Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Proxecto da Paisaxe 2 Código 630G03015
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Italiano
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Proxectos Arquitectónicos, Urbanismo e Composición
Coordinación
Pedros Fernandez, Oscar
Correo electrónico
oscar.pedros@udc.es
Profesorado
Pedros Fernandez, Oscar
Seoane Prado, Enrique
Correo electrónico
oscar.pedros@udc.es
enrique.seoane@udc.es
Web
Descrición xeral Deseñar a paisaxe quere dicir establecer as trazas, a organización, a materialización dunha certa idea sobre a configuración da contorna física.
A palabra deseño presupón a vontade de intervir e transformar. Dar forma. Construír unha idea, un horizonte, un lugar…, onde talvez só existía un baleiro, desde a preexistencia natural.
A materia utiliza como vehículo o elemento natural da auga como conformador de paisaxe (feito sensible) e o ciclo hídrico como motor desa xustificación sensible (feito físico).
As leccións que conforman a materia, Proxecto da paisaxe 2, exponse co obxectivo de proporcionar a base teórica precisa para a aproximación ao exercicio de trazado e proxecto da paisaxe. Abordaranse os aspectos metodolóxicos propios da ideación espacial, posto que a paisaxe é a imaxe dun espazo aberto, que se sustentan na aplicación rigorosa da xeometría, no coñecemento preciso do medio no que se vai a actuar, na determinación da finalidade da intervención e na interacción entre proxecto e pensamento, entendido este como a simbiose de formulacións científicas, técnicos, filosóficos e artísticos.
E todo iso insistindo en evidenciar a lectura da realidade “natural” habitualmente alterada por intervencións tantas veces lamentables e admitidas como normais pola carencia dunha óptica sensibilizada, xa sexan trazado de viais, xeometrías de plantacións, infraestruturas agresivas coa contorna, os tapices forestais, as augas , os límites e as periferias, as violencias de escalas enfrontadas xa sexan os vultos urbanos e os dubidosos baleiros públicos que xeran.
Plan de continxencia No caso de que as limitacións espaciais motivadas polas medidas de prevención e saúde, ou outros condicionantes relacionados coa pandemia, imposibiliten levar a cabo de forma presencial algunha das metodoloxías descritas, estas realizaranse de acordo ao establecido neste plan de continxencia.

1. Modificacións nos contidos
*Non se producen modificacións nos contidos da materia.

2. Metodoloxías
*No caso de restricións á docencia expositiva e interactiva, utilizaranse as canles telemáticas dispostos para o efecto.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
*No caso de restricións, as titorías desenvolveranse a través das canles telemáticas dispostos para o efecto.

4. Modificacines na avaliación
*O sistema de avaliación non se modifica. A asistencia mínima ás clases presenciais xustificarase, neste caso, coa participación activa do alumnado. A non asistencia ou a non participación activa xustificarase adecuadamente e sempre antes da avaliación.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
*No caso de restricións á docencia expositiva e interactiva, adaptarase a bibliografía a documentos dispoñibles na rede ou fornecidos polo profesorado, si estes documentos atópanse libres de dereitos de autor.

Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Ser capaz de comprender e coñecer a responsabilidade respecto a os principios básicos de ecoloxía, de sustentabilidade e de conservación dos recursos e do medio ambiente na paisaxe. A10
A11
A12
A14
C7
Ser capaz de coñecer os factores sociais e psicolóxicos que interveñen no deseño e a planificación da paisaxe e relacionar o coñecemento das necesidades, valores, percepción ambiental, normas de conduta e de organización, fronte ao deseño e a planificación da paisaxe. A19
A20
A21
A22
A23
A26
A28
A29
A43
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C8
Ser capaz de aplicar os principios básicos formais, funcionais e técnicos á concepción e deseño en xardinería e paisaxe, en todos os ámbitos, forestal, rural e urbano, e integrar as infraestruturas na paisaxe, definindo as súas características formais e funcionais así como os de instalacións e obra civil e complementaria asociada a eles. A33
A34
A37
B11
B12
B13
Ser capaz de aplicar a normativa vixente relacionada coa xardinería e a paisaxe. A63

Contidos
Temas Subtemas
Paisaxe da auga. Conceptos previos: auga e xeografía.
El lugar: análisis hídrico. Topografía. Preexistencias. Configuración de vertientes.
Ciclo hídrico. Elementos receptores (naturais).
Escorrentías, derivacións, mar.
Ciclo hídrico. Elementos transformadores (artificiais).
Rego, muíño, canle, pozo.
Circulación da auga e conformación da paisaxe. Paisaxe cultural da auga.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A10 A11 A12 A14 A19 A20 A21 A22 A23 A26 A28 A29 A33 A34 A37 A43 A63 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B11 B12 B13 10 15 25
Portafolios do alumno A21 A23 A34 25 37.5 62.5
Obradoiro A10 A11 A12 A14 A19 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 25 34.5 59.5
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Presentación oral para introducir as referencias e as contribucións teóricas en relación coa metodoloxía do taller.
Portafolios do alumno Traballo de curso final en relación coas regras de presentación acordadas para a materia.
Obradoiro Modo formativo inherente ao proxecto arquitectónico obxectual, contextual e urbano, que consiste en horas presenciales e non presenciales. Inclúe traballo práctico, individual ou colectivo, sesións críticas individuais e colectivas, comparticións, debates e comentarios, e preparación de estudos que desenvolven estudos. dos casos.
Nas horas de clase o alumno desenvolverá o traballo do proxecto co apoio e supervisión do profesorado. Nas horas non presenciais completarase o progreso na resolución dos exercicios derivados do traballo persoal e profundar os comentarios e observacións feitos na aula.

Atención personalizada
Metodoloxías
Obradoiro
Descrición
Para resolver dúbidas ou complementar a información desenrolada na aula.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Portafolios do alumno A21 A23 A34 Entrega dun expediente con contidos mínimos en relación coas normas de presentación da materia, en cada un dos fitos establecidos segundo o calendario da materia (Previo / Entrega / Exame). 80
Obradoiro A10 A11 A12 A14 A19 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Desenvolvemento dos traballos do taller que varían de nivel de anteproxecto a básico, como se indica en cada caso.
Todas as obras desenvolvidas no taller deben ser expostas en público mediante un tempo limitado nas distintas etapas de preparación.
Pódense desenvolver en grupos (dúas persoas) ou individualmente, segundo indicacións específicas de cada traballo específico.
20
 
Observacións avaliación
Para poder superar a materia, será necesario cumprir os seguintes
requisitos:
1º Entregar todalas tarefas propostas nos termos, forma e prazo indicados na materia e na plataforma de ensino virtual.
2º. Asistir ás clases regularmente e ao Taller. Será necesaria unha
asistencia mínima do 80%.

O/a alumno/a que se atope baixo algunha das seguintes circunstancias terá a condición de NON PRESENTADO/A:
1º Non cumprir coa asistencia mínima necesaria para as clases y o Taller (80%).
2º Non entregar os traballos propostos en forma e prazo, ou entregaros
claramente incompletos. As entregas que non conteñan a documentación requerida en
todalas materias que compoñen o Taller serán consideradas
incompletas.

NOTA: UNHA CUALIFICACIÓN MÍNIMA SERÁ DEMANDADA EN CADA UNHA
DE LAS PROBAS COMPUTADAS NA AVALIACIÓN PARA SUPERAR O CURSO. As probas das diferentes oportunidades permitirán aos alumnos
completar e modificar parcial ou totalmente os traballos presentados no Taller para superar a materia.

Desde a
óptica da avaliación continua e la carga docente do Taller nunha materia eminentemente práctica, OS/AS ALUMNOS/AS QUE NON CUMPLAN OS
REQUISITOS MÍNIMOS DE ASISTENCIA E ENTREGA E, POR TANTO, FIGUREN COMA
NON PRESENTADOS NA PRIMEIRA OPORTUNIDADE, NON PODERÁN PRESENTARSE Á SEGUNDA OPORTUNIDADE.

Fontes de información
Bibliografía básica PEDRÓS FERNÁNDEZ, Óscar (2020). "El Arquitecto-meteorólogo". El Motor de los Sueños. Diez momentos en la génesis del proyecto arqutiectónico. A Coruña: Labirinto de Paixóns
PEDRÓS FERNÁNDEZ, Óscar (2017). "El rito del baño”. Augas quentes. Argumentos para lo urbano.. A Coruña: Universidade da Coruña
DALDA ESCUDERO, J. L., DOCAMPO, M. e GONZÁLEZ HARGUINDEY, J. (2005). Cidade difusa en Galicia. Xunta de Galicia
RICO, Juan Carlos (2004). El paisajismo del siglo XXI. Entre la ecología, la técnica y la plástica. Madrid: Sílex, 2004
BOUHIER, Abel (2001). Ensaio xeográfico de análise e interpretación dun vello complexo agrario. Xunta de Galicia
ANITA, Berrizbeitia; Pollak, Linda (2003). Inside outside, between architecture and landscape. Gloucester, (Massachussets): Rockport
DIAS FIERROS-FIERROS VIQUEIRA, Francisco y Federico López Silvestre (2009). Olladas críticas sobre a Paisaxe. Santiago de Compostela: Consello da Cultura Galega
ALEXANDER, Christopher et alt. (1980). Un lenguaje de patrones. Barcelona: Gustavo Gili
PEDRÓS FERNÁNDEZ, Óscar (2019). “El paisaje ¿cultural? Autoconstrucción y bajo coste versus feísmo". Estratexias (II) no medio rururbán. Cadernos de Fin de Carreira (The Final Year Journals), vol.8. A Coruña: ETSAC (Universidade da Coruña), pp. 91-99
FRAMPTON, Kenneth (1990). “En busca del paisaje moderno” en Arquitectura. Revista del Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid, 285, julio-agosto 1990. Madrid: COAM, pp. 52-73

Textos de apoyo al temario principal de la asignatura

Bibliografía complementaria Tillman Lyle, J (1985). Design for Human Ecosystems. Landscape, Land Use and Natural Resources. Van Nostrand Reinhold Co.
Waterman, T. (2009). Principios Básicos de la Arquitectura del Paisaje. Nerea Académica
Vaccarino, R. (2000). Roberto Burle Marx. Landscapes Reflected. Princeton Architectural Press

Lecturas complementarias


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Xeografía Física e Humana/630G03002
Proxecto da Paisaxe 1/630G03010
Debuxo da Paisaxe/630G03001
Arte e Paisaxe/630G03005

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Proxecto da Paisaxe 3/630G03020

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías