Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Proxectos de Dixitalización Código 710521026
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Computación e Tecnoloxías da Información
Computación
Coordinación
Montañés Pazos, Félix Juan
Correo electrónico
f.montanes@udc.es
Profesorado
Montañés Pazos, Félix Juan
Correo electrónico
f.montanes@udc.es
Web
Descrición xeral Unha das actividades biblioteconómicas máis importantes que se están levando a cabo na actualidade en España é a dixitalización dos fondos bibliográficos que se atopan depositados e xestiónanse en todo tipo de bibliotecas.

Dada a importancia dos proxectos, o esforzo orzamentario e de persoal para levar a cabo a tarefa emprendida e polas repercusións que ha de xerar na difusión do patrimonio e da información bibliográfica, a correcta planificación destes proxectos será fundamental para de optimizar os recursos existentes, lograr a máxima visibilidade da información dixitalizada a través de internet e permitir o intercambio da devandita información e o traballo cooperativo.

A formación de profesionais na área posibilita a dixitalización masiva dos nosos recursos culturais que serán un rico depósito de materiais primarios ao alcance de todos, e que poderán reutilizarse en servizos e produtos de valor engadido en sectores como o turismo, a educación e a investigación. De feito, se se conserva adecuadamente, o material poderá ser reutilizado indefinidamente para novos fins.
Ademais, o traballo de dixitalización achega considerables vantaxes secundarias ás empresas que desenvolven novas tecnoloxías e as que se dedican á creación e xestión de contidos dixitais. Todo iso acabará tendo notables repercusións no conxunto da economía.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
El alumno será capaz de conocer las últimas novedades en tecnología de digitalización de fondos. AP3
AP7
AP8
AP13
AP15
BP2
BP4
BP8
BP12
CP1
CP6
CP8
CP9
El alumno será capaz de planificar y gestionar proyectos de digitalización de fondos bibliográficos. AP3
AP7
AP8
AP13
AP15
BP2
BP4
BP8
BP12
CP1
CP6
CP8
CP9

Contidos
Temas Subtemas
O proceso de dixitalización
Obxectivos
Conceptos previos
Normalización
Aspectos Técnicos
Aspectos Xurídicos
Aspectos Financeiros
Aspectos Políticos
Instrumentos tecnolóxicos dispoñibles
Dixitalización de Texto
Dixitalización de imaxe
Requisitos Técnicos e implementación
Evaluación das ferramentas de dixitalización Software e Hardware
Formatos de Entrada e Saída
Almacenamento
Velocidade
Prezo
Metodoloxía do proceso de dixitalización
Elaboración da proposta:
Introducción
Obxectivos do proxecto (alcance)
Prospección de outras bibliotecas
Medios necesarios e actividades a realizar
Xestión da Colección
Estimación de costes
Desenvolvemento:
Fases da dixitalización
Xestión do ciclo da dixitalización
Xestión dos fluxos de actividade
Sistemas de dixitalización avanzados
Captura manual
Captura automatizada
Recoñecemento automático de formatos
Sistemas de xestión de datos indexados
Sistemas de xestión Documental
Evaluación de calidade Principios Básicos
Control de Calidade do Sistema de Adquisición
Control de Calidade do Monitor
Xestión da Colección

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Estudo de casos A3 A7 A13 A15 B12 B2 C6 C1 2 4 6
Proba mixta A8 A13 A15 B2 B4 C1 C6 1 3 4
Sesión maxistral A7 B12 C8 10 15 25
Traballos tutelados A3 A7 A8 A13 A15 B2 B4 B8 B12 C1 C6 C8 3 12 15
Prácticas a través de TIC A3 A13 B2 B8 C1 C6 C9 10 10 20
 
Atención personalizada 5 0 5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Estudo de casos Se presentará al alumno una serie de problemas cuya resolución será evaluada.
Proba mixta Evaluación escrita de los contenidos teóricos de la asignatura
Sesión maxistral Exposición por parte do profesor dos conceptos máis importantes
Traballos tutelados Se realizarán una serie de trabajos bajo la tutela del profesor que serán evaluados
Prácticas a través de TIC Os alumnos realizarán prácticas empregando os recursos bibliográficos e as infraestructuras TIC que a UDC pon á súa disposición

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas a través de TIC
Traballos tutelados
Descrición
Os alumnos deberán utilizar as tutorías individuais para poder desenvolver os traballos tutelados e os casos prácticos. Poderán ser na aula, ou por canles electrónicos.
O alumnado que teña algún tipo de excepcionalidade poderá solicitar o apoio ás tarefas e as titorías fora do horario estipulado, sempre que sexa consensuado co profesorado.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Estudo de casos A3 A7 A13 A15 B12 B2 C6 C1 Se presentará al alumno una serie de problemas cuya resolución será evaluada. 30
Proba mixta A8 A13 A15 B2 B4 C1 C6 Evaluación escrita de los contenidos teóricos de la asignatura 40
Traballos tutelados A3 A7 A8 A13 A15 B2 B4 B8 B12 C1 C6 C8 Se realizarán una serie de trabajos bajo la tutela del profesor que serán evaluados 30
 
Observacións avaliación

A avaliación será igual en ambas oportunidades.

Ao tratarse habitualmente dun número de estudantes moi reducido, a proba mixta resulta na maioría dos casos innecesaria, xa que é moi doado seguir a evolución dos estudantes na avaliación continua.

Se a nota media dos traballos é igual ou superior a 5, esa será a cualificación final.
Se a media dos traballos non alcanza o aprobado, realizarase un exame e a nota final será:

40%exame - 60% media dos traballos

Importante: Sen entregar ningún traballo, non será posible aprobar a materia.

O alumnado que teña algún tipo de excepcionalidade para asistir a clase legalmente concedida, que fale co profesorado a comezos de curso para establecer as titorías e os sistemas de avaliación correspondentes. A avaliación continua poderá realizarse online.

 **A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto lla comisión da falta prodúcese na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario


Fontes de información
Bibliografía básica

AENOR. Norma UNE-ISO/TR 13028 IN, para digitalización de documentos.

Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas. Ministerio de Cultura, DIRECTRICES PARA PROYECTOS DE DIGITALIZACIÓN de colecciones y fondos de dominio publico, en particular para aquellos custodiados en bibliotecas y archivos. [https://www.mecd.gob.es/cultura-mecd/areas-cultura/archivos/recursos-profesionales/documentos-tecnicos.html]

Llevando la teoría a la práctica. Tutorial de digitalización de imágenes. [http://www.library.cornell.edu/preservation/tutorial-spanish/contents.html]

Jacob Bañuelos, Digitalización del Patrimonio Cultural. [http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n44/jbanuelos.html]

David Iglésias Franch, La gestión de la imagen digital, en: “Hipertext.net”, núm. 2, 2004 [http://www.hipertext.net/web/pag212.htm]

Clara López Guzmán, Modelo para el Desarrollo de Bibliotecas Digitales Especializadas. [http://www.bibliodgsca.unam.mx/tesis/tes7cllg/tes7cllg.htm]

Laia Fox, La gestión de fondos fotográficos en entidades no comerciales, en: “Hipertext.net”, núm. 1, 2003. [http://www.hipertext.net/web/pag246.htm]

José Luis Herrera Morillas, Metodología para el diseño, gestión y planificación de recursos digitales sobre patrimonio bibliográfico y documental en el entorno bibliotecario. [http://www.anabad.org/archivo/docdow.php?id=147]

Linda Serenson Colet, Guides to Quality in Visual Resource Imaging, Chapter 1: Planning an Imaging Project. [http://www.diglib.org/pubs/dlf091/dlf091.htm#visguide1]

International Council of Archives, Electronic Records: A Workbook for Archivists (ICA Study 16). [http://www.ica.org/sites/default/files/Study16ENG_5_2.pdf]

Howard Besser, Introduction to Imaging. [http://www.getty.edu/research/conducting_research/standards/introimages/index.html]

The NINCH Guide to Good Practice in the Digital Representation and Management of Cultural Heritage Materials. [http://www.getty.edu/research/conducting_research/standards/introimages/index.html]

David Iglésias Franch, La gestión de la imagen digital, en: “Hipertext.net”, núm. 2, 2004. [http://www.hipertext.net/web/pag212.htm]

Ricardo García Caballero y Eva Mª Méndez Rodríguez, Nuevas tecnologías y servicios de información gráfica: reflexiones para el profesional de la información ante la digitalización de imágenes fijas [http://fesabid98.florida-uni.es/Comunicaciones/r_garcia/r_garcia.htm]

Lluis-Esteve Casellas Serra y David Iglesias Franch, Nuevas tecnologías y tratamiento de fondos y colecciones fotográficas. [http://www.ajuntament.gi/sgdap/docs/uc3m.pdf]

UNESCO, Directrices para proyectos de digitalización de colecciones y fondos de dominio publico, en particular para aquellos custodiados en bibliotecas y archivos (marzo 2002). [http://travesia.mcu.es/documentos/pautas_digitalizacion.pdf]

Ray Edmondson, Filosofía y principios de los archivos audiovisuales [http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001364/136477s.pdf]

Gerardo Ojeda-Castañeda, Los archivos audiovisuales en las redes digitales de comunicación para la educación y la cultura: informe de investigación y documentación analítica [http://tecnologiaedu.us.es/nweb/htm/pdf/versionpdf.pdf]

Gail M. Hodge, Best Practices for Digital Archiving. [http://www.press.umich.edu/jep/05-04/hodge.html]

Electronic Records: A Workbook for Archivists (ICA Study 16) [http://www.unicamp.br/siarq/doc_eletronico/practical_guide.pdf]

Francisco Campuzano Juan y Vincent Giménez Chornet, Recomendaciones técnicas para la captura y digitalización de fondos de archivos. [http://www.cult.gva.es/DAIT/Archivos/images-reino/Recdigitalizacion.pdf]

Jordi Serr Serra, Valoración y selección de documentos electrónicos: principios y aplicaciones. [http://eprints.rclis.org/archive/00005883/01/Jordi_Serra_-_TRIA_12.pdf]

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir co obxectivo da acción número 5: “Docencia e investigación saudable e sustentable ambiental e social” do "Plan de Acción Green Campus Ferrol": 

1.- A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia: 

1.1. Solicitarase en formato virtual e/ou soporte informático 

1.2. Realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos 

2.- Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural 

3.- Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais 

4.- Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores de ambos os sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas…) 

5.- Traballaráse para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade 

6. Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas 

7. Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías