : os casos de Galicia e Illes Balears". En: Actas do XV Congreso Nacional de Historia da Arte, Universitat de les Illes Balears, Palma de Ma

 LEZCANO GONZÁLEZ, M.E. ((1999)). Novas tendencias en Museoloxía: A Interpretación do patrimonio". En: Actas do congreso Desenvolvemento Municipal do Turismo, Universidade da Coruña, A Coruña.

 MORALES, J. ((1998)). Guía práctica para la Interpretación del Patrimonio. Instituto Andaluz del Patrimonio, Sevilla

 MORALES, J. ((2008)). El sentido y metodología de la interpretación del patrimonio". En: La comunicación global del patrimonio cultural. MATEOS RUSILLO, S.M. (coord.). Ediciones trea,

 PRENTICE, R. ((1993)). Tourism and heritage atractions. Routledge, London.

 HAM, S. ((2015)). Interpretación: para marcar la diferencia intencionadamente. Asociación para la Interpretación del Patrimonio (AIP; Valladolid

 LEIRA , J. ((2011)). La interpretación necesaria en el Turismo Cultural. De los principios de Tilden a los procesos actuales". En: Teoría sociológica y turismo. Álvarez Sousa, A., (Ed.). Netbiblo, Oleiros (A Coruña. •

 VEVERKA, J. ((1998)). Interpretive master planning. Accorn Naturalists

 

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Recoméndase ao estudantado ler o programa e as normas de avaliación da disciplina. Tamén se recomenda que asista regularmente ás clases; realice os exercicios propostos polo docente; discuta os casos cos compañeiros(a) e participe activamente dos debates xerados en clases.

A entrega dos traballos que se realicen nesta materia se enviarán a través de Moodle en formato dixital sen necesidade de imprimilos.

Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural e débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais. 

Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade.

Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria.

A bibliografía recomendada non será a única utilizada nas discusións. O docente recomenda que o alumnado traia para as clases, discusións da actualidade, quer sexa xurdida na prensa escrita, quer na radiofónica ou televisiva (nos novos medios de comunicación, redes sociais, ou en medios tradicionais). Seguramente esa aplicación enriquecerá a aprendizaxe e facilitará a asimilación dos temas teóricos abordados.

Para facilitar a comprensión significativa dos coñecementos, o alumnado deberá revisar, antes das clases, o material posto á súa disposición por parte do docente. 



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías