Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Experimentación en Química Física Código 610311507
Titulación
Licenciado en Química
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
1º y 2º Ciclo 2º cuatrimestre
Quinto Troncal 5
Idioma
Castellano
Gallego
Inglés
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Química
Coordinador/a
Correo electrónico
Profesorado
Correo electrónico
Web http://campusvirtual.udc.es/moodle/
Descripción general Laboratorio integrado para a resolución de problemas fisicoquímicos.
Esta asignatura céntrase na adquisición e dominio dos principais métodos fisicoquímicos experimentais avanzados, destacando o aspecto riguroso, cuantitativo e interpretativo da Química Física.
Preténdese que o alumno poida establecer claramente conexións entre as diferentes partes da Química Física e ao mesmo tempo poñer de manifesto a estreita relación entre a Química Física e outras ciencias, e a súa potencialidade para abordar problemas científicos, tecnolóxicos e medioambientais no seu sentido máis amplo

Competencias del título
Código Competencias del título
A1 Utilizar la terminología química, nomenclatura, convenios y unidades.
A2 Deducir la variación de las propiedades de los elementos químicos según la Tabla Periódica.
A3 Conocer las características de los diferentes estados de la materia y las teorías empleadas para describirlos.
A5 Comprender los principios de la termodinámica y sus aplicaciones en Química.
A6 Conocer los elementos químicos y sus compuestos, sus formas de obtención, estructura, propiedades y reactividad.
A7 Conocer y aplicar las técnicas analíticas.
A8 Conocer los principios de la Mecánica Cuántica y su aplicación a la estructura de átomos y moléculas.
A9 Conocer los rasgos estructurales de los compuestos químicos, incluyendo la estereoquímica, así como las principales técnicas de investigación estructural.
A10 Conocer la cinética del cambio químico, incluyendo la catálisis y los mecanismos de reacción.
A12 Relacionar las propiedades macroscópicas con las de átomos y moléculas.
A14 Demostrar el conocimiento y comprensión de conceptos, principios y teorías relacionadas con la Química.
A15 Reconocer y analizar nuevos problemas y planear estrategias para solucionarlos.
A16 Adquirir, evaluar y utilizar los datos e información bibliográfica y técnica relacionada con la Química.
A17 Trabajar en el laboratorio Químico con seguridad (manejo de materiales y eliminación de residuos).
A18 Valorar los riesgos en el uso de sustancias químicas y procedimientos de laboratorio.
A19 Llevar a cabo procedimientos estándares y manejar la instrumentación científica.
A20 Interpretar los datos procedentes de observaciones y medidas en el laboratorio.
A21 Comprender los aspectos cualitativos y cuantitativos de los problemas químicos.
A22 Planificar, diseñar y desarrollar proyectos y experimentos.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver un problema de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B4 Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Trabajar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias del título
Utilizar a terminoloxía química, nomenclatura, convenios e unidades. A1
B1
C1
Saber a variación das propiedades dos elementos químicos según a Tabla Periódica. A2
B1
B3
C6
Coñecer os principios da Mecánica Cuántica e a súa aplicación á estrutura de átomos e moléculas. A8
B1
B3
C6
Coñecer as características dos diferentes estados da materia e as teorías empregadas para describilos A3
B1
B3
C6
Coñecer os elementos químicos e os seus compostos, as súas formas de obtención, estrutura, propiedades e reactividade. A6
B1
B3
C6
Coñecer e aplicar as técnicas analíticas. A7
B1
B2
C6
Coñecer os rasgos estruturais dos compostos químicos, incluíndo a estereoquímica, así como as principais técnicas de investigación estrutural. A9
B1
B2
B3
C6
Coñecer a cinética do cambio químico, incluíndo a catálise e os mecanismos de reacción. A10
B1
B3
C6
Saber relacionar as propiedades macroscópicas coas de átomos e moléculas A12
B1
B3
C6
Demostrar o coñecemento e comprensión de conceptos, principios e teorías relacionadas coa Química. A14
B3
B4
C1
C3
Recoñecer e analizar novos problemas e planear estratexias para solucionalos. A15
B2
B4
B5
C1
C6
Adquirir, avaliar e utilizar os datos e información bibliográfica e técnica relacionada coa Química. A16
B1
B2
B3
B4
C3
C6
Traballar no laboratorio Químico con seguridade (manexo de materiais e eliminación de residuos). A17
B3
B5
B6
Valorar os riscos no uso de sustancias químicas e procedementos de laboratorio. A18
A19
B2
B6
C6
Interpretar os datos procedentes de observacións e medidas no laboratorio. A20
B1
B2
B3
C6
Comprender os aspectos cualitativos e cuantitativos dos problemas químicos físicos A21
B1
B2
B3
C6
Comprender os principios da termodinámica e as súas aplicacións en Química. A5
B1
B3
C6
Planificar, deseñar e desenvolver proxectos e experimentos. A22
B1
B2
B3
B4
B5
C1
C6

Contenidos
Tema Subtema
Experimentos de electroquímica -Determinación das velocidades de migración iónica
-Determinación dos potenciais de difusión
-Determinación dos números de transporte
-Técnicas polarográficas
-Verificación da ecuación de Nernst
Experimentos de fotoquímica -Determinación do pKa do beta-naftol por medidas de fluorescencia
Experimentos de termodinámica -Determinación das entalpías de fusión de sólidos cristalinos mediante a técnica de análise térmico diferencial
-Determinación de entalpías de disolución
-Determinación de calores de combustión utilizando unha bomba calorimétrica
-Determinación de capacidades caloríficas de gases a presión e volume constantes
Experimentos de cinética -Estudo cinético da hidrólise do acetato de etilo
-Estudo cinético da oxidación do ácido mandélico por permanganato
-Estudo do efecto de micelar na hidrólise do nitrofenilacetato
-Estudo cinético da oxidación do etanol polo cromo VI
-Estudo cinético da oxidación do ácido ascórbico polo hexacianoferrato
-Estudo cinético da hidrólise do etil-acetoacetato mediante potenciometría
-Estudo cinético da hidrólise do cloroformiato de fenilo en medios micelares
-Estudo cinético da hidrólise da fenolftaleína en medio básico
-Determinación da ecuación de Hammet na hidrólise do nitrofenil benzoato
-Catálise heteroxénea. Estudo da reacción do Mg co HCl
-Estudo cinético da reacción de redución de azul de metileno polo ácido ascórbico
-Estudo cinético da oxidación de glutatión polo cromo VI
-Estudo cinético da oxidación do ion sulfato polo ion periodato
Fenómenos de transporte -Determinación de potenciais de difusión
-Determinación de números de transporte polo método de Hittorff
-Determinación de velocidades de migración iónica
Macromoléculas -Determinación da tensión superficial polo método do anel
-Estudo de complexos de inclusión de ciclodextrinas
-Determinación dos parámetros termodinámicos da formación de complexos de inclusión con ciclodextrinas por medidas de absorción e fluorescencia
-Determinación da CMC por medidas de absorbancia
Fenómenos superficiales -Estudo da adsorción de p-nitrofenol
-Estudo da inhibición da corrosión dunha lámina de cobre
-Determinación da isoterma de absorción de azul de metileno sobre alúmina
Estrutura atómica -Determinación do pKa do estado excitado do naftol
-Determinación da estrutura dun composto
-Caracterización espectral dun organoxel luminiscente
-Bandas espectrais e enerxías de disociación do iodo

Planificación
Metodologías / pruebas Competéncias Horas presenciales Horas no presenciales / trabajo autónomo Horas totales
Prueba mixta A1 A2 A3 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A12 A14 A15 A16 A17 A18 A19 A20 A21 A22 B1 B2 B3 B4 B5 B6 C1 C3 C6 4 121 125
 
Atención personalizada 0 0 0
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Prueba mixta Proba escrita onde se avaliarán os contidos desenvolvidos na materia.

Para superar a materia é necesario ter realizado o traballo práctico en cursos anteriores.

Atención personalizada
Metodologías
Descripción
Atención personalizada ao alumno, resolución de dúbidas, orientación na elaboración dos proxectos experimentais.
Unha vez rematadas as prácticas de laboratorio, cada alumno será convocado de forma individual para facer un seguimento e/ou aclaración da presentación oral e do resumo a presentar. Así mesmo, unha vez entregado o resumo, o alumno será convocado para que poida facer unha revisión da cualificación obtida.

Evaluación
Metodologías Competéncias Descripción Calificación
Prueba mixta A1 A2 A3 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A12 A14 A15 A16 A17 A18 A19 A20 A21 A22 B1 B2 B3 B4 B5 B6 C1 C3 C6 Proba escrita onde se avaliarán os contidos desenvolvidos na materia. 100
 
Observaciones evaluación

Asignatura totalmente experimental de contidos en Química Física, polo tanto para superar a materia é necesario ter realizado o traballo práctico en cursos anteriores.


Aqueles alumnos que non teñan realizado a parte práctica da asignatura en cursos anteriores, deberán realizar un examen práctico no laboratorio unha vez superada a proba escrita na que deberán obter como mínimo unha cualificación de 5 sobre 10.


No caso de ter que realizar a proba práctica, será necesario acadar unha cualificación mínima de 5 sobre 10 para poder realizar a media coa cualificación obtida na proba escrita.


A proba escrita levarase a cabo nas datas oficiais aprobadas en Xunta de Facultade.


Fuentes de información
Básica (). .

Atkins, P. W., De Paula, J. (2006)

Atkins' Physical Chemistry, 8th edition

Oxford. Oxford University Press

Halpern, A. M. (1997)

Experimental Physical Chemistry: a laboratory textbook

Prentice Hall

Ruíz Sánchez, J. J. et al (2003)

Curso experimental en Química Física

Madrid. Síntesis

Kirkup, L. (1994)

Experimental Methods. An introduction to the analysis and presentation of data

Chichester, U.K.. Wiley

MacDonald, K. (editora) (2001)

Getting the Message Across. Key Skills for Scientists

London Royal Society of Chemistry

Martínez de la Cuesta, P. J., Rus Martínez, L. (1991)

Seguridad en los laboratorios. Riesgos químicos y físicos

Edinford

Matthews, G. P. (1985)

Experimental Physical Chemistry

Oxford. Oxford Science Publications

Monk, P. (2004)

Physical Chemistry. Understanding our Chemical World

Chichester, U.K. Wiley

Shoemaker, D. P., Garland, G. W., Nibler (1996)

Experiments in Physical Chemistry (6th edition)

McGraw-Hill

Sime, R. J. (1990)

Physical Chemistry: methods, techniques, experiments

Saunders College Publishing

Complementária


Recomendaciones
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
Enlace Químico y Estructura de la Materia/610311104
Química Física Experimental/610311106
Química Física/610311202
Introdución a Espectroscopia/610311304
Técnicas Experimentales en Química Física/610311305
Cinetoquímica/610311405

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
Química Física Avanzada/610311501
Fisicoquímica del Agua/610311621

Asignaturas que continúan el temario

Otros comentarios

- A fin de abordar con éxito a asignatura, é recomendable ter coñecementos sólidos previos de tódalas asignaturas troncais e obrigatorias da Área de Química Física que se cursan na titulación, a excepción da parte do temario correspondente ó segundo cuadrimestre da Química Física Avanzada de 5º. É dicir, convén ter coñecementos de: termodinámica química, química cuántica, termodinámica estadística, espectroscopía, cinética química, fenómenos de superficie, etc. Convén, asemade, ter un coñecemento xeral amplo das outras áreas fundamentais da Química.
 - Ser quen de analizar dun xeito crítico, redactar, e presentar traballos propios. Ser quen de extraer e sintetiza-las ideas principais do traballo alleo.
- Asúmese que o alumno coñece suficientemente aspectos de laboratorio relativos a: seguridade e hixiene, operacións e montaxes básicas de laboratorio, tratamento de datos experimentais. Asúmese tamén que o alumno é quen de ler en inglés, realizar consultas bibliográficas de carácter científico, empregar follas de cálculo, programas de representación gráfica, procesadores de texto, navegadores de internet, motores de busca, programas para elaborar presentacións, etc.



(*) La Guía Docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la UDC. Este documento es público y no se puede modificar, salvo cosas excepcionales bajo la revisión del órgano competente de acuerdo a la normativa vigente que establece el proceso de elaboración de guías