Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Taller de Habilidades Informacionais e Dixitais: Avaliación, Análise e Calidade da Información Código 710G04047
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Alfaya Lamas, Elena
Correo electrónico
elena.alfaya@udc.es
Profesorado
Alfaya Lamas, Elena
Correo electrónico
elena.alfaya@udc.es
Web
Descrición xeral Neste Taller preténdese coñecer e desenvolver habilidades e competencias informacionais e dixitais. Profundizaremos na habilidade de acceder e evaluar de maneira efectiva a información para dar resposta ás necesidades de información concretas. Os alumnos/as deben ser capaces de recoñecer cando necesitan información e ter a capacidade de localizala, evaluala e usala de
maneira efectiva.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Coñecer e comprender as oportunidades e riscos potenciais que ofrecen as tecnoloxías da información e a comunicación. A4
A6
A9
A12
A13
A14
B4
B10
B11
C1
C2
C3
Determinar a validez e fiabilidade da información dispoñible. A4
A6
A9
A19
A20
B2
B3
B4
B5
C1
C2
C3
C7
C8
Coñecer e utilizar os principais servizos e fontes de información. A4
A6
A9
A12
B2
B3
B4
B6
B7
B8
B11
C2
C7
Utilizar de maneira segura, legal e ética a información. A15
A16
A19
A20
B3
B4
B5
C7
C8
Ser capaz de promover a comunicación e o intercambio de información. A12
A14
A15
A16
A19
A20
B2
B5
C7
C8
Utilizar a información de maneira crítica e sistemática, avaliando a súa pertinencia. A4
A9
A12
A19
A20
B5
C1
C2
Ser capaz de buscar, recuperar e tratar información, seleccionando a máis relevante. A4
A12
A14
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C1
C2

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. Introdución 1.1 Alfabetización informacional
1.2 Habilidades informacionales
1.3 Habilidades digitales
1.4 Información, opinión, interpretación y persuasión.
Tema 2. Estrategias de búsqueda de información en bibliotecas, portales especializados y BBDD digitales

2.1 Palabras clave
2.2 Búsqueda sencilla
2.3 Búsqueda avanzada
Tema 3. Criterios para seleccionar y evaluar la información
3.1 Presentación
3.2 Pertinencia
3.3 Procedencia
3.4 Actualidad
3.5 Método
3.6 Objetividad
Tema 4. Evaluación de la calidad de los recursos digitales 4.1 Buenas prácticas en micronavegación
4.2 Buenas prácticas en macronavegación
Tema 5. Recursos de información de acceso abierto y gratuito
5.1 Acceso abierto
5.2 Marcadores sociales
5.3 Recursos en abierto: Wordpress.com; Google Sites; Academia; Research Gate; Google Scholar; Dialnet; PARES; Portal de Archivos Europeo; Europeana; Galiciana; Biblioteca digital de la ONU; DOAJ; Biblioteca digital de la UNESCO; Internet Archive; OAPEN;...
Tema 6. Normas de citación y referencia bibliográfica 6.1 Conceptos básicos
6.2 Normas internacionales y nacionales

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Prácticas a través de TIC A4 A6 A9 A12 A13 A14 A15 A16 A19 A20 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 C1 C2 C3 C7 C8 6 16 22
Proba mixta A6 A9 A20 B2 B6 B7 B8 B9 B10 2 15 17
Estudo de casos A4 A9 A12 B2 5 2 7
Foro virtual B7 C8 0 1 1
Lecturas A6 B4 B5 7 4 11
Sesión maxistral A4 A6 A9 B3 B4 C1 C3 C8 10 5 15
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Prácticas a través de TIC Realizaránse prácticas en clase mediante as TIC para o manexo de fontes de información, búsqueda documental, etc.
Os/as alumnos/as presentarán un PORTAFOLIO ordenado por secciones, debidamente identificadas ou etiquetadas, que contén os rexistros ou materiales producto das actividades de aprendizaxe realizadas. O portafolio ou carpeta inclue todas as tarefas desarrolladas que fai o alumno no Taller, como: resúmenes de lecturas, estudios de casos e prácticas a través das TIC.
Proba mixta Proba que pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación sobre os contidos teóricos e prácticos da materia para a avaliación dos coñecementos adquiridos.
Estudo de casos Exercicios prácticos nos que se desexa obter un coñecemento concreto, contextual e en profundidade sobre un tema específico da asignatura. Permite explorar as características, significados e implicaciones clave do caso.
Foro virtual Solución de encontro dos alumnos a través de Teams en situacións nas que os participantes non poden reunirse personalmente e que as tarefas de clase non finalizadas deban entregarse ou presentarse.
Lecturas Se presentarán resúmenes na ficha modelo entregada pola profesora de diversas lecturas relacionadas con este Taller
Sesión maxistral Exposición oral por parte dos profesores, complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos alumnos, coa finalidade de transmitir os coñecementos fundamentais da materia e facilitar a aprendizaxe. Fundamentarase na exposición de contidos teóricos, a visualización de exemplos e a resolución de dúbidas por parte da profesora.

Atención personalizada
Metodoloxías
Proba mixta
Sesión maxistral
Prácticas a través de TIC
Estudo de casos
Foro virtual
Lecturas
Descrición
Atención personalizada a través de titorías individualizadas ou en grupo, nas que se tratarán todos os asuntos plantexados. Fixarase un horario de titorías que, seguindo as directrices da UDC para este curso académico, serán online, via Teams. Nas titorías atenderanse principalmente asuntos relativos ás metodoloxías empregadas nesta materia.
Realizaranse titorías individualizadas nas que se abordarán dudas, interpretacións e outras cuestións vinculadas cos contidos da materia e os traballos.
Este tipo de atención terá especial peso nos traballos tutelados, para os cales os docentes irán marcando as pautas a seguir en cada caso, podendo propor as variacións ou modificacións necesarias.
Con carácter xeral, e en todas as metodoloxías aplicadas, e si a situación o permite, utilizaranse tamén as titorías presenciais, o correo electrónico e Moodle, a plataforma informática da UDC.
NOTA:

De maneira específica, as medidas de dedicación para o “Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia” son as que seguen:

-Os/as alumnos/as deben poñerse de acordo cos profesores para fixar varias titorías co fin de seguir a materia con efectividade.

-Deben asistir a clase o mínimo de horas fixadas no regulamento.

-Deben realizar tanto o examen como as prácticas, as lecturas de clase e o traballo.

-As datas de entregas oficiais fixadas para os/as alumnos/as que asisten a clase non aplican para estos/as alumnos/as quenes entregarán todo o que haia que entregar como moi tarde 15 días antes do exame oficial.

Aqueles alumnos/as que dispoñen de algún tipo de dispensa oficial para asistir a clase deben comunicarllo aos profesores e asistir a titorías previamente acordadas para que podan facer un bo seguemento da materia. É imprescindible que estos/as alumnos/as asistan ao mínimo de clases oficialmente fixado y que realicen as tarefas de clase.


Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Proba mixta A6 A9 A20 B2 B6 B7 B8 B9 B10 Avaliaranse os contidos das respostas, a adecuación das mesmas ás preguntas realizadas, a capacidade de argumentación, o emprego da terminoloxía, a expresión escrita, a capacidade de razoamento (argumentar, relacionar, etc.), a creatividade e o espírito crítico.
Non se corrixirán aquelas respostas que conteñan faltas de ortografía ou non contesten ó tema exposto.
50
Prácticas a través de TIC A4 A6 A9 A12 A13 A14 A15 A16 A19 A20 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 C1 C2 C3 C7 C8 Realizaranse actividades que utilizarán as TICs, sendo imprescindíbel a asistencia a clase. 20
Estudo de casos A4 A9 A12 B2 Actividad práctica que se incluirá en el PORTAFOLIOS. 15
Lecturas A6 B4 B5 Resumen de lecturas proporcionadas por la profesora siguiendo las pautas de la ficha proporcionada. 15
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica

Abadal Falgueras, Ernest; Anglada Ferrer, Lluis, “Ciencia abierta: cómo han evolucionado la denominación y el concepto”, Anales de documentación: Revista de biblioteconomía y documentación, 23-1 (2020).

Alonso Arévalo, Julio; Lopes, Carlos, “El conocimiento es de todos y para todos: ¿Qué es y qué implica la Ciencia Abierta?”, Desiderata, 12 (2019), pp. 72-82.

Anglada i de Ferrer, Lluis M.; Abadal, Ernest, “¿Qué es la ciencia abierta?”, Anuario ThinkEPI, 12-1 (2018), pp. 292-298.

Benito Amat, Carlos.

Recuperación en Internet: cuatro modelos complementarios y una agenda para su integración

. En: Boletín de la RedIRIS nº 48, 1999, pp.36-51.

Caldera Serrano, Jorge, “Repositorios públicos frente a la mercantilización de la Ciencia: apostando por la ciencia abierta y la evaluación cualitativa”, MÉI: Métodos de Información, 9-17 (2018), pp. 74-101.

Dávila Muro, Jorge, “La nueva identidad digital europea”, Revista SIC: ciberseguridad, seguridad de la información y privacidad, 26-126 (2017), pp. 132-136.

Domingo, Víctor, “¿Por qué es importante salvaguardar nuestra identidad digital?”, Escritura pública, 104 (2017), p. 27.

Eito Brun, Ricardo. "Una nueva forma de recuperar información: los robots personales". En:

Information World en Español

, nº 46, julio-agosto 1996, pp. 15-19
Fernández Bayo, I. et al., La Comunidad Científica ante las Redes Sociales. Guía de actuación para Divulgar Ciencia a través de ellas, Madrid, Universidad Complutense de Madrid, 2019

Fernández Burgueño, Pablo, “Aspectos jurídicos de la identidad digital y la reputación online”, adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación, 3 (2012), pp. 125-142.

Hernández Pérez, Antonio. "La búsqueda y recuperación de información en Internet." En:

La sociedad de la información: política, tecnología e industria de los contenidos.

Madrid : Centro de Estudios Ramón Areces, 1999. (lo mismo está en http://rayuela.uc3m.es/~tony/tecnol/titema18.htm)

Hernández-Pérez, Tony, “Repositorios institucionales y redes sociales académicas: el acceso abierto a las publicaciones científicas como objetivo y como negocio”, PH: Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 28-100 (2020), pp. 117-119.

León Cobos, Juan Jesús; López Navarro, Roberto, “La gestión de la identidad digital y de los accesos: retos de presente y de futuro”, Revista SIC: ciberseguridad, seguridad de la información y privacidad, 110 (2014), pp. 60-65.

Maldonado Martínez, Angeles ; Fernández Sánchez, Elena. "Evaluación de los principales “buscadores” desde un punto de vista documental: recogida, análisis y recuperación de recursos de información". En:

VI Jornadas Españolas de Documentación.

Valencia : FESABID, 1998, pp. 529-551
Ruiz Bejarano, Aurora María, “Fuentes digitales y fuentes impresas. Prácticas letradas y plagio en el marco universitario”,

Revista chilena de literatura

, 94 (2016), pp. 215-230.

Schiavi, Pablo, “Reputación on line ¿la identidad digital es tan importante como la real?”, Informática y Derecho: Revista Iberoamericana de Derecho Informático, 6 (2019), pp. 153-164.

Shefner-Rogers, Corinne L., “Identidad digital, vidas privadas”, Tabula: revista de archivos de Castilla y León, 17 (2014), pp. 31-44.

Ubieto Artur, Antonio Paulo. "Redes de comunicaciones: la red Internet". En:

Manual de información y documentación

. Madrid : Ediciones Pirámide, 1996, pp.447-476
Vendito, Gus. "Search Engine Showdown." En:

Internet World.

nº5, mayo 1996, pp. 79-86

Zacca González, Grisel, “Los repositorios en función de la ciencia abierta”, Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 30-4 (2019), pp. 1-3.

Bibliografía complementaria

As docentes poderán proporcionar nas clases bibliografía específica para cada un dos temas e actividades a desenvolver, co fin de adecuar e actualizar de maneira continua os contidos da materia.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías