Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Bibliografía e Fontes de Información Código 710G01085
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 6
Idioma
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento
Coordinación
Correo electrónico
Profesorado
Correo electrónico
Web
Descrición xeral Materia que aborda a identificación, análise e uso das fontes e recursos de información, e ocúpase de iniciar no deseño e na elaboración de bibliografías e recursos de información de carácter profesional.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Definir a natureza, tipoloxía, evolución, estrutura e utilidade das fontes de información. A19
A20
A23
A24
A25
A26
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B10
B11
B16
Identificar as principais fontes de información de carácter xeral. A19
A23
B1
B3
B11
Definir a metodoloxía de análise e avaliación das fontes de información de carácter xeral. A20
A24
A25
A26
B2
B10
B16
C5
Deseñar e elaborar diferentes tipos de bibliografía e recursos de información. A20
A23
A24
B2
B3
B4
B5
B11
B16
C1
C3
Utilizar adecuadamente fontes e recursos de información. A19
A25
B1
B2
B6
B10
B11
C1
C2
C3
C4
C5
C6
Asumir responsabilidades na difusión do coñecemento a través da selección e difusión de recursos de información relevantes e pertinentes. A19
A20
B6
B10
B11
C4
C5
Compartir coñecementos e experiencias con outros profesionais. B5
B6

Contidos
Temas Subtemas
1. AS FONTES DE INFORMACIÓN 1.1. Concepto
1.2. Tipoloxía
1.3. Análise e avaliación
2. BIBLIOGRAFÍA: CONCEPTO, HISTORIA E APLICACIÓNS

2.1. Concepto
2.2. Evolución histórica
2.3. Diseño e elaboración de repertorios bibliográficos e recursos de información
3. FONTES DE INFORMACIÓN. INSTRUMENTOS PARA A BUSCA INDIRECTA DE INFORMACIÓN
3.1. Bibliografías
3.2. Catálogos de bibliotecas e catálogos colectivos
3.3. Bases de datos
3.4. Outros recursos de información
4. FONTES DE INFORMACIÓN. INSTRUMENTOS PARA A BUSCA DIRECTA DE INFORMACIÓN 4.1. Enciclopedias
4.2. Diccionarios
4.3. Fontes biográficas
4.4. Anuarios, directorios, cronoloxías
4.5. Outros recursos de información
5. FONTES DE INFORMACIÓN. BUSCA E RECUPERACIÓN DE LITERATURA CIENTÍFICA 5.1. Literatura gris
5.2. Revistas científicas
5.3. Sector da información electrónica
5.4. Iniciativa de acceso aberto
6. FERRAMENTAS DE LOCALIZACIÓN DE RECURSOS DE INFORMACIÓN EN INTERNET
6.1. Motores de busca
6.2. Bibliotecas dixitais

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Proba de resposta múltiple A19 A23 A25 B3 B6 C4 2 16 18
Sesión maxistral A19 A23 A25 B3 B6 C4 23 0 23
Portafolios do alumno A20 B5 B10 B11 C2 C3 14 22 36
Traballos tutelados A24 A25 A26 B1 B2 B4 B5 B6 B10 B11 B16 C1 C4 C5 C6 5 66 71
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba de resposta múltiple Test e/ou preguntas de resposta breve sobre os contidos teóricos e prácticos da materia para a avaliación dos coñecementos adquiridos.
Sesión maxistral Exposición oral por parte da profesora, complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos alumnos, coa finalidade de transmitir os coñecementos fundamentais da materia e facilitar a aprendizaxe. Fundamentarase na exposición de contidos teóricos, a visualización de exemplos e a resolución de dúbidas por parte da profesora.
Portafolios do alumno Carpeta de traballo dos alumnos que deben entregar periódicamente e no prazo estipulado á profesora coas distintas actividades plantexadas: resumos e análises de lecturas, esquemas e contido teórico-práctico, exercicios prácticos e probas escritas para o seguemento dos coñecementos adquiridos.
Traballos tutelados Traballo de aprendizaxe independente dos alumnos orientado á aplicación dos conceptos e as técnicas da materia, contando sempre coa atención personalizada e o seguimento da profesora. Elaborarase seguindo as pautas formais e de contido indicadas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Portafolios do alumno
Descrición
Resolver dúbidas, ampliar formulacións, suxerir actividades e distintas formas de traballo que axuden aos alumnos na súa aprendizaxe. Seguimento personalizado e constante de cada unha das tarefas desenvolvidas polos alumnos.

Este tipo de atención terá especial peso nos traballos tutelados, para os cales a profesora irá marcando as pautas a seguir en cada caso, podendo propor as variacións ou modificacións necesarias.

Na medida do posible, intentarase facilitar a atención personalizada a aqueles alumnos con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Traballos tutelados A24 A25 A26 B1 B2 B4 B5 B6 B10 B11 B16 C1 C4 C5 C6 Valorarase a adecuación do traballo presentado ao tema proposto, o contido, con especial interese nas achegas dos alumnos respecto as fontes e bibliografía utilizada, a coherencia da súa estrutura, a redacción e a presentación.
Entregarase na data indicada pola profesora.
Non se avaliarán os traballos presentados fóra de prazo, con faltas de ortografía ou aqueles que incumpran as indicacións prescritas para a súa elaboración.
50
Portafolios do alumno A20 B5 B10 B11 C2 C3 Valorarase a adecuación do portafolios presentado aos temas propostos para cada actividade, o contido, con especial interese nas achegas dos alumnos, a coherencia da súa estrutura, a redacción e a presentación.
Entregarase cada actividade na data indicada pola profesora.
Non se avaliarán as actividades presentadas fóra de prazo, con faltas de ortografía ou aquelas que incumpran as indicacións prescritas para a súa elaboración.

20
Proba de resposta múltiple A19 A23 A25 B3 B6 C4 Avaliaranse as respostas das preguntas tipo test dos contidos da materia. No caso das respostas breves avaliarase a adecuación das mesmas ás preguntas realizadas e a súa redacción, e non se corrixirán aquelas que conteñan faltas de ortografía ou non contesten o tema exposto. 30
 
Observacións avaliación

Requisitos imprescindibles:

-Para superar a materia é necesario
aprobar cada unha das partes que compoñen a metodoloxía de traballo da
mesma, é dicir, se un alumno non supera o traballo tutelado non se lle
avaliarán o resto de actividades e viceversa. 

-Os alumnos que non
entreguen o portafolios durante o curso e os alumnos con recoñecemento
de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de
asistencia realizarán unha proba final escrita dos contidos teóricos e
prácticos da materia (cualificación: 50%) pero é indispensable elaborar o
traballo tutelado para superar a materia (cualificación: 50%).


Fontes de información
Bibliografía básica CODINA BONILLA, Lluís (). Análisis y métodos en Ciencias de la Información. http://www.lluiscodina.com/
RODRÍGUEZ BRAVO, Blanca (2011). Apuntes sobre representación y organización de la información. Gijón: Trea
ABADAL FALGUERAS, Ernest; CODINA BONILLA, Lluís (2005). Bases de datos documentales: características, funciones y métodos. Madrid: Síntesis
FERRAN FERRER, Núria; PÉREZ-MONTORO, Mario (2009). Búsqueda y recuperación de la información. Barcelona: UOC
GALLEGO LORENZO, Josefa; JUNCÀ CAMPDEPARDÓS, Manuela (2009). Fuentes de información. http://ocw.uoc.edu/informacio-i-comunicacio/fonts-dinformacio-i/Course_listing
MERLO VEGA, José Antonio (2009). Información y referencia en entornos digitales: desarrollo de los servicios bibliotecarios de consulta. Murcia: Universidad de Murcia
DELGADO CASADO, Juan (2005). Introducción a la bibliografía: los repertorios bibliográficos y su elaboración. . Madrid: Arco/Libros
MALDONADO, Ángeles; RODRÍGUEZ YUNTA, Luís (coord.) (2006). La información especializada en Internet. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas
TORRES RAMÍREZ, Isabel de (coord.) (1998). Las fuentes de información: estudios teórico-prácticos. Madrid: Síntesis
CORDÓN GARCÍA, José Antonio (2010). Las nuevas fuentes de información: información y búsqueda documental en el contexto de la web 2.0. Madrid: Pirámide
CARRIZO, Gloria; IRURETA-GOYEAN, Pilar; LÓPEZ DE QUINTANA, Eugenio (2000). Manual de fuentes de información. Madrid: CEGAL
CORDÓN GARCÍA, José Antonio; GARCÍA, José Antonio; LÓPEZ LUCAS, Jesús; VAQUERO PULIDO, José Raúl (2001). Manual de investigación bibliográfica y documental. Madrid: Pirámide
TORRES RAMÍREZ, Isabel de (1996). Qué es la bibliografía: introducción para estudiantes de Biblioteconomía y Documentación . Granada: Universidad de Granada

Bibliografía complementaria BiD (). http://www.ub.es/biblio/bid/.
Revista Española de Documentación Científica (). http://redc.revistas.csic.es/index.php/redc.
Anales de Documentación (). http://revistas.um.es/analesdoc/index.
Boletín de la ANABAD (). http://www.anabad.org/publicaciones/boletin.
El Profesional de la Información (). http://www.elprofesionaldelainformacion.com/.

A profesora proporcionará nas clases bibliografía específica para cada un dos temas e actividades a desenvolver, co fin de adecuar e actualizar de maneira continua os contidos da materia.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Xestión da Información Fundamentos e Teoría/710G02073

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Documentación Xeral/710G02011

Materias que continúan o temario
Fontes de Información Especializadas/710G02024
Bibliotecas Dixitais/710G02036
Fontes de Información en Ciencia e Tecnoloxía/710G02037
Deseño de Recursos Informativos en Web/710G02039
Recuperación e Avaliación de Información Electrónica/710G02040

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías