Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Dereito Sindical II Código 760G01014
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Dereito Público
Coordinación
Castro Mejuto, Luis Fernando de
Correo electrónico
luis.decastro@udc.es
Profesorado
Castro Mejuto, Luis Fernando de
Correo electrónico
luis.decastro@udc.es
Web
Descrición xeral A asignatura de Dereito Sindical II é, tal e como indica o seu denominación, a continuación natural de Dereito Sindical I. Si nesa primeira parte centrámosnos nos aspectos máis teóricos e individuais do Dereito Sindical, nesta segunda ocuparémonos/ocuparémosnos dos aspectos colectivos desta materia. Para iso, desenvolveremos 15 temas, que imos a estructurar en tres grandes bloques ou partes. Na primeira parte (temas 1 a 8), falaremos achega da negociación colectiva. Así, tras introducir ao alumno no fundamento normativo e constitucional do dereito á negociación colectiva, analizaremos ao detalle as unidades de negociación (tema 2) e a legitimación para negociar un convenio colectivo estatutario (tema 3). En consecuencia, o tema 4 levaranos a coñecer do procedemento de negociación destes citados convenios colectivos de carácter estatutario. Obviamente, devanditos convenios colectivos estatutarios están suxeitos a diferentes mecanismos para darlles publicidade (tema 5), asunto que estudaremos xusto antes de afondar na denuncia destes mesmos convenios (tema 6). Concluiremos o noso estudo dos convenios colectivos aludindo á eficacia dos mesmos (tema 7) como paso previo ao tema final desta primeira parte. Acabaremos, xa que logo, considerando como obxecto de estudo outras formas de negociación colectiva á marxe do proceso negociador regulado no Título III do Estatuto dos Traballadores: o convenio colectivo extraestatutario (tema 8). Distinto contido posúe a segunda parte do programa, na que nos ocuparemos dos conflitos colectivos, comezando polo estudo dos medios extrajudiciales de solución dos conflitos colectivos de traballo (tema 9). A continuación, procederemos a analizar con exhaustividad o máis señero dos conflitos colectivos no tema 10, relativo ao dereito de folga, como antesala do estudo da súa eficacia xurídica (tema 11) e dunha forma máis particularizada deste conflito colectivo, como son os servizos esenciais da comunidade (tema 11). Finalizamos esta segunda parte da asignatura co estudo do dereito de pechadura patronal, situado no tema 13 do programa. Para a terceira parte do programa, reservamos os temas referentes á negociación colectiva na Unión Europea. No tema 14 o protagonista será o diálogo social europeo, mentres que como tema final da asignatura abordaremos a negociación colectiva nas Administracións da Unión Europea (tema 15). E deste xeito concluímos a nosa viaxe polos diferentes aspectos colectivos do dereito sindical.

Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
A1 Marco normativo regulador das relacións laborais. A1
Transmitir e comunicarse por escrito e oralmente usando a terminoloxía e as técnicas adecuadas. Seleccionar e xestionar información e documentación laboral. Realizar funcións de representación e negociación en diferentes ámbitos das relacións laborais. Asesoramento a organizacións sindicais e empresariais, e aos seus afiliados. Aplicar os coñecementos á práctica. Análise crítico das decisións emanadas dos axentes que participan nas relacións laborais. Comprender o carácter dinámico e cambiante das relacións laborais no ámbito nacional e internacional. Resolución de problemas. Toma de decisións. Traballo en equipos. A13
A14
A20
A27
A31
A33
A35
B1
B5
B9
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. Motivación para a calidade. Adaptación a novas situacións. B6
B12
B13
Análise crítico das decisións emanadas dos axentes que participan nas relacións laborais. Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. A35
C1
C4
C7

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1. LA NEGOCIACIÓN COLECTIVA. 1.1. Consideraciones generales. 1.2. Principios constitucionales en materia de negociación colectiva.
TEMA 2. LOS CONVENIOS COLECTIVOS ESTATUTARIOS (I). 2.1. Los Convenios colectivos: concepto, naturaleza y clases. 2.2. La regulación del convenio colectivo en el Título III del E.T. El convenio colectivo estatutario: Partes contratantes (capacidad, legitimación y control). Unidades de negociación.
TEMA 3. LOS CONVENIOS COLECTIVOS ESTATUTARIOS (II). 3.1. Contenido de los convenios colectivos. 3.2. Procedimiento.
TEMA 4. LOS CONVENIOS COLECTIVOS ESTATUTARIOS (III). 4.1. Impugnación. 4.2. Eficacia jurídica y personal. 4.3. Duración. 4.4. Aplicación e interpretación. 4.5. Adhesión y extensión. 4.6. Concurrencia de convenios.
TEMA 5. LA NEGOCIACIÓN COLECTIVA EXTRAESTATUTARIA. 5.1. Admisibilidad y fundamento. 5.2. Modalidades. 5.3. Contenido. 5.4. Normativa aplicable. 5.5. Naturaleza y eficacia. 5.6. Régimen jurídico.
TEMA 6. LOS ACUERDOS O PACTOS DE EMPRESA. Introducción. 6.1. Los acuerdos de empresa sustitutivos de convenios colectivos estatutarios. 6.2. Los acuerdos colectivos que ponen fin a una huelga. 6.3. Los acuerdos colectivos que ponen fin a un conflicto colectivo. 6.4. Los acuerdos colectivos de empresa de inaplicación de un convenio colectivo estatutario. 6.5. Los acuerdos colectivos de empresa de modificación sustancial de condiciones contractuales de carácter colectivo. 6.6. Los acuerdos colectivos de empresa de fusión y absorción de empresas.
TEMA 7. LOS CONFLICTOS COLECTIVOS (I). 7.1. Consideraciones generales. 7.2. Las medidas de presión: 7.2.1. La huelga 7.2.2. El cierre patronal. 7.2.3. Otras medidas de presión.
TEMA 8. LOS CONFLICTOS COLECTIVOS (II). 8.1. El sistema español de solución de conflictos colectivos. 8.2. Los procedimientos extrajudiciales de solución de conflictos. 8.3. El procedimiento judicial de conflicto colectivo.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Proba obxectiva A1 A14 A27 B1 C1 C4 2 6 8
Portafolios do alumno A13 A14 A20 A27 A31 A33 A35 B1 B5 B6 B9 B12 B13 C1 C4 C7 20 40 60
Sesión maxistral A20 A27 A33 A35 B6 B12 C7 27 54 81
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba obxectiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. Constitúe un instrumento de medida, elaborado rigorosamente, que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, intelixencia, etc. É de aplicación tanto para a avaliación diagnóstica, formativa como sumativa.

A Proba obxectiva pode combinar distintos tipos de preguntas: preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación. Tamén se pode construír con un só tipo dalgunha destas preguntas.
Portafolios do alumno Aos efectos de esta materia o portafolios do alumno designa o conxunto de traballos, prácticas e tarefas de calquera índole realizadas e entregadas polo alumno durante o cuatrimestre conforme a os criterios sinalados polo profesor.
Sesión maxistral Exposición oral en inglés e castelán, complementada co uso de medios audiovisuales e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. A clase maxistral é tamén coñecida como "conferencia", "método expositivo" ou "lección maxistral". Esta última modalidade adóitase reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.

Atención personalizada
Metodoloxías
Portafolios do alumno
Proba obxectiva
Sesión maxistral
Descrición
A actividade académica desenvolvida polo profesorado, individual ou en pequeno grupo, ten como finalidade atender as necesidades e consultas do alumnado relacionadas co estudo dos contidos desta materia, proporcionándolle orientación, apoio e motivación no proceso de aprendizaxe.

Esta actividade pode desenvolverse de forma presencial (directamente na aula e nas titorías de despacho) ou de forma non presencial (a través do correo electrónico ou do campus virtual) e ten especial utilidade para o alumnado con dispensa de asistencia ou matrícula parcial.

Non se debe confundir atención personalizada con titoría académica, xa que esta fai referencia á necesidade de asignar a cada alumno un titor desde primeiro curso ata que finaliza os estudos universitarios de grao, co obxectivo de ofrecer un soporte permanente e formal naqueles momentos nos que debe tomar decisións.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Portafolios do alumno A13 A14 A20 A27 A31 A33 A35 B1 B5 B6 B9 B12 B13 C1 C4 C7 A valoración do conxunto de prácticas e traballos realizados polo alumno permite evaluar o progreso dos coñecementos obtidos e o traballo que o alumno realiza sen presenza da persoa encargada da docencia, especialmente en orden á sua aplicación na práctica. 15
Proba obxectiva A1 A14 A27 B1 C1 C4 Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. Constitúe un instrumento de medida, elaborado rigorosamente, que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, intelixencia, etc. É de aplicación tanto para a avaliación diagnóstica, formativa como sumativa.

A Proba obxectiva pode combinar distintos tipos de preguntas: preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación. Tamén se pode construír con un só tipo dalgunha destas preguntas.
85
 
Observacións avaliación

1.- La puntuación total de la asignatura comprende dos partes: una, la prueba objetiva, que representa el 85% de la nota; y, otra, el conjunto de prácticas realizadas durante el curso, que supone el 15% restante. La entrega de las prácticas para su valoración solo podrá realizarse en la plataforma Moodle y dentro del plazo indicado en cada caso.

2.- El alumnado con reconocimiento de dedicación a tiempo parcial y dispensa académica de exención de asistencia deberá cumplir con los mismos requisitos que el resto del alumnado, al no tener ponderación en su evaluación la asistencia presencial a clase.

3.- En la convocatoria extraordinaria, los alumnos deberán superar una prueba objetiva, que supondrá el 100% de la nota, sin tener en cuenta el material que sirvió para la convocatoria ordinaria (esto es, la evaluación se realizará exclusivamente en base a las respuestas dadas a las preguntas planteadas en la correspondiente prueba objetiva).


Fontes de información
Bibliografía básica SALA FRANCO, T. y ALBIOL MONTESINOS (). Derecho sindical. Tirant lo Blanch
OJEDA AVILÉS. A. (). Compendio de derecho sindical. Tecnos
GARCÍA ABELLAN, J. (). Curso de Derecho Sindical. Universidad de Murcia
PALOMEQUE LÓPEZ, M.C (). Derecho Sindical. CEF
MONEREO PÉREZ, J. L., y otros (). Los Derechos de Libertad Sindical y Negociación Colectiva en una perspectiva comparada. Comares
RON LATAS, R. (). Los sindicatos horizontales. Comares
MUNÍN SÁNCHEZ, L. (2022). Manual de Derecho del Trabajo. Madrid:Thomson Reuters Aranzadi
SALA FRANCO, T. (). Negociación Colectiva. Tirant lo Blanch

Como norma, na bibliografía recomendada empregaremos sempre a última edición publicada.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Teoría das Relacións Laborais/760G01010
Dereito do Traballo I/760G01011
Dereito Sindical I/760G01013

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Dereito do Traballo II/760G01012

Materias que continúan o temario
Prácticas de Dereito do Traballo e da Seguridade Social/760G01031
Dereito Procesual Laboral/760G01032

Observacións

Recoméndase a asistencia a clase, a realización de todas as actividades que se planifiquen na mesma e a participación nos actos académicos e non académicos organizados tanto polos profesores que imparten a materia como polo centro. Advírtese expresamente aos alumnos de que nesta materia faise uso, como medio preferente para o desenvolvemento da materia, das plataformas Moodle e Teams, polo que é responsabilidade do alumno o uso desta ferramenta e a súa periódica consulta.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías