Competencias / Resultados do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer as fontes e métodos da análise demográfica. |
A8 A10
|
B1 B2
|
C3
|
Interrelacionar territorio, política e demografía. |
A7 A9
|
B3
|
C3 C6 C9
|
Tomar conciencia das desigualdades demográficas no proceso de globalización. |
A5 A11
|
B3 B7
|
C4 C9
|
Analizar críticamente as teorías demográficas.
|
A3
|
B3
|
C4
|
Diferenciar as políticas demográficas e comprender a súa repercusión territorial. |
A3
|
B3
|
C4
|
Avaliar o impacto dos movementos migratorios na actualidade. |
A11
|
B6
|
C4
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. Fontes e métodos da análise demográfica. |
1.1. Fundamentos da Xeodemografía.
1.2. Fontes demográficas.
1.3. Métodos da análise demográfica. |
2. Estrutura da poboación e a súa evolución no proceso de globalización. |
2.1. Estrutura da poboación.
2.2. Evolución da poboación. |
3. Xeodemografía, urbanización e globalización.
|
3.1. Introducción ás teorías demográficas.
3.2. Transición demográfica.
3.3. Revolución reproductiva. |
4. Repercusións da distribución desigual da poboación mundial. |
4.1. Poboación e recursos.
4.2. Conferencias internacionais de poboación.
|
5. Políticas demográficas. |
5.1. Introducción ás políticas demográficas.
5.2. Políticas euxenésicas.
5.3. Políticas xenocidas.
5.4. Políticas antinatalistas.
5.5. políticas natalistas. |
6. Movementos migratorios e a súa repercusión territorial. |
6.1. Introducción aos movementos migratorios.
6.2. Repercusión territorial das migracións. |
7. Diversidade territorial das variables demográficas. |
7.1. Prácticas estatísticas (natalidade, fecundidade, mortalidade, esperanza de vida...).
7.2. Prácticas cartográficas. |
8. Proxeccións demográficas. |
8.1. Prácticas estatísticas.
8.2. Prácticas audiovisuais. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A3 A8 A10 B2 B3 B1 C3 C6 C9 |
20 |
5 |
25 |
Estudo de casos |
A5 A7 A9 A11 B2 B6 B7 B1 C4 C6 C9 |
15 |
35 |
50 |
Prácticas a través de TIC |
A3 A8 A10 B2 B3 B1 C3 C6 |
10 |
40 |
50 |
Análise de fontes documentais |
A3 A8 B3 B7 B1 C6 C9 |
5 |
5 |
10 |
Proba mixta |
A3 A5 A7 A8 A10 A9 A11 B2 B3 B6 B7 B1 C3 C4 C6 C9 |
2.5 |
7.5 |
10 |
|
Atención personalizada |
|
5 |
0 |
5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Sesión expositiva con interactividade combinada. Exposición oral complementada con medios audiovisuais e preguntas dirixidas aos estudantes, para transmitir coñecementos e facilitar o aprendizaxe. Serán explicados mediante sesións maxistrais os temas: 1. Fontes e métodos da análise demográfica, 2. Estrutura da población e a súa evolución no proceso de globalización e 3. Xeodemografía, urbanización e globalización (teorías demográficas). |
Estudo de casos |
Estudo de casos xeo-demográficos para: incentivar os razoamentos inductivos e deductivos, establecer hipóteses, refutar paradigmas, confirmar teorías, propor solucións... Plantéxanse casos que han de ser comprendidos, avaliados e resoltos a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo. O estudo de casos aplicarase sobor de todo aos subtemas do tema 5. Políticas demográficas (euxenésicas, xenocidas, antinatalistas e natalistas). |
Prácticas a través de TIC |
Prácticas con series estatísticas, material cartográfico e medios audiovisuais, para aplicar de forma efectiva as tecnoloxías da información e as comunicacións á análise de problemas xeo-demográficos. As prácticas con TIC aplicaranse sobor de todo aos temas 6. Movementos migratorios e a súa repercusión territorial, 7. Diversidade territorial das variables demográficas (natalidade, fecundidade, mortalidade, esperanza de vida...) e 8. Proxeccións demográficas. |
Análise de fontes documentais |
Introducción a documentos estatísticos, cartográficos e audiovisuais relevantes para a análise xeo-demográfica, como instrumentos de aplicación ao estudo de casos ou como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico. Esta metodoloxía combinarase coas sesións maxistrais do tema 1. Fontes e métodos da análise demográfica, e có estudo de casos do tema 5. Políticas demográficas. |
Proba mixta |
Proba con preguntas tipo ensaio e preguntas tipo obxectivas, para avaliar a capacidade de síntese (por exemplo, definición de conceptos) e a capacidade de análise (por exemplo, comentario de material textual ou gráfico). |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Estudo de casos |
|
Descrición |
Plan de aprendizaxe, específico e individualizado, para axuste entre coñecementos e intereses do alumno, a petición propia. Trátase de entrenar ao alumno para o traballo en equipa, para encaixar os sus intereses na análise grupal e para xerar solucións a problemas derivados das políticas demográficas. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Estudo de casos |
A5 A7 A9 A11 B2 B6 B7 B1 C4 C6 C9 |
Estudo de casos xeo-demográficos para: incentivar os razoamentos inductivos e deductivos, establecer hipóteses, refutar paradigmas, confirmar teorías, propor solucións... Plantéxanse casos que han de ser comprendidos, avaliados e resoltos a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo. |
20 |
Prácticas a través de TIC |
A3 A8 A10 B2 B3 B1 C3 C6 |
Prácticas con series estatísticas, material cartográfico e medios audiovisuais, para aplicar de forma efectiva as tecnoloxías da información e as comunicacións á análise de problemas xeo-demográficos. |
40 |
Proba mixta |
A3 A5 A7 A8 A10 A9 A11 B2 B3 B6 B7 B1 C3 C4 C6 C9 |
Proba con preguntas tipo ensaio e preguntas tipo obxectivas, para avaliar a capacidade de síntese (por exemplo, definición de conceptos) e a capacidade de análise (por exemplo, comentario de material textual ou gráfico). |
40 |
|
Observacións avaliación |
A avaliación por seguimento continuado/observación sistemática correspóndese có estudo de casos e prácticas Tics. Para superar a materia o alumno deberá levar a cabo os estudos de casos e prácticas con Tics que se lle indiquen, ademáis de obter polo menos unha calificación de 5.0 puntos na proba mixta. De non ser así, poderá acudir a unha segunda oportunidade, para a cal se lle manterán as calificacións dos estudos de casos e prácticas con Tics. Ao alumnado con recoñecemento a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia se lle aplicará a "Norma que regula o réxime de dedicación ao estudo dos estudantes de grao na UDC", de 29 de maio de 2012, artigos 2.3, 3.b. y 4.5. Advírtese que, se fose detectado fraude mediante plaxio ou copia en calquera das actividades avaliables, a materia será calificada con 0.0 puntos na convocatoria correspondente, ao marxe doutras calificacións obtidas.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Henry L. (1976). Demografía. Labor
Leridon H. & Toulemon L. (2014). Demografía. CEDUA Col Mex
Pressat R. (1979). Demografía estadística. Ariel
Vinuesa J. Ed. (1994). Demografía. Análisis y proyecciones. Síntesis
Toulemon L. & Leridon H. (2015). Demografía. Enfoque estadístico y dinámica de las poblaciones. CEDU México
Pressat R. (1987). Diccionario de demografía. Oikos-Tau
Pressat R. (1983). El análisis demográfico. FCE
Sánchez Barricarte J.J. (2008). El crecimiento de la población mundial. Tirant lo Blanch
Vinuesa J. Ed. (1982). El estudio de la población. IEAL (Madrid)
Bricker D. & Ibbitson J. (2019). El planeta vacío: el shock del declive la población mundial. Editorial B
Tapinos G. (1988). Elementos de demografía. Espasa Calpe
Sánchez D. & Chávez R. (2019). Envejecimiento de la población y cambio climático. Comares (Granada)
Arroyo A. Ed. (2007). Estadísticas demográficas y sociales. Universidad de Jaén
Mogelgaard K. et alt. (2019). Estado de la población mundial. UNFPA
Reques P. (2011). Geo-demografía. Principios conceptuales y metodológicos. Universidad de Cantabria (Santander)
Livi Bacci M. (1998). Historia de la población europea. Crítica
Livi Bacci M. (2009). Historia mínima de la población mundial. Ariel
Livi Bacci M. (1993). Introducción a la demografía. Ariel
Susino J. (2016). Introducción a la práctica del análisis demográfico. Dextra Editorial
Vallín J. (1995). La demografía. Alianza Editorial
Abellán A. (1991). La población del mundo. Síntesis
Vallin J. (1995). La población mundial. Alianza Editorial
Sartori G. & Mazzoleni G. (2003). La tierra explota: superpoblación y desarrollo. Taurus
Thumerelle P.J. (1997). Las poblaciones del mundo. Cátedra
Puyo R. et alt. (1993). Los grandes problemas actuales de la población. Síntesis
Le Bras H. (1997). Los límites del planeta. Mitos de la naturaleza y la población. Ariel
Reques P. (2001). Población, recursos y medio ambiente: ¿El final de los mitos?. Universidad de Cantabria (Santander)
Vinuesa J. & Puga D. (2007). Técnicas y ejercicios de Demografía. INE Colección Libros de autor |
|
Bibliografía complementaria
|
United Nations (....). Demographic Manuals. UN (23 vol.)
AAVV (....). Demographic Research. Max Plank Institute for Demographic Research
Poston D.L. (2019). Handbook of Population. Springer (Switzerland)
Guilluy Ch. (2021). Les temps des gens ordinaires. Flammarion
AAVV (....). Papers de Demografía. Working Paper del Centre d´Estudis Demogràfics
Shryock H.S. et alt. (1975). The Methods and Materials of Demography. US Bureau of the Census (vol.2). PDF en Google Books
AAVV (....). The Open Demography Journal. Demography Journal |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Xeografía Política/710G05004 |
|
Materias que continúan o temario |
Movementos Migratorios e Codesenvolvemento/710G05028 |
|
|