Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Contaminación e Ecotoxicoloxía Mariña Código 610485015
Titulación
Mestrado Universitario en Bioloxía Mariña
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Bioloxía
Departamento profesorado máster
Coordinación
Barreiro Lozano, Rodolfo
Correo electrónico
rodolfo.barreiro@udc.es
Profesorado
Barreiro Lozano, Rodolfo
Correo electrónico
rodolfo.barreiro@udc.es
Web http://https://secretaria.uvigo.gal/docnet-nuevo/guia_docent/?centre=302&ensenyament=V02M098V01&assignatura=V02M098V01206
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias do título
A5 Coñecemento dos principios de explotación e sustentabilidade do medio mariño e planificación e supervisión da súa xestión
A6 Coñecemento, identificación e avaliación da calidade ambiental do medio mariño e da lexislación vixente. Dirección de consultorías ambientais
B1 Desenvolvemento das capacidades comprensivas, de análises e sínteses.
B2 Utilización de criterios e métodos científicos na formulación e resolución de problemas aplicando os coñecementos adquiridos.
B9 Desenvolvemento da capacidade para actualizar o coñecemento de forma autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Distinguir e identificar as técnicas de ecotoxicología retrospectiva e prospectiva AP6
BP2
Describir efectos habituais da contaminación en individuos, poboacións e comunidades AP5
AP6
BP2
Valorar as vantaxes e limitacións de cada nivel de organización para detectar o impacto contaminante AP5
BP2
Comprender os resultados de técnicas básicas de ensaio de toxicidade, estudos de acumulación-depuración, biomarcadores AP6
BP2
Valorar críticamente a relevancia da información derivada de ensaios de toxicidade AP6
BP1
BP2
CM4
CM6
Valorar críticamente as prediccions de modelos de distribución e efectos de contaminantes BP1
BP2
CM6
Enfrontarse á literatura especializada podendo encadrala nun tópico concreto da ecotoxicoloxía BP9
CM3
CM6

Contidos
Temas Subtemas
Introdución e bioacumulación (ecotoxicoloxía
retrospectiva I)
Principais problemas ambientais. A ecotoxicoloxía. Concepto de
biodisponibilidade. Factores da biodisponibilidade de contaminantes. Uso de organismos bioacumuladores. Requisitos dun bo ioacumulador
Toxicocinética Cinética da acumulación. Conceptos de Factor de Bioconcentración (BCF), Factor de Bioacumulación (BAF).
Acumulación ao longo da cadea trófica Concepto de bioamplificación. Estimas da transferencia trófica e Factor de bioamplificación. Exemplos de bioamplificación e dilución trófica.
Efectos fisiolóxicos Concepto de bioamplificación. Estimas da transferencia trófica e Factor de bioamplificación. Exemplos de bioamplificación e dilución trófica.
Biomarcadores Clasificación, especificidade e relación con efectos adversos. Requisitos dun biomarcador. Exemplos de biomarcador.
Ensaios de toxicidade Relación concentración-resposta. Tipos de ensaio: toxicidade aguda e crónica. Análise dos resultados. Curvas de toxicidade e LC50, NOEC, LOEC e MATC.
Predicción en ecotoxicoloxía Predicción a nivel ecosistema. Distribucións de sensibilidades das
especies. Avaliación de risco ambiental, cálculo do cociente de risco.
Cambios na composición da comunidade Abundancia relativa de especies. Índices bióticos. Índices de Diversidade. Comparación con comunidades de referencia.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Prácticas a través de TIC B1 B2 B9 C3 C6 4 6 10
Proba de resposta múltiple A5 A6 B1 1 0 1
Sesión maxistral A5 A6 B1 C4 C6 16 48 64
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Prácticas a través de TIC Uso de ferramentas e modelos ecotoxicolóxicos
Proba de resposta múltiple Test
Sesión maxistral Sesión maxistral

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Descrición
Atención de dúbidas e problemas personalizada en persoa e/ou a través de correo-e ou calquera outra ferramenta de teleconferencia.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba de resposta múltiple A5 A6 B1 Valorarase a comprensión da materia e dar resposta a casos prácticos 100
 
Observacións avaliación

Non asistir ao exame de teoría implica a cualificación final
de NON PRESENTADO. 



Estudantes con dispensa de asistencia: habilitarase a
realización das probas con ferramentas de teledocencia. 

A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario. 


Fontes de información
Bibliografía básica

Newman, M. C., and M. A. Unger, (2010) Fundamentals of Ecotoxicology, CRC Press

Walker, C. H., S. P. Hopkin, R. M. Sibly, and D. B. Peakall., (2006) Principles of Ecotoxicology. Taylor & Francis

Beiras. R., (2018) Marine Pollution. OUP

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións
Recoméndase aos alumnos facer uso das titorías para resolver dúbidas co profesor.

Programa Green Campus Facultade de Ciencias: para axudar a conseguir unha contorna inmediata sostible e cumprir co punto 6 da "Declaración Ambiental da Facultade de Ciencias (2020)", os traballos documentais que se realicen nesta materia solicitaranse maioritariamente en formato virtual e soporte informático.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías