Datos Identificativos 2021/22
Asignatura (*) Tenoloxía dos materiais Código 632G01011
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao Anual
Segundo Obrigatoria 9
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Civil
Coordinación
Gonzalez Fonteboa, Belen
Correo electrónico
belen.gonzalez.fonteboa@udc.es
Profesorado
Caneda Martínez, Laura
Carro Lopez, Diego
Eiras Lopez, Javier
Gonzalez Fonteboa, Belen
Correo electrónico
laura.cmartinez@udc.es
diego.carro@udc.es
javier.eiras@udc.es
belen.gonzalez.fonteboa@udc.es
Web
Descrición xeral Búscase que o estudante adquira o coñecemento teórico e práctico das propiedades químicas, físicas, mecánicas e tecnolóxicas dos materiais máis utilizados en construcción.
Plan de continxencia 1. Modificaciones en los contenidos
No hay modificación en los contenidos

2. Metodologías
*Metodologías docentes que se mantienen
Sesión magistral: se mantienen adaptándose a la situación de no presencialidad (ver metodologías docentes que se modifican).
Solución de problemas: se mantienen adaptándose a la situación de no presencialidad (ver metodologías docentes que se modifican).
Aprendizaje colaborativo: se mantienen adaptándose a la situación de no presencialidad (ver metodologías docentes que se modifican).
Prácticas de laboratorio: se mantienen adaptándose a la situación de no presencialidad (ver metodologías docentes que se modifican).
Prueba objetiva: se mantienen adaptándose a la situación de no presencialidad (ver metodologías docentes que se modifican).
*Metodologías docentes que se modifican
Sesión magistral: se mantienen utilizando la plataforma Teams. Se graban las sesiones.
Prácticas de laboratorio: se mantienen pero se realizan vía vídeos grabados en los laboratorios de la Escuela de Caminos.
Solución de problemas: se mantienen utilizando la plataforma Teams. Se graban las sesiones.
Aprendizaje colaborativo: se mantienen utilizando la plataforma Teams. Se graban las sesiones.
Prueba objetiva: se mantienen utilizando la plataforma Teams. Se graban las sesiones.

3. Mecanismos de atención personalizada al alumnado
Teams: Horario establecido en la planificación presencial (3h/semanales)
Teams: Tutorías personalizadas a demanda de los estudiantes
Moodle: Uso para proporcionar apuntes y dar información cuando se requiere

4. Modificacines en la evaluación
Sin cambios.

5. Modificaciones de la bibliografía o webgrafía
Sin cambios.

Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Conocimiento teórico y práctico de las propiedades químicas, físicas, mecánicas y tecnológicas de los materiales más utilizados en construcción. A2
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Capacidad para documentarse, obtener información y aplicar los conocimientos de materiales de construcción en sistemas estructurales. A2
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Conocimiento, comprensión y capacidad para aplicar los métodos, procedimientos y equipos que permiten la caracterización mecánica de los materiales, tanto experimentales como analíticos. A9
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Capacidad para desarrollar un trabajo en grupo. Desarrollo de la capacidad de investigación y de uso de los recursos bibliográficos de la universidad. A2
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Contidos
Temas Subtemas
1. PROPIEDADES XERAIS DOS MATERIAIS Materia, estados e estrutura. Propiedades organolépticas. Propiedades físicas. Propiedades mecánicas. Propiedades químicas. Durabilidade.
2.AS ROCAS NA CONSTRUCCIÓN Rocas: Orixen, minerais formadores de rocas. Tipos de rocas. Rocas Ornamentais: O sector, mármoles, granitos E pizarras en España. Extracción mecánica de bloques. Extracción de bloques con perforación e voadura de contorno. Elaboración de rocas ornamentais. Obras de cantería: Transporte e elevación do bloque. Labra. Forma e fábricas de pedra. Áridos: O sector. Obtención de áridos; canteiras, graveiras, áridos mariños. Extracción, tratamento, clasificación. Toma de mostras.
3. XESOS E CALES Xesos. Fabricación. Clases. Propiedades. Ensaios. O xeso na construcción. Cales. Fabricación. Tipos. Propiedades. Ensaios. O cal na construcción.
4. CEMENTOS Historia e clasificación. Materias primas e procedemientos de fabricación. Composición química do cemento portland, clinker e composición potencial. Tipos de cementos. Hidratación. Estrutura da pasta de cemento endurecida. Propiedades e ensaios. Adicións.
5. MATERIALES BITUMINOSOS Historia. Clasificación. Composición. Obtención. Betumes, alquitráns e emulsións bituminosas. Propiedades e ensaios. Normas, especificacións e clasificación. Productos bituminosos na construcción: pavimentos de carreteras, impermeabilizacións. Durabilidade.
6. MATERIAIS CERÁMICOS Materiais cerámicos: Historia. Materias primas e fabricación. Productos cerámicos na construcción. Propiedades e ensaios. O vidrio: Historia. Composición. Fabricación. Propiedades. Tipos de vidrio. O vidrio na construcción.
7. FORMIGÓNS Xeneralidades. Áridos para formigóns e granulometrías. Auga para formigóns . Propiedades do formigón fresco. Dosificación de formigóns: Fuller, Bolomey, Faury, ACI, de la Peña, Torralles, Aiïtcin. Fabricación, transporte e posta en obra. Xuntas. Curado. Propiedades do formigóns endurecido. Retracción. Resistencia. Fatiga. Cansancio. Diagrama tensión-deformación. Módulos de deformación. Fluencia. Ensaios. Agresións ó formigóns.
Durabilidad. Corrosión de armaduras. Aditivos para hormigones
8. MATERIAIS METÁLICOS Propiedades xerais. Ensaios. Metalografía e estrutura. Sistemas de equilibrio, regla das fases. Oxidación e corrosión. Siderurxia. Prerreducidos e fundicións. O alto forno. Aceros. Afino da fundición. Convertidores e forno eléctrico. Produtos siderúrxicos. Tratamentos térmicos. Metales non férreos. O aluminio: obtención, propiedades e utilización. O traballo dos metais: forxa, laminación, trefilado, recubrimentos, moldeo, soldadura, mecanizado. Productos siderúrxicos na construcción: estruturas, carriles, armaduras activas e pasivas, tuberías.
9. MADEIRA E CORCHO Madeira: O sector. Estrutura. Tipos de madeiras. Propiedades. Defectos, patoloxía y protección da madera. Preparación e tratamentos. Aplicacións. Corcho: Natureza. Obtención. Propiedades. Utilización.
10. POLÍMEROS Y NOVOS MATERIAIS Natureza e tipoloxía. Obtención. Propiedades mecánicas, eléctricas, ópticas e térmicas. Resistencia química. Procedimientos de conformado. Espumas. Utilización na construcción. Fibras. Matrices. Materiais para núcleos. Elastómeros. Propiedades, comportamento e aplicacións.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A9 A10 A11 A12 A15 A16 B1 B6 B18 C4 C5 C6 C7 C10 C2 60 90 150
Solución de problemas A2 B3 B9 B6 B8 B7 C3 C4 C12 C13 C15 C18 10 20 30
Prácticas de laboratorio A2 A9 B3 B10 B11 B6 B8 B18 B20 B7 C3 C4 C15 C18 C19 5 7.5 12.5
Aprendizaxe colaborativa A2 B20 B19 B18 B16 B13 B12 B11 B10 B8 B6 B5 B4 B3 B2 C1 C3 C14 C16 C2 10 14.5 24.5
Proba obxectiva A2 A9 A10 A11 A12 A15 A16 C13 C4 4 0 4
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral El profesor expone, inicialmente, el tema tratar, se plantea un índice y se facilita al alumno la bibliografía básica de consulta.
Una vez se ha desarrollado el tema correspondiente, se realiza una breve recapitulación sobre lo expuesto. Tal recapitulación facilitará la sedimentación de las ideas y conceptos fundamentales enunciados.
El alumno asimila y toma apuntes, plantea dudas y cuestiones complementarias, estudia, utiliza textos y realiza búsquedas en la red.
Solución de problemas El profesor plantea una aproximación a la resolución de casos prácticos. El alumno resuelve problemas y toma decisiones haciendo uso de los conocimientos aprendidos en la teoría. No se adiestrará al alumno únicamente en la resolución de tipos muy específicos ya que uno de los objetivos de la resolución de problemas es que el estudiante piense y se exprese de un modo ordenado y lógico
Prácticas de laboratorio El desarrollo de las sesiones comenzará con una explicación introductiva del profesor. En cualquier caso el alumno dispondrá de unas instrucciones breves y claras, pero que obliguen a un cierto trabajo de reflexión, que puede ser estimulado con algunas preguntas. Todas las prácticas deben acabar con la redacción de un informe. Este informe, no debe ser excesivamente largo. Debe ser concreto, pero personal, huyendo del clásico relleno de formularios.
Aprendizaxe colaborativa Los estudiantes se organizan en grupos que deben preparar la exposición de un tema concreto para generar debate en público
Proba obxectiva Examen de preguntas cortas sobre cuestiones fundamentales de teoría y práctica.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas de laboratorio
Descrición
Durante o periodo de realización das prácticas os profesores estarán a disposición dos alumnos para a supervisión das tarefas.
Os profesores están a disposición dos alumnos para a resolución de todas as dudas que poidan ter no horario de tutorías e, previa cita, en horarios flexibles.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Aprendizaxe colaborativa A2 B20 B19 B18 B16 B13 B12 B11 B10 B8 B6 B5 B4 B3 B2 C1 C3 C14 C16 C2 Presentación y debate de temas relacionados con la materia 5
Solución de problemas A2 B3 B9 B6 B8 B7 C3 C4 C12 C13 C15 C18 Resolución de casos prácticos 10
Prácticas de laboratorio A2 A9 B3 B10 B11 B6 B8 B18 B20 B7 C3 C4 C15 C18 C19 Presentación de informe de prácticas. Es obligatorio haber realizado las prácticas de laboratorio para aprobar la asignatura 5
Proba obxectiva A2 A9 A10 A11 A12 A15 A16 C13 C4 Preguntas sobre os contidos da materia. Para aprobar o exame de cada bloque temático é necesario obter 5 puntos sobre 10. 80
 
Observacións avaliación
<p>A materia divídese en catro bloques temáticos:</p><p>Bloque 1: Propiedades xerais. Rocas e áridos. Xesos. Cales. Cerámicos.</p><p>Bloque 2: Cementos e Materiais bituminosos</p><p>Bloque 3: Hormigón.</p><p>Bloque 4: Materiais metálicos.</p><p>As condicións para aprobar a asignatura serán as seguintes:</p><p>1 Ter realizadas as prácticas de laboratorio.</p><p>2 Ter aprobado cada un dos bloques temáticos de forma independiente.</p><p>La calificación de cada bloque viene determinada por:</p><p>&nbsp;Prueba objetiva 80%</p><p>&nbsp;Solución de clase / trabajo colaborativo 15%&nbsp;</p><p>&nbsp;Prácticas de laboratorio 5%</p>

Fontes de información
Bibliografía básica Smith, M. R.; collins, L. (1994). Áridos naturales y de machaqueo para la construcción. Colegio oficial de geólogos de España, Madrid
Gani, M.S.J. (1997). Cement and concrete. London: Chapman &amp; Hall
Gomá, F. (1979). El cemento Portland y otros aglomerantes fundamentos para la interpretación de sus comportamientos en obra. Barcelona : Editores Técnicos Asociados
Smith, W. F (1998). Fundamentos de la ciencia e ingeniería de materiales. Mc Graw Hill, Madrid
Arredondo y Verdu, Francisco (1990). Generalidades sobre materiales de construcción. Serv. de Publicaciones R.O.P. E.T.S.I. Caminos, Madrid
López Jimeno, C. (1994). Manual de Áridos, prospección, explotación y aplicaciones. Entorno Gráfico, S. L., Madrid
Fernández Cánovas, M. (1990). Materiales bituminosos. Serv. de Publicaciones R.O.P. E.T.S.I. Caminos, Madrid
Arredondo y Verdu, Francisco (1990). Piedras, cerámica y vidrio. Serv. de Publicaciones R.O.P. E.T.S.I. Caminos, Madrid
Bye, G. C. (1983). Portland cement : composition, production and propierties. Oxford [etc.] : Pergamon Press
Arredondo y Verdu, Francisco. (1991). Yesos y cales. Serv. de Publicaciones R.O.P. E.T.S.I. Caminos, Madrid

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Resistencia de materiais/632G01015

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías