Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Xestión, Innovación e Emprendemento en Bioempresas Código 610475506
Titulación
Mestrado Universitario en Biotecnoloxía Avanzada
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 4.5
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Departamento profesorado máster
Empresa
Coordinación
Teijeiro Álvarez, Mercedes
Correo electrónico
mercedes.teijeiro@udc.es
Profesorado
Teijeiro Álvarez, Mercedes
Correo electrónico
mercedes.teijeiro@udc.es
Web
Descrición xeral En contornas cada vez máis globalizados e competitivos a figura do emprendedor adquire un papel protagonista no contexto económico e social dunha comunidade, en especial, a
creación de empresas de alto valor engadido baseadas no desenvolvemento
de avances científicos e tecnolóxicos en sectores estratéxicos como
elemento dinamizador do crecemento. Esta materia encádrase no Máster en Biotecnoloxía Avanzada. As achegas principais da materia son: comprender a importancia da cultura emprendedora, aprender a emprender un negocio e analizar o contexto, así como avaliar as oportunidades e riscos das accións emprendedoras.

Competencias do título
Código Competencias do título
A12 Coñecer e saber aplicar os sistemas de control de calidade vixente.
A13 Saber xestionar e traballar con garantías en calquera laboratorio biotecnolóxico do ámbito público ou privado.
A14 Ter unha visión integrada dos procesos de I+D+i desde o descubrimento de novos coñecementos básicos ata o desenvolvemento de aplicacións concretas deste coñecemento e a introdución no mercado de novos produtos biotecnolóxicos.
A15 Saber deseñar unha investigación prospectiva de mercado para un produto biotecnolóxico.
A16 Coñecer e analizar os aspectos financeiros que se están expansionando no mercado biotecnolóxico.
A17 Saber buscar e obter información das principais bases de datos sobre patentes e elaborar a memoria de solicitude dunha patente dun proceso biotecnolóxico.
A38 Xerar e desenvolver ideas, converténdoas en algo novo para conseguir solucións concretas que transformen a vida e o seu entorno, e que se materialicen na posta en marcha dunha empresa.
A39 Innovar constantemente, avaliando beneficios e riscos e aportando novas ideas e formas de facer as cousas.
B1 Capacidade de análise e síntese (localización de problemas e identificación das causas e a súa tipoloxía).
B2 Capacidade de organización e planificación de todos os recursos (humanos, materiais, información e infraestruturas).
B3 Capacidade de xestión da información (con apoio de tecnoloxías da información e as comunicacións).
B4 Capacidade de planificación e elaboración de estudos técnicos en biotecnoloxía microbiana, vexetal e animal.
B5 Capacidade de identificar problemas, buscar solucións e aplicalas nun contexto biotecnolóxico profesional ou de investigación.
B6 Capacidade de comunicación oral e escrita dos plans e decisións tomadas.
B7 Capacidade para formular xuízos sobre a problemática ética e social, actual e futura, que propón a Biotecnoloxía.
B8 Capacidade de comunicación eficazmente coa comunidade científica, profesional e académica, así como con outros sectores e medios de comunicación.
B9 Capacidade de Traballo en equipo multidepartamental dentro da empresa.
B10 Capacidade de Traballo nun contexto de sostibilidade, caracterizado por: sensibilidade polo medio ambiente e polos diferentes organismos que o integran así como concienciación polo desenvolvemento sostible.
B11 Racionamento crítico e respecto profundo pola ética e a integridade intelectual.
B12 Adaptación a novas situacións legais, ou novidades tecnolóxicas así como a excepcionalidades asociadas a situacións de urxencia.
B13 Aprendizaxe autónoma.
B14 Liderazgo e capacidade de coordinación.
B15 Sensibilización cara á calidade, o respecto medioambiental e o consumo responsable de recursos e a recuperación de residuos.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía respectuosa coa cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables.
C7 Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Organizar e xestionar empresas de biotecnoloxía AM13
AM14
AM16
AM39
BM1
BM2
BM5
BM6
BM9
BM12
BM14
BM15
CM5
CM6
Identificar as diferentes fases do proceso de creación de novos produtos biolóxicos de interese comercial e biotecnolóxico AM14
AM15
AM17
BM1
BM4
CM5
Utilizar as ferramentas básicas necesarias para xerar novas ideas de negocio baseándose no coñecemento dos trámites, axudas e incentivos para a posta en marca dun novo producto biotecnolóxico AM15
AM16
AM17
AM38
AM39
BM3
BM5
BM12
BM13
CM3
CM7
Deseñar o modelo de negocio dunha empresa e analizar o seu potencial dentro do sector biotecnolóxico a escala nacional e internacional AM12
AM14
AM15
AM16
AM17
AM39
BM1
BM2
BM3
BM4
BM5
BM6
BM8
BM9
BM10
BM12
BM13
CM3
CM4
CM7
CM8
Recoñecer os procesos asociados á transferencia de investigación, o desenvolvemento e a innovación AM14
AM15
AM17
BM11
BM12
CM3
CM8
Asumir o valor da cultura emprendedora e a súa repercusión na sociedade AM12
AM14
AM38
AM39
BM5
CM3
CM4
CM7
Desenvolver estratexias básicas para o autoemprego e o emprendemento baseados na innovación AM14
AM16
AM17
AM38
AM39
BM4
BM5
BM7
BM8
BM11
BM12
BM13
BM14
BM15
CM3
CM7

Contidos
Temas Subtemas
Introducción ao emprendemento en biotecnoloxía
Importancia do emprendemento biotecnolóxico nos avances sociais e económicos dunha sociedade
Situación da UE e de España
Tipos de emprendemento segundo o seu propósito e o seu nivel de innovación
Innovación Innovación
Bases de I+D. visión global dos programas de I+D. Proxectos europeos.
A Transferencia de tecnoloxía
Valorización do coñecemento transferible e a súa protección
Fases do emprendemento en biotecnoloxía Ciclo de vida dunha empresa biotecnolóxia
Etapas do emprendemento biotecnolóxico.
Innovación e coñecemento tranferible.
Organización e xestión dunha empresa biotecnolóxica Compoñentes dun modelo de negocio e exemplos
Análise do entorno e estudios de viabilidade
Estructura e desenvolvemente dun plan de negocio
Modelo Canvas
Xestión dos RRHH na empresa Xestión de RRHH
Liderazgo e requisitos de traballo eficiente
Comunicación eficaz
Resolución de conflictos

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A12 A16 A38 A39 B4 B8 B9 B11 B12 C5 C6 C8 10 10 20
Obradoiro A12 A13 A14 A15 A16 A17 A38 A39 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 C3 C4 C7 16 24.5 40.5
Actividades iniciais A17 A38 A39 B2 B3 B6 B9 B10 B13 B14 B15 C3 C5 C7 C8 3 10 13
Portafolios do alumno B2 B3 B6 B9 B14 1 0 1
Traballos tutelados A12 A13 A14 A15 A16 A17 A38 A39 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 C3 C4 C7 2 36 38
 
Atención personalizada 0 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición por parte do profesor dos contidos sobre a materia obxecto de estudio, bases teóricas e directrices do traballo, exercicio o proxecto a desenvolver polo estudantado.
Obradoiro Modalidade formativa orientada á aplicación de aprendizaxes na que se poden combinar diversas metodoloxías/probas (exposicións, simulacións, debates, solución de problemas, prácticas guiadas, etc) a través da que o alumnado desenvolve tarefas eminentemente prácticas sobre un tema específico, co apoio e supervisión do profesorado.
Actividades iniciais Actividades iniciais ao proceso de ensino-aprendizaxe (interese na materia, persoas que xa teñen unha idea de emprendemento, formación de grupos, búsquedas de posibles ideas de negocio, etc).
Portafolios do alumno É unha carpeta ou arquivador ordenado por seccións, debidamente identificadas ou etiquetadas, que contén os rexistros ou materiais produto das actividades de aprendizaxe realizadas polo alumno nun período de tempo, cos comentarios e cualificacións asignadas polo profesor, o que lle permite visualizar o progreso do alumno. O portafolios ou carpeta inclúe todo o que fai o alumno, como: apuntes ou notas de clases, traballos de investigación, guías de traballo e o seu desenvolvemento, comentarios de notas, resumes, probas escritas, autoavaliacións, tarefas desenvolvidas, comentarios de progreso do alumno realizado polo profesor, etc.
Traballos tutelados Os estudantes en grupo, elaboran de maneira autónoma un documento sobre a creación dunha empresa ou proxecto innovador co fin de demostrar que adquiriron as competencias inherentes ao emprendemento

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Atenderanse todos as dúbidas expostas no horario de titorías vía Teams

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Portafolios do alumno B2 B3 B6 B9 B14 Proba que inclúe a autoevaluación do traballo en equipo, que sirve para
ponderar o traballo realizado por cada membro.
Emplearase unha rúbrica para valorar os contidos da mesma, que está
disponíbel para os estudantes dende o inicio da materia.
A calificación é individual e pondera a obtida na memoria.
20
Traballos tutelados A12 A13 A14 A15 A16 A17 A38 A39 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 C3 C4 C7 Realización e presentación dun plan de negocio onde se vexan reflectidos todos os contidos abarcados no módulo. A nota terá en conta os contidos do traballo así como a súa exposición.
Proba que consiste na entrega da memoria do proxecto de empresa empleando CANVAS como ferramenta. 40% da avaliación final.
Proba que consiste na presentación do proxecto de empress empregando o PICHT (de CANVAS) como ferramenta. 40% da avaliación final.
Empregase unha rúbrica para valorar os contidos da mesma, que está
disponible para os estudantes desde o inicio da materia.
80
 
Observacións avaliación

Os criterios de avaliación son os mesmos para todas as oportunidades de avaliación. 

1. A entrega dos traballos documentales que se realicen nesta asignatura:

  a. Solicitaranse  en formato virtual e/ou soporte informático

  b. Realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos

2. A presentación e a defensa do proxecto de empresa é de obrigado cumprimento. Para superar a materia será imprescindibel obter como mínimo un 4 sobre 10 tanto na memoria como na presentación do traballo. É obrigatorio que se entregue tanto na primeira como na segunda oportunidade unha memoria e se faga unha presentación do proxecto de empresa. 

3. O alumnado que non supere a materia pero haxa obtido máis dun 5 na memoria ou presentación, se lles manterá a calificación da parte superada para a segunda oportunidade. Sen embargo, deberá entregar/defender unha nova memoria ou presentación (dependendo de cuál esté suspensa) na segunda convocatoria de forma individual. 

4. Excepcionalmente existe a posibilidade dunha única avaliación global. 

5. As matrículas de honor concederanse a aqueles estudiantes que superando un 9, alcancen a máxima cualificación na primeira oportunidade en cada unha das universidades. 

As datas e horas de avaliación están publicadas no calendario académico da páxina web do máster.


Fontes de información
Bibliografía básica Ferrante, L. (2012). Aprenda de la mafia para alcanzar el éxito en su empresa. Random House Mondadori
Hormiga, E., Batista, R. y Sánchez, A. (2008). El capital intelectual en las empresas de nueva creación: influencia de los activos intangibles en el éxito empresarial. Fundación FYDE
Trías, F. (2007). El libro negro del emprendedor. Urano S.A.
Rovira, A. y Miralles, F. (2011). El mapa del tesoro. Grijalbo
de la Huerta, P. (2021). Emprender en biotecnología. LID
Pascual, J. (2021). Innovationa and collaboration in the digital era. Business&Economics
Rovira, A. y Trías, F. (2004). La buena suerte. Urano S.A.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Biotecnoloxía Industrial/610475105
Procesos e Produtos biotecnolóxicos/610475106

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Auditoría de empresas biotecnolóxicas/610475202
Aspectos legais e éticos en Biotecnoloxía/610475203

Observacións

1. A entrega dos traballos documentais realizaranse desta materia: 

 a. Solicitarase en formato virtual e/o soporte informático

b. Realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos

2. A presentación e a defensa do proxecto de empresa é de obrigado cumprimento. Para superar a materia será imprescindible obter como mínimo un 4 sobre 10 tanto na memoria como na presentación do traballo. É obrigatorio que se entregue tanto na primeira como na segunda oportunidade unha memoria e se faga unha presentación do proxecto de empresa. 

3.  Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores de sustentabilidade nos comportamentos persoais e profesionais. 

4. Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade. 

5. Facilitarase a plena integración do alumnado que por razóns físicas, sensoriais, psíqucias ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso adecuado, igualitario e proveitoso á vida universitaria

Os coordinadores deste curso son: 

UDC: Profesora Mercedes Teijeiro 
UVigo: Profesor Pedro P Gallego


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías