Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Procesos e Estratexias en Fotografía e Arte Contemporánea  Código 652534014
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Composición
Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Coordinación
Mesías Lema, José María
Correo electrónico
jose.mesias@udc.es
Profesorado
Calviño Santos, Guillermo Francisco
Mesías Lema, José María
Correo electrónico
guillermo.calvino@udc.es
jose.mesias@udc.es
Web
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Experimentar e vivenciar procesos de aprendizaxe artística vinculados á fotografía e á arte contemporánea en diferentes contextos. - Aprender estratexias de ensino baseadas na sensibilidade estética e aplicalas a proxectos didácticos en artes visuais. - Contextualizar, analizar e observar diferentes exemplos de procesos e estratexias artísticas vinculados á ensino-aprendizaxe da fotografía e das artes visuais na contemporaneidade. AM1
AM2
AM3
AM4
AM5
AM6
AM7
AM8
AM9
AM10
AM11
AM12
AM13
AM14
AM15
AM16
AM17
AM18
BM1
BM2
BM3
BM4
BM5
BM6
BM7
BM8
BM9
BM10
BM11
BM12
BM13
CM1
CM2
CM3
CM4
CM5
CM6
CM7
CM8
CM9
CM10
CM11
CM12
CM13

Contidos
Temas Subtemas
Procesos de aprendizaje artístico vinculados a la fotografía y al arte contemporáneo en contextos educativos formales y no-formales. Estratexias sensibles e relacionais en proxectos de investigación educativa baseados nas artes visuais



Sensibilidade, estética e prácticas actuais na didáctica das artes visuais na contemporaneidade. A construción fotográfica como forma de pensamento, documentación e método de investigación en Educación artística
Estratexias de ensino-aprendizaxe para o desenvolvemento de procesos artísticos vinculados a proxectos artísticos e culturais. Estruturas visuais en investigacións educativas baseadas nas artes visuais.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Lecturas A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 A16 A17 A18 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 1 14 15
Investigación (Proxecto de investigación) A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 A16 A17 A18 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 C1 C2 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 20 40 60
 
Atención personalizada 0 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Lecturas Realización de lecturas obrigatorias facilitadas polo profesor. Consistirán en artigos para reflexionar e debater en clase.
Investigación (Proxecto de investigación) Desenvolvemento dun proxecto artográfico que se desenvolverá durante toda a materia.

Atención personalizada
Metodoloxías
Investigación (Proxecto de investigación)
Lecturas
Descrición
Trátase de proxectos individuais que serán supervisados polo equipo docente.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Investigación (Proxecto de investigación) A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 A16 A17 A18 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 C1 C2 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 Innovación e grao de implicación no desenvolvemento do proxecto proposto. Terase moi en conta o grao de síntesis das lecturas. 100
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica

AGRA PARDIÑAS, María Jesús; MESÍAS LEMA, José María (2007) EspacioEducativo: Espacio Estimulante. Santiago de Compostela: Centro Galego de ArteContemporánea y Universidade de Santiago.

BANKS, Marcus (2001) Visual methods in social research. London: Sage.

BANKS, Marcus; MORPHY H. (Eds.) (1999) Rethinking Visual Anthropology. NewHaven, Connecticut: Yale University Press.

BARONE, Tom (2006) Arts-based educational research then, now, and later.Studies in Art Education, 48(1),4-8.

- (2008)How arts-based research can change minds. En M. Cahnmann-Taylor yR. Siegesmund (eds.) Arts-based research in education: Foundations forpractice. New York: Routledge. 28-49.

BARONE, Tom; EISNER, Elliot (1997). Arts-Based educational research. En RichardM. Jaeger (ed.) Complementary Methods for Research in Education. SecondEdition. Washington, D.C.: American Educational Research Association. 75–116.

BARONE, Tom; EISNER, Elliot (2006) Arts-based Educational Research. EnJudith L. Green, Gregory Camilli y Patricia B. Elmore (eds.) Handbook ofComplementary Methods in Education Research. New York: Laurence ElbraunAssociates. 95-109.

BATESON, Gregory; MEAD, Margaret (1942) Balinese Character: A PhotographicAnalysis. New York: New York Sciences Academy.

BAUDELAIRE, Ch. (1859, 10 de junio) Sur la photographie. Salon de 1859.Révue Française. Paris.

- (1956) The Modern Public and Photography. En B. Newhall (ed.) The art andScience of photography. Century House: New York. 104-107.

BERGER, John; MOHR, Jean (2007) Otra manera de contar. Barcelona: GustavoGili.

BIGGS, Michael (2000) Editorial: the foundations of practice-basedresearch. Working Papers in Art and Design, 1.

http://sitem.herts.ac.uk/artdes_research/papers/wpades/vol1/vol1intro.html[05/09/2006].

-(2003) The Role of ‘the Work’ in Research. PARIP, University of Bristol,UK.

http://www.bris.ac.uk/parip/biggs.htm [05/09/2006].

CAHNMANN-TAYLOR, Melisa; SIEGESMUND, Richard (eds.) (2008) Arts-BasedResearch in Education. Foundations for Practice. New York: Routledge.

COLE, Ardra L.; KNOWLES, J. Gary (2000) Researching Teaching: Exploringprofessional development through reflexive inquiry. New York: Allyn &Bacon.

COLE, Ardra L.; KNOWLES, J. Gary; GLENN, Lorri Neilsen; LUCIANI, Teresa C.(c. 2007) The Art of Visual Inquiry. Halifax, N.S.: Backalong Books and TheCentre for Arts-informed Research.

COLE, Ardra L.; KNOWLES, J. Gary; LUCIANI, Teresa C. (c. 2004) Provoked byArt: Theorizing Arts-informed Research. Halifax, N.S.: Backalong Books and TheCentre for Arts-informed Research.

COLE, Ardra L.; KNOWLES, J. Gary; PROMISLOW, Sara (c. 2008) Creatingscholartistry: imagining the arts-informed theses or dissertation. Halifax:Backalong Books y Centre for Arts-informed Research.

COLLIER, John Jr.; COLLIER, Malcolm (1967) Visual anthropology: Photographyas a research method. New York: Holt, Rinehart and Winston.

CRUICKSHANK, I.; MASON, Rachel (2003) Using photography in art educationresearch: A reflexive inquiry. Journal of Art and Design Education, 22 (1)5–22.

DE LANGE, N.; MITCHELL, C.; STUART, J. (eds.) (2007) Putting People in thePicture: Visual Methodologies for Social Change. Amsterdam: Sense.

DEMOS, T. J. (ed.) (2006) Vitamin Ph. New perspectives in photography. NewYork: Phaidon.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (Eds.) (2000) Handbook of qualitativeresearch. Thousand Oaks, California: Sage.

DEVEREAUX, Leslie; HILLMAN, Roger (1995) Fields of Vision: Essays in FilmStudies, Visual Anthropology, and Photography. Berkeley, CA: University ofCalifornia Press.

DIAMOND, C.; MULLEN, C (eds), (1999): The Postmodern Educator: Arts-basedInquiries and Teacher Development. Toronto: Peter Lang.

EISNER, Elliot W. (1981) On the differences between Scientific and ArtisticApproaches to Qualitative Research. Review of Research in Visual ArtsEducation, 13, 1-9. [Reimpreso en 2003 en Visual Arts Research 29(57) 5-11]

- (1997 a) The promise and perils of alternative forms of data representation.Educational Researcher, 26(6) 4-9.

-- (2001) Concerns and aspirations for qualitative research in the newmillennium. Qualitative research, 1(2) 135-145.

- (2006) Does Arts-Based Research Have a Future? Studies in Art Education:A Journal of Issues and Research in Art Education, 48(1) 9-18.

- (2008 a) Art and knowledge. En J. Gary Knowles y Ardra L. Cole Handbookof the Arts in qualitative research. Londres: Sage. 3-12.

- (2008 b) Persistent tensions in arts-based research. En M.Cahnmann-Taylor y R. Siegesmund (eds.) Arts-Based Research in Education:Foundations for practice. Routledge: New York.

http://www.coe.uga.edu/quig/pdf/Eisner.pdf [15/05/2009].

EISNER, Elliot W.; DAY, M. D. (eds.) (2004) Handbook of Research and Policyin Art Education. Nahwah, New Jersey: National Art Education Association yLawrence Erlbaun.

FOUCAULT, Michael (2009) Las palabras y las cosas: una arqueología de lasciencias humanas. Madrid: Siglo XXI.

GRADY, J. (2008) Visual research at the crossroads. FQS Forum: QualitativeSocial Research, 9: 3, art. 38.

http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1173/2619[05/05/2009].

GRAY, C.; MALINS, J. (2004) Visualizing Research: A Guide to the ResearchProcess in Art and Design. Ashgate: Aldershot.

HAMILTON, Peter (ed.) (2006) Visual Research Methods. London: Sage.

HANNULA, Mika; SUORANTA Juha; VADÉN, Tere (2005) Artistic Research.Theories, Methods, and Practices. Göteborg: Finland och Göteborgs universitet.

HARPER, Douglas (2002) Talking about pictures: a case for photoelicitation. Visual Studies, 17 (1) 13-26. DOI: 10.1080/1472586022013734.

http://www.nyu.edu/classes/bkg/methods/harper.pdf [15/12/2008].

HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, Fernando (2008) La investigación basada en las artes.Propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI, 26,85-118.

HICKMAN, Richard (ed.) (2008) Research in Art & Design Education.Issues and exemplars. Bristol, UK: Intellect.

IRWIN, Rita L. (2004) A/r/tography. AMetonymic Métisaage. En Rita L. Irwin y Alex De Cosson (eds.) A/R/Tography:Rendering Self Through Arts-Based Living Inquiry. Vancouver: PacificEducational. 27-38.

IRWIN, Rita L.; COSSON, A. De (eds.) (2004) A/R/Tography: Rendering SelfThrough Arts-Based Living Inquiry. Vancouver: Pacific Educational.

IRWIN, Rita L.; SPRINGGAY, Stephanie (2008) A/r/tography as practice-basedresearch. En M. Cahnmann-Taylor y R. Siegesmund (eds.) Arts-based research ineducation: Foundations for practice, New York: Routledge. 103-124.

KOBRÉ, Keneth (2000) Photojournalism. Theprofessionals’ approach. Boston: Focal.

LANGER, Susanne (1966) Los problemas del arte : diez conferenciasfilosóficas. Buenos Aires: Infinito.

MARSHALL, J. (2007) Image as insight: Visual images in practice-basedresearch. Studies in Art Education, 49 (1) 23–41.

McNIFF, Shaun (1998) Art-based Research. London: Jessica Kingsley.

- (2008) Arts-based research. En J. Gary Knowles y Ardra L. Cole Handbookof the Arts in qualitative research. Londres: Sage. 29-40.

MILLS, G. (2002) Action research: A guide forthe teacher researcher. Upper Saddle River, N.J.: Merrill Prentice Hall.

MITCHELL, Claudia; ALLNUTT, Susan (2008) Photographs and/as SocialDocumentary. En J. Gary Knowles y Ardra L. Cole Handbook of the Arts inQualitative Research. Thousand Oaks, California: Sage. 251-263.

MITCHELL, W. J. Thomas (1994) Picture Theory. Chicago: University ofChicago.

MORAN, T. (1974) The Photo Essay, Paul Fusco & Will McBride, New York:T.Y. Crowell.

NEILSEN, Lorry.; COLE, Ardra; KONWLES, J.Gary; LUCIANI, T. (Eds.) (2003) Provoked by Art: Theorizing Arts-informedResearch. Toronto: Backalong.

PINK, Sarah (2005) The future of VisualAnthropology: Engaging the Senses. London: Routledge.

- (2007) Doing visual ethnography: Images, media, and representation inresearch. London: Sage.

PRENDERGAST, Monica (2004) Ekphrasis and inquiry: artful writing onarts-based topics in educational research. Universidad de Victoria. USA.

http://64.233.161.104/search?q=cache:XgYfYXNBufkJ:www3.educ.sfu.ca/conferences/ierg2004/uploads/33.doc+%22monica+prendergast%22+ekphrasis&hl=es[03/02/2008].

PROSSER, John (2003): Image-Based Research. A Sourcebook for QualitativeResearchers. London & New York: Routledge y Falmer.

Fontcuberta, J. (2013). El beso de Judas: Fotografía y verdad. España: Editorial Gustavo Gili, SL.

Pe?rez, D. (2004). La certeza vulnerable: Cuerpo y fotografi?a en el siglo XXI. Barcelona: G. Gili.

Ribalta, J. (2004). Efecto real: Debates posmodernos sobre fotografi?a. Barcelona: G. Gili.

Tagg, J., & Lera, A. F. (n.d.). El peso de la representacio?n: Ensayos sobre fotografi?as e historias. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

Vilarin?o, M. (1995). A fotografi?a na arte contempora?nea. A Corun?a: Centro Galego de Artes da Imaxe.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías