Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Experimentación en Química Física Código 610311507
Titulación
Licenciado en Química
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
1º e 2º Ciclo 2º cuadrimestre
Quinto Troncal 5
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Química
Coordinación
Correo electrónico
Profesorado
Correo electrónico
Web http://campusvirtual.udc.es/moodle/
Descrición xeral Laboratorio integrado para a resolución de problemas fisicoquímicos.
Esta asignatura céntrase na adquisición e dominio dos principais métodos fisicoquímicos experimentais avanzados, destacando o aspecto riguroso, cuantitativo e interpretativo da Química Física.
Preténdese que o alumno poida establecer claramente conexións entre as diferentes partes da Química Física e ao mesmo tempo poñer de manifesto a estreita relación entre a Química Física e outras ciencias, e a súa potencialidade para abordar problemas científicos, tecnolóxicos e medioambientais no seu sentido máis amplo

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Utilizar a terminoloxía química, nomenclatura, convenios e unidades.
A2 Deducir a variación das propiedades dos elementos químicos segundo a Táboa Periódica.
A3 Coñecer as características dos diferentes estados da materia e as teorías empregadas para describilos.
A5 Comprender os principios da termodinámica e as súas aplicacións en Química.
A6 Coñecer os elementos químicos e os seus compostos, as súas formas de obtención, estrutura, propiedades e reactividade.
A7 Coñecer e aplicar as técnicas analíticas.
A8 Coñecer os principios da Mecánica Cuántica e a súa aplicación á estrutura de átomos e moléculas.
A9 Coñecer os rasgos estruturais dos compostos químicos, incluíndo a estereoquímica, así como as principais técnicas de investigación estrutural.
A10 Coñecer a cinética do cambio químico, incluíndo a catálise e os mecanismos de reacción.
A12 Relacionar as propiedades macroscópicas coas de átomos e moléculas.
A14 Demostrar o coñecemento e comprensión de conceptos, principios e teorías relacionadas coa Química.
A15 Recoñecer e analizar novos problemas e planear estratexias para solucionalos.
A16 Adquirir, avaliar e utilizar os datos e información bibliográfica e técnica relacionada coa Química.
A17 Traballar no laboratorio Químico con seguridade (manexo de materiais e eliminación de residuos).
A18 Valorar os riscos no uso de sustancias químicas e procedementos de laboratorio.
A19 Levar a cabo procedementos estándares e manexar a instrumentación científica.
A20 Interpretar os datos procedentes de observacións e medidas no laboratorio.
A21 Comprender os aspectos cualitativos e cuantitativos dos problemas químicos.
A22 Planificar, deseñar e desenvolver proxectos e experimentos.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Utilizar a terminoloxía química, nomenclatura, convenios e unidades. A1
B1
C1
Saber a variación das propiedades dos elementos químicos según a Tabla Periódica. A2
B1
B3
C6
Coñecer os principios da Mecánica Cuántica e a súa aplicación á estrutura de átomos e moléculas. A8
B1
B3
C6
Coñecer as características dos diferentes estados da materia e as teorías empregadas para describilos A3
B1
B3
C6
Coñecer os elementos químicos e os seus compostos, as súas formas de obtención, estrutura, propiedades e reactividade. A6
B1
B3
C6
Coñecer e aplicar as técnicas analíticas. A7
B1
B2
C6
Coñecer os rasgos estruturais dos compostos químicos, incluíndo a estereoquímica, así como as principais técnicas de investigación estrutural. A9
B1
B2
B3
C6
Coñecer a cinética do cambio químico, incluíndo a catálise e os mecanismos de reacción. A10
B1
B3
C6
Saber relacionar as propiedades macroscópicas coas de átomos e moléculas A12
B1
B3
C6
Demostrar o coñecemento e comprensión de conceptos, principios e teorías relacionadas coa Química. A14
B3
B4
C1
C3
Recoñecer e analizar novos problemas e planear estratexias para solucionalos. A15
B2
B4
B5
C1
C6
Adquirir, avaliar e utilizar os datos e información bibliográfica e técnica relacionada coa Química. A16
B1
B2
B3
B4
C3
C6
Traballar no laboratorio Químico con seguridade (manexo de materiais e eliminación de residuos). A17
B3
B5
B6
Valorar os riscos no uso de sustancias químicas e procedementos de laboratorio. A18
A19
B2
B6
C6
Interpretar os datos procedentes de observacións e medidas no laboratorio. A20
B1
B2
B3
C6
Comprender os aspectos cualitativos e cuantitativos dos problemas químicos físicos A21
B1
B2
B3
C6
Comprender os principios da termodinámica e as súas aplicacións en Química. A5
B1
B3
C6
Planificar, deseñar e desenvolver proxectos e experimentos. A22
B1
B2
B3
B4
B5
C1
C6

Contidos
Temas Subtemas
Experimentos de electroquímica -Determinación das velocidades de migración iónica
-Determinación dos potenciais de difusión
-Determinación dos números de transporte
-Técnicas polarográficas
-Verificación da ecuación de Nernst
Experimentos de fotoquímica -Determinación do pKa do beta-naftol por medidas de fluorescencia
Experimentos de termodinámica -Determinación das entalpías de fusión de sólidos cristalinos mediante a técnica de análise térmico diferencial
-Determinación de entalpías de disolución
-Determinación de calores de combustión utilizando unha bomba calorimétrica
-Determinación de capacidades caloríficas de gases a presión e volume constantes
Experimentos de cinética -Estudo cinético da hidrólise do acetato de etilo
-Estudo cinético da oxidación do ácido mandélico por permanganato
-Estudo do efecto de micelar na hidrólise do nitrofenilacetato
-Estudo cinético da oxidación do etanol polo cromo VI
-Estudo cinético da oxidación do ácido ascórbico polo hexacianoferrato
-Estudo cinético da hidrólise do etil-acetoacetato mediante potenciometría
-Estudo cinético da hidrólise do cloroformiato de fenilo en medios micelares
-Estudo cinético da hidrólise da fenolftaleína en medio básico
-Determinación da ecuación de Hammet na hidrólise do nitrofenil benzoato
-Catálise heteroxénea. Estudo da reacción do Mg co HCl
-Estudo cinético da reacción de redución de azul de metileno polo ácido ascórbico
-Estudo cinético da oxidación de glutatión polo cromo VI
-Estudo cinético da oxidación do ion sulfato polo ion periodato
Fenómenos de transporte -Determinación de potenciais de difusión
-Determinación de números de transporte polo método de Hittorff
-Determinación de velocidades de migración iónica
Macromoléculas -Determinación da tensión superficial polo método do anel
-Estudo de complexos de inclusión de ciclodextrinas
-Determinación dos parámetros termodinámicos da formación de complexos de inclusión con ciclodextrinas por medidas de absorción e fluorescencia
-Determinación da CMC por medidas de absorbancia
Fenómenos superficiales -Estudo da adsorción de p-nitrofenol
-Estudo da inhibición da corrosión dunha lámina de cobre
-Determinación da isoterma de absorción de azul de metileno sobre alúmina
Estrutura atómica -Determinación do pKa do estado excitado do naftol
-Determinación da estrutura dun composto
-Caracterización espectral dun organoxel luminiscente
-Bandas espectrais e enerxías de disociación do iodo

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba mixta A1 A2 A3 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A12 A14 A15 A16 A17 A18 A19 A20 A21 A22 B1 B2 B3 B4 B5 B6 C1 C3 C6 4 121 125
 
Atención personalizada 0 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba mixta Proba escrita onde se avaliarán os contidos desenvolvidos na materia.

Para superar a materia é necesario ter realizado o traballo práctico en cursos anteriores.

Atención personalizada
Metodoloxías
Descrición
Atención personalizada ao alumno, resolución de dúbidas, orientación na elaboración dos proxectos experimentais.
Unha vez rematadas as prácticas de laboratorio, cada alumno será convocado de forma individual para facer un seguimento e/ou aclaración da presentación oral e do resumo a presentar. Así mesmo, unha vez entregado o resumo, o alumno será convocado para que poida facer unha revisión da cualificación obtida.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba mixta A1 A2 A3 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A12 A14 A15 A16 A17 A18 A19 A20 A21 A22 B1 B2 B3 B4 B5 B6 C1 C3 C6 Proba escrita onde se avaliarán os contidos desenvolvidos na materia. 100
 
Observacións avaliación

Asignatura totalmente experimental de contidos en Química Física, polo tanto para superar a materia é necesario ter realizado o traballo práctico en cursos anteriores.

Aqueles alumnos que non teñan realizado a parte práctica da asignatura en cursos anteriores, deberán realizar un examen práctico no laboratorio unha vez superada a proba escrita na que deberán obter como mínimo unha cualificación de 5 sobre 10.

No caso de ter que realizar a proba práctica, será necesario acadar unha cualificación mínima de 5 sobre 10 para poder realizar a media coa cualificación obtida na proba escrita.

Datas provisionais dos exames (pendentes de aprobación en Xunta de Facultade):

Convocatoria de Decembro: 17 de decembro, 10:00 aula 7

Convocatoria de Maio: 26 de maio ás 10:00 aulas 1 e 2

Convocatoria de Xullo: 18 de xullo ás 10:00 aula 7


Fontes de información
Bibliografía básica (). .

Atkins, P. W., De Paula, J. (2006)

Atkins' Physical Chemistry, 8th edition

Oxford. Oxford University Press

Halpern, A. M. (1997)

Experimental Physical Chemistry: a laboratory textbook

Prentice Hall

Ruíz Sánchez, J. J. et al (2003)

Curso experimental en Química Física

Madrid. Síntesis

Kirkup, L. (1994)

Experimental Methods. An introduction to the analysis and presentation of data

Chichester, U.K.. Wiley

MacDonald, K. (editora) (2001)

Getting the Message Across. Key Skills for Scientists

London Royal Society of Chemistry

Martínez de la Cuesta, P. J., Rus Martínez, L. (1991)

Seguridad en los laboratorios. Riesgos químicos y físicos

Edinford

Matthews, G. P. (1985)

Experimental Physical Chemistry

Oxford. Oxford Science Publications

Monk, P. (2004)

Physical Chemistry. Understanding our Chemical World

Chichester, U.K. Wiley

Shoemaker, D. P., Garland, G. W., Nibler (1996)

Experiments in Physical Chemistry (6th edition)

McGraw-Hill

Sime, R. J. (1990)

Physical Chemistry: methods, techniques, experiments

Saunders College Publishing

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Enlace Químico e Estrutura da Materia/610311104
Química Física Experimental/610311106
Química Física/610311202
Introdución a Espectroscopia/610311304
Técnicas Experimentais en Química Física/610311305
Cinetoquímica/610311405

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Química Física Avanzada/610311501
Fisicoquímica da Auga/610311621

Materias que continúan o temario

Observacións

- A fin de abordar con éxito a asignatura, é recomendable ter coñecementos sólidos previos de tódalas asignaturas troncais e obrigatorias da Área de Química Física que se cursan na titulación, a excepción da parte do temario correspondente ó segundo cuadrimestre da Química Física Avanzada de 5º. É dicir, convén ter coñecementos de: termodinámica química, química cuántica, termodinámica estadística, espectroscopía, cinética química, fenómenos de superficie, etc. Convén, asemade, ter un coñecemento xeral amplo das outras áreas fundamentais da Química.
 - Ser quen de analizar dun xeito crítico, redactar, e presentar traballos propios. Ser quen de extraer e sintetiza-las ideas principais do traballo alleo.
- Asúmese que o alumno coñece suficientemente aspectos de laboratorio relativos a: seguridade e hixiene, operacións e montaxes básicas de laboratorio, tratamento de datos experimentais. Asúmese tamén que o alumno é quen de ler en inglés, realizar consultas bibliográficas de carácter científico, empregar follas de cálculo, programas de representación gráfica, procesadores de texto, navegadores de internet, motores de busca, programas para elaborar presentacións, etc.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías