Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Estatística Código 632G01017
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Formación básica 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Matemáticas
Coordinación
Dominguez Perez, Xabier E.
Correo electrónico
xabier.dominguez@udc.es
Profesorado
Dominguez Perez, Xabier E.
Navarrina Martinez, Fermin Luis
Ramírez Palacios, Luis
Correo electrónico
xabier.dominguez@udc.es
fermin.navarrina@udc.es
luis.ramirez@udc.es
Web http://moodle.udc.es/course/view.php?id=52118
Descrición xeral A asignatura pretende dar unha formación básica en cálculo de probabilidades e inferencia estatística, con énfase nas técnicas e contidos máis frecuentemente usados en Enxeñaría Civil.

Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Desenvolver a capacidade de analizar criticamente datos numéricos e extraer información deles a través dunha análise puramente descritiva. B3
B4
B8
B15
B18
C8
C10
C15
Coñecer a definición formal de probabilidade e a súa aplicación a situacións reais, tanto en modelos discretos como continuos. A1
B3
B6
B7
C12
Coñecer os modelos aleatorios máis frecuentemente usados en enxeñaría. A1
B3
B6
B7
C10
C11
C12
Coñecer o contexto no que se plantexan os problemas de inferencia paramétrica e as hipóteses de partida que é necesario asumir en cada caso. Aplicar as técnicas elementais de inferencia en diferentes situacións. A1
B1
B3
B5
B7
B8
B20
Manexar o software R a un nivel elemental, especialmente no que se refire a consulta de cuantís e probabilidades das diferentes distribucións, produción de gráficos de estatística descritiva, e programación de scripts para a resolución de problemas sinxelos. A1
A2
B15
C3
Adquirir conciencia da importancia e a omnipresencia dos fenómenos aleatorios, tanto na titulación como para enfrentarse á toma de decisións en presenza de incertidume dentro do exercicio profesional. A1
B2
B3
B8
B9
B12
C7
C10
C13
C15
C16
C18

Contidos
Temas Subtemas
PRELIMINARES * Conceptos básicos de Combinatoria
* Introdución ao software R
ESTATÍSTICA DESCRITIVA * As variables estatísticas
* Datos univariantes: Distribución de frecuencias: representacións gráficas
* Medidas numéricas descritivas: Medidas de posición. Medidas de dispersión. Medidas de agrupamento. Diagramas de caixa.
* Datos bivariantes: Comparación de variables. Relación entre variables: a recta de regresión.
* Comandos relevantes de R
PROBABILIDADE * Experimento aleatorio. Espazo mostral. Sucesos. Probabilidade
* Propiedades da probabilidade
* Sucesos independentes. Probabilidade condicionada. Independencia de máis de dous sucesos
* Teorema da probabilidade total. Teorema de Bayes

VARIABLES ALEATORIAS DISCRETAS * Variables aleatorias discretas. Función de probabilidade. Función de distribución acumulada.
* Esperanza e varianza dunha variable discreta.
* Outras características: coeficiente de variación, cuantís, moda...
* Principais distribucións discretas: Bernoulli, binomial, Poisson.
* Comandos relevantes de R.
VARIABLES ALEATORIAS CONTINUAS * Variables aleatorias continuas. Función de densidade. Función de distribución acumulada.
* Esperanza e varianza dunha variable continua.
* Outras características: coeficiente de variación, cuantís, moda...
* Principais distribucións continuas: uniforme, exponencial, normal.
* Comandos relevantes de R
VECTORES ALEATORIOS * Concepto de vector aleatorio.
* Variables marxinais e condicionadas.
* Concepto de variables independentes.
* Concepto de mostra aleatoria.
* Concepto de estatístico. Media e varianza mostrais.
* Distribucións asociadas ao mostreo: Chi cuadrado de Pearson, t de Student, F de Fisher
* Teorema do Límite Central.
* Comandos relevantes de R
ESTIMACIÓN PUNTUAL * Concepto de inferencia paramétrica.
* Concepto de estimación puntual.
* Método de máxima verosimilitude.
* Estimadores insesgados. Estimadores consistentes.
INTERVALOS DE CONFIANZA * Intervalos de confianza sobre a media.
* Intervalos de confianza sobre a diferencia de medias. Datos emparellados.
* Intervalos de confianza sobre a varianza.
* Intervalos de confianza sobre o cociente de varianzas.
* Gráficos cuantil-cuantil
* Comandos relevantes de R
CONTRASTE DE HIPÓTESES
* Elementos dun contraste: hipóteses, nivel de significación, potencia, nivel p dunha mostra...
* Contrastes de hipóteses sobre a media.
* Contrastes de hipóteses sobre a diferencia de medias.
* Contrastes de hipóteses sobre varianzas e cociente de varianzas.
* Test chi cuadrado de bondade de axuste.
* Comandos relevantes de R
INTRODUCIÓN Á REGRESIÓN LINEAL E Á ANÁLISE DA VARIANZA
* Introdución á regresión lineal simple
* Introdución á análise da varianza unifactorial.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 B1 B2 B8 B18 B20 C7 C11 C12 C18 15 30 45
Solución de problemas A1 A2 B3 B4 B5 B9 B12 B15 B6 B8 B7 C3 C10 C11 C12 C13 C15 C16 C8 23 46 69
Proba de resposta breve A1 B8 C10 C12 5 10 15
Proba obxectiva A1 B3 B8 B7 C10 C11 C12 C15 3 15 18
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Desenvolvemento dos temas do programa (explicación dos conceptos teóricos, baseados en numerosos exemplos e problemas tipo). A clase de teoría plantexarase baixo o suposto de que o alumno xa está familiarizado co abundante material de apoio que se facilitará para cada tema con suficiente antelación.
Solución de problemas Resolución das prácticas que se proporán ao longo do curso. Os enunciados das prácticas publicaranse na páxina web da asignatura con suficiente antelación. Con posterioridade á sesión práctica, publicaranse na páxina web as correspondentes solucións ou orientacións para a resolución dos problemas.

En cada tema unha das prácticas proporase para resolvela en grupos, e recollerase para a súa calificación. Para a resolución das prácticas os alumnos formarán grupos de dous, distintos para cada práctica, ou de un alumno, e ao rematar a clase cada grupo entregará as súas solucións, incluída no seu caso a transcrición do código de R que se usara e as solucións numéricas obtidas. A nota de prácticas de cada alumno obterase como o promedio da nota de todas as prácticas, excepto a de menor puntuación.
Proba de resposta breve Proba individual tipo test ou de resposta breve, que se entregará, sobre o contido de cada un dos temas do programa. A nota de tests de cada alumno obterase como o promedio das notas de todos os tests, excepto o de menor puntuación.
Proba obxectiva Os exames son de carácter práctico e cobren a totalidade da asignatura. Permítese o uso dun resume ou formulario, de cinco folios manuscritos como máximo, que inclúa os resultados teóricos que o alumno estime convenientes. Prohíbese levar ao exame outro tipo de apuntes, libros ou recopilacións de problemas resoltos. Para a realización do exame cada alumno disporá dun equipo informático co software R instalado. Alternativamente, permítese o uso dunha calculadora científica estándar, con modo estatístico, así como de táboas das diferentes distribucións.

Atención personalizada
Metodoloxías
Solución de problemas
Descrición
A resolución das prácticas farase en grupos, normalmente co apoio do software estatístico R, para o que se aproveitarán os medios informáticos do centro. Os profesores estarán en todo momento dispoñibles para atender as dúbidas dos alumnos durante as sesións prácticas.

Horarios de titorías: Publicaranse oportunamente na páxina web.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Solución de problemas A1 A2 B3 B4 B5 B9 B12 B15 B6 B8 B7 C3 C10 C11 C12 C13 C15 C16 C8 A cualificación de cada práctica é común aos dous membros do grupo correspondente.
20
Proba obxectiva A1 B3 B8 B7 C10 C11 C12 C15 Exame de carácter práctico. Plantéxanse unha serie de preguntas ou problemas. Salvo mención en contra todas teñen a mesma puntuación asignada. 60
Proba de resposta breve A1 B8 C10 C12 Proba tipo test ou de resposta breve para avaliar a comprensión dos conceptos do tema correspondente. 20
 
Observacións avaliación

Se NPT é a nota promedio de prácticas e tests, nas dúas convocatorias a nota final calcularase como 0.6 x (nota do exame) + 0.4 x (NPT), nos casos nos que a nota do exame sexa maior ou igual a 4, e menor que NPT; noutro caso a nota final será a do exame.

É dicir, a nota (sempre conxunta) de prácticas e tests supón un 40% da nota final, pero só se ten en conta se sube a nota do exame e ademais esta non é inferior a 4 puntos.

De acordo con este sistema, o feito de non poder entregar as prácticas ou os tests (por exemplo por estar cursando a materia de forma non presencial) non supón ningunha penalización na cualificación final.


Fontes de información
Bibliografía básica (). http://tryr.codeschool.com/. Tutorial de R
(). http://www.burns-stat.com/documents/tutorials/impatient-r/. Tutorial de R
(). http://www.r-project.org/. Web de R
(). https://moodle.udc.es/course/view.php?id=52118. Web asignatura en Campus Virtual
Cao, R. y otros (2001). Introducción a la Estadística y sus aplicaciones. Pirámide
Mendenhall, W.; Beaver, J.; Beaver, B. M. (2002). Introducción a la probabilidad y estadística . Thomson
Lipschutz, S.; Schiller, J. (1999). Introducción a la Probabilidad y la Estadística. McGraw-Hill
R Development Core Team (). Introducción a R. PDF disponible en la web de la asignatura
Uña, U.; Tomeo, V.; San Martín, J. (2003). Lecciones de Cálculo de Probabilidades. Thomson
Tomeo, V.; Uña, U. (2003). Lecciones de Estadística Descriptiva. Thomson
Meyer, P. L. (1998). Probabilidad y aplicaciones estadísticas. Addison-Wesley
Asín, J. y otros (2002). Probabilidad y estadística en ingeniería: ejercicios resueltos. Prensas Universit. Zaragoza
Delgado de la Torre, R. (2008). Probabilidad y Estadística para ciencias e ingeniería. Delta Publicaciones
Johnson, R. A. (2012). Probabilidad y Estadística para ingenieros. Pearson
Canavos, G. C. (1988). Probabilidad y Estadística. Aplicaciones y Métodos. McGraw-Hill
Enmanuel Paradis (). R para principiantes. PDF disponible en la web de la asignatura
John Verzani (). simpleR: Using R for Introductory Statistics. PDF disponible en la web de la asignatura
Olarrea Busto, J.; Cordero García, M. (2007). Varios títulos: Colección Problemas Útiles. García Maroto

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Cálculo/632G01002
Ampliación de cálculo/632G01010

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Na páxina web da asignatura aparecen diversos materiais de apoio, incluíndo apuntes dos diversos temas, prácticas propostas nos cursos anteriores e exames deste curso e cursos anteriores con solucións. Tamén se publica o calendario de clases teóricas e prácticas, as notificacións de publicación das sucesivas prácticas e calquera outra información relevante sobre o desenvolvemento do curso.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías