Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Deseño, desenvolvemento e avaliación do currículo Código 652G02009
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Pedagoxía e Didáctica
Coordinación
Sanchez Bello, Ana
Correo electrónico
ana.sanchez.bello@udc.es
Profesorado
Lorenzo Castiñeiras, Juan J.
Sanchez Bello, Ana
Torres Santomé, Jurjo
Correo electrónico
j.lorenzo.castineiras@udc.es
ana.sanchez.bello@udc.es
jurjo.torres@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia ten por obxectivo analizar rigurosamente os fundamentos sociais dunha cultura igualitaria que non igualitarista e as acións específicas que pode desenvover a institución escolar para garantir este principio.
O contexto global das nosas sociedades fai que as escolas precisen de instrumentos novedosos para facer fronte a novas demandas sociais e culturais que son precisas analizar, recrear e reificar no ámbito educativo.
As controversias entre redistribución e recoñecemento, formarán o eixo analítico principal cara a reconfigurar o sentido socio-educativo

Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
O curriculum escolar como construción social A1
A2
A3
A8
A10
A19
A28
A29
A34
B1
B2
B6
B17
B18
B19
B20
B21
C5
C6
C7
O Deseño do curriculum escolar: innovación e cambio A9
A11
A12
A13
A16
A17
A18
A22
A40
A48
A61
A64
A65
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
B9
B11
B13
B17
B22
B23
C1
C2
C3
C6
C7
Aplicacións didácticas do curriculum escolar:o alumnado como centro da aprendizaxe A1
A2
A4
A5
A6
A7
A13
A14
A15
A16
A17
A18
A20
A40
A42
A52
A60
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B14
B15
B16
C4
C6
C8
Avaliación e propostas de millora na planificación curricular A9
A16
A17
A18
A63
A64
A65
A66
A68
B1
B14
B15
B16
B17
B18
B19
B20
B24
B25
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
1.O SIGNIFICADO DO CURRICULUM NA ESTRUCTURA SOCIAL 1.1 Xustiza social nun mundo globalizado
1.2 Igualdad vs Igualitarismo
1.3 Niveis de xustiza social
1.4 Re-conceptualización do ensino
1.5 As sementes dun novo humanismo
2. OS DETERMINANTES DOS CURRICULA 2.2. Transformacións sociais e ámbitos de intervención
2.3. Procesos de aprendizaxe e participación democrática
2.3. Profesionalización e democratización
2.4. Pedagoxía crítica e cidadanía
2.5. Socidade e escola na construción dunha cidadanía critica
3. FORMACIÓN DE IDENTIDADES E IGUALDADE 3.1. Experiencias identitarias
3.2. Relacións culturais e diversidade identitaria
3.3. Dimensións educativas na construción da identidade
3.4. Curriculum e diversidade cultural
3.5. Escola e pluralismo cultural
4. O DESEÑO CURRICULAR. MÉTODOS, ESTRATEXIAS E MEDIOS DE ENSINO E APRENDIZAXE NO PROCESO DE ELABORACIÓN 4.1. Conflictos en torno ao deseño curricular
4.2. Propostas diversas no deseño do curriculo
4.3. Políticas escolares en torno ao deseño curricular
4.4. A importacia de prever a acción educativa
4.5. modelos de planificación curricular
5. AS TAREFAS DE APRENDER E ENSINAR E DE AVALIACIÓN 5.1. O papel do curriculum oculto
5.2. Niveis de análise e avaliación curricular
5.3. Novos espazos para aprender
5.4. Modelos escolares para a aprendizaxe innovadora
5.5. A investigación como método

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Seminario A1 A3 A7 A9 A19 A20 A22 A28 A29 A34 A48 A63 A64 A68 B1 B3 B7 B8 B12 B15 B16 B18 B19 B20 B25 C2 C4 C6 C7 C8 42 0 42
Análise de fontes documentais A5 A8 A10 A11 A15 A17 A18 B11 B13 B17 B21 B23 C5 0 35 35
Proba de ensaio A2 A4 A6 A12 A14 A16 A40 A42 A52 A60 A61 A65 B2 B9 B10 B14 B22 B24 C1 C3 2 0 2
Eventos científicos e/ou divulgativos A13 A66 0 10 10
Proba oral A5 A8 A10 A11 A15 A17 A18 B11 B13 B17 B21 B23 C4 C6 0 16 16
Portafolios do alumno B4 B5 B6 0 43 43
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Seminario Técnica de traballo en grupo que ten como finalidade o estudo intensivo dun tema. Caracterízase pola discusión, a participación, a elaboración de documentos e as conclusións ás que teñen que chegar todos os compoñentes do seminario
Análise de fontes documentais Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. Pódese empregar como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico
Proba de ensaio que se proporcione a resposta esperada, combinada coa capacidade de razoamento (argumentar, relacionar, etc.), creatividade e espírito crítico. Utilízase para a avaliación diagnóstica, formativa e sumativa. Permite medir as habilidades que non poden avaliarse con probas obxectivas como a capacidade de crítica, de síntese, de comparación, de redacción e de orixinalidade do estudante; polo que implica un estudo amplo e profundo dos contidos, sen perder de vista o conxunto das ideas e as súas relacións.
Eventos científicos e/ou divulgativos Actividades realizadas polo alumnado que implican a asistencia e/ou participación en eventos científicos e/ou divulgativos (congresos, xornadas, simposios, cursos, seminarios, conferencias, exposicións, etc.) co obxectivo de profundar no coñecemento de temas de estudo relacionados coa materia. Estas actividades proporcionan ao alumnado coñecementos e experiencias actuais que incorporan as últimas novidades referentes a un determinado ámbito de estudo.
Proba oral Actividade realizada polo alumnado no que se demostrará que os coñecementos adquiridos na materia poden ser aplicados no seu ámbito profesional. A reflexión sobre os contidos e a relación entre diferentes coñecementos serán os aspectos más destacados a desenvolver.
Portafolios do alumno É unha carpeta ou arquivador ordenado por seccións, debidamente identificadas ou etiquetadas, que contén os rexistros ou materiais produto das actividades de aprendizaxe realizadas polo alumno nun período de tempo, cos comentarios e cualificacións asignadas polo profesor, o que lle permite visualizar o progreso do alumno. O portafolios ou carpeta inclúe todo o que fai o alumno, como: apuntes ou notas de clases, traballos de investigación, guías de traballo e o seu desenvolvemento, comentarios de notas, resumes, probas escritas, autoavaliacións, tarefas desenvolvidas, comentarios de progreso do alumno realizado polo profesor, etc.

Atención personalizada
Metodoloxías
Seminario
Portafolios do alumno
Descrición
A atención personalizada ao alumnado estará garantida en todo momento. As cuestións aclaratorias sobre a materia, as dúbidas persoais, as ampliacións de contido así como unha reflexión máis pormenorizada da materia serán atendidas en horario de titoría que se entregará ao alumnado o primeiro día do seminario
A atención ao alumnado con dispensa académica desenvolverase previa cita coa docente onde se desenvolverán titorías de aclaración dos contidos que serán materia de exame e/ou traballo individual

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba de ensaio A2 A4 A6 A12 A14 A16 A40 A42 A52 A60 A61 A65 B2 B9 B10 B14 B22 B24 C1 C3 O proceso de avaliación explicarase pormenorizadamente ao alumnado o primeiro día do seminario, tendo en conta as particularidades, intereses e dilemas individuais 70
Proba oral A5 A8 A10 A11 A15 A17 A18 B11 B13 B17 B21 B23 C4 C6 O proceso de avaliación está relacionada coa elaboración de un traballo elaborado polo alumnado que deberá ser exposto de maneira oral. Explicarase pormenorizadamente ao alumnado o primeiro día do seminario, tendo en conta as particularidades, intereses e dilemas individuais 30
 
Observacións avaliación

A avaliación constará de duas probas:

 a) Exposición oral do traballo elaborado polo alumnado nas clases interactivas (30%).
  b) Un exame escrito sobre os contidos da materia (70%). 
 Para ter apto na materia é imprescindible ter aprobadas as duas probas a
avaliar  

avaliación de dispensa académica:

a) exame sobre os contidos da materia (75%)
b) Traballo dunha obra académica que será ofertada pola profesora (25%) 

Fontes de información
Bibliografía básica


BENHABIB, Seyla. Las reivindicaciones de la cultura. Igualdad y diversidad en la era global. Madrid. Katz

FRASER, Nancy and HONNETH, Axel. (2206). ¿Redistribución o Reconocimiento?. Madrid. Morata.

FRASER, Nancy (2008). Escalas de justicia. Barcelona. Herder

GIMENO SACRISTÁN, José. ( educar y convivir en la cultura global. Madrid. Morata

GUTMANN, Amy. (2008). La identidad en democracia. Madrid. Katz

NUSSBAUM, Martha. (2005). El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Barcelona. Paidós

Bibliografía complementaria

Gee, J.P. (2005): La ideología en los discursos. Madrid, Morata.

Gimeno Sacristán, J. (1997): El curriculum: una reflexión sobre la práctica. Madrid, Morata (7ª ed.).

Gimeno Sacristán, J. e Pérez Gómez, Á.I. (Comps.) (1997): Comprender y transformar la enseñanza (6ª ed.). Madrid, Morata.

Giroux, H.A. (1988): Los profesores como intelectuales: hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona/Madrid, Paidós/MEC.

Guttman (Gutmann), A. (2001): La educación democrática: una teoría política de la educación. Barcelona, Paidós.

Hargreaves, A. (1996): Profesorado, cultura y postmodernidad (cambian los tiempos, cambia el profesorado). Madrid, Morata.

Hargreaves, A. (2003): Enseñar en la sociedad del conocimiento. Barcelona, Octaedro.

Stenhouse, L. (2003): Investigación y desarrollo del curriculum (5ª ed.). Madrid, Morata

Torres Santomé, J. (2001): Educación en tiempos de neoliberalismo. Madrid, Morata.

Torres Santomé, J. (2005): El curriculum oculto (8ª ed.). Madrid, Morata.

Torres Santomé, J. (2006): La desmotivación del profesorado. Madrid, Morata.

Torres Santomé, J. (2006): Globalización e interdisciplinariedad: el curriculum integrado (5ª Ed.). Madrid, Morata.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Problemas sociais, xustiza xuvenil e educación/652439027

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías