Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Teoría da Paisaxe Código 630G03019
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Proxectos Arquitectónicos, Urbanismo e Composición
Coordinación
Agrasar Quiroga, Fernando
Correo electrónico
fernando.agrasar@udc.es
Profesorado
Agrasar Quiroga, Fernando
García Requejo, Zaida
Paz Agras, Mari Luz
Pérez Sanchez, Yolanda
Correo electrónico
fernando.agrasar@udc.es
zaida.garcia@udc.es
luz.paz.agras@udc.es
yolanda.perez@udc.es
Web
Descrición xeral La asignatura de Teoría del Paisaje se estructura en torno a ocho conceptos teóricos, formulados en diversos tiempos históricos e imprescindibles para la comprensión y el diseño del paisaje contemporáneo.
Estos ocho conceptos teóricos son marcos amplios que trascienden su tiempo y permiten lecturas transversales de diversos ejemplos. Se han elegido y desarrollado para ofrecer al estudiantado herramientas teóricas útiles para avanzar en el conocimiento del paisaje y afrontar su diseño.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos. No caso de continxencia adoptaranse as medidas necesarias para garantir a calidade do ensino e máis a integridade dos contidos.

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen:
Manteranse as mesmas metodoloxías docentes. Tanto a sesión maxistral, como a realización de proba mixta ou seguimento dos traballos tutelados adaptaranse ao soporte virtual, no seu caso.
* Metodoloxías docentes que se modifican:
Non está previsto modificacións de metodoloxías docentes

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado. As titorías serán convocadas en sesións, previamente anunciadas de Teams. As corrección e aclaracións en grupo teñen un valor pedagóxico maior que a atención individualizada, inda así, estas realizaranse mediante correo electrónico e conferencia por Teams.

4. Modificacións na avaliación
A avaliación non será modificada.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía.
Os recursos bibliográficos da asignatura están xa disponibles no Moodle. Aportacións específicas de materiais de consulta se facilitarán en soporte dixital.


Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
A17
A18
A37
A41
B2
B5
A19
A26
A27
A28
A29
A30
A34
A35
A44
A45
B3
B4
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8
A22
A38
A39
A40
B1
B6
B8
B13

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1 Concepto de paisaje: evolución y conformación - Origen de un concepto
- Países y paisajes
- Definir el paisaje
TEMA 2 El paisaje como sistema - La crisis del objeto
- Sistemas orgánicos
- Las formas del caos
- Diagramas de energía
TEMA 3 El paisaje como experiencia - Caminar como práctica artística
- Territorio y movilidad
- Contemplación e inmersión en el paisaje
TEMA 4 El paisaje y el pintoresquismo - Lo pintoresco como categoría estética
- Perspectivas contemporáneas sobre lo pintoresco
TEMA 5 El paisaje y lo sublime - Lo sublime como categoría estética
- Perspectivas contemporáneas sobre lo sublime
TEMA 6 El paisaje como objeto estético - Land Art: el territorio como soporte artístico
- El arte como estrategia de intervención en el paisaje´
- Paisaje y arte contemporáneo
TEMA 7 Ecología y paisaje contemporáneo - Estética y sostenibilidad
- El legado de Buckminster Fuller
- Paisaje y tecnología
TEMA 8 La restauración del territorio dañado - Espacios basura
- El paisaje en la teoría de la restauración
- Recuperar/reinventar/reutilizar

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A17 A18 A19 A22 A27 A30 A38 A39 A40 B1 B6 B8 B13 30 0 30
Proba mixta B4 B5 C1 2 12 14
Traballos tutelados A26 A28 A29 A34 A35 A37 A41 A44 A45 B2 B3 C2 C3 C5 C6 C7 C8 30 60 90
Lecturas A22 A27 A30 A38 A39 A40 B1 B6 B8 B13 C4 0 15 15
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Clases teóricas impartidas sobre o temario do curso.
Proba mixta Proba na que se evaluarán os coñecementos do alumnado a partir das sesións maxistrais, obradoiros e lecturas do curso, mediante análise e identificación de casos de estudo e elaboración propositivas.
Traballos tutelados Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
Lecturas Serie de lecturas complementarias baseadas na bibliografía xeral da asignatura e outros textos específicos segundo o tema.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Os traballos consistirán en análises prácticos nos que se vinculen textos e ideas, incluidos no temario, con obras arquitectónicas concretas. Os grupos de traballo serán de tres alumnas-as, asignados polo profesorado.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba mixta B4 B5 C1 Un exame ao final do cuatrimestre, referido á totalidade de todos os contidos do curso. A este exame corresponderá un 80% da cualificación final. No mesmo, é preciso acadar unha cualificación de 4 (sobre un máximo de 10) para poder superar a asignatura e poder facer media cos traballos. 75
Traballos tutelados A26 A28 A29 A34 A35 A37 A41 A44 A45 B2 B3 C2 C3 C5 C6 C7 C8 Os traballos, realizados en grupo, terán unha cualificación máxima de 2 puntos. Será preciso ter entregado os traballos para superar a asignatura. 25
 
Observacións avaliación

A asistencia regular (mínimo un  80%) será imprescindible para realizar o traballo tutelado e a proba mixta.

Para concorrer á segunda oportunidade de cada convocatoria será imprescindible ter entregado, na primeira, o traballo desenvolvido durante o curso e revisado polo profesorado da asignatura. Este traballo tutelado pode ser ampliado e correxido para ser reavaliado na segunda oportunidade. 

En caso de dispensa: a parte teórica poderá preparse a partir da bibliografía da asignatura e coa axuda de titorías dacordo co profesorado. A asistencia regular mínima indicada para a asignatura aplicarase ás clases prácticas. 


Fontes de información
Bibliografía básica

TEMA 1 MADERUELO, Javier, El paisaje: génesis de un concepto, Abada, Madrid, 2005

TEMA 2 MONTANER, Josep María, Sistemas arquitectónicos contemporáneos, Gustavo Gili, Barcelona, 2008

TEMA 3 CARERI, Francesco, Walkscapes: el andar como práctica estética, Gustavo Gili, Barcelona, 2013

SMITHSON, Alison, SMITHSON, Peter, AS in DS: An eye on the road, Lars Müller Publishers, Zúrich, 1983

THOREAU, Henry David, Walden, o la vida en los bosques, Losada, Madrid, 2016

TEMA 4 BOZAL, Valeriano (y otros), Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas (vol. I). Visor, Madrid, 2000

TEMA 5 BURKE, Edmund, Indagación filosófica sobre el origen de nuestras ideas acerca de lo bello y lo sublime. Alianza Editorial, Madrid, 2005

TEMA 6 KASTNER, Jeffrey. Land Art y Arte Medioambiental, Phaidon Press, 2005

TIBERGHIEN, Gilles A., Land Art, Carré, Paris, 2012

TEMA 7 FULLER, Richard Buckminster. Operating manual for spaceship Earth, Lars Müller Publishers, Zúrich

TEMA 8 KOOLHAAS, Rem, Junkspace, Quodlibet, Milan, 2006

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Arte e Paisaxe/630G03005

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías