Datos Identificativos 2024/25
Asignatura (*) Instalacións Eléctricas en Media e Alta Tensión Código 770G02027
Titulación
Grao en Enxeñaría Eléctrica
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Industrial
Coordinación
Méndez Sanmartín, Cristian
Correo electrónico
cristian.mendez@udc.es
Profesorado
Méndez Sanmartín, Cristian
Correo electrónico
cristian.mendez@udc.es
Web
Descrición xeral Instalacións Eléctricas de Media e Alta Tensión: Elementos constituyentes. Subestaciones e Aparamenta. Cálculo de Cortocircuitos simétricos e asimétricos. Tratamento do Neutro. Tensión de Restablecimiento. Sobretensiones e Coordinación de Illamento. Proteccións eléctricas. Instalacións de posta a terra.




Competencias / Resultados do título
Código Competencias / Resultados do título
A1 Capacidade para a redacción, firma, desenvolvemento e dirección de proxectos no ámbito da enxeñaría industrial, e en concreto da especialidade de electricidade.
A4 Capacidade de xestión da información, manexo e aplicación das especificacións técnicas e da lexislación necesarias no exercicio da profesión.
A5 Capacidade para analizar e valorar o impacto social e medioambiental das solucións técnicas actuando con ética, responsabilidade profesional e compromiso social, e buscando sempre a calidade e mellora continua.
A26 Capacidade para o cálculo e deseño de instalacións eléctricas de baixa e media tensión.
A27 Capacidade para o cálculo e deseño de instalacións eléctricas de alta tensión.
B1 Capacidade de resolver problemas con iniciativa, toma de decisións, creatividade e razoamento crítico.
B2 Capacidade de comunicar e transmitir coñecementos, habilidades e destrezas no campo da enxeñaría industrial.
B3 Capacidade de traballar nun contorno multilingüe e multidisciplinar.
B4 Capacidade de traballar e aprender de forma autónoma e con iniciativa.
B5 Capacidade para empregar as técnicas, habilidades e ferramentas da enxeñaría necesarias para a práctica desta.
B9 CB2 - Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Identifica, clasifica e describe as instalacións eléctricas en BT, MT e AT. Calcula e deseña instalacións eléctricas en MT e AT. Coñece e selecciona as características de materiais, cables, aparamenta e equipos de medida que se utilizan nas instalacións eléctricas de MT e AT. Comprende, selecciona e utiliza adecuadamente as técnicas de protección eléctrica. Selecciona e utiliza ferramentas adecuadas para o deseño de instalacións eléctricas en MT e AT. Coñece e utiliza a lexislación e normativa específica das instalacións eléctricas de MT e AT. Selecciona e comprende o uso de literatura técnica e outras fontes de información en castelán e inglés. A1
A4
A5
A26
A27
B1
B2
B3
B4
B5
B9
C3

Contidos
Temas Subtemas
Resumo segundo a memoria da Titulación Instalacións de media e alta tensión. Aparamenta.
Subestaciones eléctricas e centros de transformación. Características xerais. Proteccións.
Elementos e estratexias básicas de protección dos sistemas eléctricos.
Protección de elementos fundamentais dos sistemas de enerxía eléctrica. Sobretensiones e protección.
Introdución á coordinación de illamento.
Calidade de servizo e de fornezo eléctrico
Xeralidades dos Sistemas de Enerxía Eléctrica Introdución ó análise de sistemas de enerxía eléctrica.
Elementos nos sistemas de enerxía eléctrica.
- Liñas de transporte de enerxía eléctrica.
- Transformadores de potencia.
- Máquinas asíncronas e síncronas.
- Subestacións. Configuración e operacións con barras.
Modelización de elementos eléctricos (Cuadripolos).
- Parámetros de impedancia.
- Parámetros de admitancia.
- Parámetros de híbridos e híbridos inversos.
- Parámetros de transmisión e transmisión inversos.
- Conversión de parámetros.
- Conexión de cuadripolos.
Análise de Fluxos de Carga Introducción ó sistema por unidade.
Teorema de Kennelly
Fluxos de carga.
- Clasificación de nós, estado de rede e teorema de Boucherot.
- Ecuacións matriciais de nó por matrices de conexión.
- Acoplamentos magnéticos.
- Ecuacións matriciais de nó por inspección directa de circuitos.
- Definición de matriz de admitancias de nó.
- Cálculo de voltaxes de nó e fluxos de carga.
- Métodos de resolución iterativos: Gauss-Seidel e Newton-Raphson.
Análise de Cortocircuitos Definición de matriz de impedancias de nó.
- Construción de matriz de impedancias de nó de forma directa.
- Modificación de estado de rede.
Definición de cortocircuito.
- Actuación de dispositivos de protección. Interruptores de potencia e seccionadores.
- Definición de rexímenes transitorio e subtransitorio.
Cálculo de cortocircuitos simétricos.
- Cortocircuito trifásico dunha máquina síncrona en vacío.
- Cortocircuito trifásico dunha líña en vacío.
Componentes simétricas (Teorema de Fortescue-Stokvis).
- Componente directa.
- Componente inversa.
- Componente homopolar (grupos de conexión).
Cálculo de cortocircuitos asimétricos.
- Cortocircuito fase-tierra.
- Cortocircuito fase-fase.
- Cortocircuito fase-fase-tierra.
- Falla de conductor abierto.
O Arco Eléctrico Fundamentos físicos.
Característica estática do arco en corrente continua.
Interrupción do arco en corrente continua.
Interrupción do arco en corrente alterna.
Protección de Sistemas de Potencia Características e funcións dun sistema de protección.
Transformadores de tensión e de intensidade.
Relés. Características.
Relés de sobreintensidad.
Relés de sobreintensidad temporizados.
Relés con dúas entradas. Fórmula xeral de activación dun relé.
Filtros de secuencia.
Protección de barras.
Protección de transformadores.
Protección de xeradores e motores.
Protección de liñas.
Protección de sobreintensidad en liñas radiales
Relés direccionales.
Relés de distancia (impedancia).
Relés de impedancia modificados.
Resposta dos relés ante faltas desequilibradas.
Instalacións de Posta a Tierra Definicións. Electrodos e liñas de terra.
Tensións de paso e de contacto.
Distribucións de potencial e resistencia de posta a terra de electrodos básicos.
Cálculos con sistemas de varios electrodos.
Tratamento do Neutro en Sistemas de Potencia Definicións.
Estudo da falta monofásica nunha rede con neutro illado.
Estudo da falta monofásica nunha rede con bobina de extinción.
Estudo da falta monofásica nunha rede co neutro posto a terra.
Definición do coeficiente de posta a terra.
Tensión Transitoria de Restablecimiento (TTR) Estudo da TTR polo método de inyección de correntes.
Cálculo da TTR para un cortocircuito en bornes do xerador.
Cálculo da TTR para unha falta kilométrica.
Cálculo da TTR para unha falta na liña.
Factor de primeiro polo.
Sobretensiones e Coordinación de Illamiento Tipos e orixe das sobretensiones.
Ondas viaxeiras e propagación de sobretensiones.
Método de Bewley para o cálculo de sobretensiones.
Xeración de sobretensiones en liñas de transporte.
Descargas directas e indirectas.
Comportamento das liñas fronte ao raio.
Protección de liñas fronte ao raio.
Pararrayos. Tipos e comportamento dos pararrayos.
Coordinación de Illamento.
Nivel básico de illamento de impulso.
Ondas de ensaio normalizadas para o estudo de sobretensiones.
Característica tensión-tempo.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A26 A27 B3 C3 21 0 21
Solución de problemas A26 A27 B1 B4 B5 B9 C3 16.5 0 16.5
Prácticas de laboratorio A26 A27 B1 B3 B4 B5 B9 C3 9 0 9
Proba obxectiva B1 B5 4 0 4
Portafolios do alumno A1 A4 A5 A26 A27 B1 B2 B3 B4 B5 B9 C3 0 90 90
Eventos científicos e/ou divulgativos A1 A4 A5 A26 A27 B1 B2 B3 B4 B5 B9 C3 4.5 0 4.5
 
Atención personalizada 5 0 5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Sesión introductoria á asignatura.
Explicación de contidos por parte do profesor.
Solución de problemas Os alumnos resolven problemas de cálculo propostos polo profesor.
Prácticas de laboratorio Dependendo da disponibilidade / Non confirmado:
-------------------------------------------------------
Prácticas onde os alumnos se encarguen de realizar montaxes no taller onde, según os guións de prácticas da asignatura, se realicen os ensaios indicados.

No caso de non poderse destinar esta bolsa de horas a prácticas, serán reutilizadas na sesión maxistral e solución de problemas.
Proba obxectiva Resposta a preguntas ou resolución de exercicios sen medios de consulta ou con medios de consulta restrinxidos, nun espazo de tempo concreto limitado.
Portafolios do alumno Traballo autónomo:
Estudo e desenrolo de competencias relacionadas coa asignatura por medio do desenrolo de material ou propuestas comentadas na sesión maxistral.

Obradoiros:
Presentación de temas específicos relacionados coa asignatura e descusión sobre os mesmos.

Actividades realizables durante o período lectivo:
No caso da proposta por parte do profesor, poderíase realizar unha serie de probas intermedias recuperables e traballos tutelados seguindo as indicaciones do profesor.
Eventos científicos e/ou divulgativos Dependendo da disponibilidade / Non confirmado:
-----------------------------------------------------
Eventos de carácter científico e/ou divulgativo.
Conferencias ou clases invitadas impartidas por expertos ao cargo de empresas colaboradoras relacionadas coas competencias de cada asignatura.
Visitas a instalacións industriais relacionadas coas competencias de cada asignatura.

No caso de non poderse destinar esta bolsa de horas a prácticas, serán reutilizadas na sesión maxistral e solución de problemas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Solución de problemas
Portafolios do alumno
Sesión maxistral
Descrición
O profesor responde de forma individualizada ou en grupo, ás preguntas ou consultas realizadas polos alumnos.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Solución de problemas A26 A27 B1 B4 B5 B9 C3 Se incluirá un 20% da valoración deste apartado no caso da realización de algunha proba intermedia se se dise o caso. Se non fora así, esta porcentaxe recaería adicionada sobre a proba obxetiva. 20
Portafolios do alumno A1 A4 A5 A26 A27 B1 B2 B3 B4 B5 B9 C3 Se incluirá un 20% de valoración deste apartado no caso da realización de algún traballo tutelado se se dise o caso. Se esto non fora así, esta porcentaxe recaería adicionada sobre a proba obxetiva. 20
Proba obxectiva B1 B5 Na corrección das probas mixtas poderánse ter en conta entre outros factores:
- O seguimiento das instrucións para a súa realización.
- A corrección técnica dos cálculos e resultados.
- A orde, limpeza e organización do material entregado.
- A correcta expresión das ideas e razonamientos empregados.
60
 
Observacións avaliación

A avaliación da materia realizarase mediante as seguintes probas:

Actividades que se poden realizar durante o período lectivo:

    • Poderase propoñer a realización de probas intermedias cun valor de ata o 20% do valor total da nota da materia (no caso da proposta de realización destas, esta puntuación poderá ser recuperable mediante a proba obxectiva final) .
    • Poderase propoñer a realización de traballos tutelados cun valor de ata o 20% do valor total da nota da materia (no caso da proposta de realización destas puntuacións non será recuperable).

Proba obxectiva final:

  • A realización desta proba obxectiva será obrigatoria para superar a materia, debendose presentar e superar correctamente o 40% da proba para a suma da puntuación das actividades que se poidan realizar durante o período lectivo. Dependendo da organización ou non das actividades durante o período lectivo, a valoración da puntuación das mesmas sumaríase á porcentaxe final da proba obxectiva final, podendo variar entre o 60 % e o 100 % da ponderación da nota final, sendo necesario superar o 50% da proba para superar a materia. O método de avaliación será similar para a primeira e a segunda oportunidade.

Nota sobre a avaliación das actividades non presenciais:

Actividades non presenciais:

  • O profesor reservarase o dereito de solicitar información complementaria por videoconferencia para poder validar a veracidade da autoría dos contidos presentados, reservándose o dereito a unha redución de ata o 100% da puntuación obtida no caso de respostas non concluíntes que podan presentar dúbidas sobre o traballo realizado.

Condicións adicionais:

Condición de non presentado:

  • O alumnado que non se presente á proba obxectiva de primeira ou segunda oportunidade obterá a condición de non presentado, con independencia da valoración das posibles actividades realizadas durante o período lectivo.

Convocatoria adiantada:

  • O alumnado que realice unha convocatoria anticipada poderá conservar a puntuación obtida nas actividades realizadas durante o periodo lectivo durante unha convocatoria. Despois disto, se a materia non estivese superada ou non se tivese realizado ningunha proba, avaliaranse mediante unha proba obxectiva final, puntuando a mesma no 100% da nota da materia, sendo necesario superar o 50% da proba para superar a materia.

Dispensa académica:

  • Os estudantes con dispensa académica estarán exentos de asistencia a clase e prácticas de laboratorio. Os métodos de avaliación serán equivalentes aos empregados co alumnado matriculado na modalidade presencial.

Realización fraudulenta:

  • O alumnado que de forma fraudulenta realice calquera tipo de actividade de avaliación (tanto realizando actividades durante o período lectivo como na proba obxectiva), unha vez comprobado, será calificado automaticamente como suspenso (nota numérica 0) na correspondente convocatoria do curso académico, non podendo avaliarse da materia ata a próxima convocatoria do próximo curso académico.

Fontes de información
Bibliografía básica Grainger J. J., Stevenson W. D. (1996). Análisis de Sistemas de Potencia. McGraw Hill
Kothari D. P., Nagrath I. J. (2008). Modern Power System Analysis. McGraw Hill
Gross C.A. (1986). Power System Analysis. Wiley
Saadat H. (2011). Power System Analysis. PSA Publishing LLC
Bergen A.R., Vittal V. (1986). Power System Analysis. Prentice-Hall International
Suárez Creo, Juan M., Andavira (2011). Protección de Instalaciones y Redes Eléctricas. Andavira

Bibliografía complementaria Simón Comín P., Garnacho Vecino F. et. Al (2011). Cálculo y diseño de líneas eléctricas de alta tensión. Ibergarceta
Glover, J. D., Sarma M.S., Overbye T. J. (2011). Power System Analysis and Design. Cengage Learning
Barrero F. (2004). Sistemas de Energía Eléctrica. Paraninfo


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Instalacioós Eléctricas en Baixa Tensión/770G02022
Circuitos Eléctricos de Potencia/770G02023
Fundamentos de Electricidade/770G02013
Máquinas Eléctricas/770G02121

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Transporte de Enerxía Eléctrica/770G02036
Accionamento de Máquinas Eléctricas/770G02126

Materias que continúan o temario

Observacións

Para axudar a conseguir un entorno inmediato sostido e cumplir co obxetivo da acción número 5: “Docencia e investigación saludable e sustentable ambiental e social” do "Plan de Acción Green Campus Ferrol":

A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia: 

  • 1.1. Solicitarase en formato virtual e/ou soporte informático. 
  • 1.2. Realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos.
  • 1.3. De se realizar en papel: 

- Non se empregarán plásticos

- Realizaranse impresións a dobre cara.

- Empregarase papel reciclado.

- Evitarase a impresión de borradores.

Ademáis de isto, facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías