Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Biotecnoloxía en plantas Código 610441019
Titulación
Mestrado Universitario en Bioloxía Molecular , Celular e Xenética
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Bioloxía
Coordinación
Bernal Pita da Veiga, María de los Ángeles
Correo electrónico
angeles.bernal@udc.es
Profesorado
Bernal Pita da Veiga, María de los Ángeles
Pomar Barbeito, Federico
Correo electrónico
angeles.bernal@udc.es
federico.pomar@udc.es
Web
Descrición xeral
Plan de continxencia 1.Modificacións nos contidos
Non se modificarán os contidos
2. Metodoloxías
Ao tratarse dunha materia do segundo cuatrimestre pódense dar tres situacións:
A- Docencia presencial normal, si o acceso á Facultade estivera permitido nun horario e aforo como os de antes da pandemia. Nese caso voltaríase a un sistema totalmente presencial.
B- Docencia híbrida ou semipresencial, si o acceso á Facultade estivera restrinxido en horario ou aforo. Nese caso habería una combinación de docencia presencial e on-line.
C- Non presencial, si o acceso á Facultade estivera totalmente prohibido nese cuatrimestre. Nese caso a docencia sería totalmente non presencial
*Metodoloxías docentes que se manteñen
No caso A, todas.
No caso B as actividades iniciáis desenvolveranse de xeito presencial rotatorio (aforo presencial limitado tendo en conta o número final de estudantes) e ao tempo a clase retransmitiríase on-line con Teams.
*Metodoloxías docentes que se modifican.
No caso C, as actividades iniciais desenvolveríanse totalmente on-line.
3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Correo electrónico, titorías por Teams e foros en Moodle, con atención diaria no caso do correo electrónico e foros, e previa petición do alumnado no caso das titorías por Teams.
4. Modificacións na avaliación
No caso A, presencial. Nos casos B e C, avaliación on-line (Moodle e outras ferramentas institucionais).
*Observacións de avaliación:
5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
No caso A, ningunha. Nos casos B e C: se fose posible libros alternativos e/ou adicionais en formato electrónico aos que se puidera ter acceso dende o inicio dese cuatrimestre (condicionado a que se publiquen en aberto nos vindeiros meses ou haxa suscripción institucional), e en calquera caso materiais adicionais ad hoc xerados polos profesores.

Competencias do título
Código Competencias do título
A4 Capacidade para aplicar as técnicas moleculares ao estudio da célula vexetal e a súa fisioloxía, a súa resposta a estímulos externos e as súas aplicacións biotecnolóxicas
A5 Capacidade de comprender o papel dos microorganismos como axentes patóxenos e como ferramentas biotecnolóxica
A8 Capacidade de ter unha visión integrada dos coñecementos previamente adquiridos en relación coa Bioloxía Molecular, Celular e Xenética, cunha formulación interdisciplinar e un grao de experimentalidad moi elevado
A10 Capacidade de modificar xenes, proteínas e cromosomas con aplicacións biotecnolóxicas
B1 Capacidade de análise e síntese de problemas biolóxicos en relación coa Bioloxía Molecular, Celular e Xenética
B3 Capacidade de xestión da información: reunir e interpretar datos, información e resultados relevantes, obter conclusións e emitir informes razoados sobre cuestións científicas e biotecnolóxicas
B8 Capacidade de razoamento crítico e compromiso ético coa sociedade: sensibilidade fronte aos problemas bioéticos e aos relacionados coa conservación de recursos naturais
B9 Capacidade de preparación, exposición e defensa dun traballo
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C6 Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Capacidade de xestión da información: reunir e interpretar datos, información e resultados relevantes, obter conclusións e emitir informes razoados sobre cuestións científicas e biotecnolóxicas BI1
BI3
BI8
BI9
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. AI5
AI10
BI8
CM6
CM8
Capacidade para comprender o estado actual da Biotecnoloxía Vexetal e utilizar a terminoloxía básica empleada na materia AI4
AI8
BI1
CM8
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. CM1

Contidos
Temas Subtemas
Módulo 1. Desenrolo histórico da Biotecnoloxía Vexetal
1. A 1ª e 2ª Revolución Verde
2. Que é a Biotecnoloxía Vexetal?
Módulo 2. Aspectos técnicos da Biotecnoloxía Vexetal

1. Inxeniería xenética en plantas: conceptos xenerales
2. Métodos de obtención de plantas transxénicas
Módulo 3. Principais aplicacions da Biotecnoloxía Vexetal

1. Aplicacions das plantas transxénicas
2. Fitorremediación

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais C1 C8 0 1 1
Foro virtual B1 C6 0 1 1
Análise de fontes documentais A4 A5 A8 A10 B1 B3 B8 B9 0 35 35
Aprendizaxe colaborativa A4 A5 A8 A10 B1 B3 B8 B9 C1 0 35 35
Proba de discriminación A4 A5 A8 A10 B1 B3 0 1 1
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Actividades que se levan a cabo antes de iniciar calquera proceso de ensino-aprendizaxe a fin de coñecer as competencias, intereses e/ou motivacións que posúe o alumnado para o logro dos obxectivos que se queren alcanzar, vinculados a un programa formativo. Con ela preténdese obter información relevante que permita articular a docencia para favorecer aprendizaxes eficaces e significativos, que partan dos saberes previos do alumnado
Foro virtual Espazo de discusión informal destinado aos estudantes para o tratamento dun tema ou problema, que se desenvolve a través dun contorno virtual de aprendizaxe mediante ferramentas de comunicación asíncrona (foro).
Análise de fontes documentais Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. Pódese empregar como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico.
Aprendizaxe colaborativa Conxunto de procedementos de ensino-aprendizaxe guiados de forma semipresencial e/ou apoiados con tecnoloxías da información e as comunicacións, que se basean na organización da clase na que o alumnado traballa conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado para optimizar a súa propia aprendizaxe e a dos outros membros do grupo.
Proba de discriminación Proba obxectiva que consiste en optar por unha das dúas opcións ou alternativas que se presentan a unha cuestión determinada. As variantes de alternativa de resposta que se presentan ás cuestións formuladas poden ser “si/non” ou “verdadeiro/falso”.

Atención personalizada
Metodoloxías
Actividades iniciais
Proba de discriminación
Aprendizaxe colaborativa
Foro virtual
Análise de fontes documentais
Descrición
En horario de tutorías, cada alumno poderá comentar co profesor a marcha da materia, así como todas as dúbidas que se lle presenten respecto ao contido da mesma.
Estas realizaranse por Teams preferentemente, previa cita por correo electrónico

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba de discriminación A4 A5 A8 A10 B1 B3 A cualificación mínima para superar a materia será de 5 puntos 30
Aprendizaxe colaborativa A4 A5 A8 A10 B1 B3 B8 B9 C1 Concreción e claridade nos contidos
Consulta de diferentes fontes de información
30
Foro virtual B1 C6 Participación de forma activa e proposta de novoa fíos de conversa no foro 20
Análise de fontes documentais A4 A5 A8 A10 B1 B3 B8 B9 A súa achega non é unha reprodución do texto de orixe, senón unha síntese coherente na que só aparecen os aspectos máis importantes do mesmo 20
 
Observacións avaliación


Fontes de información
Bibliografía básica (2014). A Really Useful Pathogen, Agrobacterium tumefaciens. American Society of Plant Biologists. The Plant Cell
(2013). Genetic Improvements in Agriculture. The Plant Cell
(2000). Plantas transgénicas. Preguntas y respuestas. Boletín de la Sociedad Española de Biotecnología
(2010). The past, present and future of crop genetic modification. New Biotechnology Volume 27, Number 5

Serrano M, Piñol T, Biotecnología vegetal,1991, Ed. Síntesis
Caballero JL, Muñoz J, Valpuesta V, Introducción a la biotecnología vegetal: métodos y aplicaciones, 2001, Ed.Publicaciones y Obra Social y Cultural Cajasur
Slater A., Scout N, Fowler M., Plant biotecnology: the genetic manipulation of plants, 2003, Ed. Oxford UniversityPress
Henry RJ, Plant conservation genetics , 2006,Food Products Press
Reinhard Renneberg, Darja SüBbier , Biotecnologíapara principiantes , 2008, Reverte
Herman, EB, Micropropagation systems,techniques and applications : 2006-2010 , 2010, Agritech Consultants

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Técnicas Celulares/610441001
Técnicas Moleculares/610441002

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Mecanismos Moleculares da Interacción Planta-patóxeno/610441018

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías