Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Fisioloxía Código 750G01105
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao Anual
Primeiro Formación básica 12
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Saúde
Fisioterapia, Medicina e Ciencias Biomédicas
Coordinación
Labra Pinedo, Carmen de
Correo electrónico
c.labra@udc.es
Profesorado
Labra Pinedo, Carmen de
Martinez Deben, Francisco
Correo electrónico
c.labra@udc.es
f.martinezd@udc.es
Web http://campusvirtual.udc.gal/
Descrición xeral O obxectivo desta materia é axudar o alumno a coñecer e comprender os procesos fisiolóxicos que teñen lugar no corpo humano. O alumno deberá asimilar e integrar diversos conceptos fisiolóxicos e con eles construír a súa noción acerca do funcionamento do organismo; para iso traballarase en comprender os procesos que teñen lugar nos distintos órganos e sistemas, así como as relacións que existen entre eles e entre estes e o medio externo.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Explicar os mecanismos de integración e interrelación entre os diferentes órganos e sistemas. A1
A2
A11
B1
B8
B12
B13
C1
C3
C4
C6
C7
C8
C9
C10
C11
C12
Describir as funcións dos distintos órganos, aparatos e sistemas do organismo san. A1
A2
A11
B1
B8
B12
C1
C3
C4
C6
C7
C8
C9
C10
C11
C12
Identificar as alteracións das diferentes funcións e as causas que as producen. A1
A2
A11
B1
B8
B12
B13
C1
C3
C4
C6
C7
C8
C9
C10
C11
C12

Contidos
Temas Subtemas
1. Fisioloxía celular. Introdución á fisioloxía.
Mecanismos de transporte a través da membrana.
Propiedades eléctricas da membrana. Potenciais de
membrana en repouso.
Potencial de acción.
2. Fisioloxía do s¡stema nervioso. Fisioloxía do músculo e a contracción muscular. Descrición xeral do sistema nervioso (SNC, SNP).
Sistemas sensoriais (vista, oído, olfacto, equilibrio, gusto e
tacto).
O cerebelo e os ganglios da base.
Estrutura do músculo estriado.
Estrutura do músculo liso.
Acoplamento excitación-contracción do músculo esquelético.
3. Fisioloxía do sistema hematopoiético. Composición e funcións xerais do sangue.
Fisioloxía dos eritrocitos.
Fisioloxía dos leucocitos.
Inmunidade e alerxia.
Fisioloxía plaquetaria. Hemostase e coagulación.
Grupos sanguíneos. Transfusións.
4. Fisioloxía do sistema cardiocirculatorio. Introdución ao estudo da circulación. Propiedades dos
elementos celulares cardíacos.
Ciclo cardíaco.
Electrocardiograma.
Gasto cardíaco.
Circulación arterial e circulación venosa.
Circulación capilar e linfática.
5. Fisioloxía do sistema respiratorio. Introdución á fisioloxía respiratoria.
Ventilación pulmonar.
Volúmes e capacidades respiratorias.
Principios físicos do intercambio gasoso. Intercambio de gases a nivel pulmonar.
Circulación pulmonar. Relación ventilación-perfusión.
Transporte de gases no sangue.
Regulación de la respiración.
6. Fisioloxía do sistema nefrolóxico. Introdución ao estudo da función renal. Filtración
glomerular e fluxo sanguíneo renal.
Transporte tubular renal.
Reabsorción de sodio e auga e a súa regulación.
Transporte renal dos principais ións orgánicos.
A micción.
Equilibrio ácido-base.
7. Fisioloxía do sistema gastrointestinal. Funcións xerais do aparato dixestivo.
Funcións motoras do aparato dixestivo.
Secreción salival e gástrica.
Secreción pancreática, biliar e intestinal.
Dixestión e absorción.
8. Fisioloxía do sistema endócrino. Características xerais das hormonas.
O hipotálamo e a hipófise.
Glándula tiroidea. Glándulas suprarrenais.
A fisioloxía das glándulas paratiroideas (metabolismo de calcio e fósforo)
Hormonas sexuais.
9. Fisioloxía do sistema reprodutor. Diferenciación sexual.
Sistema reprodutor feminino.
Sistema reprodutor masculino.
10.Fisiopatoloxía celular. Mecanismos celulares da enfermidade.
Bases celulares do cancro.
11. Fisiopatoloxía do sistema cardiocirculatorio. Factores de risco vascular. Arteriosclerose.
Cardiopatía isquémica.
Hipertensión arterial.
Insuficiencia cardíaca.
Valvulopatías e miocardiopatías.
Arteriopatía periférica.
12. Fisiopatoloxía do sistema respiratorio. Asma bronquial.
EPOC.
Neumonía.
Neoplasias pulmonares.
13. Fisiopatoloxía do sistema nefrourolóxico. Insuficiencia renal aguda. Enfermidade renal crónica.
Nefrolitiase. Infeccións do tracto urinario.
14. Fisiopatoloxía do sistema gastroinstestinal. Úlcera péptica.
Enfermidade inflamatoria intestinal.
Hepatites virais.
Cirrrose hepática.
Pancreatite aguda e crónica.
Neoplasias dixestivas.
15. Fisiopatoloxía do sistema reprodutor. Enfermidades testiculares e do aparato reprodutor masculino.
Infertilidade. Menopausa.
16. Fisiopatoloxía do sistema hematopoiético. Anemias.
Síndromes mieloproliferativos.
Leucemias e linfomas.
Trastornos da coagulación e as plaquetas.
17. Fisiopatoloxía do sistema endócrino. Hipertiroidismo e hipotiroidismo.
Diabetes mellitus.
Enfermidades da glándula adrenal.
Enfermidades hipotálamo-hipofisarias.
18. Fisiopatoloxía do sistema nervioso. Enfermidades cerebrovasculares.
Demencia.
Parkinson.
Meninxite e encefalite.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Discusión dirixida A1 A2 A11 B1 B8 B12 B13 C1 C3 C4 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 6 10 16
Proba obxectiva A1 A2 A11 B1 B8 B12 B13 C1 C11 C12 2 62 64
Prácticas a través de TIC A1 A2 A11 B1 B8 B12 B13 C1 C3 C6 C8 C10 C11 C12 12 12 24
Proba práctica A1 A2 A11 B1 B8 B12 B13 C1 C3 C8 C10 C11 C12 9 22 31
Aprendizaxe colaborativa A11 B1 B8 B12 B13 C1 C3 C6 C8 C10 C11 C12 10 16 26
Aprendizaxe servizo A11 B1 B8 B12 B13 C1 C4 C7 C11 C12 3 18 21
Presentación oral A1 A2 A11 B1 B8 B12 B13 C1 C3 C4 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 3 21 24
Sesión maxistral A1 A2 A11 B1 B8 B12 B13 C1 C3 C4 C6 C7 C8 C10 C11 C12 42 50 92
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Discusión dirixida Técnica de dinámica de grupos na que os membros dun grupo discuten de forma libre, informal e espontánea sobre un tema, aínda que poden estar coordinados por un moderador.
Proba obxectiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. Constitúe un instrumento de medida, elaborado rigorosamente, que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, intelixencia, etc. É de aplicación tanto para a avaliación diagnóstica, formativa como sumativa.

A Proba obxectiva pode combinar distintos tipos de preguntas: preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación. Tamén se pode construír con un só tipo dalgunha destas preguntas.
Prácticas a través de TIC Metodoloxía que permite ao alumnado aprender de forma efectiva, a través de actividades de carácter práctico (demostracións, simulacións, etc.) a teoría dun ámbito de coñecemento, mediante a utilización das tecnoloxías da información e as comunicacións. As TIC supoñen un excelente soporte e canal para o tratamento da información e aplicación práctica de coñecementos, facilitando a aprendizaxe e o desenvolvemento de habilidades por parte do alumnado.
Proba práctica Proba na que se busca que o alumno desenvolva total ou parcialmente algunha práctica que previamente tivese feito durante as clases prácticas. A proba práctica pode incluír previamente a resolución dunha pregunta/problema que teña como resultado a aplicación práctica dunha determinada técnica ou práctica aprendida.
Aprendizaxe colaborativa Conxunto de procedementos de ensino-aprendizaxe guiados de forma presencial e/ou apoiados con tecnoloxías da información e as comunicacións, que se basean na organización da clase en pequenos grupos nos que o alumnado traballa conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado para optimizar a súa propia aprendizaxe e a dos outros membros do grupo.
Aprendizaxe servizo Metodoloxía que combina o servizo á comunidade coa aprendizaxe nun só proxecto, no que o alumnado se forma traballando en necesidades reais da súa contorna coa finalidade de melloralo.
Exporase ao estudantado matriculado na materia a posibilidade de participar nunha actividade aprendizaxe-servizo cunha entidade colaboradora. En caso de levarse a cabo, cada estudante poderá escoller entre a actividade aprendizaxe-servizo ou o traballo de grupos medianos. De non haber convenio con entidades, esta actividade non se poderá levar a cabo.
Presentación oral Intervención inherente aos procesos de ensino-aprendizaxe baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan dun modo ordenado, expondo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica.
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.

Atención personalizada
Metodoloxías
Discusión dirixida
Prácticas a través de TIC
Aprendizaxe servizo
Descrición
A atención personalizada implica principalmente a interacción directa co/a alumno/a nos distinto traballos realizados nas prácticas, co obxectivo de avaliar de xeito individual as súas carencias e necesidades. Ademais, mediante titorías virtuais os/as alumnos/as poden realizar consultas ao profesorado practicamente calquera día da semana ao longo do horario laborable.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Proba práctica A1 A2 A11 B1 B8 B12 B13 C1 C3 C8 C10 C11 C12 Durante o primeiro cuadrimestre o alumnado realizará probas prácticas, que xunto coas prácticas a través de TIC e as presentación orais suporán o 20 % da cualificación final.
A través desta proba práctica tamén se avaliará a actividade de Aprendizaxe e Servicio.
6.7
Aprendizaxe colaborativa A11 B1 B8 B12 B13 C1 C3 C6 C8 C10 C11 C12 Na parte do profesor Martínez Debén realizaranse seminarios de grupo mediano onde se prepararán temas específicos en grupo, con interacción directa presencial co profesor. Iso suporá o 20 % da nota final da súa parte. 10
Proba obxectiva A1 A2 A11 B1 B8 B12 B13 C1 C11 C12 Realizarase un exame correspondente ao primeiro cuadrimestre. Ver observacións de avaliación. Esta proba consistirá no 80% da nota final da parte do primeiro cuadrimestre.

O profesor Martínez Debén realizará un exame de 10 preguntas curtas. Isto consistirá no 80% da nota final da súa parte. Sendo condición ineludible alcanzar unha puntuación de 5 sobre 10.
80
Prácticas a través de TIC A1 A2 A11 B1 B8 B12 B13 C1 C3 C6 C8 C10 C11 C12 Durante o primeiro cuadrimestre o alumnado realizará exercicios relacionados coas clases maxistrais, que xunto con probas prácticas e as presentacións orais suporán o 20 % da cualificación final. 3.3
 
Observacións avaliación

Oportunidade adiantada: esta proba consistirá en 20 preguntas curtas, 10 correspondentes á materia do primeiro cuadrimestre, e 10 correspondentes a materia do segundo cuadrimestre. Cada pregunta computará 0,5 puntos para un total de 10. Para aprobar será preciso obter un mínimo de 2,5 puntos en cada unha das partes (é dicir, un mínimo de 5 sobre 10 en cada unha das partes).

Materia primeiro cuadrimestre-Sistemas de avaliación: 

Primeira e segunda oportunidade: Proba mixta que abordará todo o temario da materia (80% da nota final) e traballos tutelados (20%). A proba mixta pode estar composta por calquera das seguintes modalidades e/ou unha combinación de varias: Preguntas de ensaio: preguntas abertas de desenvolvemento; preguntas de resposta múltiple (puidendo ser verdadeiras unha ou varias das respostas); preguntas de ordenación; preguntas de resposta breve; preguntas de discriminación; preguntas de completar; preguntas de asociación. 

Segunda oportunidade (exame de xullo): consistirá na proba obxectiva indicada para cada un dos profesores, cos % correspondentes. A esa nota, sumarase, no seu caso, a % correspondente que se obtivo nas distintas metodoloxías ao longo do curso. 

Matrícula parcial: o alumnado con matrícula parcial avaliarase tendo en conta cada caso de maneira individualizada. Recoméndase ao alumnado contactar o máis rapidamente posible co profesorado. 

Non presentado: considerarase "non presentado" a calquera alumno/a que non se presente a algunha das probas obxectivas. 

Matrícula de honra: outorgarase aos/as alumnos/as que, obtendo cualificación de sobresaliente, teña as puntuacións máis elevadas. En caso de empate, a persoa que queira acceder a esta cualificación participará nunha nova proba obxectiva escrita. 

Os/as alumnos/as que teñan aprobada unicamente una das partes (ben a correspondente ao primeiro cuadrimestre, ben ao segundo), poderán realizar o exame de xullo da parte pendente. Manterase a nota da parte superada únicamente ata esa segunda oportunidade do curso correspondente. Para superar a materia deben aprobarse ambos os exames de maneira independente. Unha vez superadas ambas as partes, a cualificación final será a media das puntuacións obtidas en cada cuadrimestre. 

A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario

Sistemas de cualificación: Numérico desde o 0 ao 10, sendo 10 a máxima cualificación e 5 o aprobado. O sistema de cualificacións expresarase mediante cualificación numérica de acordo co establecido no art. 5 do Real Decreto 1125/2003 do 5 de setembro  (BOE 18 de setembro), polo que se establece o sistema europeo de créditos e o sistema de cualificacións nas titulacións universitarias de carácter oficial e validez en todo o territorio nacional. Sistema de cualificacións: 0-4.9=Suspenso, 5-6.9=Aprobado, 7-8.9=Notable, 9-10=Sobresaliente, 9-10 Matrícula de Honra (Graciable).

Todos os aspectos relacionados coa "DISPENSA ACADÉMICA", "DEDICACIÓN AO ESTUDO", "PERMANENCIA" e "FRAUDE ACADÉMICA" rexeranse de acordo coa normativa académica vixente da UDC. Normativa académica (udc.es)

Fontes de información
Bibliografía básica Gary A. Thibodeau e Kevin T. Patton (). Anatomía y Fisiología. Harcourt
John B West (2010). Bases fisiológicas de la práctica médica (14ª Ed). Panamericana
Constanzo, Linda S (2018). Fisiología. Elsevier
Berney Levi (2018). Fisiología. Elsevier
Tresguerres, J.A.F. (2010). Fisiología humana. McGraw-Hill
Fox, Stuart Ira (2017). Fisiología Humana. McGraw-Hill
Silverthorn (2014). Fisiología humana: un enfoque integrado. Médica panamericana
Boron, Walter F. (2017). Fisiología Médica. Elsevier
Anthony Fauci et al. (2012). HARRISON: Principios de Medicina Interna (18ª Ed). McGraw-Hill
A. Net; J. Guardia; J.M Grau. (2000). Medicina Interna Fundamental. Springer-Verlag Ibérica
C. Townsend et al. (2013). Sabiston. Tratado de Cirugía. Elsevier
F. Charles Brunicardi (2014). Schwartz´s Principles of Surgery. McGraw-Hill Education/Medical
Guyton y Hall (2016). Tratado de Fisiología Médica. Elsevier

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións
<p> Cursar simultaneamente outras materias básicas do primeiro curso do grao de Enfermería. </p><div>Recomendacións Sostibilidade Medio Ambiente, Persoa e Igualdade de Xénero:</div><div><p>1.  Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable, os traballos documentais que se realicen nesta materia poderanse solicitar tanto en formato papel como virtual ou soporte informático. De realizarse en papel, seguiranse as seguintes recomendacións xerais: - Non se utilizarán plásticos. - Realizaranse impresións a dobre cara. - Empregarase papel reciclado. - Evitarase a realización de borradores.</p><p>2.  Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostibilidade nos comportamentos persoais e profesionais.</p><p>3. Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria.</p><p>4. Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade. Así mesmo, se se identificasen situacións adversas por razón de xénero, tomaranse medidas para corrixilas.</p><p> 5. Enténdese que o alumnado universitario ten que ter asumidas as capacidades lingüísticas en relación á expresión oral e escrita. Polo tanto, será primordial e levarase a cabo obrigatoriamente a corrección  ortográfica (ortografía, acentuación e puntuación), gramatical e léxica nos traballos e exames realizados como condición imprescindible para superar a materia.</p></div>


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías