Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Hábitat Básico Código 630G02062
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Quinto Optativa 6
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Construcións e Estruturas Arquitectónicas, Civís e Aeronáuticas
Expresión Gráfica Arquitectónica
Proxectos Arquitectónicos, Urbanismo e Composición
Coordinación
Lizancos Mora, Plácido
Correo electrónico
placido.lizancos@udc.es
Profesorado
Antelo Tudela, Enrique
Carreiro Otero, Maria Concepción
Cuba Cabana, Hilda
Lizancos Mora, Plácido
Paz Agras, Mari Luz
Rodriguez Alvarez, Jorge
Correo electrónico
enrique.antelo@udc.es
maria.carreiro@udc.es
hilda.cuba@udc.es
placido.lizancos@udc.es
luz.paz.agras@udc.es
jorge.ralvarez@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia ten por obxectivo desenvolver as capacidades do alumnado para analisar -desde un enfoque de dereitos- a construción do hábitat humano a partir de procesos, formais ou non, tanto nas sociedades opulentas como nas empobrecidas.

Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
1. Coñecer os dereitos políticos e sociais relacionados co habitar: dereito ao hábitat, dereito á vivenda e dereito á cidade. A28
A33
A34
A37
A51
A53
A55
A56
B6
B12
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
2. Recoñecer os procesos formais e non formais de construción do hábitat dende unha perspectiva complexa, que inclúe a análise do conflito de clases e de xénero, a consideración do impacto medioambiental, o entendemento das tensións existentes entre as diversas nacións e os seus sistemas políticos e entre os actores que interveñen no proceso de construción do hábitat. A28
A29
A33
A55
A56
A57
A64
A65
A67
A69
B1
B2
B3
B4
B5
B12
C1
C3
C4
C5
C6
C8
3. Identificar os procesos de participación para a construción social do hábitat e as tácticas arquitectónicas e urbanísticas asociadas a eles. A28
A33
A34
A35
A51
A52
A53
A55
A56
A57
B1
B2
B3
B4
B5
B12
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
4. Desenvolver capacidades técnicas para a implementación de tecnoloxías apropiadas e apropiables nos proxectos de hábitat básico. A12
A13
A14
A16
A17
A18
A19
A20
A21
A22
A23
A24
A27
A44
A70
A71
A72
B1
B2
B3
B4
B5
B10
B11
B12
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
5. Visibilizar os vínculos entre as diferentes ramas do saber que actúan sobre o hábitat básico: arquitectura, enxeñerías, economía, dereito, política, antropoloxía, ciencias sociais, educación, saúde, etc. A36
A40
A51
A53
A55
A57
A61
A63
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B12
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
1. Presentación da materia Organización, obxectivos e avaliación.
O lugar da materia no Plan de Estudios e o dos seus contidos no exercicio das profesións do campo da arquitectura.
2. Presentación do curso Exposición do argumento do curso: dinámicas de traballo, obxectivos.
Proposta do primeiro “Caso de estudio” como ensaio metodolóxico.
3. Conceptualización Conceptos de habitabilidade básica e hábitat básico.
A Habitabilidade Básica e o Hábitat Básico no mundo e na historia. Recoñecemento de casos exemplares.
4. A Habitabilidade Básica como proceso Enfoques transversais na Habitabilidade Básica: xénero, dereitos humanos e medio ambiente.
Estratexias económicas da Habitabilidade Básica.
5. Axentes a) Os/as profesionais da arquitectura: utópicos, insurxentes e cómplices. O traballo pro bono.
b) Operadores especializados: as ONGD e as axencias globais.
c) As persoas: A participación cidadán; de persoas beneficiarias a auto xestoras.
6. Tácticas arquitectónicas a) Desde o deseño: crecemento, perfectibilidade, compartibilidade, versatilidade.
b) Desde a produción: DIY, auto construción asistida, squatter, réxime de cesión de uso, vivenda social...

7. Tecnoloxías a) Confort e estabilidade da edificación.
b) Saúde humana e sustentabilidade.


8. Hábitat Básico a) A cidade non formal: morfoloxía, estratexias de xestión, construción e uso.
b) Compromisos globais ante o Hábitat Básico: a Carta de Quito e os Cumios do Hábitat. A axenda 2030, os ODS.
c) O dereito á cidade: de Lefevbre a Harvey.
9. Habitabilidades singulares Emerxencia, Cesión de uso, Sinfogarismo e Okupación

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A27 A37 A40 A51 A57 A64 A65 A67 A69 B2 B3 B6 B11 C4 C6 C7 C8 15 5 20
Traballos tutelados A72 A71 A70 A63 A61 A57 A56 A55 A53 A52 A51 A34 A29 A24 A23 A22 A21 A20 A19 A18 A17 A16 A14 A13 A12 B3 B4 B5 B12 C1 C3 C4 41 82 123
Proba obxectiva A72 A71 A70 A63 A57 A56 A55 A53 A52 A51 A44 A40 A36 A35 A33 A29 A28 A18 A17 B1 B2 B3 B4 B6 B10 B12 C1 C3 C4 C5 4 0 4
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Introdución dos conceptos teóricos fundamentais e das metodoloxías de análise e presentación dos casos de estudio.
Traballos tutelados O alumnado aplicará os conceptos e metodoloxías ós casos de estudo propostos, tutelado polo profesorado.
Esto inclúe para cada estudante a presentación oral do traballo práctico desenvolto, a resposta ante probas de control do proceso de capacitación e a produción dun documento final explicativo da análise realizada de cadanseu caso de estudio.
Proba obxectiva Tratase dunha probra teórico-práctica na que o estudantado deberá obter unha calificación superior a cinco (5) sobre dez (10) puntos para superar a materia.

Atención personalizada
Metodoloxías
Proba obxectiva
Traballos tutelados
Descrición
A avaliación é un proceso continuado no que a actividade que en cada unha das sesións do curso desenvolve o alumnado é controlada e rexistrada.
Periodicamente e -en todo caso, sempre que o estudante ou a estudante así o requiran- informaráselles da adecuación do nivel acadado polas súas actividades en relación cos obxectivos programáticos da materia.
En todo momento do curso o profesorado ofertará ao estudantado apoio docente complementario, de xeito individual, en horario coñecido.
A avaliación final realizarase polo profesorado sobre o traballo final producido polo alumando, verificando a adquisición das capacidades persoais de análise, as destrezas para comunicar as súas ideas e a adquisición dos contidos teóricos da materia.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba obxectiva A72 A71 A70 A63 A57 A56 A55 A53 A52 A51 A44 A40 A36 A35 A33 A29 A28 A18 A17 B1 B2 B3 B4 B6 B10 B12 C1 C3 C4 C5 É unha sesión na que o estudantado convocado demostrará a adquisición das capacidades e coñecementos propios da materia mediante unha proba teórico-práctica. 34
Traballos tutelados A72 A71 A70 A63 A61 A57 A56 A55 A53 A52 A51 A34 A29 A24 A23 A22 A21 A20 A19 A18 A17 A16 A14 A13 A12 B3 B4 B5 B12 C1 C3 C4 O obxectivo da materia é capacitar ao estudantado na análise de casos de estudo de Habitabilidade Básica.
Todo esto é formalizado nun Traballo Tutelado, orixinal e inédito, que haberá de realizarse ao longo do período docente acompasándose ós coñecementos teóricos impartidos polo profesorado. Resultará nun documento final, realizado con metodoloxía científica que se manifestará coas estratexias comunicativas propias dos profesionais da arquitectura.
A realización do Traballo Tutelado inclúe a xestión da información necesaria para a súa execución e a súa exposición e defensa nas sesións de traballo do curso.
66
 
Observacións avaliación



Asistencia mínima. A
asistencia e obrigatoria cando menos a un 80% das sesións que compoñen o
curso. Sen este requisito o alumnado non poderá aprobar por curso a materia.


Matrícula tardía. As
persoas matriculadas con posterioridade ao inicio do curso académico deberán
asistir ás clases teóricas e prácticas dende a data da súa matrícula, tendo a
posibilidade de recuperar as prácticas realizadas até a data.



Avaliación. Para
superar a materia o alumnado dispoñerá de dúas oportunidades: xuño e xullo. Na primeira
oportunidade o alumnado será avaliado polos resultados producidos no seu traballo
tutelado.



Non entregar o
traballo tutelado no momento da primeira oportunidade de avaliación implica
unha cualificación de "Non Presentado".



Quen non superase
esta primeira oportunidade poderá presentarse a unha segunda, que consistirá
nunha proba obxectiva de tipo teórico-práctica no mes de xullo, segundo o
calendario oficial. Para poder presentarse a esta segunda oportunidade o alumnado
deberá entregar o Traballo Tutelado, axeitadamente titorizado polo profesorado,
no momento de realización da proba.




Fontes de información
Bibliografía básica VV.AA. (2018). Aportaciones feministas a las arquitecturas y las ciudades para un cambio de paradigma. Número monográfico da revista Hábitat y Sociedad, n. 11. 2018. Universidad de Sevilla
Montaner, J.M. e Muxi, Z (2011). Arquitectura y política. Ensayos para mundos alternativos. Editorial Gustavo Gili
Morales Soler, Eva (2012). Casa Más o Menos. Blog en torno á vivenda e o hábitat entendidos como proceso
Harvey, D. (2013). Ciudades Rebeldes. Del derecho a la ciudad a la revolución urbana. Akal
Lefevbre, H (1968). El derecho a la ciudad.
- Colavidas Espinosa, F., Salas Serrano, J. e Oteiza San José, I. (2006). Hacia una manualística universal de habitabilidad básica . Mairea Libros
Hall, P (1996). La Ciudad de la Difícil Equidad en: Las Ciudades del Mañana. Historia del Urbanismo en el Siglo XX. Ediciones del Serbal
Turner, J. e Fitcher, R (1976). Libertad para construir: el proceso habitacional controlado por el usuario.
Naciones Unidas (s.d.). Programa das Nacións Unidas para os Asentamentos Humanos. Repositorio institucional de UN Habitat
Lizancos e Ergosfera (2012). Una investigación universitaria, análisis comparativo de las máquinas arquitectónicas de vivienda para contextos de crisis de habitabilidad. Universidade da Coruña

Bibliografía complementaria Proyecto Esfera (2011). Carta Humanitaria y normas mínimas para la respuesta humanitaria. Proyecto Esfera
Montaner, Josep M. (2014). Del diagrama a las experiencias, hacia una arquitectura de la acción.. Editorial Gustavo Gili
Calo, E. (dir.), Rufer, H.C., Lizancos, P. (dir.), Lloyd, S. (dir.) (2018). Empty Coruña?: reimagining the city through agency, objects and processes: summer school. Universidade da Coruña
Lizancos, P. (2017). La casa autogestionada: análisis de la estrategia del emigrado gallego para proveerse de hogar.. Revista Internacional de Estudios Migratorios, Vol. 7, Nº. 2, págs. 339-369. Universidad de Almería


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Paisaxe e Hábitat sostible/630G02056

Materias que continúan o temario
Traballo Fin de Grao/630G02059

Observacións



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías