Identifying Data 2019/20
Subject (*) Genetic Variation Mechanisms Code 610441005
Study programme
Mestrado Universitario en Bioloxía Molecular , Celular e Xenética
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 1st four-month period
First Obligatory 3
Language
Spanish
English
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Bioloxía
Coordinador
Gonzalez Tizon, Ana Maria
E-mail
ana.gonzalez.tizon@udc.es
Lecturers
Gonzalez Tizon, Ana Maria
Vila Sanjurjo, Antón
E-mail
ana.gonzalez.tizon@udc.es
anton.vila@udc.es
Web http://cie48.udc.es
General description Pretende profundizar en el conocimiento de los diversos mecanismos que generan la variación genética, tanto en el aspecto de sus bases moleculares como en el de su impacto sobre los genomas.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A3 Skills of understanding the functioning of cells through the structural organization, biochemistry, gene expression and genetic variability.
A6 Skills of understanding the functioning of cells through the structural organization, biochemistry, gene expression and genetic variability.
A11 Skills of understanding the structure, dynamics and evolution of genomes and to apply tools necessary to his study.
A12 Skills to understand, detect and analyze the genetic variation, knowing genotoxicity processes and methodologies for its evaluation, as well as carrying out diagnosis and genetic risk studies.
A13 Skills to become a professional in health, pharmacy, veterinary, animal production, biotechnology or food sectors.
B1 Analysis skills to understand biological problems in connection with the Molecular and Cellular Biology and Genetics.
B2 Skills of decision making for the problem solving: that are able to apply theoretical knowledges and practical acquired in the formulation of biological problems and the looking for solutions.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Lectura comprensiva de textos científicos relacionados con las materias del módulo Capacidad de exponer el estado actual del conocimiento dentro de este campo Capacidad crítica de valoración de hipótesis e interpretación de resultados Comprensión de la estructura y funcionamiento celular desde una visión interdisplinar en la que convergen la Biología Celular, la Citología clásica, la Genética y la Biología Molecular Comprensión de los procesos bioquímicos y fisiológicos que permiten la señalización entre células y con elementos estructurales, así como los aspectos causantes de patologías relacionadas con alteraciones de la señalización celular y las herramientas utilizadas para su estudio Conocer las técnicas experimentales para acceder al estudio de los mecanismos moleculares de regulación de la expresión génica así como las maquinarias moleculares implicadas y sus sistemas de regulación Conocer las características de las proteínas y complejos implicados en la regulación de la expresión génica, su interacción con el material genético y las reacciones enzimáticas que modulan su actividad Conocer los mecanismos causantes de variabilidad genética AR3
AR6
AR11
AR12
AR13
BR1
BR2

Contents
Topic Sub-topic
Chapter 1. Genetic variation: mutation
Genetic variation and its significance.
Origin and consequences of mutation.
Chromosome rearrangements.
Mutation rates.
Reversion and supression.

Tema 2. DNA mobile Abundance in the genomes.
Classification of transposable elements. Proliferation
Molecular evolution. Impact on the genomes. Domestication
Tema 3.Genetic recombination Recombination rates.
Gene conversion.
Sexual dimorphism and recombination rate, crossing-over and gene conversion.
Gene conversion bias.
Tema 4. Evolución del pensamiento científico al respecto del origen de la variabilidad genética. La aportación de Woese. Evolución celular: el camino “bacheado” a “quien se sabe donde”. Historia del pensamiento evolutivo. Estado de la Microbiología (y la Virología) durante la mayor parte del siglo XX. Carl Woese. LUCA. Generación de variabilidad genética en los comienzos de la vida.


Tema 5. La evolución microbiana en la era de la genómica. La turbulenta dinámica de la evolución microbiana. Conceptos malditos de la genética clásica: ¿Elementos genéticos con sabor lamarckiano? Conceptos malditos de la genética clásica: ¿Evolución de evolvabilidad?

Tema 6. El misterioso mundo de los virus. ¿Están vivos los virus? Evolución de los virus y de los replicones virales. Modelos de dinámica de poblaciones virales

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A6 A11 A12 A13 B1 10 20 30
Multiple-choice questions B1 B2 2 0 2
Document analysis A3 A6 A11 A12 B1 4 8 12
Supervised projects A3 A6 A11 A12 B1 0 10 10
Laboratory practice A3 A11 10 10 20
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech In each class, contents on different aspects of the syllabus will be presented
Multiple-choice questions Written test which will deal with any aspect addressed in theoretical and practical teaching
Document analysis Presentation and discussion (in English) of audiovisual and / or bibliographic documents related to the subject.
Supervised projects
Laboratory practice -PCR amplification of mitochondrial DNA from Drosophila buzzatti
-electrophoresis of PCR products
-Work with bioinformatic tools for the analysis of PCR products and for their use in the assembly of the mitochondrial genome of Drosophila buzzatti

Personalized attention
Methodologies
Document analysis
Description
Los estudiantes podrán acudir a las tutorías de los profesores en aquellos horarios previamente establecidos.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Laboratory practice A3 A11 Valorarase a asistencia ás sesións prácticas e a execución dos exercicios propostos polo profesor. Para o seguemento e avaliación do aprendizaxe, os alumnos haberán de elaborar e presentar un caderno de prácticas. Nesta actividade avaliarase a adquisición da competencia A5. 15
Multiple-choice questions B1 B2 Test de resposta múltiple sobre os contenidos teóricos e prácticos. Cando menos o 50% da proba será en inglés. Nesta actividade avaliarase a adquisición das competencias A5, A9, A16. 70
Supervised projects A3 A6 A11 A12 B1 Elaboración e defensa de monografías sobre temas seleccionados polo profesor. Nesta actividade avaliarase a adquisición das competencias A9 e A16. 15
 
Assessment comments

Sources of information
Basic Gibson, G. (2009). A primer of genome science. Sinauer Associates
E.C. Friedberg et al. (2006). DNA repair and mutagenesis. Second edition. ASM Press
Weiner, M. P., Gabriel, S., and Claibo, J. (2007). Genetic variation: a laboratory manual. Cold Spring Harbor Laboratory Press
Meyers, R. A. (2007). Genomics and genetics: from molecular details to analysis and techniques. Wiley-VCH
N L Craig et al. (2002). Mobile DNA II. ASM Press

Complementary R Scott Hawley, MY Walker (2003). Advanced genetic analysis. Finding meaning in a genome. . Blackwell Publishing
Hartl, D. L. (2009). Genetics: analysis of genes and genomes. Jones and Bartlett
Watson et al. (2004). Molecular Biology of the gene. Fifth edition. Pearson-Cummings
J. M. Coffin et al. (1997). Retroviruses. Cold Spring Harbor Laboratory Press


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Genomics /610441014
Human Genetics/610441016
Genetic Toxicology /610441017

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

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