Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Enfermaría da Saúde Mental Código 750G01015
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Saúde
Coordinación
Varela Feal, Nuria Esther
Correo electrónico
nuria.varela.feal@udc.es
Profesorado
Varela Feal, Nuria Esther
Correo electrónico
nuria.varela.feal@udc.es
Web http://campusvirtual.udc.gal/
Descrición xeral Preténdese capacitar o futuro profesional de enfermaría para que, ao empregar os coñecementos adquiridos, poida observar, identificar e dar resposta ás necesidades emocionais do individuo, da familia e da comunidade, tratando de pór ao seu alcance os instrumentos necesarios que posibiliten o manexo ante as situacións determinadas, para así poder valorar os problemas de enfermaría e planificar os coidados encamiñados a responder ás necesidades, as condutas e os sentimentos do paciente, integrando plenamente a atención na saúde mental.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Describir os principais problemas de Saúde Mental. A59
B3
B4
B8
B15
B16
B24
C7
C8
C11
Identificar as necesidades de coidado das persoas con problemas de Saúde Mental. A59
B2
B3
B4
B5
B7
B8
B16
B24
C3
C6
C12
Planificar coidados de Enfermaría para as persoas con problemas de Saúde Mental. A59
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B15
B16
B24
C3
C6
C10

Contidos
Temas Subtemas
UNIDADE DIDACTICA I: INTRODUCIÓN Á ENFERMARÍA PSIQUIATRICA E DE SAÚDE MENTAL TEMA 1.- Introdución á enfermaría psiquiátrica.
1.1 Concepto de saúde mental
1.2 Historia da psiquiatría e da enfermaría psiquiátrica
1.3 Definición de enfermaría en saúde mental.

TEMA 2.- Rol da/o enfermeira/o na saúde mental
2.1 Función social da enfermaría na saúde mental
2.2 A entrevista clínica no contexto da saúde mental.
2.3 Achegas terapéuticas da enfermaría ao equipo interprofesional.
UNIDADE DIDACTICA II: PROCESOS PSICOPATOLOXICOS TEMA 3.- Bases conceptuais da psicopatoloxía clasificación dos diagnósticos.
3.1 Enfermidade psiquiátrica e trastorno en psiquiatría 3.2 Bases biolóxicas, psicolóxicas e sociais da psiquiatría 3.3 Principais alteracións dos procesos psicológicos
3.4 Sistemas de clasificación dos diagnósticos.

TEMA 4.- Trastornos psicóticos.
4.1 Concepto.
4.2 Manifestacións.
4.3 Intervencions.

TEMA 5.- Trastornos do estado de ánimo.
5.1 Concepto.
5.2 Manifestacións.
5.3 Intervencions.

TEMA 6.- Trastornos por ansiedade.
6.1 Concepto.
6.2 Manifestacións.
6.3 Intervencions.

TEMA 7.- Trastornos somatomorfos e disociativos.
7.1 Concepto
7.2 Manifestacións
7.3 Intervencions.

TEMA 8.- Trastornos da conduta alimentaría.
8.1 Concepto
8.2 Manifestacións
8.3 Intervenicons.

TEMA 9.- Trastornos da personalidade.
9.1 Concepto
9.2 Manifestacións
9.3 Intervenicons.

TEMA 10.- Trastornos relacionados con substancias psicoactivas.
10.1 Concepto
10.2 Clasificación das drogas
10.3 Manifestacións
10.4 Intervencións.

TEMA 11.- Delirium e demencia.
11.1 Concepto.
11.2 Manifestacións clínicas.
11.3 Intervencións.

TEMA 12.- Trastornos do inicio na infancia, nenez e adolescencia.
12.1Concepto
12.2 Manifestacións
12.3 Intervencions.

TEMA 13.- Trastornos do soño.
13.1 Concepto
13.2 Manifestacións
13.3 Intervencións.
UNIDADE DIDACTICA III: ESTRATEXIAS DE INTERVENCIÓN. TEMA 14.- Técnicas grupais en saúde mental:
14.1 Grupos terapéuticos.
14.2 Grupos de discusión multifamiliar.

TEMA 15.- Intervención familiar. Modelo PAS y Dialogo Abierto.

TEMA 16.- Técnicas de intervención en situacións de urxencia psiquiatrica:
16.1 Concepto de urxencia psiquiatrica.
16.2 Protocolos de intervención.

TEMA 17.- Estratexias de intervención en situacións de duelo:
17.1 Concepto de duelo.
17.2 Tipos de duelos.
17.3 Proceso de acompañamiento.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Proba obxectiva A59 B2 B3 B4 B8 C6 C11 2 23 25
Análise de fontes documentais B3 B8 B16 C6 C7 C11 2 20 22
Estudo de casos A59 B2 B4 B5 B16 C3 C10 C12 9 21 30
Solución de problemas A59 B5 B6 B7 B15 B24 C3 C11 C12 8 20 28
Sesión maxistral A59 B3 B4 B8 B16 C7 C8 21 20 41
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba obxectiva Exame tipo test. A proba será elaborada co fin de valorar o nivel de coñecementos teóricos do alumnado.

A proba deberá realizarse de maneira presencial utilizando as ferramentas informáticas institucionais.
Análise de fontes documentais Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. Pódese empregar como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico.

Complementarase con participacions no foro do campus virtual tras a lectura crítica, e con a elaboración de documentos breves, exposición na clase e participación e xestión de debates e deliberación.

- Esta metodoloxía realizarse de maneira virtual utilizando as ferramentas informáticas institucionais, sendo o Campus Virtual a canle principal de comunicación entre o docente e o alumnado.
Estudo de casos Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.

Intégrase neste apartado a asistencia e/ou participación en eventos científicos e/ou divulgativos (congresos, xornadas, simposios, cursos, seminarios, ciclo de conferencias, exposicións, etc.), posteriormente realizásense traballos de reflexión a través dunha contorna virtual de aprendizaxe mediante ferramentas de comunicación asíncrona (foro) co obxectivo de profundar no coñecemento de temas presentados e das actividades desenvolvidas.

Estas actividades proporcionan ao alumnado coñecementos e experiencias actuais que incorporan as últimas novidades referentes a un determinado ámbito de estudo.

Solución de problemas Técnica mediante a que se ten que resolver unha situación problemática concreta, a partir dos coñecementos que se traballaron, que pode ter máis dunha posible solución.
Sesión maxistral Os contidos teóricos básicos da materia serán impartidos mediante lección maxistral, pero cun enfoque participativo por parte do alumnado. Baseada na exposición oral complementada co uso de audiovisuais e introdución dalgunhas preguntas dirixidas o alumnado, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.

Atención personalizada
Metodoloxías
Solución de problemas
Proba obxectiva
Estudo de casos
Descrición
A atención personalizada ten como finalidade orientar o alumnado na realización das diferentes actividades integradas na materia. O seguimento farase de forma individual ou en pequenos grupos, ben de maneira presencial ou a través das ferramentas informáticas institucionais, sendo o Campus Virtual da UDC a canle principal de comunicación.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Análise de fontes documentais B3 B8 B16 C6 C7 C11 Valórase a participación e a capacidade reflexiva sobre os temas achegados e/ou expostos nos foros, a expresión escrita dos comentarios, suxestións e/ou reflexións expostas polo alumnado. A súa capacidade de análise e pensamento crítico, así como a súa creatividade.

A participación no foros supón o 5% (0.5 punto) da nota final.

Terá unha puntuación de 0 a 10.
5
Solución de problemas A59 B5 B6 B7 B15 B24 C3 C11 C12 Valórase a participación e a entrega das actividades e tarefas derivadas nas situacións planteadas a partir da rúbrica de avaliación presentada inicialmente.

É obrigatoria e supón o 15% (1.5 puntos) da nota final.

Será necesario alcanzar unha puntuación de 5 puntos (sobre 10) para sumar as calificacións do resto de actividades.
15
Proba obxectiva A59 B2 B3 B4 B8 C6 C11 Exame tipo test, cunha única resposta correcta.

É obrigatoria e supón un 70% (7 puntos) da nota total.

As respostas incorrectas descontarán aplicando a seguinte fórmula: Puntuación= nº de acertos-(nº de errosx0.5).

Será necesario acadar unha puntuación de 5 puntos (sobre 10) para sumar as calificacións do resto de actividades.
70
Estudo de casos A59 B2 B4 B5 B16 C3 C10 C12 Valórase a participación e a entrega das actividades e tarefas derivadas dos casos presentados, as habilidades e conductas mostradas como resposta as accións de mellora e a adquisición de novas habilidades a partir da rúbrica de avaliación presentada inicialmente.

Valórase a asistencia e a participación nos eventos científicos e/ou divulgativos (congresos, xornadas, simposios, cursos, seminarios, ciclo de conferencias, exposicións, etc., e da realización dos traballos derivados a través dunha contorna virtual.

É obrigatoria e supón o 10% (1 puntos) da nota final.

Será necesario alcanzar unha puntuación de 5 puntos (sobre 10) para sumar as calificacións do resto de actividades.
10
 
Observacións avaliación

Para superar a materia no SISTEMA ORDINARIO (obrigatorio para todo o alumnado con matricula ordinaria) o estudiantado debe superar:

  • 70% proba obxetiva
  • 10% Trabajo tutelado (Estudio de casos)
  • 20% Aprendizaxe colaborativa (Solución de problemas 15% + Análise de fontes documentais 5%)

A cualificación de non presentado: otorgarase ao alumnado que non se presente ao exame nin participe nas actividades programadas (trabajo tutelado e aprendizaxe colaborativa). 

No caso de non superar algunha das metodoloxías, a cualificación que aparecerá será a parte suspensa.

O alumnado da convocatoria adiantada de Decembro e Segunda Oportunidade, debe cumprir os mesmos requisitos que nas convocatorias ordinarias.

O alumnado con matrícula a tempo parcial (con o sin dispensa académica) poderá optar a non acudir as actividades grupais presenciais, pero deberá participar nas tareas, foros, eventos e traballos programados e presentalas de forma individual na plataforma virtual.

Para optar á matrícula de honra, o alumnado deberá acadar unha calificación final entre 9,5 - 10.

SEGUNDA OPORTUNIDADE E OUTRAS: 

  • O/a estudante de "2ª oportunidade e outras" seguirá o sistema de avaliación da 1ª oportunidade. Poderá presentar as actividades académicas programadas pendentes ou suspensas e/ou a proba objetiva non superada.
  • Para aqueles alumnos/as que cursen a materia por segunda o posteriores matriculas poden volver cursar toda a materia novamente ou presentarse só a unha proba obxectiva que tendrá una valoración do 100%.

SICUE, ERASMUS E BILATERAL. Os estudiantes vinculados cos programas de movilidade deben cumprir os mesmos requisitos que na convocatoria ordinaria para a superación da materia.

FRAUDE: A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario.


Fontes de información
Bibliografía básica Neimeyer, R. A., & Ramírez, Y. G. (2002). Aprender de la pérdida: una guía para afrontar el duelo. Barcelona: Paidós
Francés et al (2015). DSM.V (Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales). . Barcelona: MASSON
Mejías Lizancos F. Serrano Parra M. D. (2000). Enfermería en Psiquiatía y salud mental. . Madrid: Piramide
O´ Brien Kennedi Ballard (2000). Enfermería Psiquiátrica. México: Mc Graw - Hill
Varela, Nuria, Escudero, Valentín y López, Silvia (2015). Familias y enfermedad física: [Manual de intervención familiar y multifamiliar. Madrid: Editorial Grupo5
Cyrulnik Boris (2015). Las almas heridas. Barcelona: Gedisa
Read John, Mosher Loren R. and Bentall Richard P. (2006). Modelos de locura. Barcelona: Herder
Froma Walsh (2004). Resiliencia familiar. Buenos Aires: Amorrortu
Judith Herman (2004). Trauma y recuperación. Madrid: Espasa Calpe
Lafuente Mª Jose, Cantero Mª Jose (2010). Vinculaciones afectivas. Madrid: Pirámide

Otra bibliografía de interés:

González Pardo Héctor y Pérez Álvarez Marino (2007) La invención de trastornos mentales. Alianza Editorial S.A. Madrid. 

Video de Boris Cyrulnik sobre la resiliencia. https://youtu.be/nDjbcUosaPg

Boris Cyrulnik: Resiliencia y arte, los relatos del trauma https://www.youtube.com/watch?v=6CC_g157QL0&sns=em

Video de redes sobre “aprender a gestionar las emociones” https://youtu.be/q-KkdMrAz-8

Luigi cancrini: “Yo veo al niño que llora en cada paciente”http://www.lavanguardia.com/lacontra/20170301/42394984516/yo-veo-al-nino-que-llora-en-cada-paciente.html?utm_campaign=botones_sociales


Bibliografía complementaria

Aportarase bibliografía actualizada a través de artigos científicos relacionados cos temas a traballar.

O estudiantado disporá de todos os materiais de traballo da maneira dixitalizada en Moodle.

  


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Psicoloxía/750G01003

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Farmacoloxía/750G01011

Materias que continúan o temario
Estancias Clinicas I/750G01025
Estancias Clinicas II/750G01026
Estadías Clínicas III/750G01027
Estancias Clínicas IV/750G01028
Estancias Clínicas V/750G01029
Estancias Clínicas VI/750G01030
Estancias Clínicas VII/750G01031
Practicum/750G01032

Observacións
Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir co obxectivo da acción número 5: Docencia e investigación saudable e sustentable ambiental e social do "Plan de Acción Green Campus Ferrol", esta materia ten en conta as recomendacións de SUSTENTABILIDADE MEDIO AMBIENTE, PERSOA E IGUALDADE DE XERO:

- A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia, realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos.

- Teranse en conta os principios éticos relacionados cos valores da sustentabilidade nos comportamentos persoais e profesionais.

Atendendo ás distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria, nesta materia terase en conta a PERSPECTIVA DE XÉNERO velando pola non utilización dunha linguaxe sexista na aula, nos documentos desenvolvidos na materia e nas actividades realizadas co alumnado.
- Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas dentro da aula ou no contexto clínico, influíndo na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade.

- Prestarase especial atención en detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas.

Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso idóneo, igualitario e proveitoso á vida universitaria.

Nesta materia, o profesorado, ten contraído o compromiso de aplicación da normativa da UDC ante situacións de plaxio.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías