Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Saber manexar e aplicar as novas tecnoloxías no eido do patrimonio cultural e bibliográfico documental |
AP3
|
|
|
Estar capacitado para investigar en temas de patrimonio cultural e bibliográfico documental |
AP1
|
|
|
Estar capacitado para a xestión en arquivos históricos e bibliotecas patrimoniais |
AP6
|
|
|
Estar capacitado para a posta en valor e a difusión do patrimonio culturale bibliográfico documental |
AP8
|
|
|
Ter capacidade para catalogar e organizar coleccións patrimoniais |
AP15
|
|
|
Posuir e comprender os coñecementos que acheguen una base u oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas a miúdo nun contexto de investigación |
|
BP1
|
|
Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos nunha base ou oportunidade de resolución de problemas en contornos novos ou poco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo |
|
BP2
|
|
Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun xeito que haberá de se en gran medida autodirixido ou autónomo |
|
BP5
|
|
Expresarse correctamente, tanto de xeito oral como escrita nas linguas oficiais da comunidade autónoma |
|
BP6
|
|
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicación (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para o aprendizaxe ao longo da súa vida |
|
BP8
|
|
Capacidade de análise e síntese |
|
|
CP1
|
Capacidade de resolución de problemas |
|
|
CP2
|
Habilidades para localizar e analizar información de fontes diversas |
|
|
CP3
|
Incorporar as TIC no proceso de investigación e a xestión da información, na análise de datos e a difusión e comunicación de resultados |
|
|
CP9
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. A codicoloxía. |
1.1. Definición e obxectivos.
1.2. Introdución á historia do libro manuscrito: da Antigüidade a Idade Media. |
2. Soportes e morfoloxía do libro antigo e medieval. |
2.1. Táboas enceradas.
2.2. Rolo de papiro.
2.3. O códice en pergamiño. |
3. Morfoloxía do códice. |
3.1. Cadernos
3.2. Preparación da páxina
3.3. Decoración, ilustración, anotacións de usuario |
4. Descrición e catalogación de manuscritos. |
4.1. Tipoloxía.
4.2. Fontes.
4.3. Principais bibliotecas con fondos manuscritos. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Lecturas |
A1 B5 C3 |
0 |
25 |
25 |
Traballos tutelados |
A1 A3 A15 B1 B2 B6 B8 C1 C2 C3 C9 |
0 |
35 |
35 |
Sesión maxistral |
A1 A3 A6 A8 A15 |
15 |
0 |
15 |
|
Atención personalizada |
|
0 |
|
0 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Lecturas |
Lectura da literatura científica que se indique para completar a formación en cada tema. |
Traballos tutelados |
Traballo individual que demostre a aplicación práctica dos contidos da materia (descrición e catalogación de códices). |
Sesión maxistral |
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
|
Descrición |
Os alumnos serán atendidos en horario de titorías para recibiren indicacións relativas á elaboración do traballo tutelado ou para a resolución de problemas da materia. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Sesión maxistral |
A1 A3 A6 A8 A15 |
Asistencia ás sesións maxistrais |
30 |
Lecturas |
A1 B5 C3 |
Avaliación dos traballos sobre a bibliografía indicada |
20 |
Traballos tutelados |
A1 A3 A15 B1 B2 B6 B8 C1 C2 C3 C9 |
Traballo práctico individual |
50 |
|
Observacións avaliación |
A avaliación terá en conta a asistencia e participación activa nas sesións maxistrais así como a elaboración dun traballo práctico de descrición dun códice. Ao longo do curso poderán indicarse traballos a realizar sobre bibliografía de lectura obrigatoria. Os traballos deberán ser entregados dentro da dasta límite establecida en cada caso. Na avaliación dos traballos prácticos terase en conta a calidade do contido, a corrección lingüística, a claridade expositiva e a observación das normas estándar para a elaboración de traballos académicos (citas, bibliografía, etc.). Na segunda oportunidade o alumno deberá realizar dous traballos asignados polo profesor: ó primeiro deles corresponderálle o 50 % da nota final (coma no caso dos traballos tutelados); ó segundo serálle asignado o 50% restante da nota, é decir, a que corresponde á asistencia ás sesións maxistrais e mais ás lecturas. Os alumnos que teñan concedida dispensa académica, deberán solicitar unha tutoría presencial co profesor ó comenzo do cuatrimestre para establecer un calendario de tutorías e de actividades a desenvolver. Os traballos tutelados e lecturas que lles sexan asignados serán cualificados polo profesor e corresponderalles, respectivamente, o 50% e o 20% da nota final. Para compensar o restante 30 %, é decir, o equivalente á asistencia ás sesións maxistrais, os alumnos con dispensa académica deberán levar a cabo un traballo específico determinado previamente polo profesor. Na segunda oportunidade o sistema será idéntico ó dos alumnos sen dispensa académica, é decir, dous traballos a razón do 50 % da nota para cada un deles.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Maniaci, M. (2002). Archeologia del manoscritto. Metodi, problemi, bibliografia recente. Roma: Viella
(). Biblioteca Nacional de España. Manuscritos <http://www.bne.es/es/Colecciones/Manuscritos/>. Madrid: Biblioteca Nacional
(). Codices Electronici Sangallenses (CESG) <http://www.cesg.unifr.ch/en/>. Sankt Gallen: Stiftsbibliothek
(). Digitalisierte Sammlungen der Staatsbibliothek zu Berlin <http://digital.staatsbibliothek-berlin.de/>. Berlin: Staatsbibliothek
Gómez Rabal, A.-Hamesse, J.-Pavón Ramírez, M. (eds.) (2019). El lenguaje del arte. Evolución de la terminología específica de manuscritos y textos. Basel: Fédération Internationale des Instituts d'Études Médiévales (FIDEM)
(). Electronic Resources: Paleography and Codicology <http://medieval.berkeley.edu/resources/electronic/paleography-and-codicology>. Berkeley: University of California
Agati, M. L. (2003). Il libro manoscritto. Introduzione alla Codilogia. Roma: L'Erma
(). Internet Resources for the Study of Early Medieval Monasticism, 1. Digital Latin Medieval Manuscripts <http://www.earlymedievalmonasticism.org/listoflinks.html>. Wisconsin: Institute for Research in Humanities
Ruiz, E. (2002). Introducción a la Codicología. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez
Sánchez Mariana, M. (1995). Introducción al libro manuscrito. Madrid: Arco Libros
Lemaire, J. (1989). Introduction à la Codicologie. Louvain-La-Neuve
Clemens, R. (2007). Introduction to manuscript studies. Ithaca: Cornell U. P.
Rehbein, M.-Schaßan, T.-Sahle, P. (eds.) (2009). Kodikologie und Paläographie im digitalen Zeitalter - Codicology and Palaeography in the Digital Age. Norderstedt
Fischer, F.-Fritze, C.-Vogeler, G. (eds.) (2011). Kodikologie und Paläographie im digitalen Zeitalter 2 - Codicology and Palaeography in the Digital Age 2. Norderstedt
Petrucci, A. (1984). La descrizione del manoscritto: storia, problemi, modelli. Roma: Nuova Italia Scientica
Ruiz, E. (1988). Manual de Codicología. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez
(). Manuscripta medievalia <http://www.manuscripta-mediaevalia.de/#|4>.
Szirmai, J. A. (1999). The Archaeology of Medieval Bookbinding. Ashgate
(). Universiteit Leiden. Medieval Manuscripts <http://www.library.leiden.edu/special-collections/manuscripts/subcollections-whs-medieval-mss.html#information-retrieval-databases>. Leiden: Universiteit
(). Universität Heidelberg. Digitale Bibliothek <http://www.ub.uni-heidelberg.de/helios/digi/handschriften.html>. Heidelberg: Universität
(). Österreichische Nationalbibliothek. Handschriften <http://www.onb.ac.at/sammlungen/hschrift/bibliographie.htm>. Wien: ÖNB |
|
Bibliografía complementaria
|
Suárez González, A. (1999). Cómo se elabora un libro en el siglo XII. El proceso de confección bibliográfica a través de los manuscritos calagurritanos . Kalakorikos 4, pp. 105-122
Beccaria, A. (1956). I Codici di medicina del periodo presalernitano, (secoli IX, X e XII) . Roma : Edizioni di Storia e Letteratura
Smith, W. A. (2014). A Study of the Gospels in Codex Alexandrinus. Codicology, Palaeography, and Scribal Hands. Brill
Díaz y Díaz, M. C. (1988). El códice calixtino de la catedral de Santiago. Estudio codicológico y de contenido. Santiago de Compostela
Díaz y Díaz, M. C. (1983). En torno a la codicología actual, en Unidad y pluralidad en el mundo antiguo:actas del VI Congreso Español de Estudios Clásicos, pp. 293-304. Madrid: Gredos
Fernández, D. A.-Martí Martínez, C. (2017). Fragmentos de códices litúrgico-musicales en España: apuntes para una historiografía y una propuesta de descripción (en Hispania sacra, 139, vol. 69, pp. 49-60).
Lemaire, J. (1989). Introduction à la codicologie. Louvain-la-Neuve : L'Institut d'Etudes Medievales de l'Université Catholique
Boillon, B. (1983). Introduction aux techniques du livre. Grenoble: Bibliothèque Universitaire
VV. AA. (2011). La fabbrica del codice. Materiali per la storia del libro nel tardo medioevo. Roma: Viella
Pacht, O. (1993). La miniatura medieval: una introducción. Madrid: Alianza
Gillisen, L. (1977). Prolégomènes d'une codicologie. Recherches sur la construction des cahiers et la mise en page des manuscrits médiévaux. Gand
Muzerelle, D. (1997). Vocabulario de codicología. Madrid: Arco Libros
Santos Paz, J. C. (2019). «Tabulae capitulorum» de las obras profética de Hildegarde de Bingen (en: Diagnostica testuale. Le «tabulae capitulorum», pp. 223-260). Firenze: Edizioni del Galluzzo |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|