Datos Identificativos 2018/19
Asignatura (*) Radiodiagnóstico e Radioprotección Código 750G02014
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias Biomédicas, Medicina e Fisioterapia
Coordinación
Miguens Vázquez, Xoán
Correo electrónico
xoan.miguens.vazquez@udc.es
Profesorado
Miguens Vázquez, Xoán
Correo electrónico
xoan.miguens.vazquez@udc.es
Web http://moodle.udc.es
Descrición xeral En esta materia se desarrollan las competencias de radiodiagnóstico y radioproteccón aplicadas a la Podología

Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer os diferentes sistemas diagnósticos,as suas características e a sua interpretación, así como a manipulación das instalacions de radiodiagnóstico podolóxico. A15
B1
B4
B19
C1
C6
Describir a estructura atómica da materia, o concepto de radioactividade e a interacción dos electrons e fotons coa materia. A15
B1
C1
Realizar as actividades radiolóxicas propias da podoloxía, manexar equipos de raios X. A16
B2
B4
B19
Coñecer as técnicas de obtención de imáxenes diagnósticas do pe e as técnicas radiolóxicas e a sua interpretación radiolóxica A16
B1
B4
B19
C3
C8
Coñecer as magnitudes e unidades de formación de imáxenes, os métodos de detección de radiacións e os protocolos de control de calidade e calibración das instalacións de radiodiagnóstico. Lexislación A16
B1
B19
C6
Coñecer a radiobioloxía e a radioprotección. A16
B15
B19
Desenrolar a habilidade de realizar as actividades radiolóxicas propias da podoloxía A16
B3
B4
B19
C6

Contidos
Temas Subtemas
1.-FISICA DAS RADIACIONS 1-A: Estructura atómica: Estructura atómica. Núcleos atómicos e radioactividade. Ondas electromagnéticas

1-B: Interacción da radiación coa materia. Radiacións ionizantes: Concepto e clasificación. Os Raios X: naturaleza, producción. Absorción das radiacións ionizantes. Interacción dos fotons coa materia.

1-C: Magnitudes y Unidades radiológicas
2.-EQUIPOS DE RAIOS X 2-A: O tubo de Raios X

2-B: Dispositivos asociados ao tubo de raios X

2-C: Características da radiación producida polo tubo de raios X

2-D: Sistemas de imagen
3.-FUNDAMENTOS DE RADIODIAGNÓSTICO CONVENCIONAL 3-A: Xeometría da imaxe radiolóxica

3-B: Densidades radiolóxicas: referencias e unidades de medida

3-C: Bases físicas da radiografía

3-D: Técnicas y proyecciones radiológicas
4.-DETECCIÓN E MEDIDA DAS RADIACIONS 4-A: Fundamentos da detección das radiacións
4-B: Dosimetría das radiacións ionizantes
4-C: Control de calidade das instalacións de raios X
5.-RADIOBIOLOXÍA 5-A: Mecanismos de acción da radiación. Resposta celular
5-B: Resposta sistémica e orgánica total a radiación
5-C: Efectos da radiación
6.-PROTECCIÓN RADIOLÓXICA 6-A: Criterios xerais de protección radiolóxica
6-B: Protección radiolóxica operacional
6-C: Protección radiolóxica específica en radiodiagnóstico: aspectos xerais
6-D: Aspectos particulares da protección do paciente e do persoal de operación en distintas Unidades de radiodiagnóstico
6-E: Garantía de la calidad en instalaciones de radiodiagnóstico
7.-LEXISLACIÓN SOBRE INSTALACIONS DE RADIODIAGNÓSTICO 7-A: Aspectos xerais legales e administración
7-B: Aspectos legales e administrativos a nivel nacional. Xestión técnica e administrativa de instalacions e persoal. Directrices e normas de ámbito europeo.
8.-DIAGNÓSTICO POR IMAXE 8-A: Radioloxía: Radioloxía convencional. Tomografía computarizada. Radioloxía digital.
8-B: Ecografía. Doppler
8-C: Resonancia Magnética
8-D: Medicina Nuclear
8-E: Métodos de apoio en diagnóstico por imaxe
9.-INSTRUMENTACIÓN TERAPÉUTICA 9-A: Radioloxía intervencionista
9-B: Ultrasons
10.-RADIODIAGNÓSTICO EN PODOLOXÍA 10-A: Anatomía radiolóxica do pe e miembro inferior
10-B: Proxeccions básicas do pe e membro inferior
10-C: Outras proxeccions radiolóxicas do pe e membro inferior
10-D: Outras técnicas de imaxe en podoloxía

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral B1 21 42 63
Seminario B2 B3 B4 B15 10 20 30
Estudo de casos A15 A16 B19 7 14 21
Traballos tutelados C3 C6 C8 4 20 24
Presentación oral C1 2 8 10
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Seminario Técnica de traballo en grupo que ten como finalidade o estudo intensivo dun tema. Caracterízase pola discusión, a participación, a elaboración de documentos e as conclusións ás que teñen que chegar todos os compoñentes do seminario.
Estudo de casos Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.
Traballos tutelados Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
Presentación oral Intervención inherente aos procesos de ensino-aprendizaxe baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan dun modo ordenado, propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica.

Atención personalizada
Metodoloxías
Presentación oral
Traballos tutelados
Descrición
A atención personalizada realizarase mediante titorías personalizadas directas e virtuais a demanda, e previa cita, individuais e grupais.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Sesión maxistral B1 Examen por escrito tipo test de resposta única 70
Presentación oral C1 O obxeto da presentación oral será a exposición en clase por todos os membros do grupo que realiza os traballos 5
Traballos tutelados C3 C6 C8 Realizados en grupos reducidos sobre un tema da asignatura recomendado polo profesor. 10
Seminario B2 B3 B4 B15 Os contidos impartidos nos seminarios serán obexto de valoración na proba escrita 10
Estudo de casos A15 A16 B19 Na proba escrita incluiranse varias preguntas relacionadas co estudo de casos prácticos 5
 
Observacións avaliación

Os aspectos e criterios que se terán en consideración ao evaluar as actividades que se farán entorno a dita metodoloxía son a asistencia, participación e compromiso individual e grupal, coherencia dos contidos abordados, coñecementos demostrados nos exames teóricos e prácticos e competencias referidas para esta asignatura. O sistema de calificacions se expresará mediante calificación numérica de acordo co establecido no art. 5 do Real Decreto 1125/2003 de 5 de septiembre (BOE 18 de septiembre), polo que se establece o sistema europeo de créditos e o sistema de calificacións nas titulacións universitarias de carácter oficial e validez en todo el territorio nacional.   Sistema de calificacións:
0-4.9=Suspenso
5-6.9=Aprobado
7-8.9=Notable
9-10=Sobresaiente
9-10 Matrícula de Honra (Graciable)


Fontes de información
Bibliografía básica Juan R Zaragoza (1992). Física e instrumentación médicas. Barcelona. Masson-Salvat
La Trobe University (). http://www.latrobe.edu.au/podiatry/Radiology/radiologyindex.html.
Universidad Autónoma de Barcelona (). http://www.radiologico.org/archivo/index.php.
Francisco J Cabrero Fraile (2004). Imagen radiológica: principios físicos e instrumentación. Barcelona. Masson
Kenneth L. Bontrager (2006). Proyecciones radiológicas con correlación anatómica. Madrid. Elsevier
Thomas H Berquist (2002). Radiología de pie y tobillo. Madrid. Marbán Libors S.L

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Anatomía humana xeral/750G02001
Anatomía específica do membro inferior/750G02002
Patoloxía xeral/750G02008

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías