Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Ferrocarrís Código 632G01062
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Cuarto Optativa 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Civil
Coordinación
Rodríguez Bugarín, Miguel Domingo
Correo electrónico
m.bugarin@udc.es
Profesorado
Novales Ordax, Margarita
Rodríguez Bugarín, Miguel Domingo
Correo electrónico
margarita.novales@udc.es
m.bugarin@udc.es
Web
Descrición xeral Nesta materia impartiranse conceptos avanzados relativos ao proxecto, construción e explotación de liñas ferroviarias.
A guía docente desta materia está dispoñible tanto en galego como en castelán. En caso de discrepancias entre ambas as versións terase en conta o establecido na versión en castelán.

Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Permite coñecer e aplicar conceptos avanzados relativos ao proxecto, construción e explotación de liñas ferroviarias. A11
A14
A15
A17
A23
A27
A29
A35
A36
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
B14
B15
B16
B18
B19
B20
C2
C3
C4
C5
C6
C8
C10
C13
C18
C19

Contidos
Temas Subtemas
1. Ampliación de estrutura da vía. 1.1. Superestructura e infraestrutura ferroviaria.
1.2. Estruturas de asento.
1.3. Xuntas e barra longa soldada.
1.4. Aparellos de vía.
1.5. Vía sen balasto.
2. Xeometría da vía. 2. Xeometría da vía.
3. Operacións sobre a vía. 3.1. Calidade xeométrica da vía. Auscultación.
3.2. Construción, conservación e renovación de vía.
4. Estacións 4.1. Feixes de vía en estacións
5. Instalacións en sistemas ferroviarios. Sinalización, enclavamentos e sistemas de explotación. 5.1. Liña de contacto e circuíto de retorno.
5.2. Sinalización, enclavamentos e sistemas actuais de explotación.
6. Dinámica do tren 6.1. Resistencias e esforzos.
6.2. A adherencia e a tracción.
6.3. Freado

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A11 A17 A23 A29 A27 A36 B1 B2 B3 B4 B5 B11 B15 B16 B8 B18 B19 B20 C3 C4 C5 C6 C18 C2 C19 25.5 25.5 51
Solución de problemas A11 A17 A23 A29 A27 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B14 B15 B16 B8 B18 B19 B20 C3 C4 C5 C6 C10 C13 C18 C2 C8 C19 25 37.5 62.5
Proba obxectiva A11 A17 A23 A29 A27 B1 B2 B3 B4 B5 B11 B15 B16 B8 B18 B19 B20 C3 C4 C5 C6 C10 C13 C18 C2 C19 3 18 21
Traballos tutelados A11 A17 A23 A29 A27 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B14 B15 B16 B8 B18 B19 B20 C3 C4 C5 C6 C10 C13 C18 C2 C8 C19 3 9 12
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Sesións teóricas nas que se transmiten os contidos principais da materia. Durante estas sesións foméntase a participación dos alumnos mediante a xeración de cuestións curtas así como a proposta de exemplos prácticos.
Solución de problemas Durante o curso realízanse periodicamente sesións durante as que se expoñen exercicios que permiten afianzar os coñecementos teóricos explicados nas sesións maxistrais. Nestas sesións soluciónanse os exercicios expostos e resólvense as dúbidas xurdidas durante a súa realización. Estas sesións serven como base para o correcto desenvolvemento dos traballos tutelados que se realizan na materia.
Proba obxectiva Realízase unha proba obxectiva para comprobar os coñecementos adquiridos polos estudantes sobre a materia explicada nas sesións maxistrais e nas sesións de solución de problemas.
Traballos tutelados Presentación de diferentes traballos relacionados cos temas da materia, que se plantexarán en clase e deberanse entregar aos profesores nas datas indicadas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Solución de problemas
Traballos tutelados
Descrición
Ademais da solución de problemas nas sesións específicas dedicadas a esta actividade, exponse a atención personalizada para resolver as dúbidas individuais que calquera dos estudantes poida ter sobre os problemas resoltos ou calquera das cuestións teóricas expostas na materia. Por outra banda, a atención personalizada constitúe unha ferramenta para o apoio dos estudantes durante a realización dos traballos tutelados que se expoñan durante o curso.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Solución de problemas A11 A17 A23 A29 A27 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B14 B15 B16 B8 B18 B19 B20 C3 C4 C5 C6 C10 C13 C18 C2 C8 C19 Solución de problemas na aula.
Esta valoración corresponde á modalidade A de avaliación.
O peso deste tipo de proba sobre a cualificación global poderá variar en función do número de estudantes da materia.
20
Traballos tutelados A11 A17 A23 A29 A27 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B14 B15 B16 B8 B18 B19 B20 C3 C4 C5 C6 C10 C13 C18 C2 C8 C19 Resolución de traballos plantexados aos estudantes ao longo do curso. O peso deste tipo de proba sobre a cualificación global poderá variar en función do número de estudantes da materia.
Estes traballos só se valoran na modalidade A de avaliación.
20
Proba obxectiva A11 A17 A23 A29 A27 B1 B2 B3 B4 B5 B11 B15 B16 B8 B18 B19 B20 C3 C4 C5 C6 C10 C13 C18 C2 C19 Probas de avaliación de contidos teóricos e prácticos realizadas nas datas establecidas no calendario académico.
O peso establecido para estas probas refírese á modalidade A de avaliación.
O peso deste tipo de proba sobre a cualificación global poderá variar en función do número de estudantes da materia.
60
 
Observacións avaliación

Existen dúas modalidades de avaliación:

MODALIDADE A


Precísase unha asistencia ao 90% das clases para poder acollerse a esta
modalidade. No caso de que non se alcance, automaticamente pasaríase á
modalidade B.


Nesta modalidade valorarase:


  1. Un traballo de curso, cun 10% da cualificación final.
  2. Prácticas
    de problemas na aula. Supoñerán un 20% da cualificación final. Se
    algunha das prácticas non se supera, poderá repetirse unha vez máis. En
    tal caso, a cualificación máxima será a suma da nota obtida inicialmente
    máis o 50% da cualificación restante.
  3. Prácticas propostas para realizar fóra de clase. Constituirán o 10% da cualificación final.
  4. Proba
    de avaliación final. Estará constituída por un exame de tipo teórico
    (cun valor do 40% da cualificación final) e un exame de problemas (cun
    valor do 20% da cualificación final). Para poder aprobar o exame é
    imprescindible que a parte de teoría e a de problemas teñan cada unha
    delas unha cualificación superior a 5 sobre 10.

Para aprobar a materia é preciso aprobar o exame.

No
caso de que os profesores non plantexen a realización dalgunha das
actividades anteriores, se prorrateará o peso das demais.

MODALIDADE B

Aqueles
estudantes que non satisfagan as condicións da modalidade A ou que
estean matriculados a tempo parcial, deberán realizar un exame final,
composto por unha parte teórica (70% da cualificación final) e unha
parte de problemas (30% da cualificación final). É preciso aprobar ambas
as partes por separado para poder superar a materia.

Os estudantes que non asistan regularmente a clase deberán contactar co profesorado ao comezo do cuadrimestre.

En ambas as
modalidades, no caso de que se aprobase (cualificación maior ou igual a
5 sobre 10) só una das partes da proba de avaliación final (teoría ou
problemas) na primeira oportunidade, a cualificación da parte aprobada
manterase para a segunda oportunidade, non sendo preciso realizar un
novo exame da devandita parte.

As porcentaxes expostas poderían variar en función do número de estudantes e dos traballos que se realicen.


Fontes de información
Bibliografía básica Kiessling, F.; Puschmann, R.; Schmieder, A. (2001). Contact lines for electric railways planning, design, implementation . Publicis Kommnikations Agentur GmbH
Montes Ponce de León, F. (2011). Los sistemas de control de tráfico y señalización en el Ferrocarril. Universidad Pontificia de Comillas
López Pita, A. (2008). Explotación de líneas de ferrocarril . Barcelona: Edicions UPC
García Díaz-de-Villegas (2002). Ferrocarriles. Publicaciones de la ETS de Ingenieros de Caminos de Santander
UIC (). Fichas UIC - Normativa ferroviaria.
Lichterberger, B. (2003). Handuch gleis Unterbau, Oberbau, Instandhaltung, Wirtschaftlichkeit. Tetzlaff Verlag
López Pita, A. (2006). Infraestructuras ferroviarias. Edicions UPC
Alias, J y Valdés, A. (1990). La vía del ferrocarril. Bellisco
Esveld, C. (2001). Modern Railway Track. MRT Productions
ADIF (). Normas ADIF Vía y Normas Renfe Vía.
Comité Europeo de Normalización (CEN) (). Normas UNE - EN. Asociación Española de Normalización y Certificación
Profillidis, V.A. (2006). Railway Management and Engineering. Ashgate
RENFE (1982). Reglamento general de circulación.
González Fernández, F.J. (2009). Señalización ferroviaria. Piscegraf
(). Transparencias de la asignatura.
Oliveros Rives, F.; Rodríguez Méndez, M.; Megia Puente, M (1980). Tratado de ferrocarriles II. Rueda
Marx, L; Mossman, D. (2013). Work procedures for permanent way maintenance. Bahn FachverlagGmbH

    Os estudantes matriculados na Materia recibirán información e documentación de cada tema. Entre esta información entregarase unha relación da bibliografía específica para cada tema concreto.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Infraestruturas do transporte/632G01018

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías