Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Patrimonio Bibliográfico Documental e Arquivística Código 710521003
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 6
Idioma
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Ruiz Astiz, Javier
Correo electrónico
j.ruiz.astiz@udc.es
Profesorado
Ruiz Astiz, Javier
Correo electrónico
j.ruiz.astiz@udc.es
Web
Descrición xeral A materia pretender introducir no ámbito do Patrimonio Bibliográfico-Documental: conceptos, problemas, perspectivas de futuro e fontes de información.

Asimesmo, esta disciplina busca introducir a os/as alumnos/as nos procesos e técnicas da Arquivística de especial relevancia dentro do ámbito da Documentación como disciplina científica. Profundiza e amplía os coñecementos adquiridos nas asignaturas de Arquivística do grado e se centra nos seguintes elementos:
a) Os conceptos e formulacións teóricas centrales no estudo da arquivística.
b) Estudo do marco de normalización internacional.
c) Se busca a aplicación práctica do estudiado no marco conceptual e metodolóxico técnico.

Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Achegar as alumnas/os ao Patrimonio Bibliográfico-Documental mediante a análise dos seus conceptos, desenrolo, perspectivas e coñecemento das fontes información de mais relevo. AP1
AP2
AP6
AP7
BP1
BP7
CP10
Mostrar a importancia do patrimonio inmaterial para a construcción do Patrimonio bibliográfico Documental, asi como que este se atopa inmerso dentro do sistema socioeconómico. AP3
AP12
AP13
AP15
BP8
BP9
CP3
CP10
Visibilizar o Patrimonio Bibliográfico Documental xerado por galegas/os no interior e exterior da Península e a contribución destas/os para a construcción do noso patrimonio documental e do de países extranxeiros. BP10
CP8
CP9
CP10
Introducir ás/os discentes nos procesos e técnicas da Arquivística, aplicabeis dentro do ámbito do patrimonio, como poda ser a conservación. E tamén profundizar nos seus coñecementos sobre Arquivística, centrándose en: a) Os conceptos e formulacións teóricas centrais do seu estudo. b) O estudo do marco de normalización internacional. c) As aplicacións prácticas do estudiado no marco conceptual e metodolóxico técnico. AP3
AP8
BP3
BP5
BP6
BP8
BP9
BP12
CP5
CP7
CP10

Contidos
Temas Subtemas
MÓDULO 1. PATRIMONIO BIBLIOGRÁFICO-DOCUMENTAL

Tema 1. O Patrimonio bibliográfico-documental: Concepto, marco lexislativo e principais fontes de información.

Tema 2.Conservación, difusión e uso do o Patrimonio Bibliográfico Documental.

Tema 3. 3. Galiza: O Patrimonio documental e a edición galega dentro do estado español e en America. 1930-1980
MÓDULO 2. ARQUIVÍSTICA Tema 4. Patrimonio arquivístico: conceptoe lexislación.
Tema 5. Localización e descripción do patrimonio documental dos arquivos
Tema 6. Conservación e promoción do patrimonio arquívístico.


Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Traballos tutelados A1 A2 A3 A6 A7 B9 B12 C3 C5 C7 5 50 55
Sesión maxistral A1 A2 B6 B7 B8 B12 25 0 25
Proba obxectiva A8 A12 A13 A15 B5 B10 C8 C9 4 40 44
Lecturas B1 B3 C10 0 22 22
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Traballos tutelados Estarán orientados á aplicación dos conceptos e técnicas da materia de forma autónoma por parte do alumnado, contando sempre coa atención personalizada e seguimento da docente. Desenvolveranse traballos de acordo ás pautas establecidas, e entregaranse na data fixada.
Sesión maxistral Exposición de contidos teóricos, desenvolvemento de procedementos, visualización de exemplos e resolución de dúbidas por parte da profesora.
Proba obxectiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. Constitúe un instrumento de medida, elaborado rigorosamente, que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, intelixencia, etc. É de aplicación tanto para a avaliación diagnóstica, formativa como sumativa.
Lecturas Inclúese baixo este epígrafe o resumo e comentario de lecturas, vídeos, conferencias, exposicións, etc. Trátase de actividades que permiten profundar nos contidos traballados.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Este tipo de atención terá especial peso nos traballos tutelados, para os cales a docente irá marcando as pautas a seguir en cada caso, podendo propor as variacións ou modificacións necesarias.

Con carácter xeral, e en todas as metodoloxías aplicadas, utilizaranse as tutorías presenciais, o correo electrónico e a plataforma informática da UDC.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Lecturas B1 B3 C10 Lecturas dun mínimo de tres artigos ou varios capítulos de libros dos que haberá que realizar o resumo, unha analise e un comentario 40
Proba obxectiva A8 A12 A13 A15 B5 B10 C8 C9 Preguntas breves e desenrolo dos contidos impartidos
50
Traballos tutelados A1 A2 A3 A6 A7 B9 B12 C3 C5 C7 Traballo individual de busca de fontes de información sobre o parimonio audiovisual. As súas características serán explicadas pola profesora. . 10
 
Observacións avaliación

É imprescindible aprobar a proba obxectiva para superar esta materia. O
traballo individual e as lecturas so sumarán á proba obxectiva se esta
está aprobada. Ademáis para superar esta materia é necesario ter aprobadas cada unha das partes impartidas por cada unha das profesoras.

No caso de non ter aprobada a materia mediante avaliación continua e o
exame/proba, o/a alumno/a fará a/as correspondente/s proba/s
obxectiva/as  que está/n fixada/s no calendario oficial de exames
aprobado e publicado pola facultade de Humanidades e Documentación

Aqueles/as alumnos /as que teñan algún tipo de excepcionalidade para vir a clase legalmente concedida, que falen co/a pofesor/a á comezos de curso para establecer as titorías e os sistemas de avaliación correspondentes


Fontes de información
Bibliografía básica Heredia Herrera, Antonia (2016). "A fotografia e os arquivos". Revista Foto e Documento, nº 2
López Gómez, P (2005). "Fuentes para la historia local en el Archivo del Reino de Galicia: la administración y los ayuntamientos gallegos. Anuario Brigantino, 28: 277-302.
López Gómez, P. (2002). "La evaluación de los estudios de Archivística en el último cuarto de siglo". . Documentación de las Ciencias de la Información, 25:129-146.
Latorre, R. (2004). "La ISAD (G) y la gestión documental". En: La descripción multinivel en los archivos municipales. . Madrid: Consejería de Cultura y Deportes
Barbadillo, J. (2014). Apuntes sobre ISAD(G) y la descripción archivística normalizada. Gran Canaria: Anroart
Vives, Josep (coord.) (2009). Digitalización del patrimonio: archivos, bibliotecas y museos en la red. Barcelona: UOC
Marsá Vila, María (1999). El fondo antiguo en la biblioteca. Gijón: Trea
Bello Urgellès, Carmen; Borrell Crehuet, Àngels (2002). El patrimonio bibliográfico y documental: claves para su conservación preventiva. Gijón: Trea
Molina Puche, Sebastian, Llonch Molina, Nayra, Martínez Gil Tania (eds). (2017). Identidad Cultural, Ciudadanía y Patrimonio. Oviedo: Ed. Trea
Tugores, Francesca; Planas, Rosa (2006). Inntroducción al patrimonio cultural. Gijón: Trea
Bonal, J. L (2001). La descripción archivística normalizada: origen, fundamentos, principios y técnicas. Gijón: Trea
Cruz Mundet, J. R. (2010). Manual de Archivística. Madrid: Fundación Germán Sánchez-Ruipérez
Cruz Mundet, J. R. (2010). Manual de Archivística. Madrid: Fundación Germán Sánchez-Ruipérez
Núñez, E. (2009). Organización y gestión de archivos. Gijón: Trea
Prieto Gutiérrez, Juan José (2013). Plan de seguridad en bibliotecas: la protección del patrimonio documental. Gijón: Trea
Bibliografía complementaria (). Anales de Documentación. http://revistas.um.es/analesdoc/index
(). BiD. http://www.ub.es/biblio/bid/
(). Boletín de la ANABAD. ANABAD
(). El Profesional de la Información. http://www.elprofesionaldelainformacion.com/
(). Pecia Complutense. http://www.ucm.es/BUCM/pecia/
(). Revista Española de Documentación Científica. http://redc.revistas.csic.es/index.php/redc
(). Revista General de Información y Documentación. Universidad Complutense

Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Arquivos Municipais e Historia Local/710521024
Organización e Xestión de Arquivos Históricos e Bibliotecas Patrimoniais/710521022
Arquivos, Bibliotecas e Novas Tecnoloxías/710521021
Políticas Culturales e Lexislación/710521012
Patrimonio e Documentación Audiovisual/710521029
Proxectos de Dixitalización/710521026
Historia dos Arquivos e as Bibliotecas/710521020
Marketing Cultural e da Información/710521013

Observacións

Os/as estudiantes que non podan asistir con regaluridade ás aulas deben contactar con as docentes na primeira semana lectiva.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías