Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Terapia ocupacional, diversidade funcional e calidade de vida Código 653G01413
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Cuarto Optativa 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias Biomédicas, Medicina e Fisioterapia
Ciencias da Saúde
Fisioterapia, Medicina e Ciencias Biomédicas
Coordinación
Canosa Domínguez, Nereida María
Correo electrónico
nereida.canosa@udc.es
Profesorado
Canosa Domínguez, Nereida María
Meijide Failde, Rosa
Santos del Riego, Sergio Eduardo
Correo electrónico
nereida.canosa@udc.es
rosa.meijide.failde@udc.es
sergio.santos.delriego@udc.es
Web
Descrición xeral Esta asignatura pretende el desarrollo de competencias que permitan al alumnado comprender y aplicar los conocimientos relacionados con todos aquellos aspectos de la Terapia Ocupacional que por sus características especiales, no se han incluido en las asignaturas específicas de Terapia Ocupacional, tales como son la diversidad funcional, la calidad de vida, las políticas de calidad asistencial y universitaria en Ciencias de la Salud, y otros temas de innovación e interés en Terapia Ocupacional.
Se pretende que esta asignatura tenga cierto grado de variabilidad temática (1 créditos ECTS) a efectos de abordar temas de actualidad vigente y proyección futura de interés para Terapia Ocupacional en particular y para la sociedad en general.

Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Desenvolver un sistema de valores que manteña a filosofía profesional. A1
A3
A12
A13
A15
A16
A17
A20
A23
A29
A31
B2
B3
B5
B7
B9
B11
B13
B15
B18
B19
B23
B24
B25
B26
B27
B28
B29
B31
B33
B35
B36
B37
C4
C6
C7
C8
Desenvolver unha base teórica e unha base de coñecemento ligado á profesión. A1
A3
A12
A13
A15
A16
A17
A20
A23
A29
A31
B1
B2
B3
B5
B6
B7
B9
B12
B13
B15
B18
B19
B23
B24
B25
B26
B27
B28
B29
B31
B32
B33
B35
B36
B37
C4
C6
C7
C8
Desenvolver habilidades practicas e aplicar os coñecementos de temas xerais e específicos de interese actual e proxección de futuro a efectos de ligalos á profesión. A1
A3
A6
A12
A13
A16
A17
A20
A23
A34
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B11
B13
B14
B15
B16
B18
B19
B23
B24
B25
B26
B27
B28
B29
B30
B31
B32
B33
B35
B36
B37
C4
C6
C7
C8
Capacidade para educar, facilitar, apoiar e animar o funcionamento ocupacional, o benestar e o confort das poboacións, comunidades, grupos e individuos cuxas vidas están afectadas ou teñan risco de estalo, pola limitación no funcionamento, sufrimento e enfermidade. A1
A5
A6
A9
A10
A15
Coñecer e ser capaz de aceptar a responsabilidade da súa propia aprendizaxe e desenvolvemento profesional continuado, utilizando a avaliación como medio para reflectir e mellorar a súa actuación e actualizar a calidade dos servizos prestados. A21
A33
A34
A35
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B21
B22
B23
B24
B25
B26
B27
B28
B34
B35
B36
B37
C4
C5
C7
Capacidade de demostrar e manter que a actuación profesional axústase a estándares de calidade e que a práctica está baseada na evidencia. A21
A33
A34
A35
B36
C4
C5
C6
C7
C8
Capacidade para permitir que os pacientes/usuarios e os seus coidadores expresen as súas preocupacións e intereses e que se poida responder adecuadamente ás súas necesidades. A4
A6
A7
A8
A22
A24
Capacidade para traballar e comunicarse en colaboración e de forma efectiva con todo o persoal para priorizar e xestionar o tempo eficientemente mentres se alcanzan os estándares de calidade. A31
A32
A33
A34
A35
C4
C5
C6
C7
C8
Capacidade para levar a cabo avaliacións de calidade da xestión de todos os ámbitos laborais do profesional de Terapia Ocupacional. A31
A32
A33
A34
A35
B36
C5
C6
C7
C8
Capacidade para utilizar os recursos sociosanitarios e económicos eficientemente. A31
A32
A33
A34
A35
B7
B11
B24
B29
B34
B36
C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1.- Entornos Saudables e Sostibles para o benestar e a calidade da vida dos cidadáns. Sostibilidade versus Sustentabilidade. Calidade. Diversidade. Saúde, Promoción de Saúde, Alfabetización de Saúde, Sustentabilidade versus Sostenibilidade, Dereitos Humanos, Rede Iberoamericana de Universidades Saudables, Rede Española de Universidades Saudables, e outros.
Calidade.
Diversidade.
Tema 2.- Hábitos, rutinas e estilos de vida saudables. Alimentación Saudable.
Ejercicio Físico, Actividade Física e Deporte.
Benestar psicolóxico.
Determinantes sociais de saúde.
Tema 3.- Entrevista e Currículum Vitae.

Currículum Vitae.
Entrevista persoal.
Tema 4.- Comunicación verbal e no verbal das persoas nas rutinas cotiás e no eido profesional. Elementos de la comunicación.
Comunicación no verbal.
Comuniación no eido profesional.
Tema 5.- Multiculturalidade: Igualdade, diversidade, cultura. Igualdade: Concepto.
Igualdade versus desigualdade.
Historia da desigualdade.
Multiculturalidade: Diversidade e Inclusión.
Tema 6.- Políticas de igualdade.
Igualdade de xénero.
Violencia de xénero.
Saúde e xénero.
Discapacidade.
Tema 7.- Política, Relixión e Dereitos Humanos. Pensamento ideolóxico.
Influencia das políticas e relixións na cotidianeidade.
Dereitos Humanos.
Tema 8.- Sexualidade desde Terapia Ocupacional. Dimensións da sexualidade.
Análise desde Terapia Ocupacional.
Situacións "especiais": consideracións.
Tema 9.- A auga como entorno terapéutico. A auga como entorno terapéutico. Conceptos, evolución histórica e situación actual.
Tipos de centros e usos.
Valor terapéutico da auga.
Características do entorno acuático e as actividades na auga: factores físicos, psíquicos, sensorio-afectivos, sociais e ocupacionais.
O entorno acuático na idade infantil.
A agua como elemento facilitador do desenvolvemento. Utilización do medio acuático na atención temprana.
Usos da agua e a actividade acuática na idade adulta e vellez.
Usos en diversas condicións de saúde e indicacións terapéuticas.
Entorno acuático e traballo en equipo.
Tema 10 y ss.- Adquisición doutras competencias relacionadas cos contidos de actualidade e proxección futura, de exclusivo interés para estudantes de Terapia Ocupacional, que preferiblemente no fosen impartidos no Título e que poden substituir aos presentados neste programa a criterio de cada profesor. Variables en función da actualidade

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais B12 1.5 0 1.5
Sesión maxistral A1 A3 A6 A9 A29 B32 C6 42 0 42
Traballos tutelados A1 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A12 A13 A15 A16 A17 A20 A21 A22 A23 A24 A31 A32 A33 A35 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B17 B18 B19 B21 B22 B23 B24 B25 B26 B27 B28 B29 B30 B34 B35 B36 B37 0.5 80 80.5
Aprendizaxe servizo A1 A6 A12 A23 B5 B6 B7 B17 C4 0 20 20
Eventos científicos e/ou divulgativos A29 A34 B31 B33 C4 C5 C6 C7 C8 3 0 3
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Actividades que levan a cabo antes de iniciar calquera proceso de ensino-aprendizaxe a fin de coñecer as competencias, intereses e/ou motivacións que posúe o alumnado para o logro dos obxectivos que se queren alcanzar, vinculados a un programa formativo. Con ela preténdese obter información relevante que permita articular a docencia para favorecer aprendizaxes eficaces e significativas, que partan dos saberes previos do alumnado.

Permite adquirir competencias de inicio e adaptación referir a esta materia.
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como ¨"conferencia", "método expositivo" ou "lección maxistral". Esta última modalidade adóitase reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.

Permite adquirir as competencias específicas apuntadas nesta materia.
Traballos tutelados Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente á aprendizaxe de "como facer as cousas". Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Aprendizaxe servizo Actividad que integra el servicio a la comunidad con el aprendizaje de contenido y la adquisición de competencias a partir de la práctica reflexiva. La principal diferencia con el voluntariado reside en que los proyectos de ApS dan respuesta siempre a resultados de aprendizaje asociados a una materia del currículo académico con el
objetivo de conseguir determinadas competencias propias de la titulación en la que se enmarca esa materia.
Permite adquirir las competencias específicas reverenciadas en esta materia.
Eventos científicos e/ou divulgativos Actividades realizadas polo alumnado que implican a asistencia e/ou participación en eventos científicos e/ou divulgativos (congresos, xornadas, simposios, cursos, seminarios, conferencias, exposicións, etc.) co obxectivo de profundar no coñecemento de temas de estudo relacionados coa materia. Estas actividades proporcionan ao alumnado coñecementos e experiencias actuais que incorporan as últimas novidades referentes a un determinado ámbito de estudo.

Permiten adquirir as competencias específicas apuntadas nesta materia.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
A atención personalizada e tituorías estableceranse co profesor/a da materia, nun horario axeitado para o docente/alumnos.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Sesión maxistral A1 A3 A6 A9 A29 B32 C6 Asistencia, como mínimo, a un 80% de las clases.
Se pasará lista.
50
Traballos tutelados A1 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A12 A13 A15 A16 A17 A20 A21 A22 A23 A24 A31 A32 A33 A35 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B17 B18 B19 B21 B22 B23 B24 B25 B26 B27 B28 B29 B30 B34 B35 B36 B37 Trabajo en word y ppt, con presentación, evaluación de cinco puntos restantes. 50
 
Observacións avaliación

OBSERVACIÓNS ECOLÓXICAS:

Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir o obxectivo estratéxico do Plan Green Campus FCS, os traballos documentais que se realicen nesta materia:

a.- Mayoritariamente solicitaranse en formato virtual e soporte informático.

b.- De realizarse en papel:

 - Non se utilizarán plásticos. 

 - Realizaranse impresións a dobre cara. 

 - Empregarase papel reciclado. 

 - Evitarase a realización de borradores.

AVALIACIÓN DA MATERIA.

Os aspectos e criterios que se terán en consideración ao avaliar as actividades que se farán contorna á devandita metodoloxía son a asistencia, participación e compromiso individual e grupal, con coherencia dos contidos abordados e adquisición de competencias referidas para esta materia.  

En concreto:

- Asistencia, mínimo do 80%. Cumprindo esta porcentaxe obtense un cinco.

- Traballo en word e ppt, con presentación, avaliación de cinco puntos restantes (obrigatorio).

O sistema de cualificacións expresarase mediante cualificación numérica de acordo co establecido no art. 5 do Real Decreto 1125/2003 de 5 de setembro (BOE 18 de setembro), polo que se establece o sistema europeo de créditos e o sistema de cualificacións nas titulacións universitarias de carácter oficial e validez en todo o territorio nacional. Sistema de cualificacións: 0-4.9=Suspenso 5-6.9=Aprobado 7-8.9=Notable 9-10=Sobresaliente 9-10 Matrícula de Honra (Graciable)


Fontes de información
Bibliografía básica Javier Güeita Rodríguez, María Alonso Fraile (2015). Terapia acuática: Abordajes desde la fisioterapia y Terapia ocupacional. Madrid: Elsevier

- SANTOS DEL RIEGO, S.: "Calidad y Convergencia Europea en Terapia Ocupacional", Editorial Internacional de Terapia Ocupacional, Universidad de A Coruña, 2005.

-VUORI H.V. (1.996) “El control de calidad de los Sistemas Sanitarios. Concepto y Metodología. Masson. Barcelona.

-ALICIA ALLES, M.: Dirección estratégica de recursos humanos. Gestión por competencias. Edit. Granica. Buenos Aires-Barcelona, 2000

-ALFONSO SÁNCHEZ, J.L.: Servicios de salud: técnicas avanzadas de marketing y planificación sanitaria. Doyma. Barcelona, 1991.

-ALVAREZ, C.: Administración sanitaria y sistemas de salud.

-ARANAZ, JMª.; VITALLER, J.: La Calidad: Un objetivo de la asistencia, una necesidad de la gestión sanitaria. Escuela Valenciana Estudios de Salud. Generalitat Valenciana. Valencia, 2001.

-BADIA, X. SALAMERO, M. ALONSO, J. La medida de la salud. Edimac, 2002. Barcelona.

-CUESTA, A. et al.: "LA CALIDAD DE LA ASISTENCIA HOSPITALARIA". Editorial Doyma. Barcelona, 1986.

-JIMENEZ VILLA, J.: Programación y protocolización sanitaria. Doyma, Barcelona, 1990.

-MUIR GRAY, J.A.: Atención Sanitaria basada en la evidencia. ADS Printing, S.A. Madrid, 1997.

- Modelo EFQM

- Modelos ISO

- Turner A, Foster M, Johnson S E. Terapia Ocupacional y Disfunción Física: Principios, Técnicas y Práctica. Elsevier España: Madrid, 2003

- Miranda Mayordomo JL. Rehabilitación Médica. Aula Médica: Madrid, 2004

- Manual SERMEF de Rehabilitación y Medicina Física, 2005.

- De Lisa J, Gans B, Currie D. Rehabilitation Medicine. Principles and Practice. Lippincott: Filadelfia, 1993

Abreu, B.C. y Toglia, J.R (1987).

Cognitive rehabilitation: A model for occupational therapy. En American Journal of Occupational Therapy, 41, 439-448.

Andamo, E. M.(ed.) (1984). Guide to program evaluation for physical therapy and occupational therapy services. Haworth Press.

Asociación Psiquiátrica Americana (A.P.A.) (1994): Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (DSM-IV). Barcelona: Massón

Banyard, P., Cassells, A., Green, P., Hartiand, J., Hayes, N., Reddy, P. (1995). Introducción a los procesos cognitivos. Barcelona: Ariel.

Benedet, M. J. (1992). El Déficit Cognitivo en la Deficiencia Mental. Madrid. Pirámide.

Bobath, Karel. "Bases neurofisiológica para el tratamiento de la parálisis cerebral".

Bobath-Kong "Transtornos cerebromotores en el niño. Buenos Aires. Medica-Panamericana 1982

Breines, E.B. Occupational Therapy. Activities from clay to computers. Theory and Practice. EA. Davis Company. Filadelfia

Bucher, H. (1976): Trastornos psicomotores en el niño: Práctica de la reeducación psicomotriz. Barcelona: Mason. , Baum, C. Occupational therapy: overcoming human performance deficits. Thorafore, NJ.: SLACK Incorportate.

Christiansen, Ch., Baum, C. Occupational therapy : overcoming human perfomance. Thorofare : Slack.

Cormier, W., Cormier L. (1994): Estrategias de entrevista para terapeutas. Bilbao: Desclée de Brouwer

Defontaine, J. (1978): Manual de reeducación psicomotriz. Primer año. Barcelona: Editorial Médica y Técnica.

Defontaine, J. (1978): Manual de reeducación psicomotriz. Segundo año. Barcelona: Editorial Médica y Técnica.

Defontaine, J. (1978): Manual de reeducación psicomotriz. Tercer año. Barcelona: Editorial Médica y Técnica.

Durante, P., et. al.: Terapia ocupacional en salud mental: principios y práctica. Masson. 1ª ed. 1998

Gil, F., García Saíz, M. (1993). Habilidades sociales: teoría, investigación y aplicaciones. Madrid. Síntesis.

Gómez Tolón. J. "Fundamentos Metodológicos de la Terapia Ocupacional". 1ª Ed. Editorial Mira. Zaragoza. 1997.

Grieve, J. (1994). Neuropsicología para terapeutas ocupacionales. Buenos Aires: Panamericana.

Hagedorn, R. "Occupational Therapy- Foundations for Practice. Models, frames of reference and core skills". 1ª Reimp. Editorial Churchill Livingstone. New York. 1993.

Hopkins, H. L., y Smith, H. D. Willard & Spackman: Terapia Ocupacional. Panamericana. 1998.

Hopkins, H.L.; Smith, H.D. Willard and Spackmans Occupational Therapy. J.B. Lippincott Company. Filadelfia

Hopkins. H.L., Smith, H.D. "Terapia Ocupacional", 8ª Edición. Editorial Médica Panamericana Madrid, 1998

Leonardelli, C. A. (1988): The Milwake evaluation of dayly living skills. Thorofare. Slack Inc.

Liberman, R. (1993): Rehabilitación integral del enfermo mental crónico. Barcelona: Martínez Roca.

Lorenzo, P. et al. (1998): Drogodependencias : farmacología, patología, psicología, legislación. Madrid : Panamericana

MacDonald, E.M. (1979). Terapia ocupacional en rehabilitación. Barcelona: Ed. Salvat.

Morse, RA. y Morse, A.R. (1988). Functional living skills: Promoting the interaction between neuropsychology and occupational therapy. Journal Head Trauma Rehabilitation, 3, (1), 33-44.

Pedretti, L.W., Zoltan, B. "Occupational Therapy. practice skillis for Physical Dysfunction". 3a Ed Editorial C. V. Mosby. 1990.

Pratt, P. N., y Allen, A. S.: Occupational therapy for children. C.V. Mosby Co. 1989.

Ramos, J. A. (1993): Neurobiología de la Drogadicción. Eudema. Madrid

Reed, K. "Models of Practice in Occupational Therapy". Editorial Williams and Wilkins. 1984.

Reed, K. L., Sanderson, S.N. "Concepts of Occupational Therapy". 3a ed. Editorial Williams and Wilkins. 1992.

Revista Materia Prima. Primera Revista Independiente de Terapia Ocupacional en Argentina.Andrea Monzón editora. G. L. Mansilla 2665 Buenos Aires Argentina (1425)

Ruiz, M.A. y Villalobos, A. (1994): Habilidades terapéuticas. Fundación Universidad-Empresa

Sánchez, L. (1996) Manual de técnicas Grupales de comunicación y Creatividad para terapeutas ocupacionales. APETO: Madrid

Baum, C. (eds.) Occupational therapy overcoming human performance deficits. Thorafore, N.J.: SLACK. pp.664-688

Trombly, C.A. (1990). Occupational therapy for phisical dysfuntion. (4th. ed.). Baltimore. Williams & Wilkins.

Turner, A.; Foster, M.; Johnson, S.E. Occupational Therapy and Physical Dysfunction: Principies, skills and Practice. Churchill Livingstone. 1992

Willson, M. (1987) Occupational therapy in long-term psychiatry. 2ª ed. Edimburgh, Churchill-Livingstone.

Wood, R. L., Fussey, 1. (1994). Cognitive rehabilitation in perspective. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Publishers.

Bibliografía complementaria (). .

Blesedell. C y otros. 2005. Terapia ocupacional 10ª ed. Buenos Aires. Madrid : Médica Panamericana

Cormier, W., Cormier L. 1994: Estrategias de entrevista para terapeutas. Bilbao. Desclée de Brouwer

Durante, P., Pedro, P. 1998. Terapia ocupacional en geriatría: principios y práctica. Masson. 1ª ed.

Durante, P., et. al. 1998. Terapia ocupacional en salud mental: principios y práctica. Masson. 1ª ed.

Gómez Tolón. J. 1997. "Fundamentos Metodológicos de la Terapia Ocupacional". 1ª Ed. Editorial Mira. Zaragoza..

Hopkins. H.L., Smith, H.D. 2006. "Terapia Ocupacional", 9ª Edición. Editorial Médica Panamericana Madrid,

Hussey S. y otros. 2007.Introduction to occupational therapy. St. Louis Missouri: Mosby Elsevier.

Kielhofner G. 2006. Fundamentos conceptuales de la terapia ocupacional. 3ª ed. Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana.

MacDonald, E.M. 1979. Terapia ocupacional en rehabilitación. Barcelona: Ed. Salvat.

Romero A. Moruno P. 2003. Terapia ocupacional. Teoría y Técnicas. Madrid. Masson.

Romero A. Moruno P. 2005. Actividades de la Vida Diaria. Madrid. Masson.

Reed, K. 1992. "Models of Practice in Occupational Therapy". 3a ed. Editorial Williams and Wilkins.

Turner, A.; Foster, M.; Johnson, S.E. 1992 Occupational Therapy and Physical Dysfunction: Principies, skills and Practice. Churchill Livingstone.

Otras citas bibliográficas a añadir bibliografía según temas de actualidad y vigencia, con proyección futura y de interés para Terapia Ocupacional.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

1.- Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sostible e cumprir cos obxectivos estratéxicos 1 e 2 do "III Plan de Acción do Programa Green Campus FCS (2018-2020)", os traballos documentais que se realicen nesta materia:

a.- Na súa maioría se solicitarán en formato virtual e soporte informático.

b.- De realizarse en papel:Non se empregarán plásticos.
- Realizaranse impresións a dobre cara.
- Empregarase papel reciclado.
- Evitarase a impresión de borradores.

2.- O profesor responsable resérvase a posibilidade de realizar algún cambio na avaliación ou outros aspectos que serán notificados aos estudantes coa suficiente antelación.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías