Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) Organización e Xestión de Arquivos Históricos e Bibliotecas Patrimoniales Código 710521022
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Varela Orol, Concepción
Correo electrónico
concepcion.varela@udc.es
Profesorado
Ameneiros Rodríguez, María Rocío
Varela Orol, Concepción
Correo electrónico
rocio.ameneiros@udc.es
concepcion.varela@udc.es
Web
Descrición xeral A materia dá a coñecer os principios fundamentais de xestión e tratamento do patrimonio bibliográfico e documental. Desenvolve un panorama xeral da formación e tipos de bibliotecas patrimoniais, a xestión do desenvolvemento específico destas coleccións nas bibliotecas, así como aspectos da súa organización e posta en valor no actual marco tecnolóxico. Ten como obxectivo capacitar para unha aproximación crítica ás actividades de diversa índole para a posta en valor, difusión, divulgación e uso social do patrimonio documental e bibliográfico. E presenta o panorama xeral do sistema español de arquivos e dos principais arquivos históricos e bibliotecas patrimoniais de España e Galicia.

Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecemento da formación e desenvolvemento das coleccións patrimoniais nas bibliotecas AP3
AP7
AP11
AP15
BP2
BP3
BP4
BP6
BP10
BP11
CP1
CP6
Desenvolvemento de habilidades no acrecentamento de fondos patrimoniais, métodos de adquisición, fontes alternativas de financiamento e provedores AP8
AP9
AP10
AP11
BP2
BP5
BP7
CP1
CP3
CP5
CP6
CP7
CP9
Coñecemento e adquisición de habilidades na organización e posta en servicio das coleccións patrimoniais nas bibliotecas AP8
AP9
AP10
AP15
BP10
BP11
CP1
CP2
CP6
CP8
Coñecemento da organización dos arquivos históricos AP2
AP5
AP6
AP9
AP12
AP14
BP1
BP9
CP4
CP9
CP10
Desenvolvemento de habilidades na descrición dos documentos e fondos documentais dos arquivos históricos AP8
AP15
CP1
CP2
CP3
CP7
Coñecemento do sistema español de arquivos e dos principais arquivos históricos de España AP1
BP5
CP3
CP9
CP10
Coñecemento dos principais arquivos históricos de Galicia AP1
BP5
CP3
CP9
CP10

Contidos
Temas Subtemas
Módulo de organización e xestión de arquivos Tema 1. Principios fundamentais da Arquivística: organización e descrición de documentos e fondos documentais en arquivos históricos
Tema 2. O sistema nacional de arquivos. Arquivos históricos xenerais, rexionais e provinciais
Tema 3. Principais arquivos históricos en Galicia
Módulo de organización e xestión de bibliotecas Tema 4. Panorama xeral da formación e tipos das coleccións patrimoniais
Tema 5. Adquisición de coleccións patrimoniais: Depósito Legal, compra, doazóns e depósitos
Tema 6. Organización e posta en valor das coleccións patrimoniais en bibliotecas

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Lecturas A1 A3 A7 A10 A15 B3 B5 B7 B9 B10 B11 C3 C4 C9 4 10 14
Resumo A7 A10 A15 B4 B6 C1 C5 C7 C8 0 17 17
Proba de resposta múltiple A7 A8 A9 A15 B3 C1 C2 C6 2 14 16
Sesión maxistral A2 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A14 A15 B1 B2 B10 B11 C10 26 0 26
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Lecturas Textos propostos polo profesorado que complementan os contidos da sesión maxistral
Resumo Sínteses e comentarios escritos das lecturas propostas
Proba de resposta múltiple Test dos contidos teóricos e prácticos da materia
Sesión maxistral Exposición oral do profesorado dos contidos fundamentais da materia, co apoio das TIC. Resolución de problemas do alumnado

Atención personalizada
Metodoloxías
Lecturas
Resumo
Sesión maxistral
Descrición
Resolución de problemas do alumnado. Apoio bibliográfico. Motivación á participación.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba de resposta múltiple A7 A8 A9 A15 B3 C1 C2 C6 Valorase o coñecemento dos contidos expostos na sesión maxistral 50
Resumo A7 A10 A15 B4 B6 C1 C5 C7 C8 Valorase a capacidade de identificar a información pertinente, a capacidade de síntese, a interrelación con outras materias, e a expresión escrita 50
 
Observacións avaliación

Aqueles/as alumnos /as que teñan algún tipo de excepcionalidade para vir a clase legalmente concedida, que falen co/a pofesor/a á comezos de curso para establecer as titorías e os sistemas de avaliación correspondentes


Fontes de información
Bibliografía básica García, Idalia (2006). Acceso y disfrute de libros antiguos y documentos históricos como un derecho cultural en México, en Anales de Documentación, 9 (2006), 53-67. Murcia
Barbadillo, J. (2014). Apuntes sobre ISAD(G) y la descripción archivística normalizada. Gran Canaria: Anroart
Marcetteau-Paul, A., Mouren, R., Syren,A-P. (2010). Constituer, conserver, acceder au patrimoine, en ABF: Le métier de bibliothècaire. Paris
Ruthven, Ian (2015). Cultural Heritage Information Access and Management. London, Facet
Overholt, John H. (2013). Five theses on the future of special collections, RMB: A Journal of Rare Books, Manuscripts, and Cultural Heritage 14(1): 15-20. Harvard
López Gómez, P. (2005). Fuentes para la historia local en el Archivo del Reino de Galicia: la administración y los ayuntamientos gallegos, en Anuario Brigantino, 28: 277-302.
Association of College and Research Libraries (2012). Guidelines for Interlibrary and Exhibition Loan of Special Collections Materials.
INDICATE Project (2012). Handbook of virtual exhibitions and virtual performances.
Bonal, J.L. (2001). La descripción archivística normalizada: origen, fundamentos, principios y técnicas. Gijón: Trea
López Gómez, P. (2002). La evaluación de los estudios de Archivística en el último cuarto de siglo, en Documentación de las Ciencias de la Información, 25:129-146.
Herrera Morillas, José Luis (2013). La gestió de les col·leccions de fons antic en les biblioteques universitàries espanyoles : anàlisi dels textos normatius. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, juny, núm. 30
Latorre, R. (2004). La ISAD(G) y la gestión documental, en La descripción multinivel en los archivos municipales, 245-258. Madrid: Consejería de Cultura y Deportes
Varela-Orol, Concha (2014). Las colecciones patrimoniales en las bibliotecas españolas: dialéctica entre legislación y prácticas. Revista Española de Documentación Científica, 37(3):e054. Madrid
Oddos, Jean Paul, dir. (1995). Le patrimoine: histoire, pratiques et perspectives. Paris
Cruz Mundet, J.R. (2010). Manual de Archivística. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez
Mouren, Raphaële, dir. (2007). Manuel du patrimoine en bibliothèque. Paris
Abdelaziz Abid (1998). Memoria del Mundo: conservando nuestro patrimonio documental. México
Bourgeaux, Laure (2009). Musées et bibliothèques sur Internet : le patrimoine au défi du numérique. Paris
Varela-Orol, Concha (2011). Museos, arquivos e bibliotecas, patrimonio común. Santiago de Compostela
Núñez, E. (2009). Organización y gestión de archivos. Gijón: Trea
Berger, Sidney E. (2014). Rare books and special collections. London, Facet
Consello da Cultura Galega (2012). Recomendacións para o acceso ao patrimonio moble de Galicia. Santiago de Compostela
Unesco (2016). The UNESCO/PERSIST Guidelines for the selection of digital heritage for long-term preservation.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías