Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Metais en Sistemas Biolóxicos Código 610509119
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial Anual
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Química
Coordinación
Avecilla Porto, Fernando Francisco
Correo electrónico
fernando.avecilla@udc.es
Profesorado
Avecilla Porto, Fernando Francisco
Rodriguez Blas, Maria Teresa
Correo electrónico
fernando.avecilla@udc.es
teresa.rodriguez.blas@udc.es
Web
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Ser capaz de describir los principales sistemas de almacenamiento, transporte y eliminación de los metales en diferentes sistemas biológicos. AM1
AM2
AM3
AM4
AM6
AM8
BM1
BM2
BM3
BM6
BM10
CM1
CM2
CM3
CM4
CM5
Ser capaz de describir el papel de los iones metálicos en algunos procesos que implican funciones a nivel celular (bomba sodio/potasio, fotosíntesis). AM1
AM4
AM6
AM8
BM4
BM5
BM7
BM12
CM1
CM2
CM3
CM4
CM5
Ser capaz de describir procesos químicos relevantes (oxidación, hidrólisis y transferencia) mediados por metaloenzimas, identificar el papel del metal en el proceso y los factores que lo modulan AM1
AM2
AM3
AM4
AM5
AM6
AM7
AM9
BM2
BM3
BM4
BM10
BM11
CM1
CM2
CM3
CM4
CM5

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1. Ions metálicos implicados en funcións biolóxicas.
Definición da química Bioinorgánica. Elementos esenciáis: relación entre a abundancia, esencialidade e dispoñibilidade; elementos metálicos esenciais e tóxicos. Metaloproteínas: definición. Funcións. Tipos. Metaloproteínas implicadas no transporte e almacenamento de substancias: hemoglobina, mioglobina e hemocianina. Transporte dioxigénio. Metaloproteinases implicadas na iniciación e regulación de procesos: dedos de cinc e calmoludinas.
TEMA 2. Transporte e almacenamento de ións de metais en sistemas biolóxicos. Mecanismos de defensa e de desintoxicación biolóxica. sistemas bioinorgánicos de ións metálicos dos elementos dos grupos 1 e 2. As funcións biolóxicas específicas. Transporte e almacenamento de e Fe. Cu. Mecanismos de toxicidade asociados con metais pesados: avances recentes, defensa e procedementos de desintoxicación aplicables.
TEMA 3. Metaloenzimas e compostos modelo: biotransformacións catalizadas por ións metálicos. Reaccións de hidrólise, e transferencia do grupo redox Metaloenzimas. Clasificación e funcións biolóxicas centro activo. Compostos modelo. Reaccións de hidrólise. Metaloenzimas Zn. Transferencia do grupo. Metaloenzimas Sistemas bioinorgânicos Co Fe, Cu, Mo e Mn implicados en reaccións redox. Compostos modelo reaccións enzimáticas. Outros ións metálicos sobre a catálise enzimática.
TEMA 4 Metáis en Medicina Introdución. Metalofármacos anticanceríxenos. Metalofármacos antiinflamatorios, antibacterianos, antivirais, antidiabéticos e antineurodegenerativos. Aplicacións de diagnóstico: imaxes moleculares. Os radiofármacos en diagnóstico e terapia.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Seminario A2 A4 A5 A6 A7 7 7 14
Traballos tutelados A1 A2 A4 A3 A5 A6 A8 A9 B7 B10 1 6 7
Solución de problemas A1 B1 B2 B3 2 6 8
Proba obxectiva A1 B1 B2 B5 2 16 18
Presentación oral B3 B4 B5 B7 B10 B11 B12 1 5 6
Proba de resposta breve B1 B7 1 1 2
Sesión maxistral A1 A2 A4 A3 A5 A6 A9 B6 B7 B10 B11 12 6 18
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Seminario Actividades que sirven para relacionar la docencia teórica con las aplicaciones reales de los metales en los sistemas biológicos. Videos de enzimas. Descripción de las aplicaciones en Medicina.
Traballos tutelados Realización de trabajos que impliquen que el alumno busque la información en las fuentes bibliográficas, bases de datos, artículos de revisión y artículos científicos en general.
Solución de problemas Planteamiento de problemas y preguntas relacionadas con la actividad biológicas de los sistemas bioinorgánicos, relacionados con la caracterización y estudio de su función biológica
Proba obxectiva Examen de la asignatura
Presentación oral Prueba oral en la que el alumno expondrá un trabajo propuesto por el profesor y relacionado con la materia.
Proba de resposta breve Preguntas tipo text que contestará el alumno al principio de cada tema para ver su inquietud y sus conocimientos sobre los contenidos a tratar en las clases magistrales.
Sesión maxistral Exposición de los temas relacionados en el apartado de contenidos.

Atención personalizada
Metodoloxías
Presentación oral
Solución de problemas
Traballos tutelados
Seminario
Sesión maxistral
Descrición
El alumno tendrá dos horas de tutorías para la realización de los trabajos tutelados. En estas horas se puede preparar la exposición oral y se podrán consultar las dudas que surjan en el estudio de la materia.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba obxectiva A1 B1 B2 B5 Examen final sobre os contidos da materia 60
Presentación oral B3 B4 B5 B7 B10 B11 B12 Exposición oral (traballos, informes, problemas e casos prácticos) 10
Proba de resposta breve B1 B7 Resolución de problemas e casos prácticos. Preguntas tipo text 5
Solución de problemas A1 B1 B2 B3 Resolución de problemas e casos prácticos 5
Traballos tutelados A1 A2 A4 A3 A5 A6 A8 A9 B7 B10 Asistencia e participación 5
Seminario A2 A4 A5 A6 A7 Asistencia e participación 5
Sesión maxistral A1 A2 A4 A3 A5 A6 A9 B6 B7 B10 B11 Avaliación continua do alumno mediante preguntas e cuestións orales durante o curso. 10
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica D. Rehder (2014). Bioinorganic Chemistry. Oxford University Press
E. Ochiai (2008). Bioinorganic Chemistry, A Survey. Elsevier
M. Vallet-Regí, J. Faus, E. García-España, J. Moratal. (2003). Introducción a la Química Bioinorgánica. Síntesis S.A.
J.S. Casas, V. Moreno, A. Sánchez, J.L. Sánchez, J. Sordo. (2002). Química Bioinorgánica. Síntesis, S. A.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións
•É moi importante asistir as clases expositivas. •Aconséllase a lectura da bibliografía específica para cada un dos temas que axudará a unha mellor comprensión dos conceptos clave.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías